Stadin perinteinen Cruising night
Pääkaupunkimme cruising-kulttuurilla on jo yli 30-vuotinen historia takanaan. Vuosikymmenten kuluessa kaupunki on muuttunut ja kasvanut vauhdilla ja cruising-tapahtuma on joutunut sopeutumaan monenlaisiin muutoksiin sekin. Alkuaikoina cruising keskittyi Hietaniemen rannan ja Leppäsuon Esson ympäristöön. Alueelle tulleiden läpiajokieltojen johdosta tapahtuma siirtyi Helsingin Kauppatorille ja Kaivopuiston ympäristöön. Porsche harrastajat kokoontuivat tänä perjantaina Olympiaterminaalilla ja volkkariharrastajat Hietaniemessä krematorion nurmella kuin vanhoja perinteitä kunnioittaen.
Stadin cruisingin hienoihin puoliin kuuluu sekin, ettei tapahtumalla ole varsinaista järjestäjää, vaan siitä on tullut osa kaupunkilaisten yhteistä kulttuuriperintöä. FHRA on tullut mukaan kehittämään cruising-kulttuuria edelleen järjestämällä cruising-illan etkot, Cruising Pre-Party -tapahtuman, Malmin lentokentällä. Malmin tapahtuma on kasvanut nopeasti ja onkin nykyään monelle se perjantai-illan varsinainen tapahtuma.
Mukaan omalla harrasteajoneuvolla tai yleisöksi
FHRA:n järjestämään Pre-Party -tapahtumaan voi tulla mukaan niin harrasteajoneuvolla kuin käyttöautolla tai julkisilla liikennevälineilläkin (bussit 69 ja 77). Harrasteajoneuvot ohjataan lentokentän parkkialueelle ja kiitoradoilta autoille varatuille alueille, käyttöautot omalle parkkialueelleen lentokenttäalueen ulkopuolelle.
VINKKI: Jos olet ensikertalainen, eikä navigaattorisi tunne Malmin lentokentän osoitetta, kannattaa laittaa osoitteeksi esim. sisäänajoväylää vastapäätä sijaitsevan autoliikkeen osoite Takoraudantie 2, 00700 Helsinki.
Paikanpäällä Malmin lentokentän sisäänajoväylän luota eteenpäin reitti on liikenteenohjaajien opastama. Paikka omalle harrasteautolle näyttelyalueelta löytyy ohjeita noudattamalla nopeasti ja liikenne soljuu muutenkin sujuvasti.
Pre-Party on ilmainen niin osallistujille kuin yleisöllekin ja nähtävää riittää. Seuraavassa muutama poiminta paikalle saapuneista harrasteautoista.
1960 Cadillac DeVille Sedan 4d Hardtop
1965 Cadillac Coupe DeVille 2d ilmajousin
Ford T-mallista rakennettu T-bucket rodi
1971 Plymouth Duster coupe
1970 Chrysler 300 convertible
1962 Chevrolet Impala 4d hardtop
Tämä Impala oli yksi suosikeistani kevään American Car Show -tapahtumassa. Lisää kuvia autosta löytyy ACS2018 kuvaraportista. Patina on vaikea taiteenlaji. Tässä autossa onnistuneella stancella, vannevalinnalla ja kauhtuneella maalipinnalla on onnistuttu näyttämään toteen se, että neliovisestakin autosta saa pienillä muutoksilla ja alkuperäistä autoa kunnioittaen rakennettua hienon hot rodin.
1963 Buick Riviera Sport Coupe
1932 Ford Roadster, takana 1959 Chevrolet Corvette C1
1951 Corvette C1 ja 2006 Corvette C6
Ensimmäisen sukupolven Corvette on kaunislinjainen auto. Tämän race-henkisesti teipatun museorekisteröidyn Vetten pinnan alla lienee hopean värinen maalipinta ja stroukattu 383 pikkulohko-V8. Cragarin Torque-Thrust vanteet viimeistelevät tyylin.
