1952 Chevrolet 3100 "Trackmaster" täyttää Advance Designille asetetut odotukset
Autoharrastajalle Advance Design on kuin tabula rasa, tyhjä taulu
Autoharrastuksen pihvi ja suola on siinä, että harrastajalle jokainen ajoneuvo on kuin kaunis tyhjä taulu, aihio, joka kutsuu rakentamaan siitä omia tarpeita ja jopa nykyaikaisen liikenteen vaatimuksia vastaavan luomuksen tai entisöimään auton alkuperäiseen loistoonsa.
Hyvä esimerkki tästä on sähköistetyistä Derelict-klassikoista tunnetun ICONin rakentama nelivetoinen 1952 Chevrolet Thriftmaster 3100 pickup. ICONin New School -tyylisuuntaa edustava "Trackmaster" on Chevroletin menestyksekkään Advance Design -malliston kruununjalokivi, sodanjälkeisen pickup-sukupolven myydyin automalli, joka yhä edelleen täyttää Advance Designille aikoinaan asetetut odotukset. Se on yhtä aikaa kuin tulevaisuudesta ja menneisyydestä koottu kokonaisuus, jonka yksinkertaisen kaunis toteutus ei tee itsestään numeroa, mutta saa katsojan pohtimaan itsekseen, eivätkö nämä ole aina olleetkin juuri tällaisia?
Enemmän kuin pelkkä LS3-moottoriswappi
ICONin Thriftmaster-pickup on enemmän kuin vain klassikkoauto, johon on vaihdettu uusi tehokas V8-moottori. Suurin työ on tehty auton alustan ja ajettavuuden modernisoinnissa. Monen Advance Design pickupin keulaan on vuosikymmenten saatossa soviteltu etuakseli erillisjousituksella, mutta ICON on mennyt pidemmälle ja rakentanut lava-auton alustaan kokonaan erillisjousitetun nelivetotekniikan.
Ajettavuus on modernisoitu tehostetulla ja tarkalla hammastanko-ohjauksella. Auton perä on Dana 60, joka välittää voiman 18-tuumaisille Iconin omaa tuotantoa oleville peltivanteiden muotoilua jäljitteleville vanteille. Vanteiden takaa piilosta löytyy Brembon Sport -jarrujärjestelmä ja omavalmisteinen kierrejousitus pitää renkaat kiinni tien pinnassa niin highwayllä kuin nopeassa rata-ajossakin.
Uuden ajan voimaa
Chevroletin alkuperäisen 92-hevosvoimaisen 216cid suoran kutosen tilalle on asennettu Chevrolet Performance E-Rod 6.2L LS3 V8-moottori, joka tuottaa lähes viisi kertaa enemmän tehoa, kuin pickupin alkuperäinen polttomoottori. Ilahduttavasti moottori on säilytetty vapaastihengittävänä, aivan kuin hatunnostona auton alkuperäisille suunnittelijoille. Voimansiirrosta vastaa manuaalilaatikko, mutta kolmiportainen Saginaw-rattivaihde on tehnyt tilaa modernille kuusiportaiselle lattiamanuaalille.
Thriftmaster pickupin moottori on osa Chevroletin harrastajaystävällistä E-Rod pakettia, jolla vanhaan klassikkoautoon voi asentaa uuden vähäpäästöisen, mutta silti riittävän tehokkaan voimanlähteen. E-Rod pakettiin kuuluu 430-hevosvoimaisen LS3-moottorin ohella moottorinohjausjärjestelmä, tarvittavat johdot, pakosarja, katalysaattorit, Lambda-anturit ja MAF, polttoainesäiliön ja kaasupedaalin muutossarjat sekä ilmansuodain. Lisähinnasta mukaan saa käytännössä kaikki kaasupolkimen ja pakoputken päiden väliin tarvittavat moottorin ja polttoainejärjestelmän osat koko voimansiirron modernisoimiseksi.
Päästönormit puhuttavat autoharrastajia, E-Rod auttaa
Chevroletin E-Rod paketin hienous piilee siinä, että Yhdysvalloissa paketin avulla periaatteessa minkä tahansa vanhan polttomoottoriauton voi konvertoida täyttämään moottorinvaihdoille voimassa olevat tiukat päästövaatimukset. E-Rod pakettien hinnat alkavat 10 000 dollarin paikkeilta. Varustelemalla moottoripaketin ahtimella, uutta voimanlähdettä vastaavalla vaihteistolla ja muilla tarjolla olevilla lisävarusteilla, karkaa hinta nopeasti pilviin, mutta vastineeksi saa luotettavaa ja taloudellista tekniikka pitkäksi aikaa.
