Best of Show MP23
1920 Indian Super Scout on kunnianosoitus moottoripyöräilyn ruotsalaiselle pioneerille
Amerikkalaisen Indian Motorcycle Companyn juuret ovat Ruotsin Smoolannissa
Ruotsalaisen Oscar Hedströmin perhe muutti paremman elämän toivossa Yhdysvaltoihin vuonna 1880 Oscarin ollessa kahdeksanvuotias. New Yorkista uuden kodin löytäneen perheen poika kulutti kaiken vapaa-aikansa ajellen polkupyörällään New Yorkin kaduilla ja kujilla erilaisiin mekaanisiin laitteisiin tutustuen. 16-vuotiaana Oscar sai töitä kellosepän verstaan oppipoikana. Verstaalla Oscar oppi suunnittelemaan ja valmistamaan metallista koneiden ja laitteiden osia. Taitojen kehittyessä Oscar vaihtoi työpaikkaa ja muutti useaan otteeseen. Viisi vuotta kone- ja metallipajoilla työskenneltyään Oscar Hedströmille myönnettiin metallialan kisällin arvonimi (journeyman).
Päivätöidensä ohessa Oscar Hedström suunnitteli ja rakenteli omia pyöriä ja moottoreita. Tätä tarkoitusta varten Hedström vuokrasi oman pajan Connecticutin Middletownista. Pajalla valmistuivat niin Hedströmin omaa tuotantoa olleet moottorilohkot kuin ensimmäiset keskipaikoiskaasuttimetkin. Ei kulut aikaakaan, kun Hedströmin maine alkoi kiiriä pyöräily- ja moottoripyöräpiireissä. Kaikkien huulilla Oscar Hedströmin nimi oli viimeistään siinä vaiheessa, kun hän oli onnistuneesti yhdistänyt itse valmistamansa bensiinimoottorin kaksipaikkaiseen tandem-pyörään. Moottoriavusteisia tandemeja kutsuttiin nimellä pacer, ja niitä käytettiin pyöräkilpailuissa kilpapyöräilijöitä ennen ajaneina tuulenhalkojina. Hedströmin pacerit osoittautuivat muita tarjolla olleita vaihtoehtoja luotettavimmiksi, joten niistä tuli haluttuja motorisoituja pyöriä.
Ensimmäisen Indian moottoripyörän prototyyppi valmistui toukokuussa 1901
Yksi Hedströmin pacereistä kiinnostunut oli entinen kilpapyöräilijä, nykyinen pyörätehtailija ja kilpailujen järjestäjä George M. Hendee. Hedströmin paceriin tutustuttuaan ja sen ylivoimaisuuteen ihastuttuaan Hendee kehotti Hedströmiä suunnittelemaan tavallisesta yksipaikkaisesta pyörästä massatuontantoon soveltuvan motorisoidun version.
Oscar Hedström sai ensimmäisen Indian moottoripyörän prototyypin valmiiksi Worcester Cycle Manufacturing Companyn tiloissa Middletownissa toukokuun lopussa 1901. Suurelle yleisölle motorisoitu pyörä esiteltiin ensimmäistä kertaa Massachusettsin Springfieldissä vain muutamaa päivää myöhemmin kesäkuun ensimmäisenä päivänä.
Ensiesittely oli välitön menestys. Hedström ja Hendee päättivätkin lyödä voimansa yhteen ja aloittaa moottoripyörien valmistuksen. Tätä tarkoitusta varten he perustivat Indian Motorcycle Companyn, joka tosin aluksi rekisteröitiin toisen perustajansa mukaan Hendee Manufacturing Company nimellä. Uuden yrityksen kotipaikaksi tuli sama Springfieldin kaupunki, jossa ensiesittely tapahtui.
Indian oli kilpakuljettajien ja virkamiesten moottoripyörä
Indian Motorcycle Company oli yksi ensimmäisistä rekisteröidyistä moottoripyörävalmistajista Yhdysvalloissa. Aluksi yritys valmisti moottoripyöriä muiden valmistajien tuottamista osista, mutta pian toiminta laajeni ja Indian alkoi suunnitella ja valmistaa omia osia ja kokonaisia moottoripyöriä. Hedströmin ja Hendeen kunniaksi on todettava myös se, että herrat ymmärsivät rekrytoinnin merkityksen ja onnistuivat palkkaamaan nuoren yrityksensä palkkalistoille 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten parhaan nuoret kyvyt.