1950 Lincoln Cosmopolitan Sedan Custom
Tämä Lincoln on auton customoinnin elävää historiaa. Rekisteritietojen mukaan auto on ollut alunperin neliovinen sedan, mutta se on muutettu kaksioviseksi hitsaamalla takaovet umpeen ja pidentämällä etuovia 19cm. Alustassa perinteiset jouset on korvattu ilmapalkeilla ja taka-akselin tuenta on muutettu 4-link tuennaksi. Eteen on asennettu putkitukivarret, levyjarrut ja ohjaus on muutettu toimimaan hammastangolla. Alkuperäinen moottori saanut tehdä tilaa Fordin 351cid Windsorille.
1968 Dodge Dart GTS
2011 Dodge Challenger R/T
1928 Ford Model A standard coupe rodi
1976 AMC Pacer 232cid
Malmin lentokentän sisäänajoväylältä autot ja pyörät ohjataan kentän asemarakennuksen edessä olevalle kentälle ja sen täyttyessä kiitoratojen reunoille. Lentotoiminta kentällä jatkuu myös Pre-Partyjen aikana, joten liikenteenohjaajien neuvoja tulee noudattaa!
Cruising Pre-Party Malmin lentokentällä
Autoja ja väkeä Malmilla oli kesäkuun aurinkoisesta ja lämpimästä illasta nauttimassa todella paljon. Etualalla harvinainen japanilaisvalmisteinen harrasteauto 1973 Toyota Carina 1600 2d. Valtaosa Malmille saapuneista harrasteajoneuvoista oli jenkkiautoja.
1969 Mercury Cougar Convertible.
Tänä keväänä ovat kelit suosineet avoautojen omistajia. Malmille saapui paljon sekä avoja että rodeja. Mercuryn keulan linjoja yksinkertaistavat 60- ja 70-luvuilla suositut piiloon kääntyvät ajovalot.
1969 Pontiac GTO convertible
1934 Ford Roadster
1969 Dodge Charger R/T Hardtop
1967 Volkswagen VW1300 "Rusto"
Seuraavaksi muutama patina-poiminta. Kauneus on katsojan silmässä, joten kukin valitkoon oman suosikkinsa. Kuten jo tuli kirjoitettua, patina on vaikea taiteenlaji autoja rakennettaessa. Feikki-patina näyttää vain hyvin harvoin aidolta, mutta hyvin tehtynä sekin voi näyttää hyvältä.
Tämän Porvoosta saapuneen kuplan pintaruoste on aitoa ruostetta, ei maalipurkista pintaan ruiskutettua ruoste-efektiä.
1963 Oldsmobile Cutlass 2d
1951 Chevrolet 3100 patina pickup
1955 Willys Station Wagon Chevyn 262cid tekniikalla
Neuvostoliitossa valmistetun ZIL kuorma-auton hytti (istutettuna tuoreemmalle alustalle?)
1970 AMC AMX 360cid V8
American Motors Corporation valmisti muskeliautobuumin ollessa kiihkeimmillään vuosina 1968-1970 kaksipaikkaista AMX urheiluautoa. Valmistusajankohtansa mukaan AMX luokitellaan usein muskeliautoksi, mutta kaksipaikkaisuus ja lyhyt akseliväli tekivät siitä omana aikanaan erikoisen automallin.
Lehdistössä autoa pidettiinkin perinteisen amerikkalaisen urheiluauton, kaksipaikkaisen Chevrolet Corvetten kilpailijana. AMX oli Corvettea huomattavasti halvempi ja samalla tuontantoaikanaan ainoa amerikkalainen teräskorinen kaksipaikkainen urheiluauto. Tämän auton konepellin alla lymyilee autoon vuonna 1970 tarjolle tullut 360cid V8-moottori.
1969 Mercury Cyclone Spoiler II 484cid
Toinen suosikkiauto pääsiäisen American Car Show -tapahtumasta. Mercury Cyclone Spoiler II oli NASCARin hullujen Aero wars -vuosien luokitteluauto. Hienoa, että tämä harvinaisuus on löytänyt tiensä suomalaisten kilpien väliin ja auto on tapahtumissa ajamalla mukana.
