Kullanhohtoista luksusta – 1967 Cadillac Eldorado Coupe 429cid V8
Cadillac Eldorado on rakastettu ja vihattu, mutta aina arvossaan
Tarinan mukaan Cadillac Eldorado sai nimensä espanjan kielen el dorado (suom. kullattu) nimeä itsestään käyttäneestä etelä-amerikkalaisesta heimopäälliköstä, joka kansansa juhlapäivinä antoi kullata itsensä kultapölyllä. Hieman arkisempi tarina kertoo Eldoradon saaneen nimensä saman nimisestä kalifornialaisesta lomakeskuksesta, jossa General Motorsin johtajilla oli tapana viettää lomiaan.
Jälkimmäinen tarina saattaa hyvinkin olla totta, mutta vuosimallin 1967 Cadillac Eldorado ansaitsee ensimmäisen tarinan. Auto huokuu yhä edelleen kultapölyä, arjen yläpuolelle nousevaa luksusta ja modernin ajatonta kauneutta. Sanalla sanoen Cadillac Eldorado on kuin kulta. Rakastettu ja vihattu, mutta aina arvossaan.
Uutta Cadillacia suunniteltiin ristiriitaisin tuntein
1950-luvun lähestyessä loppuaan Cadillac aloitti ylellisen personal car -idean elinkelpoisuuden selvittämisen Eldorado Brougham huippumallinsa korvaajaksi. Design-osaston into aikaisemmasta konseptista poikkeavan uudenlaisen auton suunnitteluun herätti ristiriitaisia tunteita GM:n johtoportaassa.
Jotain Cadillacin oli kuitenkin tehtävä kuumana käyneiden automarkkinoiden suunnannäyttäjänä pysyäkseen.
Päätös etuvetoon siirtymisestä syntyi peilijäähän jäädytetyllä testiradalla
General Motors oli samaan aikaan kehittämässä konsernitasolla uutta sekä etu- että takavetoiselle autolle sopivaa E-body pohjaratkaisua, joka vaikutti sopivalta myös uuden Cadillacin perustaksi. Toki etuvetoon siirtyminen herätti pelonsekaisia tunteita amerikkalaisen autonvalmistuksen perinteiden hylkäämisestä, mutta peilijäähän jäädytetyllä testiradalla talvella 1959 järjestetty kilpailu sai vannoutuneimmatkin takavedon puoltajat pohtimaan etuvedon mahdollisuuksia tosissaan.
Jäädytetyllä radalla käydyssä kilpailussa kävi nimittäin niin, että etuvetoisella prototyypillä kellotettiin päivän paras kierrosaika ja liukkaissa kurveissa etuvetokuljettajat saivat tuplattua nopeutensa takavetomiehiin verrattuna.
Suunnitteluprojekti venyi vuosien mittaiseksi väsytystaisteluksi
Uuden mallin korilinjat jätettiin MIT:stä valmistuneen nuoren suunnittelijan Charles M. "Chuck" Jordanin vastuulle. GM:n leivissä elämäntyönsä tehneet Jordanin kädenjälki on tuttu meille eurooppalaisillekin, sillä herra oli mukana suunnittelemassa sellaisia meille tuttuja kauniita Opelin automalleja kuten Opel GT, Manta A, Ascona A ja Commodore B.
Eldorado Broughamin korvaajan suunitteluprojekti venyi vuosien mittaiseksi väsytystaisteluksi. Prototyyppejä rakennettiin lukuisia ja villeimpiin suunniteltiin V12- tai jopa V16-moottoreita. Lopullinen päätös uuden Cadillacin personal luxury car -konseptin toteuttamisesta tehtiin keväällä 1963, mutta vasta toukokuussa 1964 ”Hyväksytty” leiman tuoreeseen maalipintaansa sai Cadillac XP-825 prototyyppi, josta aikanaan kuoriutui vuosimallin 1967 Cadillac Eldorado.
Unelmien jenkkiauto löytyi Tallinnasta
Jakke Vänskän sinivalkoinen Eldorado osui kamerani linssiin Malmin lentoasemalla kauniina loppukesän lauantaina FHRA:n Mega Swap 2020 -tapahtumassa. Omistajaa en tapahtumassa tavoittanut, mutta Facebookin jenkkiautoharrastajien ryhmän kautta yhteystiedot löytyivät ja pääsin kyselemään auton historiasta tarkemmin.
– Pari vuotta Cadillac on ollut mulla, mä sen Suomeen alunperin toinkin, Jakke aloittaa tarinan auton hankkimisestä.
– Auto on ollut Virossa vuosikausia. Se on siellä tehty jo vissiin 15 vuotta sitten. Viron Cadillac -klubin sivuilta löytyy autosta rakennusaikaisia juttuja Se on ollut pois rungolta ja restauroitu siellä täysin. Ja sieltä se sitten tuli minulle.
