Dallasin tähtikeula – 1985 Mercedes-Benz R107 380 SL
Autourheilulegengan valinta
Minkä auton valitset, jos rakastat vauhtia, johdat suunnittelemillasi kilpa-autoilla ratoja dominoivaa Formula 1 -tallia, työsi vie sinut yhdeltä moottoriurheilupyhätöltä toiselle, kaipaat elämääsi glamouria myös kisaviikonloppujen ulkopuolella, haluat olla rentoutunut ja parhaassa iskussasi läpäistyäsi siirtymätaipaleen Saksan nopealla autobahnalla ja nautit autosi herättämästä huomiosta ajaessasi kohti illalliskutsuja talliasi rahoittavan herttuan linnaan Etelä-Ranskan mutkaisilla pikkuteillä?
Lotus-tallinsa lukuisiin Formula 1 -sarjan maailmanmestaruuksiin johdattaneen autourheilulegenda Colin Chapmanin valinta oli Mercedes-Benz R107 SL. Chapmanin kerrotaan olleen niin vaikuttuneen Mercedeksen roadsterinsa ainutlaatuisuudesta, että hän päätti ottaa Lotuksen moottoriradoille suunnitelemien kilpa-autojen rinnalla tuotantoon ylellisiä urheiluautoja maksukykyisille asiakkaille. Näin saivat Mercedes-Benz SL:n ratissa alkunsa niin Lotus Eclat kuin Lotus Espritkin.
Southforkin tähdet ja tähtikeulat
Jotain maailmassa muuttui pysyvästi 13.4.1978.
TV-sarja Dallas valtasi kuvaruudut huhtikuussa 1978. Kolmetoista tuotantokautta ja 357 jaksoa teki teksasilaisesta Ewingin öljysuvusta maailmankuulun. Kaukana Pohjolassakin osattiin aavistaa milloin Sue Ellen tarttuisi viskipulloon, miksi Pamin ja Bobbyn parisuhde oli kriisissä ja miten J.R. manipuloisi kilpailijoiltaan tukevan dollarinipun pankkitililleen.
Southforkin kotitilansa uima-altaalla työpäivän jälkeen drinkkilasit käsissään rentoutuneiden Dallasin tähtien autovalinnat eivät olleet sattumaa. 1970- ja 1980-luvun vaihteen Amerikassa saksalainen Mercedes-Benz oli ylellisyyden huipentuma. Avokattoisella SL Mercedeksellä kohti Dallasin downtownin bisneskeskustaa kiitänyt pukumies oli taatusti menestynyt ja rikas, hieman koppava ja ylimielinen, mutta silti niin cool. Suomalaisellekin lauantai-iltaisin televisionsa äärellä Ewingin perheen mukana hengittäneelle katsojalle viesti kävi viikko viikolta selvemmäksi. J.R. pääsee aina pälkähästä ja Mercedes-Benz on automerkki, jota muut seuraavat.
Mercedes-Benz SL on sivistynyt saksalainen V8-roadster
Vantaalaisen loppukesän auringossa kylpevän omakotitalolähiön pihamaalta on pitkä matka Formula 1 -varikon glamouriin tai Dallasin menestyjien puhtoiseksi pintakiillotettuun suburbiin. Jokin näitä kaikkia kuitenkin yhdistää. Se jokin herää henkiin virta-avainta kääntämällä ja kaasupoljinta kevyesti polkaisemalla.
Saksalaisen V8-moottorin sivistynyt käyntiääni täyttää aistimaailman Jussi-Pekka Koskelan ajaessa R107 1985 Mercedes-Benz SL380 avoautonsa autotallin uumenista päivänvaloon. Hyppään auton kyytiin ja suuntamme kohti ainoaa oikeaa tällaisen auton kuvaamiseen soveltuvaa maamerkkiä. Suomalaisen öljynjalostuksen maamerkkiä, vuonna 1976 valmistunutta Nesteen toimitaloa, joka yhä edelleen on Suomen korkein toimistorakennus.
Cokis-Corvette tai Dallas-Mersu
– Mulla on pikkupojasta lähtien ollut muutamia autoja vähän haavena, Jussi-Pekka aloittaa, kun kysyn mikä sai hänet hankkimaan ensimmäiseksi harrasteautokseen R107 Mercedeksen.
