Virtuaalimatka Tarrytowniin 1959 Chevroletin kokoonpanolinjalle
Teksti: Kai Lappalainen
Kuvat: Fritz Goro / LIFE-magazine / Time Inc.
Makrokuvauksen keksijä Chevroletin tehtaalla
Saksalaissyntyinen Fritz Goro on jäänyt valokuvauksen historiaan makrokuvauksen keksijänä. Goro teki elämäntyönsä tieteen saavutusten kuvaajana. Hänen kameransa filmirullille tallentuivat mm. ensimmäinen laboratoriossa tuotettu plutonium-hiukkanen, ensimmäisen atomipommin koelaukaisu sekä kuvat rubiinilaserin ja mikrosirujen kehityksestä. Vuonna 1959 tai mahdollisesti jo loppuvuodesta 1958 LIFE-lehti lähetti Fritz Goron valokuvaamaan New Yorkin osavaltion Tarrytownissa sijainneen Chevroletin autotehtaan kokoonpanolinjoja. Valokuvien perusteella Gorolla näyttää olleen vapaus liikkua ja kuvata työtä ja tekniikkaa tehtaalla Chevroletin henkilö- ja hyötyajoneuvojen eri kokoonpanovaiheissa runkojen hitsauksesta korien maalipinnan viimeistelyyn.
Kuvissa näkyvät useimmat Chevroletin henkilöautomallit
Harvinaisten kuvien joukosta voi erottaa useimmat Chevroletin mallivuoden 1959 henkilöautot, kuten Impalan, Bel Airin, Biscaynen ja Nomad, Kingswood, Parkwood ja Brookwood -farmarimallit. Muutamassa kuvassa vilahtaa Sedan Delivery ja muutamia avolavoja, mutta yhtään 1959 Chevrolet El Caminoa kuvien joukossa ei näy.
Jos 1959 Chevrolet autosi runkonumeron neljäs merkki on T tai tyyppikilven BODY merkintä alkaa kirjaimilla TA, saattaa autosi näkyä näissä Fritz Goron ottamissa kuvissa.
Ensimmäinen Tarrytownissa valmistettu auto oli höyryauto
Tarrytown oli yksi yhdysvaltalaisen autonvalmistuksen merkittävimmistä tehtaista Michiganin osavaltion ulkopuolella. John Brisben Walker hankki vuonna 1899 tulevalle autotehtaalleen 10 aarin tontin Hudson-joen rannalta noin 50 kilometriä New Yorkin kaupungista pohjoiseen. Tarkoituksena oli aloittaa tontilla Walkerin perustaman Mobile Company of American Mobile Steam Runabout -höyryautojen valmistus. Tontti raivattiin ja tehdas rakennettiin pikavauhtia arkkitehti Stanford Whiten ohjauksessa, sillä Walker halusi saada tuotannon nopeasti käyntiin kilpaillakseen markkinaosuuksista Barberin Locomobilen kanssa. Ensimmäinen Mobile-höyryauto valmistui Tarrytownin tehtaalta maaliskuussa 1900 ja säännöllinen tuotanto lähti käyntiin, mutta jo vuonna 1903 Walker päätti luopua yrityksestään.
Lähes vuosisata autonvalmistusta Hudson-joen rannalla
Seuraavana vuonna 1904 tehtaan osti Benjamin Briscoe, joka perusti yhdessä Jonathan D. Maxwellin kanssa Maxwell-Briscoe Motor Companyn. Tehdas osoittautui seuraavien vuosien aikana menestykseksi. Menestyksensä innoittamana Briscoe päätti yrittää samaa, missä 1908 perustettu General Motors oli onnistunut, eli kokoamaan useita automerkkejä saman katon alle. General Motorsia vastaan kilpaillakseen Briscoe perusti United States Motor Companyn vuonna 1910. Suunnitelma epäonnistui ja kaksi vuotta myöhemmin United States Motor Companyn taival päättyi konkurssiin. Jonathan D. Maxwell selvisi Briscoen konkurssista, mutta hän päätti myydä Tarrytownin tehtaan vuonna 1914 William C. Durantille, joka oli vuonna 1911 yhdessä Arthur ja Louis Chevroletin kanssa perustanut Chevrolet Motor Car Companyn. Chevrolet valmisti Tarrytownin tehtaalla sekä henkilö- että hyötyajoneuvoja aina vuoteen 1996 asti, jolloin viimeinen Chevrolet, etuvetoinen tila-auto rullasi ulos tehtaan kokoonpanolinjalta ja lähes vuosisata autonvalmistusta tuli päätökseensä.
Tarrytownin kokoonpanolinja hiljeni lopullisesti vuonna 1996
Ensimmäinen Tarrytownin tehtaalla valmistunut Chevrolet oli mallivuoden 1915 Series 490. Tarrytownissa valmistui myös 50:s miljoonas Chevrolet, joka oli kultaisella erikoisvärillä maalattu ja 409cid V8-moottorilla varustettu 1963 Chevrolet Impala SS. Viimeisinä vuosina tehtaalla koottiin GM:n toisen sukupolven tila-autoja, kuten Chevrolet Lumina APV:tä, Suomeenkin tuotua Pontiac TransSportia ja Oldmobile Silhouettea. GM:n tila-autojen kauppa kävi kuitenkin kilpailijoita huonommin, joten vuonna 1996 historiallinen tehdas suljettiin, tehtaan 2100 työntekijää irtisanottiin tai siirrettiin muihin tehtäviin ja tila-autojen valmistusta jatkettiin Doravillen tehtaalla Georgiassa.
Kehnon menekin lisäksi merkittävä tekijä tehtaan lopettamisessa oli sen vaikutukset ympäristöön. Tehdas kulutti lähes neljä miljoonaa litraa vettä päivässä, josta varsinkin alkuaikoina suurin osa laskettiin käsittelemättömänä takaisin jokeen. Hudson-joen kalastajien kerrotaankin sanoneen, että joen väristä voi päätellä minkävärisiä autoja tehtaalla tänään maalataan. Lopullisesti tehdas purettiin kesällä 1999, tasan sata vuotta sen rakentamisen jälkeen. Tehtaan tilalle luonnonkauniiseen paikkaan rakennettiin moderni asuinalue kauppakeskuksineen. Chevroletin tuotantolinjasta muistuttaa enää laatta, joka kertoo alueen historiallisesta merkityksestä amerikkalaiselle autonvalmistukselle.
Kuvat LIFE-lehden verkkoarkisto: LIFE magazine photo archive