Nopea googlaus vahvistaa Jaken kertomuksen. Auto saapui Viroon Wisconsinista helmikuussa 2004. Syksyllä 2007 auton korityöt oli tehty ja uusi sininen maalipinta ruiskutettu ruosteettomille pelleille. Talvella 2009 Eldoradon moottori käytiin kokonaan läpi ja kesällä 2011 Cadillac palveli jo viimeisteltynä hääautona.
– Minulle auto ei tullut siltä, joka sen on tehnyt siellä (Virossa). Auto oli varmaan pari vuotta ollut vähän niin kuin pihasäilytyksessä. Se oli aika nuhjuinen päällepäin kun minä sen Tallinnasta hain, Jakke jatkaa Eldoradonsa tarinaa.
– Tää keneltä se tuli sanoi itsekin, ettei ole mikään autoharrastaja. Hän oli jossain vaiheessa sen ostanut ja sano että, kun ei osaa itte tehdä autoille mitään, niin oli ajelutkin jäänyt vähiin.
Cadillac otti aikalisän ja hioi Eldoradon kilpailijoitaan paremmaksi
Cadillacin sisarmerkit GM:n konsernin sisällä olivat saaneet etumatkaa oman E-body pohjalevylle rakennetut ylellisen coupe-mallinsa kanssa. Sekä Buickin takavetoinen Riviera että Oldsmobilen etuvetoinen Toronado ensiesiteltiin vuosimallin 1966 autoina.
Cadillac yritti pysyä kilvassa perässä, mutta pian Cadillac-divisioonan johdossa ymmärrettiin, ettei valmiina ollut prototyyppi vielä tarjonnut riittävän kovaa vastusta kilpailevien divisioonien heittämällä haasteelle.
Cadillacilla päätettiin nostaa kädet pystyyn, ottaa aikalisä ja hioa Eldoradon kabiini kilpailijoita hiljaisemmaksi ja ajotuntuma paremmaksi. Vuoden aikana Eldoradoon suunniteltiin myös Automatic Level Control -järjestelmätä, joka pystyi vakauttamaan takajousituksen vaakatasoon, vaikka takakonttiin lastattaisiin 250kg puhdasta kultaa.
Etuvetotekniikka vaati insinööreiltä uudenlaista ajattelua
Buick päätyi perinteiseen takavetoon, mutta aivan kuten E-bodylle rakennetussa etuvetoisessa Oldsmobile Toronadossa, myös Cadillacilla otettiin kokonaan uusi lähestymistapa voimansiirron toteuttamiseen.
Cadillacin 429cid (7.0L) V8-moottori ja vaihteisto asennettiin auton keulalle pitkittäin, osittain toistensa päälle. Voima 340-hevosvoimaisesta myllystä siirrettiin Turbo Hydramatic -automaattivaihteistoon ensiövedolla. Ratkaisu vaati moottorin öljypohjan, pakosarjan ja moottorin kiinnikkeiden uudelleen suunnittelun, jotta vaihteistolle ja vetoakseleille saatiin tarpeeksi tilaa.
Cadillac Eldoradon ajo-ominaisuudet ja mukavuus ovat edelleen luksusauton tasolla
Jakke Vänskä, mikä sai sinut hankkimaan iso etuvetoisen jenkkiauton?
– Näitä kun katselin, niin tämä sattui olemaan sellainen malli, ettei niitä joka päivä tuolla tule vastaan. Onhan siinä auto täynnä kaikkia hienoja yksityiskohtia. Cadillacit on ollut mielenkiinnon kohteena, vaikka tämä onkin meikäläisellä vasta ensimmäinen laatuaan, Jakke vastaa.
– Auto kun on tommonen cruiseri eikä minkään valtakunnan kuminpolttolaite, niin se on ihan sama mistä päin se vetää, jos se on teknisesti kunnossa. Etuvetoisuus ei ole minkään valtakunnan ongelma. Vaikka se parjattu onkin, niin laatikkohan itsessään on hirmu vahva, jos se on vaan huollettu ja kunnossa.
Minkälainen Cadillac on ajaa nykyliikenteessä?
– Niin kuin sanottu, tämä on cruisailulaite, jolla ei ole tarve kaahailla. Eli tommosessa normaaliajossa ei se niin suurelta autolta minun mielestäni edes tunnu, vaikka tietysti mittaa on ja keula on aika pitkä. Jos jossain kääntyilee, niin saa vähän kuikuilla, ettei nurkat kolise. Mutta ihan täysin pelaava, Jakke pohtii.