– Corvette oli yksi, Cokis-Corvette, siis C3, tai miksei nyt vanhempikin toista tai jopa ensimmäistäkin sukupolvea, mutta nehän on niin sika kalliita, ettei niihin riitä hillo, Jussi-Pekka muistelee.
– Ja tämä on ollut toinen. Dallasia tietysti katsoin silloin 1980-luvulla ja siinä tällainen oli. Sieltähän se jotenkin tulee. Mulla oli pikkuautokin tällainen ja se oli Corveten lisäksi mun suosikki pikkuauto, millä mä aina leikin.
Moni on vanhempana hankkinut harrasteautokseen lapsuuden kesälomareissujen kulkuneuvon tai aikanaan kovassa käytössä kuluneen perheen kauppakassin. Ja osa tehnyt lapsuuden unelmista totta hankkimalla auton, johon silloin ei ollut varaa kuin television supertähdillä. Mercedes-Benz R107 on juuri sellainen auto.
Ensimmäisen harrasteauton hankkiminen oli vuoden projekti
Vuonna 1971 ensiesitellyn Mercedeksen roadsterin hinta oli aluksi samalla tasolla kuin Ferrari Dinon. Lisävarustelistaa ruksimalla hinta nousi nopeasti superautojen luokkaan. Jotain hinnasta kertoo sekin, että keskiverto-SL:n hinnalla sai kaupasta kaksi Jaguarin E-Typeä ja rahaa jäi vielä bensaankin.
Toisaalta sekin on pätevä argumentti, että Mercedeksen hinta oli oikeutettu. Onhan yllättävän moni SL yhä edelleen tien päällä aikalaisten ruostuttua autojen hautausmaalle jo vuosikymmeniä sitten. R107 on auto, joista useimmat ovat pysyneet hengissä alkuperäistä omistajaansa pidempään. Aivan kuten Jussi-Pekka Koskelan SL.
– Ajatus hankkia oma SL kyti varmaan vuosia. Ja kokoajan se muuttui vakavammaksi ja vakavammaksi, Jussi-Pekka kertoo.
– Rupesin katselemaan näitä enemmän ja enemmän ja varmaan vuoden verran oikein kunnolla kyttäilin. Mulla oli excelissä taulukko, mihin mä näitä keräilin. Vuosi siitä, kun oikein vakavissaan rupesin tällaista etsimään, niin sitten tämä tuli.
– Lopulta se oli sellainen vuoden projekti, vaikka olikin kytenyt pitkään.
Auton historia on tarkasti dokumentoitu
Jussi-Pekka Koskelan Mercedes-Benz SL:n VDO-matkamittariin on kertynyt kaikkiaan 57 000 mailia, eli noin 92tkm. Auton hanskalokerosta löytyy kansio, jonka kansien väliin Jussi-Pekka on dokumentoinut auton historian niin tarkasti, kuin se on Suomesta käsin ollut mahdollista.
– Tämä on ollut yhdellä yrittäjäperheellä uudesta asti. Mies on ostanut tämän vaimolleen autoksi aikanaan. Ilmeisesti he olivat mersufaneja, ja heillä on ollut useampikin Mercedes-Benz. Myös heidän pojallaan, joka tämän myi välittäjän kautta minulle, on mersuja.
– Molemmat alkuperäiset omistajat ovat siis jo kuolleet. Tällä on ajettu varmaan 2010-luvulla enää tosi vähän. Heidän poikansa ei halunnut tähän enää panostaa, että olisi saanut pidettyä tämän kunnossa, Jussi-Pekka muistelee selatessani auton dokumentteja.
Mercedes-Benz SL on menestyjän valinta
Mercedes-Benzin SL-sarja oli jo ennen R107-mallin ensiesittelyä ehtinyt saavuttaa imagon, johon liitettiin menestys, glamour ja vahva tietoisuus omasta asemastaan. R107 oli suunniteltu tiennäyttäjäksi niin Colin Chapmanin Lotuksille kuin monelle muullekin maksukykyisiä asiakkaita tavoitelleelle luksusmerkille.
Suunnittelu- ja testivaiheessa uusi SL oli viety pidemmälle, kuin olisi ollut taloudellisesti järkevää. R107 on ylisuunniteltu insinöörityön taidonnäyte tavalla, johon kenties mikään muu massatuote ei sittemmin ole pystynyt.