Indian tuli tunnetuksi laadukkaista ja tehokkaista moottoripyöristä. Merkistä tuli erittäin suosittu moottoripyörillä kilpaa ajaneiden harrastajien ja ammattilaisten keskuudessa ja Indian osallistui itsekin aktiivisesti kilpailutoimintaan sekä omana tallinaan että kisoja ja talleja sponsoroimalla. Esimerkiksi Isle of Manin legendaarisessa TT-kilpailussa vuonna 1911 koko palkintokolmikko ylitti maaliviivan Indianilla.
Kilparatoja kiertäneiden hurjapäiden ohella tehokkaat Indianit vakuuttivat Yhdysvaltain armeijan hankintaosaston ja postin sekä poliisin johdon varmatoimisuudellaan. Indianista tuli näin myös virkamieskäytössä tuhansia ja taas tuhansia maileja nähnyt moottoripyörämerkki. Toimitussopimukset armeijalle ja valtion virastoille merkitsivät Indianille kiivaan kasvun vuosia. Vuonna 1910 Hedström piirsi suunnitelman Indianin tehtaan laajennukselle. Moderni viisikerroksinen Wigwam nimen saanut tehdas valmistui vuonna 1912 ja heti seuraavana vuonna Indian nousi maailman suurimmaksi moottoripyörävalmistajaksi. Wigwamin tuotantolinjalta rullasi tuolloin ulos 32 000 uutta Indiania.
Amerikkalaisesta unelmasta katkeraan eroon
Hedströmin ja Hendeen yrityksestä kasvoi nopeasti elävä esimerkki amerikkalaisen unelman toteutumisesta. Kaikki ei kuitenkaan mennyt niin ruusuisesti, kuin olisi voinut kuvitella. Oscar Hedström erosi perustamansa yrityksen palveluksesta 24.3.1913 ajauduttuaan riitoihin yrityksen hallituksen kanssa, joka halusi käyttää lain harmaalla alueella olevia toimintatapoja yrityksen osakkeiden arvon nostamiseksi. George Hendee jätti yrityksen kolme vuotta myöhemmin.
Oscar Hedströmin vaikutus Indianin tai moottoripyörien kehitykseen yleensä ei päättynyt hänen eroamiseensa yrityksestään. Hedströmin johdolla mallivuodelle 1906 suunniteltu Indianin V-Twin moottori toimi tienraivaajana mottoripyörien moottorien kehitykselle. Hedströmin suunnittelemia moottoreita valmistui Indianilla ja lisenssillä moottoreita valmistaneilla alihankkijoilla kunnioitettavat 135 000 kappaletta. Moottoreilla rikottiin lukuisia nopeusennätyksiä ja ajettiin menestyksekkäästi kestävyyskilpailuja.
Indianilta lähtönsä jälkeen Oscar Hedström ei enää osallistunut aktiivisesti moottoripyörien rakentamiseen tai niillä kilpailemiseen, vaan vietti rauhaisaa elämää tilallaan Connecticutissa aina kuolemaansa saakka vuonna 1960.
Indian Scout syntyi kilparadoilta ammetuista aineksista
Yksi Indianin kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä malleista tuli markkinoille mallivuodelle 1920. Oscar Hedström oli tässä vaiheessa ollut jo pitkään sivussa Indianin toiminnasta, mutta hänen perintönsä ja onnistuneet työntekijöiden palkkaukset näkyivät edelleen pyörän suunnittelussa. Scoutin pääsuunnittelija Charles Franklin oli Irlannissa syntynyt taitava kilpa-ajaja, joka oli ollut mukana Indianin nostamisessa Isle of Man TT-kilpailun voittajien joukkoon ja todistanut sittemmin taitonsa myös moottoripyörien kehittäjänä.