1969 Opel Commodore A coupé 2500
1956 Pontiac Chieftain Catalina hardtop Coupe
Toisen sukupolven Chieftain oli Pontiacin vastaus Chevyn suuren suosion saavuttaneille Tri-Five autoille. Vaikka autot ovat tyylillisesti hyvin samankaltaisia, ei Pontiacista koskaan tullut yhtä suosittua autoa.
Pontiacin mallihistoriassa 1955-1957 Chieftain on merkittävä auto, sillä Pontiacin perinteinen suora 8-sylinterinen moottori sai tehdä tilaa 287cid V8-moottorille.
1930 Ford Model A
1939 Mercury Custom Coupe
Tämä sulavalinjainen Mercury Custom Coupe on tuttu kevään American Car Show -tapahtumasta.
1955 Chevrolet 150 4d Sedan (1503)
Kokoontuminen Malmin lentokentälle alkaa perjantai-iltapäivällä jo ennen viittä. Seitsemän maissa autoja oli paikalla kaikkein eniten ja Cruising-letka alkoi pikkuhiljaa siirtymään kohti pääkaupungin keskustaa.
Stadin Cruising night Helsingin Kauppatorilla
Kauppatorille kannattaa suunnata hyvissä ajoin, jos meinaa saada auton torille parkkiin ihmisten ihmeteltäväksi ja kuvattavaksi. Etenkin jos säät suosivat, on torilla aina paljon harrastajia, yleisöä ja sattumalta paikalle osuneita turisteja harrasteautoja ihailemassa. Kuvassa Kauppatorin rundia kiertää 1956 Chevrolet Bel Air Sport Coupe.
1968 Porsche 912
1964 GAZ 21 "Volga"
1955 Buick Special 4d
1930 Ford Model A Five window coupé
Näitä kilpiä ei ihan jokainen harrastaja autoonsa saa. Hieno osoitus siitä, että cruising-kulttuuri on kansainvälistä.
Fordin alkuperäisen kutoskoneen tilalle on vaihdettu 283cid V8 ja nykyaikaisempi vaihteisto. Muutostöitä on tehty myös etu- ja taka-akselistojen, ohjauksen ja jarrujen parantamiseksi.
1970 Chevrolet Nova
Toisenlaista customointia ja asennetta edusti CD-rodin vierellä tämä 'vihainen ankka'. Nova näyttää paikallaankin seistessä siltä kuin edessä olisi kiihdytys valoista täyteen vauhtiin.
1966 Buick Special Convertible DeLuxe
1972 Buick Electra Custom
Jenkkiauton ei välttämättä tarvitse olla kallis suuren yleisön fanittama Camaro tai Mustang ollakseen hyvä harrasteauto. Hienoa että neliovisillekin autoille riittää harrastajia ja autot pysyvät liikenteessä..
1968 Ford Mustang Fastback
..mutta ei käy kieltäminen etteikö '68 Fastback Mustang näyttäisi hyvältä 😉
1970 Dodge Challenger
Kesäkuun ensimmäisen perjantai-illan hämärtyessä yleisöä oli paikalla jo siinä määrin, että varsinkin bänditeltan ohi ajaminen oli hankalaa.
Facebook Live video Kauppatorilta
Kuvasimme sekä Malmilta että Kauppatorilta live-videota Wheelsin Facebook sivulle.
Stadin Cruising night Kauppatorilla 1.6.2018 🤠
Julkaissut Wheels.fi 1. kesäkuuta 2018
Stadin Cruising kuukauden ensimmäisenä perjantaina
Malmin Cruising Pre-Party on oiva lisä Helsingin cruising-kulttuuriin. Toivottavasti kenttä pysyy Malmilla ja se saa olla myös auto- ja mp-harrastajien käytössä.
Tänä kesänä Malmilla kohdataan vielä 6.7., 3.8. ja 7.9.
Nyt pitäisi Wheelsin kuplaprojektiin saada vauhtia, jotta seuraava cruising-reissu onnistuisi jo valmistuneella projektiautolla, eikä paikalle tarvitsisi tulla käyttöautolla 🙂
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0