Suunnitelmatalouden taidonnäytteen toinen tuleminen – 1960 Čezeta CZ502 skootteri
Edullisesta liikkumisvälineesta mod-nuorison statussymboliksi
Toisen maailmansodan jälkeiset jälleenrakennukset vuodet aina 1960-luvun lopulle saakka olivat skoottereiden todellista kulta-aikaa. Kalliit autot olivat monen tavallisen kansalaisen tilipussin ulottumattomissa ja polttoaineiden ostoa jouduttiin paikoin sääntelemään. Skootteri tarjosi omistajalleen kätevän ja edullisen tavan liikkua paikasta toiseen, etenkin nopeasti kasvaneissa kaupungeissa. Tunnetuimmat merkit, Piaggion Vespa ja Innocenti Lambretta, valmistettiin Italiassa ja niistä tuli saapasjalkamaan viennin menestystarinoita.
Skoottereiden kysyntä nousi nopeasti tulotason parantumisen myötä. Uusia valmistajia ilmoittautui mukaan kilpailuun eri puolilla maailmaa. Koko maailman nuorison kulkuvälineen ja statussymbolin skootterista teki 1950-luvun viimeisinä vuosina Britanniassa alkunsa saanut mod-nuorisokulttuuri. Elintason kasvu mahdollisti brittiläisille työväenluokan ja alemman keskiluokan nuorille oman ekslusiivisen tyylikultin luomisen. Tyyliin kuuluivat koodin mukainen vaatetus, valtavirrasta poikkeava musiikki (mm. The Who ja jamaikalainen ska) ja italialaiset skootterit.
Rautaesiripun takana
Čezeta osuu entisen Tsekkoslovakian skoottereiden kultakauteen. Čezeta erottuu siroista italialaisista verrokeistaan futuristisella avaruusajan muotoilulla ja totutusta poikkeavilla teknisillä ratkaisuilla. Skootterin suunnitteli tsekkoslovakialainen moottoripyörävelho Jaroslav František Koch. Jos Kochin tavoitteena oli vangita Sputnik, Juri Gagarinin ja kaikki muut neuvostoblokin avaruusajan saavutukset yhteen art noveau -henkiseen peltikuoreen, niin miehelle täytyy nostaa hattua, sillä Čezeta todella onnistuu yhdistämään kaikki edellä mainitut modernin ajan ihmeet ohjuksen muotoon puettuun skootteriin.
Čezetassa ei ole erillistä runkoa, vaan sen tekniikka on kiinnitetty yksinkertaiseen monikokkikoriin. Akseliväli Čezetassa on reilusti länsimaisia kilpailijoitaan pidempi. Skootteria katsoessa silmä kiinnittääkin ensimmäisenä huomiota pitkään nokkaan eturenkaan päällä. Tai kärsään, kuten tsekit itse sanovat, sillä kotimaassaan Čezeta sai lempinimekseen ”Possu”. Lähemmässä tarkastelussa kärsä paljastuu polttoainetankiksi, jonka päälle saa kätevästi kiinnitettyä vaikkapa matkalaukun. Tällä rakenteella skootterin kantokyky saatiin reilusti suuremmaksi, tavaratilaa istuimen alla suuremmaksi ja matkustajallekin kohtuullisen mukavat oltavat.
Skootteri toi tuulahduksen vapaudesta
Modien suosimiin italialaisiin klassikoihin verrattuna Čezeta oli jotain aivan muuta. Itäisen Euroopan sosialistisissa maissa kasvaneelle nuorisolle Čezeta tarjosi kuitenkin vastaavan unelman vapaudesta, kuin länsimaiset skootterit muualla maailmassa.