Ensimmäinen Indian Scout oli varsin edistyksellinen moottoripyörä. Hammasrattaat yhdistivät Indianin 600-kuutioisen V-Twin moottorin 3-vaihteiseen käsikäyttöiseen vaihteistoon. Scoutin jäykkä perärakenne oli tuon ajan moottoripyörissä tavallinen valinta, mutta pyörän kaksoissilmukkarunko teki Scoutista sekä kevyen että vahvan moottoripyörän. Toimiva runko yhdistettynä Indianin vääntävään 11-hevosvoimaiseen moottoriin ja 100km/h huippunopeuteen teki Scoutista nopeasti kilpakuljettajien, surmanajajien ja stunt-kuskien suosikin.
Super Scout yhdistää Old schoolin ja modernin teknologian
– Halusimme rakentaa moottoripyörän, joka liittyisi Indianin historiaan puisilla ovaaliradoilla ajetuilla Board track -kilpailuilla, mutta yhdistää siihen nyky-Indianin uuden teknologian, toinen pyörän rakentajista Anders Lundgren vastaa, kun häneltä kysytään mistä idea näyttelyissä moneen kertaan palkitun custom Indianin rakentamiseen syntyi.
– Indianin mallihistoriasta Scout oli täydellinen lähtökohta tälle projektille. Pyörän mallinimi Super Scout tekee kunniaa alkuperäiselle Scoutille, joka oli oman aikakautensa kilparadoilla lähes voittamaton.
Anders Lundgrenin ja Lasse Sundbergin Indian Super Scoutin moottori, polttoainepumppu, ajovalo ja vaihteenvalitsin ovat peräisin 2010-luvun loppupuolen Indian Scoutista. Pyörän rungon Lasse Sundberg rakensi itse kolmessa eri osassa ja sen teko osoittautuikin lopulta projektin vaikeimmaksi osuudeksi toteuttaa. Moottorin ahtaminenkin oli yllättäen omavalmisterunkoa helpompi saada toimimaan nöyrään arkiajoon soveltuvassa custom-pyörässä.
Moottorin oikealle puolelle pultattu Garret 25 turboahdin herätti MP23-messuilla ansaittua huomiota. Sellaista harvemmin osaisi odottaa ulkoisesti satavuotiaassa moottoripyörässä näkevänsä.
– Halusimme näyttää, että old school -lookin voi yhdistää moderniin teknologiaan ja saada sitä kautta lisätehoa, Anders Lundgren avaa päätöstä ahtamisen takana.
Raketin selkään ja ajassa sata vuotta taaksepäin!
Sata vuotta sitten moottoripyöräharrastajilla ei vielä ollut aavistustakaan siitä, että tulevaisuus toisi mukanaan niin sinihampaan kuin taulutietokoneenkin osaksi pyörän säätämistä vastaamaan parhaiten kuljettajan omaa makua. Super Scoutin pinnan alle on pakattu Bluetoothin välityksellä toimiva moottorin toimintaa seurava datavirta ja täysin etäohjelmoitava moottorinohjaus (ECU).
Kulloisestakin fiiliksestä (lue ahtopaineista) riippuen Indian Super Scoutin teho on 150-200 hevosvoiman välillä. Garret 25 turbossa hukkaportti on pakopesän ulkopuolella, joten yhdessä dumpin ja ruostumattomasta teräksestä valmistetun downpipen kanssa ohiajavan ahdetun Super Scoutin tarjoilema yllättävä äänimaailma saa päät kääntymään.
– Fiilis on uskomaton. Super Scoutilla ajaminen on kuin hyppäisi raketin selkään ja siirtyisi ajassa sata vuotta taaksepäin, Andres toteaa tehokkaan pyörän ajo-ominaisuuksista hymy huulillaan.
Makuasioista voidaan toki kiistellä loputtomiin, mutta omaan makuuni merkkihistorialleen ja moottoripyöräilyn pioneereille kunniaa tekevä Super Scout oli MP23-näyttelyn paras pyörä. Se on totisesti mallinimensä Super-etuliitteen ansainnut.
Teksti ja artikkelikuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0
Kuvat Ruotsista: Indian Motorcycle Press