Helposti huomaamatta jäävänä esimerkkinä yksityiskohtaisesta suunnittelutyöstä ovat auton kymmenissä erilaisissa haastavissa olosuhteissa ajetuissa testeissä suunnitellut takavalot. Niiden lasit on uritettu juuri oikealla tavalla, jotta merkkivalot tavoittaisivat takana tulevan kuljettajan silmät niin mutaisina kuin lumisinakin. Tämä yksityiskohta otettiin myöhemmin käyttön Mercedes-Benzin perusmalleissakin. Tai ovien lukkojen ympärille muotoillut kauniit kromikehykset, jotka näkyvät vain sain pienen hetken, kun omistaja avaa Mercedeksensä oven ja laskeutuu istumaan.
Der Panzerwagen
Mercedeksen tavoitteena oli suunnitella R107 SL:stä mahdollisimman kestävä auto. Lyhenne SL tulee saksankielen kevyttä ja urheilullista tarkoittavista Sport ja Leicht sanoista (alunperin Super-Leicht). SL on toki urheilullinen, mutta kevyt auto se ei ole. Daimler AG:n suunnitteluosastolla projekti sai lempinimen ”Der Pantzerwagen”, panssarivaunu,
Painon kertymiselle oli parempi syy kuin automalleille tyypillinen elinkaaren keski-ikäistymisen mukanaan tuoma keskivartalokasvu. Mercedes-Benz SL R107 oli poikkeuksellisen turvallinen auto.
Auton korissa oli törmäyksessä kokoonpainuva ja törmäysvoiman vastaanottava vyöhyke edessä ja takana. Levyjarrut olivat vakiovaruste jokaisessa nurkassa. Samoin kasaan painuva ohjaustanko, pehmustettu kojelauta ja tietysti turvavyöt. Turvallisuuden parantamiseksi polttoainesäiliö oli sijoitettu taka-akselin päälle, eikä sen taakse. Tuulilasin kehys on vahvistettu toimimaan turvakaarena auton pyörähtäessä ympäri.
Tämä kaikki vuonna 1971. Siis samana vuonna kun Suomen myyntitilastojen kärjessä keikkui Fiat 600 ja Amerikassa Ford Pintot muuttuivat peräänajoissa liekkimeriksi.
Myöhemmin varhaisissa malleissa optiona olleet niskatuet tulivat vakiovarusteeksi. Vuonna 1981 lisävarustelistalle tulivat ABS jarrut ja 1982 kuljettajan turvatyyny.
Mercedes-Benz SL R107 moottorivalikoima sisälsi komean värisuoran V8-moottoreita
Ensiesittelyn yhteydessä R107 SL:n konehuoneeseen asennettiin Mercedes-Benzin 3.5L V8-moottori, joka oli jo muidenkin mersun mallien käytössä. Pari vuotta myöhemmin moottorin kokoa päivitettiin kerralla litran suuremmaksi 4.5-litraiseksi. Tämän jälkeen autoon tuli tarjolle useita moottorivaihtoehtoja aina 280 SL 2.8L suorasta kutosesta isoon 5.6-litraiseen 560 SL Amerikan vientimalliin.
Syy moottorivalikoiman reilulle laajentamiselle oli nopeasti noussut öljyn hinta. SL:n hinnat alkaen -mallin listahinta haluttiin pitää kurissa, vaikkei edullista SL-mallia oikeastaan koskaan ollutkaan tarjolla, eikä karvalakkiversioita juuri myyty.
Harrasteauton historian voi selvittää myös etänä
– Yritin katsella sellaista, jossa kohtuullisen pienet kilometrit. Ei sen nyt tarvinnut mikään keräilyauto olla. Ne tietysti maksaakin jo niin paljon, joilla ei ole ajettu oikein ollenkaan, Jussi-Pekka kertaa ensimmäisen harrasteautonsa tarinaa.
– Tämä autohan oli aluksi aivan liian kallis, vaikka toki tämänkin sieltä välittäjän sivulta huomasin. Ensimmäinen hintalappu oli 24 tuhatta dollaria.
– Kattelin sellaista vähän yli 10 000, mutta alle 15 000 euron autoa, joten en mä tästä niin kiinnostunut. Sitten hinta laski tosi nopeasti, Jussi-Pekka kertoo ja hymyilee.
Kun alkuperäisestä pyyntihinnasta oli sulanut puolet pois, Jussi-Pekka teki autosta välittäjän kanssa kaupat.
