Steve McQueenin tähdittämän Bullitt elokuvan ylämaanvihreä (Highland green) vuoden 1968 Gt Fastback lienee maailman tunnetuin Ford Mustang. Ford on pyrkinyt ottamaan kaiken irti elokuvan auton maineesta tuomalla markkinoille Bullitt erikoismallit sekä neljännen että viidennen sukupolven Mustangeista juhlistamaan Bullittin tasavuosia.
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta Bullitt elokuvan julkaisemisesta, joten Fordilla rakennettiin Bullitt erikoismalli myös uudesta vuoden 2018 GT Mustangista. Ensiesittelyssään uutuus jäi kuitenkin pahasti alkuperäisen esikuvansa varjoon.
Alkuperäiset Bullitt Mustangit
Tammikuussa 1968 Warner Brothers elokuvastudio osti kaksi vihreää S-koodin Fastback Mustangia peräkkäisillä runkonumeroilla käytettäväski elokuvan kuvauksissa. Toinen autoista, runkonumerolla 8R02S125558 (auto 558) muokattiin elokuvan stunt-kohtauksia varten. Toinen Mustang runkonumerolla 8R02S125559 (auto 559) valittiin elokuvan sankariksi ja se pidettiin ulkoisesti alkuperäiskunnossa. Autoa käytettiin kuvausten aikana lähinnä silloin, kun Mustangista tahdottiin lähikuvia.
Molempien autojen alustaa ja iskunvaimentimien kiinnikkeitä vahvistettiin, etujouset vaihdettiin vahvempiin ja autoihin asennettiin Konin iskarit ja paksumpi kallistuksenvakain. Autojen jo alunperin tehokkaat 390 kuutiotuuman V8 moottorit viritettiin kansia avartamalla, asentamalla suuremmat nelikurkkuiset kaasarit ja tehokkaampi sytytys. Autoihin vaihdettiin myös Borg-Warnerin T-10 neliportaiset HD-laatikot ja saman valmistajan kytkimet. Vanteiksi valikoituivan American Racingin magneesium vanteet. Pakosarja customoitiin ja ohjauspyörä vaihdettiin Shelbyn rattiin.
Ulkoisesti autoista poistettiin kaikki valmistajan mallimerkinnät ja tankin korkki maalattiin mustaksi. Myös peruustusvalot poistettiin. Autojen Highland green maalipinta hiottiin mataksi rajumman ulkonäön saavuttamiseksi. Tämän jälkeen autojen tiet erosivat.
Bullitt Mustang 558
Stunt-autoon 558 asennettiin turvakaaret, joihin voitiin kiinnittää kuvauksien vaatimat elokuvakamerat ja valot. Kameroiden ja valojen virtalähteeksi takakonttiin asennettiin pieni aggregaatti virtalähteeksi.
Pahoin vaurioitunut 558 sen sijaan myytiin romuksi. Auton 558 luultiin tuhoutuneen kokonaan vuosien saatossa, mutta vuonna 2016 se löytyi yllättäen meksikolaiselta romuttamolta. Löydettäessä auto 558 oli lähes tyhjäksi riisuttu ja valkoiseksi ylimaalattu kori, mutta runkonumero ja rungon vahvistukset täsmäsivät Warner Brothersin ostamaan autoon. Auto on tällä hetkellä Kaliforniassa ja sen entisöinti on jo pitkällä.
Bullitt Mustang 559
Kun elokuva oli kuvattu, vain auto 559 oli siinä kunnossa, että se voitiin myydä eteenpäin. Auton himmeäksi hiottu maalipinta ylimaalattiin alkuperäisellä Highland green värilla ja auto laitettiin myyntiin. Auton 559 osti itselleen Warner Brothersin työntekijä Robert Ross, joka piti autoa parin vuoden ajan käyttöautona, mutta myi sen eteenpäin vuonna 1970.
Bullitt elokuvan tarinaan sopii, että auton seuraava omistaja oli New Jerseyn poliisin etsivä Frank Marranca. Marranca maksoi Rossille elokuva-autosta 6000 dollaria. Hinnassa oli selvä kuuluisan auton lisä jo vuonna 1970. Marranca piti auton vuoteen 1974, kunnes myi sen Robert Kiernanille samaan 6000 dollarin hintaan, kuin oli autosta itsekin maksanut.