Čezeta-skootterisarja käsitti kolme eri mallia: 501, 502 ja 505. Ensimmäisenä vuonna 1957 esiteltyä 501-mallia valmistettiin kuutena alaversiona, jotka poikkesivat vain hieman toisistaan moottorin ja jäähdytyksen osalta. Vuonna 1960 esitelty 502-sarja toi mukanaan useita uudistuksia, kuten paremman jousitukset ja moottorin käynnistysjärjestelmän. Lisävarusteena 502 Čezetaan tuli tarjolle niin sivu- kuin perävaunutkin. Sivuvaunun valmisti Drupol-niminen yritys ja sille annettiin nimi "Druzeta". 502-mallia rakennettiin vuoteen 1963 asti neljänä kehitysversiona
Päästönormit puhuttavat autoharrastajia, E-Rod auttaa
Mielenkiintoisena sivujuonteena Čezetaa valmistettiin lisensoituna niinkin kaukana kotikonnuiltaan kuin Uudessa-Seelannissa vuosina 1960-1963 nimella NZeta. 70% NZeta skoottereiden osista valmistettiin Tsekkoslovakiassa ja rahdattiin päiväntasaajan toiselle puolelle ja loput 30% osista tehtiin paikallisen maahantuontisäädöksen mukaisesti Uudessa-Seelannissa.
Čezetaa oli saatavana myös kolmipyöräisenä tavaroiden kuljettamiseen suunniteltuna riksana. Kolmipyöräisen Čezeta 505-mallin valmistus alkoi vuonna 1960 ja päättyi vuoteen 1964. Samalla päättyi Čezetan tarina lähes 50 vuodeksi. Kaikkiaan maailmalle oli ehtinyt lähteä yli 120 000 Čezetaa. Noiden 50 vuoden aikana Neuvostoliitto ehti romahtaa, Tsekkoslovakia jakaantua kahdeksi valtioksi ja Eurooppa yhdentyä. Kokonaan uusi sähkömoottorin vauhdittama Čezeta 506-malli esiteltiin uuden yrittäjän voimin vuonna 2013.
Menneisyyttään kunnioittava 2000-luvun Čezeta löytyy Etelä-Karjalasta
Uusi erillisrunkoinen 2000-luvun Čezeta 506-sähköskootteri on toki näyttävä muistutus tsekkoslovakialaisen insinööritaidon pitkästä historiasta ja katseita keräävä retrotuote, mutta Čezetan alkuperäinen idea, itsekantava monokokkikori ja futuristinen art noveau -muotokieli on kadonnut jonnekin matkan varrelle. Niinpä todellista uuden milleniumin Čezetaa on turha lähteä metsästämään Tsekeistä. Sellainen löytyy paljon lähempää, Etelä-Karjalan Rautjärveltä.
Antin Čezeta CV502 kätkee sisäänsä Kymco Super 9 skootterin tekniikan
Rautjärveläinen Antti Sarvi kaasuttaa Čezetansa kyydissä pitkin pajansa pihaa. Ohikiitävän hetken CZ502-mallinen skootteri näyttää ja kuulostaa juuri siltä, miltä Čezetan olettaisikin näyttävän ja kuulostavan, mutta pikku hiljaa katse alkaa kiinnittää huomiota yksityiskohtiin, jotka paljastavat, että nyt ei taidetakaan olla tekemisissä museopelin kanssa.
– Tuolta Joensuun läheltä mie tämän ostin. Kaveri oli purkanut sen ja ottanut siitä kaikki osat irti. Sain siis tavallaan sen rungon vaan, historiastakaan ei ole mitään tietoa.
Ja kun alkuperäistä tekniikka ei enää ollut tallella eikä varaosien löytäminenkään näyttänyt todennäköiseltä, piti jotain keksiä tilalle.
– Tekniikka on vuoden 2004 Kymco Super 9 skootterista.
Paljonko meni työtunteja, että Čezetan runko sai uuden modernimman elämän?
– Melkeinpä enemmän kuin auton tekemiseen! Runko piti hiekkapuhaltaa, hitsata, maalata ja hommata kaikki puuttuvat osat, Antti vastaa ja nauraa.
