Jenkkivankkuri Amish-kulttuurin sydänmailta – 1986 Chevrolet G30 Callista by Carriage RV
Kavioiden kopsetta ja loputtomien maissipeltojen huminaa
Amish-kulttuurin sydänmailla Indianan Millersburgin pikkukaupungin liepeillä sähkö ei tule töpselistä, polkupyörä on kielletty moottoriajoneuvo ja perhevankkuria vetää tasan yksi hevosvoima. Modernin maailman turhuuksien sijaan maissivyöhykkeen horisonttiin ulottuvien peltojen keskellä arvostetaan yksinkertaista elämää, kiireetöntä matkantekoa ja esivanhemmilta perittyjä kädentaitoja.
Matkantekoa modernilla jenkkivankkurilla
Kuin vastakohdaksi amishien tummille, koreilemattoman funktionaalisille hevosvankkureille Millersburgissa perustettiin vuonna 1968 Carriage, Inc. -niminen yritys valmistamaan suuria vaaleita matkailuautoja ja -vaunuja kaikilla modernin maailman kansalaisilleen tarjoamilla mukavuuksilla. Carriagen töpseleistä virtaa sähköä juuri oikea volttimäärä, ilmastointi puhaltaa ja suuri V8-moottori tarjoaa riittävästi hevosvoimia ripeään liikkumiseen.
Jotain yhteistäkin amishien vaunumestareiden luomusten kanssa Carriagen vaunuissa oli. Kädentaidot olivat Carriagen tehtaalla arvossaan. Massatuotannon sijaan Millersburgissa päätettiin keskittyä laatuun, amerikkalaiseen käsityöhön ja asiakkaiden yksilölliseen palvelemiseen.
Luksusluokan automatkailua kahdelle aikuiselle
1980-luvulla Carriage, Inc. rakensi matkailuautoja amerikkalaiseen makuun kahdelle valtateiden poltteen tunteneelle aikuiselle automatkaajalle. Yli 8,5 metriä pitkä Chevrolet G30-alustalle rakennettu Callista oli yksi Carriagen meneväisille pariskunnille tarjotuista kasari-malleista. Vertailun vuoksi Suomen myydyimmän puoli-itegroidun Sunlight matkailuauton hulppein malli on nykyäänkin yli metrin Callistoa lyhyempi, eurooppalaisista 80-luvun malleista puhumattakaan.
Vanhalla mantereella Euroopassa tämä pienen yksiön kokoinen ja lähes viiden tonnin painoinen matkailuauto olisi päihittänyt Fiat Ducaton tai Ford Transitin alustalle rakennetun kasari-Dethleffsin kirkkaasti niin mukavuudessa kuin varusteiden paljoudessakin, mutta kovin montaa yksilöä Eurooppaan ei uutena uitettu.
Meillä Pohjolassa luksusluokan ilmastoidut kesämökit hankittiin 1980-luvulla pysymään paikoillaan. Eteläisen Euroopan kapeille kujille Callistalla ei ollut asiaa. Laveiden autobahnojen Saksasta on tosin aina löytynyt myös niitä, jotka arvostavat amerikkalaista asumismukavuutta elokuisella kesälomareissullaan.
Chevrolet Callista on viiden tähden kesämökki kumipyörillä
Useimmissa autonäyttelyissä tai cruising-illoissa yksi ajoneuvo yllättää ja jättää pysyvän muistijäljen. Helsingin elokuisessa Cruising Pre-Partyssä Malmin lentoasemalla jäljen jätti vuosimallin 1985 Chevroletin G30-alustalle Millersburgissa rakennettu Callista by Carriage matkailuauto valtavine peräylityksineen ja jenkkikaappeineen.
Lyhyt tutustumistuokio auton tekniikkaan ja varusteisiin sai pohtimaan, josko sittenkin tuli tehtyä väärä valinta, kun kaksi vuosikymmentä sitten lähdimme nuorena avioparina kiertämään Eurooppaa vanhalla Volkswagen-retkiautolla.
Lattiatilaa ja moottorin kuutiosenttimetrejä Callistassa on enemmän kuin neljässä kleinbussissa yhteensä. Ilmastointi puhaltaa kylmää kuin pohjoistuuli Korvatunturilla, Queen Size -parisängyssä riittää tilaa nauttia kesäyön raikkaudesta ja juomat pysyvät viileinä jääkaapissa. Toki vanha volkkari herättää huomiota kaikkialla, missä sillä liikutaan, mutta niin tekee tämä kumipyöräinen viiden tähden kesämökkikin.
Hankitaan kerralla kunnon V8-jenkkiauto!
Carriage, Inc:n tehdasalue vaihtoi vuosituhannen vaihteeseen tultaessa omistajaa ja käsitti parhaimmillaan lähes 30 hehtaaria Millersburgin teollisuusalueesta. Matkailuautojen valmistuksesta siirryttiin tekemään pickupien perään asennettavia Fifth wheel -tyyppisiä luksustrailereita.
Käsityön hinnan noustessa uudelle vuosituhannelle siirryttäessä vaunujen valmistus muuttui kannattamattomaksi, eikä Carriage pärjännyt kilpailussa massatuotettuja kotimaisia tai eurooppalaisia vaihtoehtoja vastaan. Yksilöllinen palvelu tuli tiensä päähän ja lopullisesti lappu laitettiin Millersburgin tehtaan luukulle vuonna 2011. Amerikkalaiset kädentaidot eivät sentään ole kadonneet mihinkään. Siitä pitävät huolen tummanpuhuvia yksinkertaisen tyylikkäitä hevosvankkureita edelleen rakentavat amishit.
Kun kysyin omistajalta, mikä sai lapsiperheen hankkimaan juuri tämän ajoneuvon, sain vastauksen, johon on helppo yhtyä.
– Jos päätetään hankkia matkailuauto, niin hankitaan sitten kerralla kunnon jenkkiauto.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0