– Sen jälkeen olen [alkuperäisen omistajan] pojan kanssa jutellut autosta. Kyselin miten tätä on huollettu ja soitin johonkin paikalliselle mersun viralliselle korjaamolle. Sieltä ohjattiin eteenpäin jollekin pienemmälle pajalle.
– Kyselin mitä he olivat autolle tehneet. Pyysin kuitteja. Ne skannasi ja lähetti, Jussi-Pekka kertoo ja näyttää kansion välistä löytyvää tarkkaa listaa Amerikassa 2000-luvulla tehdyistä huolloista.
Jussi-Pekka Koskela on ottanut autonsa historian selvittämisen tosissaan. Harva jaksaa valtameren toiselta puolelta etänä selvittää harrasteautonsa historiaa yhtä tarkasti. Vielä Jussi-Pekka tosin toivoisi saavansa käsiinsä valokuvan autosta Amerikan vuosikymmeniltä, sillä toistaiseksi sellainen puuttuu.
Ensimmäinen ja viimeinen harrasteauto
Mercedes-Benz SL:n silmiinpistävin ominaisuus on auton elegantti desing. Auto on askeettisen kaunis. Ohuet A-pilarit, vastoin aikakauden muotia lähes kaikesta ylimääräisestä kromista riisuttu ulkokuori ja sisustan, pelkistetty kojelauta ja tarkasti käyttötarkoitukseensa suunnitellut funktionaalisen mukavat hallintalaitteet. Tämä auto ei huuda omaa olemassaoloaan, vaan on itsevarmana juuri sitä mitä se on.
R107 SL:ää tuotettiin peräti 18 vuoden ajan vv. 1971-1989. Se on pitkä aika. Mercedeksen mallihistoriassa vain G-sarjan W463 on ollut tuotannossa pidempään. Yhteensä Mercedeksen tuotantolinjoilta rullasi ulos 237 287 yksilöä. Yksi niistä viettää museoajoneuvona eläkepäiviään Jussi-Pekka Koskelan autotallissa.
Onko auto ensimmäinen ja viimeinen harrasteautosi?
– Kyllä mä tätä olen itselleni laittanut, enkä nyt kyllä aivan heti ole myymässä. Ihannehan olisi, että jos olisi rahaa ja tilaa, niin voisi ostaa jonkun toisenkin, mutta en tätä haluaisi hävittää.
Harrasteautoksi Mercedes-Benz on ollut varsin ongelmaton valinta. Eniten hankaluuksia on ollut auton Bosch K-Jetronic polttoaineen ruiskutusjärjestelmän kanssa.
– Viime kesänä murheenkryyni oli ruisku, mutta se tuli ilmeisesti kuntoon. K-Jetronicin hienomekaniikassa on niin pienet toleranssit, että se on todella herkkä.
– Nämä ei tykkää, kun näillä ei ajeta, Jussi-Pekka kuittaa koetut vaikeudet virnistäen.
Mercedes-Benz SL R107 on chic!
Sanotaan, että parhaat autot yhdistävät niin maskuliinisia kuin feminiinisiäkin piirteitä saumattoman kauniiksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi. Tämän auton kohdalla sanonta pitää paikkansa. Kylkien korkeat lokasuojalinjat uhkuvat voimaa ja nopeutta, keulan pehmeä muoto ja alkuperäiset vanteet piirtävät silmien verkkokalvolle puhdaslinjaisia jalokiviä. Tässä autossa ei ole mitään rahvaanomaista. Ikäänkuin auto tietäisi, että ollakseen cool, ei kannata yrittää esittää olevansa cool.
Nyt kun R107 Mercedes-Benz SL:n ensiesiintymisestä on kulunut jo puoli vuosisataa, osat ovat vaihtuneet. Enää SL:n hinnalla ei saa tusinaa muskeliautoa tai kahta Jaguar E-typeä. Mercedes-Benz SL:n omistajat eivät tästä tunnu välittävän. Tämä elegantti panssarivaunu rakennettiin tarjoamaan ajonautintoa sukupolvelta toiselle. Toisin kuin autonsuunnittelu R107:n jälkeen, Mercedes-Benz SL autoa ei suunniteltu talousosaston ehdoilla. R107 omistajat tietävät tämän, eikä heidän tarvitse toitottaa sitä muille. Sellaiseen R107 on aivan liian chic!
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0