– Tämähän oli sellainen, että ruostetta oli hitosti. Kun käytin tätä hiekkapuhalluksessa ja selvisi aika mittavat peltityöt.
– Peltiosia ei Tsekeistäkään löydy enää mitään. Mie just mietin, että tällaisen rakentamisellahan tekee yhden kübelwagenkin ihan tuosta noin vaan, Antti virnistää.
Itäraudan varaosien saatavuus on haastavaa
Peltiosat skootterin korjaamiseksi Antti Sarvi joutui taivuttelemaan itse. Onko Čezetaan muita osia edelleen saatavilla?
– Jotain saa. Näitä sivulistoja, näitä oli silloin vielä ennen joulua, mutta miekun tilasin joulun jälkeen, niin sitten ei enää ollut. Merkkejä saa, sekä ruuveja ja mittareita, Antti vastaa ja kiertää Čezetaa skootterin yksityiskohtia osoitelleen.
– Nämä perän pullistukset piti tähän jälkeenpäin laittaa. Tein ne volkkarin moottorin jäähdytyspelleistä, kun piti saada vetokoukku tähän kiinni. Miulla on Pavin peräkärry tähän, sekin on tsekkiläinen. Niin näitä takavalojakin löytyi Tsekeistä vielä. Eli tuo on ihan alkuperäinen takavalo. Otin siihen kärriinkin samanlaisen, Antti muistelee projektin etenemistä.
– Jotain löytyi omalta kylältäkin. Virtalukko on sama kuin Zetorissa.
Siis tsekkoslovakialaisessa skootterissa ja traktorissa on yhteisiä osia?
– Kyllä. Tämä on ihan kuin Boschin kopio, Antti vastaa virtalukkoa osoittaen ja jatkaa: Mittari sensijaan on ihan alkuperäisosa. Sen valmistaja PAL oli Tšekkoslovakiassa alihankkija, joka teki mm. Skodaan katkaisijat ja just mittareitakin.
Värejä myöten ihan niin kuin Neuvostoliitossa
Entä skootterin väri, onko värisävy alkuperäinen?
– Väri ei alkuperäinen. Väri määräytyi peräkärryn värin mukaan. Mie maalasin sen joskus 25 vuotta sitten Soliferin värihin, niin tämänkin värisävy tuli siitä, Antti vastaa ja pudistaa päätään
– Ajattelin, että en käy sitä kärriä käymään läpi. Nämä on siis 1960-luvun Soliferin värit.
– Yks kaveri sanoi, että eikö mittään muuta ole kuin tuota sinistä ja valkoista. Mutta vastasin, että Neuvostoliitossa oli kaikki juuri näin maalattu, Antti nauraa.
Polttomoottorin pärinä ja tuulta halkova kärsä
Nyt tyyppikilvessä lukee CZ502. Onko se tämän skootterin alkuperäinen mallinimi?
– Tämä on Čezeta CZ 502 skootteri. 501 oli ennen tätä, muistaakseni 1957 rupesivat sitä tekemään. Ja nythän tätä saa uutena sähköisenä. Se on miun mielestä kyllä aika lailla eri tavalla tehty kuin tämä alkuperäinen, Antti pohtii.
Tästä asiassa olemme Antin kanssa samaa mieltä. Sähköskoottereille on oma paikkansa ja kuka ties joku niistäkin on klassikko 60 vuoden kuluttua.
Mutta Antin Čezeta on kuin kaunis muisto suunnitelmatalouden kultaiselta vuosikymmeneltä, jolloin avaruutta halkonut Sputnik hämmästytti maailmaa ja yhtäkkiä mahdoton tuntui olevan mahdollista. Siihen maailmaan kuuluu niin polttomoottorin pärinä kuin tuulta ohjuksenlailla halkova kärsäkin.
Teksti, artikkelikuvat ja video: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0