Matti Sartonen etsi käsiinsä auton, jolla hänen isoisäänsä kuljetettiin työtehtäviin Matin ollessa pieni. Metsäteollisuuden keskusliitolle alun perin ostettu S-mersu löytyi ajokuntoisena, mutta entisöintiä kaipaavana Rovaniemeltä.
Toimitusjohtajan Ässä-Mersu veivi-ikkunoilla ja kangaspenkeillä
Matti Sartosen täysin entisöity ja museokatsastettu 1985 Mercedes-Benz 300 SE (W126) on ostettu uutena Metsäteollisuuden keskusliitolle edustusautoksi. Tässä käytössä auto toimi viiden vuoden ajan.
- Muistan auton lapsuudestani. Kuljettaja sitä ajoi, kun meidän vaaria tultiin hakemaan, kun olin joskus isovanhempieni luona yötä, Matti Sartonen muistelee, kuinka mersulla tultiin hakemaan Metsäteollisuuden keskusliiton toimitusjohtajana toiminutta Matti Pekkasta.
Auto on Mersun mallivuoden 1985 huippupäästä, mutta Mercedes-Benzin Saksan tehtaan työntekijöillä on silti saattanut olla pohtimista, että miksi joku haluaisi tilata S-sarjalaisen veivi-ikkunoilla ja kangaspenkeillä. Suomessa autolla ei ole haluttu herättää turhaa huomiota, joten varustelistalta on ruksittu ABS-jarrut, kuljettajan ortopedi-istuin ja muita turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
- 2004 lähdin tätä autoa etsimään ja se löytyi Rovaniemeltä. Kaupat saatiin aika nopeasti tehtyä ja sitä kautta se tuli omistukseeni, Matti jatkaa.
- Auto oli jo aika väsyneessä kunnossa, joten 2010 päädyin siihen, että auto ppitää rakentaa kokonaan uudestaan.
Entisöinti tehtiin Virossa seuraavien kahden vuoden aikana. Auto purettiin korihylsyksi. Peltityöt tehtiin pohjalle ja sen jälkeen auto on käytännössä rakennettu kokonaan uudelleen. Nyt upea Mersu on Matin perheen käytössä harrasteautona kesäkäytössä.
Video ja teksti: Kai Lappalainen