– Auton alustassa kaikki nivelet on tuoreet, eikä siinä ole väljää ohjauksesa, eikä missään muuallakaan ja jarrutkin kunnossa. Se on melkein kyllä niin, että mieluummin sillä lähtee pihasta liikenteeseen, kuin X5 Bemarilla tai muutaman vuoden vanhalla pakettiautolla. Se on ajo-ominaisuuksiltaan ja mukavuudeltaan paljon miellyttävämpi kuin nämä muut.
Jakke Vänskä ei ole ainoa, joka kehuu uuden Eldoradon ajo-ominaisuuksia. Oman aikakautensa autolehtien koeajoraporteissa kehittiin niin ulkonäköä, sisätiloja kuin ajokäytöstäkin. Testikuljettajien mukaan etuvetoisen auton perinteinen epämiellyttävä luonne oli uudessa Cadillacissa onnistuttu eliminoimaan.
Vanteet tekevät jenkkiautonkin
Julkaisin Facebookin jenkkiautoiljat-ryhmässä muutaman kuvan Jaken Eldoradosta yhteystietoja kysellessäni. Muutama tyylipoliisi ehti heti paikalle huomauttamaan autoon sopimattomista vanteista. Kauneus on kuitenkin katsojan silmässä, tässäkin tapauksessa. Eikä sopivien vanteiden löytäminen Eldoradoon ole helppoa, kuten ryhmässäkin pian huomautettiin.
– Autossa on 5x127 jako. Porschessa on 5x130. Noi on 997-koppaisen Turbo 911 Porschen vanteet. Siinä oli idea, että mahdollisimman leveetä sais taakse, eli takavanteet on 19x11 leveät. Edessä on valitettavasti 8,5 kun en ole toisia takavanteita siihen löytänyt. Muuten olisin laittanut myös eteen samanlaiset, mutta niitä on tosi huonosti tarjolla ja jos on, niin pitäisi ostaa koko sarja ja sitten jäisi taas neljä kappaletta 8,5 vanteita yli. Ne olisi roskiskamaa, kun ei kenellekään kelpais.
– Vanteet on vähän haastava laji autoon sopivasti istuttaa. Noi mä sinne koplasin viime talvena. Niillä on tämä kesä menty ja ensi kesäksi keksitään jotain muuta. Vanteet on asennettu itse tehdyillä pikkuspeissereillä, joissa jakoa on vähän viilattu, niin on saatu sinne, Jakke kertoo.
– Noissa etuvetoisissa ET-lukema on suuri ongelma, kun missään ei ole tuon jakoisia vanteita. Ne on yleensä takavetoisiin tarkoitettuja 0 ET:llä. Saahan tuohon sellaiset, mutta ne tulee monta metriä kaaresta pihalle.
Cadillac Eldorado on huoleton cruising-auto
Minkälaisia suunnitelmasi ovat auton suhteen tulevina kesinä?
– Suunnitelmia on hirveesti, toinen asia on sitten aika ja jaksaminen. Silloin kun sen kävin hakemassa, oli ajatuksena, että jos se on tarpeeksi pitkään, niin joku päivä voisi muuttaa auton takavetoseksi. Silloin pääsis tekniikkapuoleen vaikuttamaan enemmän, Jakke miettii.
– Nyt kun se on etuvetoinen, niin moottorille on paha tehdä mitään. Tai se on kaikki hukkaan heitettyä aikaa. Se on jo nyt sellainen, että kun lähdet liikennevaloista ja laitat jalan lattiaan, niin autohan sutii niin pitkään kuin huvittaa. Siellä on yllättävän hyvin tehoa tuon aikaiseksi moottoriksi. Mutta jos auton takavetoiseksi teksi, niin sittenhän siinä saisi moottoriakin ihmetellä.
– Mutta ne on tosiaan, ei voi ääneen huudella sellaisia asioita, kun ei ole aloitettu koko projektia, enkä tiedä tuleeko alotettuakaan. Toisaalta taas auto on vakiotekniikalla ja täysin toimiva, niin se on aika huoleton tuossa pyöriä. Sen verran olen näitten romujen kanssa pelannut, että kyllä sekin alkaa harmittaa, että aina kun johonkin lähdet, niin kädet on savessa ja takakontti täynnä työkaluja. Siitähän sitten taas se ajelufiilis kärsii.
Tämä on tuttua jokaiselle autoja rakentaneelle ja tekniikka virittäneelle. Jokainen yö ennen tapahtumaan lähtöä menee pikkutunneille tai aamuun asti tallissa, eikä matkaan aina päästä ollenkaan.
– Kyllä. Tuossa Lappeenranta-cruisingissa käytiin, niin en mä muuta kuin avasin konepellin, katsoin öljyt ja laitoin kannen kiinni. Ja mitä siinä tuli, menikö 700km koko reissuun. Ei tarvinnut kuin bensaa ottaa, eikä ole tarvinnut paljon muutenkaan, Jakke toteaa.