Näillä muutoksilla ja tehoreserveillä ICONin 1952 Chevrolet 3100 Thriftmasterista on rakennettu todellinen "Trackmaster", joka pysyy ratapäivänäkin ketterästi huomattavasti tuoreempaa vuosikertaa olevien urheiluautojen perässä.
Old School kori, New School tekniikka
ICONin letukan korin muodot näyttävät ensisilmäyksellä alkuperäiseltä 3100 Thriftmasterilta, mutta itseasiassa koriakin on muokattu pienillä auton muotoihin hyvin sopivilla, lähes huomaamattomilla customoinneilla. Pintaväri on lainattu Porschen värikartasta ja tottelee Trackmasterille osuvasti nimeä M9A Chalk, Racing track grey.
Olympiavuonna 1952 Korean sota alkoi vaatia Amerikassa veronsa tehtaiden tuotannosta. Siksi Thriftmasteriin ei tehtaalla juurikaan kromiosia asennettu. Pölykapselit, puskurit, keulamaski ja monet muut tyypilisesti amerikkalaisissa autoissa kromatut osat maalattiin 3100 Thriftmasterin vuosimalleissa 1952 ja 1953 harmaiksi. Iconin New School -versiossa nämä osat on käsitelty mustalla kromilla. Vanteet ja pultit ovat käyneet läpi saman käsittelyn yhtenäisen tumman satiinikiillon saavuttamiseksi.
Klassinen sisusta moderneilla lisävarusteilla
Mukavuusvarustustensa osalta alkuperäisessä Thriftmaster 3100 pikkarissa luotettiin lihasvoimaan. Kaikkien autosta löytyneiden varusteiden käyttäminen edellytti nimittäin, että kuljettajalta löytyy riittävästi ruista ranteesta.
ICONin New School versiossa ovien lukot ja ikkunat on sähköistetty ja varustettu kauko-ohjauksella. Kojelauta on pidetty alkuperäisenä, mutta siihen on upotettu moderni mittaristo ja nykyaikaiset hallintalaitteet.
Grand tourerin teho ja mukavuus
Sisävalaistuksesta huolehtii LED-valaistus ja ¨cruising-illan soittolistasta katseilta piilotettu Pioneerin 8600NEX, jonka näyttö on integroitu kojelautaan. Taakse piilotettu peruutuskamera käyttää samaa näyttöä. Iso subwoofer on valloittanut alkuperäisen polttoainesäiliön paikan. Myös ilmastointilaitteen käyttö on integroitu kojelaudan alle osaksi alkuperäistä Thriftmaster-sisustaa.
Trackmasterin matkustajat istuvat sohvapenkillä, josta löytyy alas laskettava käsinoja. Kaikki pehmeät pinnat on päällystetty nahalla. Alkuperäinen Thriftmaster ratti on tehnyt tilaa modernimmalle, halkaisijaltaan pienemmälle ratille. Tilttaava rattipylväs on Tri-Five Chevystä lähtöisin ja verhoiltu samalla nahalla, samoin kuin ovipahvien yläosatkin. Kojelaudan alle on sijoitettu Iconin oma ohjauspaneeli, josta auton tekniikka on keskitetysti hallittavissa.
New School pickupin kaksijakoinen persoonallisuus
Iconin perustajan Jonathan Ward on todennut luomuksestaan:
Ensivilkaisulla Advance Design pickup on kauniisti entisöity vuosimallin 1952 pickup, mutta sen pinnan alta paljastuu parhaista sleepereistä tuttu kaksijakoinen persoonallisuus.
New School -tyylisuuntaan lokeroitu Trackmaster on yhtä aikaa aseistariisuvan kaunis muinaismuisto ja asfalttia nielevä peto, jonka piilotettu luonne paljastuu sitä mukaa, kun pedaali painuu kohti lattiaa ja 6.2-litrainen E-Rod V8-moottori herää eloon.
Amerikkalainen pickup ei kuole koskaan. 70-vuotias Chevrolet "Trackmaster" on siitä elävä esimerkki.
Teksti: Kai Lappalainen
Kuvat: ICON (julkaistu valmistajan luvalla)