Steve McQueen tahtoi Bullitt Mustangin itselleen
Vuonna 1977 Steve McQueen otti Kiernaniin yhteyttä ostaakseen auton 559 omaan kokoelmaansa. Auto oli kuitenkin jokapäiväisessä ajossa ja vaikka McQueen tarjosi auton omistaneelle Kiernanin pariskunnalle vastaavaa Mustang Fastbackia rahan lisäksi vaihdossa, pari päätti pitää auton 559 itsellään. Vuonna 1979 Robbie Kiernan osti autoon erikoiskilvet lahjaksi miehelleen. BULITT kilpi on autossa kiinni edelleen 40 vuotta myöhemmin.
Perheenjäsenistä ei luovuta
Vuonna 1989 Kiernanit muuttivat 9-vuotiaan poikansa Seanin kanssa Kentuckyyn ja kuusi vuotta myöhemmin Tennesseehen. Useat Mustang keräilijät ja kirjailijat ottivat perheeseen vuosien mittaan yhteittä, mutta vastaus oli aina sama: auto ei ole myynnissä, eikä perhe ollut kiinnostunut auton esittelemisestä lehdissä tai kirjoissa.
Kesken jäänyt Mustang-projekti
Vuonna 2001 omistaja Robert Kiernan aloitti auton entisöinnin, mutta työ ei edistynyt suunniteltuun tahtiin ja niin kuin autoprojekteille usein käy, hyvin alkanut projekti unohtui pikku hiljaa tallin nukkaan.
Robert Kiernan kuoli vuonna 2014 ja auto jäi perheen Sean pojalle. Vuotta myöhemmin Sean mainitsi pomolleen Casey Wallacelle, että hän omistaa Bullitt elokuvan auton. Wallace otti yhteyttä elokuvantekijä Ken Horstmanniin auton historian varmistamiseksi ja tv-dokumentin tekemiseksi autosta. Yksi ongelma kuitenkin esti kuvaukset. Vuonna 2015 auto oli edelleen palasina Robert Kiernanin vuonna 2001 aloittaman projektin jäljiltä.
Auton 559 konservoiminen
Sen sijaan että Bullitt Mustang olisi kiireesti (ja peruuttamattoman huonosti) entisöity alkuperäisen kaltaiseksi, Sean päätti yksinkertaisesti koota auton sellaiseksi, kuin se oli ollut. Täytyy nostaa hattua, sillä päätös oli selvästi oikea. Vuodet näkyvät Bullitt Mustangin ulkokuoressa, mutta niinhan niiden pitääkin näkyä! Auto on pääosin sellainen, kuin se Warner Brothersin muutosten jälkeenkin oli. Ainoastaan 390 V8-moottori on auton historian aikana peruskorjattu ja maalattu.
Kasaustyö oli valmis kesällä 2016 ja heinäkuussa Sean käynnisi Mustangin ensimmäistä kertaa 15 vuoden tauon jälkeen.
Viime vuonna Mustang siirtyi lopulta McQueenin perheen kokoelmaan, sillä sen nykyinen omistaja on Steve McQueenin lapsenlapsi Molly McQueen.
Bullitt - autonäyttelyn kirkkain tähti
Tammikuussa 2018 Detroitissa vuosittain järjestettävillä Pohjois-Amerin kansainvälisillä automessuilla alkuperäinen 559 Bullitt Mustang esiteltiin suurelle yleisölle yhdessä uuden 2018 Bullitt erikoismallin kanssa.
Uuden Bullitin tekniset tiedot ovat mukavaa luettavaa: 475 heppainen Fordin 5.0 litrainen Coyote moottori, huippunopeus 262 km/h, varttimaili alle 12 sekuntia, kuusiportainen manuaalivaiteisto, Recaron sisusta, vanteina 19” Torque Thrust -mukaelmat, riisutut mallimerkinnät ja kromi, Bullitt logo jne.
Vanhassa vara parempi
Mielipiteitä on monia. Meilläkin oli vuoden verran 5.0 litran Coyote GT/CS 2012 Mustang harrasteautona. Mutta. Kuvia katsellessa on pakko sanoa, että Fordin uusi tuotos jää täysin alkuperäisen esikuvansa varjoon. 2018 Mustang Bullitt on maineikkaasta perinteestä ammentava amerikkalainen urheiluauto. 1968 Mustang Bullitt on muskeliauto aidoimmillaan ja puhtaimmillaan.
Auton 559 tarina on hieno. Ehkä vielä hienompi se olisi voinut olla, jos Sean Kiernan olisi kasannut auton ja pitänyt sen itsellään käyttöautona. Sitä vartenhan se oli perheeseen alunperin hankittukin.
Kuvat: F.D. Richards [Thank you!], lisenssi: CCBYSA20
Teksti: Kai Lappalainen