1967 Cadillac Eldorado yllätti ja rikkoi myyntiennusteet
Eldoradon myyntiennusteet ensimmäiselle vuodelle olivat vaatimattomat. Projektin alusta lähtien Cadillac visioi Eldoradon erilaiselle, aikaisempaa nuoremmalle ostajakunnalle, kuin mille merkkiä oli perinteisesti markkinoitu.
Uusi Eldorado yllätti ja osoittautui onnistuneeksi konseptiksi. Lokakuussa 1966 alkanut vuosimallin 1967 autojen myynti rikkoi aikaisemman Cadillacin kuukausimyynnin ennätyksen ja koko vuosimallin autoja myytiin 200 000 kappaletta. Se oli enemmän kuin koskaan aiemmin Cadillacin historiassa.
E-Body Cladillac Eldorado pysyi tuotannossa aina vuoteen 2002 asti. Vuonna 1986 moottorin asento keulalla vaihtui tosin pitkittäisestä poikittaiseen. Eldorado pysyi hengissä pidempään kuin Oldsmobile Toronado, jonka tuotanto päättyi vuonna 1992 ja Buick Riviera, joka sekin siirtyi vuonna 1979 etuvetoon. Rivieran valmistus päättyi lopullisesti milleniumin alla vuonna 1999.
Vuosi 1967 oli yksi autonvalmistuksen historian parhaista vuosista
Etuvedon edut, tilavampi matkustamo ja helpompi käytös äärioloissa ovat tulleet amerikkalaisillekin autoilijoille tutuksi. Autonvalmistajan näkökulmasta etuvetoisen auton valmistaminen maksaa vähemmän ja auto saadaan kuluttamaan vähemmän polttoainetta. General Motorsin E-body näytti suuntaa amerikkalaisen autoteollisuuden tulevaisuuteen. Suuri osa amerikkalaisistakin henkilöautoista valmistetaan etuvetoisina. Ironista kyllä, nykyään Cadillacin malleista valtaosa on takavetoisia.
Jos pitäisi koko autonvalmistuksen historiasta valita merkittävänä vedenjakajana toiminut vuosi, olisi vuosi 1967 kärkikahinoissa ilman muuta mukana. Mustang kasvoi poniautosta muskeliautoksi, Chevrolet esitteli Camaron, Aston Martin DBS:n, Saab 99-mallin, Toyota ihastutti 2000GT:llä ja ihmetytti Hiacella, kuplavolkkari oli viimeistä vuotta pyöreä, Escort valtasi Euroopan, rautaesiripun takanakin Moskvitchin perään kiinnitettiin mallinumero 412 ja Cadillac toi markkinoille etuvetoisen luksus-coupeen täynnä mielenkiintoista tekniikka ja yksityiskohtia.
Cadillac Eldorado on auto General Motorsin kultaiselta vuosikymmeneltä
Sekä Cadillac Eldorado että Oldsmobile Toronado ovat uraauurtaneen etuvetotekniikkansa johdosta jääneet täysin suotta monien arvostuksen ulkopuolelle. Toisaalta ne, jotka ovat valmiita hyväksymään harrasteautonsa hitaamman arvonnousun, varaosien niukan saatavuuden ja vannevalikoiman rajoittuneisuuden, palkitaan ylellisen individualistisella jenkkiautolla. Autolla, joka muistuttaa GM:n kultaisesta ajanjaksosta. Ajasta, jolloin General Motorsilla oli kyky tuoda markkinoille teknistä voimaa ja ajatonta tyylikkyyttä tihkuneita ajoneuvoja.
Vaikkei full size coupe omaan talliini tällä hetkellä mahtuisikaan, oli Jaken Eldorado niin pysäyttävä näky, että haastattelu oli pakko päättää kysymykseen voisiko Jakke harkita autonsa myyntiä. Vastaus tuli nopeasti.
– Auto itseasiassa, just ennen kuin lähdettiin Lappeenranta-cruisingiin, oli vähän aikaa myynnissä. Yksi soitteli jo ennen reissuja ja toinen soitteli siinä matkalla. Perillä saunan lauteilla otin puhelimen ja otin auton pois myynnistä. Hetken hairahdus, en mä siitä luovu mihinkään.
– Mitä muuta mä saisin tilalle? Totesin, että kyllä se jää meidän perheeseen, ei se mihinkään lähde.
– Sellainen tarina sen kohdalla, Jakke päättää.
Wheels.fi kiittää Jakke Vänskää juttutuokiosta ja toivottaa nautinnollisia kilometrejä taas ensi ajokaudella.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0