Opel GT täyttää 50 vuotta
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta Opelin GT mallin ilmestymisestä katukuvaan. Mutta jos tarkkoja ollaan, 50-vuotisjuhliaan viettävän Opel GT:n taru alkoi jo 53 vuotta sitten. Opel GT esiteltiin suurelle yleisölle vuoden 1965 Frankfurtin kansainvälisillä IAA automessuilla.
Euroopan Corvetteksi tai pikku-vetteksikin kutsuttu Opel GT yllätti Farkfurtin näyttelyssä sekä lehdistön että yleisön. Aerodynaamisesti muotoiltu kori, matala keula esiinnousevine ajovaloineen, muhkeat lokasuojan reunat ja terävästi muotoiltu perä ilman takaluukkua. Tällaista autoa ei oltu eurooppalaiselta autonvalmistajalta vielä nähty. Auton muotoilu yhdistettiin nopeasti amerikkalaisten ikoneiden Corvetten ja Coca-Cola pullon muotoihin.
Experimental GT - kokeileva konseptiauto
Opel GT:n tarina alkoi Opelin ensimmäisenä konseptiautona, kokeilevana urheiluauton tutkielmana. Vuonna 1965 Frankfurtissa esiteltyä autoa kutsuttiinkin nimellä Experimental GT - Kokeileva GT. Auto suunniteltiin Opelin Rüsselsheimin suunnittelustudiossa, joka sekin oli omana aikanaan eurooppalaisten autonvalmistajien keskuudessa edistyksellinen konsepti.
Suunnittelutyöstä vastanneen Erhard Schnellin mukaan työ tehtiin mahdollisimman salassa:
Alunperin kyse oli vain design-projektista. Oma esimieheni ei ollut kertonut edes yhtiön johdolle sivuprojektistamme. Mutta kun työ alkoi olla loppusuoralla, hän ei enää voinut olla paljastamatta projektia johdolle.
Olimme todella huolestuneita projektin vastaanotosta. Kun ”Kokeellinen GT” sitten esiteltiin Opelin sisäisesti, johto yltyi spontaaneihin aplodeihin ja oli innoissaan näkemästään.
Opelin suunnittelutiimin rohkeus palkittiin Frankfurtin autonäyttelyssä. Sekä media että yleisö otti GT:n innolla vastaan. Kukaan ei osannut odottaa Opelilta mitään radikaalia, eikä varsinkaan sulavalinjaista urheiluautoa. Niinpä kuusi vuotta ensimmäisen piirroksen jälkeen ja kolme vuotta sen jälkeen, kun auto sai johdolta vihreää valoa, GT-prototyypistä tuli tuotantoauto.
Saksalais-ranskalaisen yhteistyön hedelmä
Ensimmäinen GT valmistui tuontaolinjalta 50 vuotta sitten kesällä 1968, kuusi vuotta ensimmäistä paperille piirrettyä luonnosta ja kolme vuotta Frankfurtin messujen ensiesittelyä myöhemmin. Auto oli varhainen esimerkki rajat ylittäneestä eurooppalaisesta yhteistyöstä. Opelilla oli yhteistyösopimus ranskalaisen Chausson and Brissoneau & Lotz -koripajan kanssa.
Opel GT:n korin pellit prässättiin ja hitsattiin yhteen Ranskassa. Myös sisusta asennettiin paikalleen Chausson and Brissoneau & Lotzin tuotantolinjalla, jonka jälkeen autot lähetettiin Saksaan. Opelin omalla tuotantolinjalla koreihin asennettiin loput korinosat sekä moottori ja voimansiirto.
Vallankumouksellinen sisältä ja päältä
Tuontantoon otetun Opel GT:n kori oli varsin erilainen kuin alkuperäisen Experimental GT -konseptin. Tuotantomalli oli ulkomuodoltaan atleettisempi. Keula oli leveämpi ja etuylitys lyhyempi. Kohoumat konepellissä mahdollistivat matalan keulan ja viestivät voimasta. Konseptin neliönmuotoiset ajovalot muotoiltiin kauniimmiksi silmiksi, jotka loivat Opel GT:lle omalaatuisen ilmeen.
Rohkeasta muotoilusta oli kuitenkin seurauksena odottamaton ongelma. Koeajossa olleita vastavalmistuneita GT-malleja ei voitu ajaa salaa mihinkään, sillä radikaalisti muotoiltuja autoja oli mahdotonta naamioida. Niinpä lehdistö seurasi kannoilla aina siellä, missä Opel GT:t liikkuivat.
Lammas suden vaatteissa vai susi lampaan vaatteissa?
Opel GT:n ostajilla oli valittavanaan kaksi nelisylinteristä moottoria. Pienempi voimanlähde oli perheautoista tuttu 1.1 litrainen 60hv moottori, jota käytettiin Opel Kadetin keulalla. Suurempi moottori oli 1.9 litrainen 90 hevosvoimainen Opel Rekordista peräisin ollut kone.
Tehokkaampi GT 1900 oli alusta alkaen suositumpi malli. Auto kiihtyi nollasta sataan 11,5 sekunnissa ja saavutti 185 km/h huippunopeuden. 1.9 litraisen mallin suorituskyky vastasi auton urheilullista ulkonäköä.
Moottorin voimansiirrosta takapyörille vastasi nelivaihteinen mauaalivaihteisto, tosin saatavilla oli myös kolmeportainen automaattilaatikko. Euroopassa automaattia ei kuitenkaan varustelistalta juuri koskaan ruksittu, mutta USA:ssa automaattivaihteinen Opel GT oli manuaalia suositumpi.
Myös auton sisustan suunnittelussa keskityttiin urheilulliseen ilmeeseen. Kuppipenkit, kolmipuolainen ohjauspyörä ja pyöreät mittaristot näyttävät yhä edelleen sykähdyttäviltä. Suunnittelutyössä otettiin myös turvallisuus huomioon. Autossa oli vakiona kolmipisteturvavyöt, kokoonpainuva ohjauspylväs ja turvakaarien muotoa jäljitelleet korivahvikkeet katossa ja kyljissä.
Menestys kilparadoilla ja uskomattomat ennätykset
Opel GT oli ihanteellinen aihio kilpa-auton rakentamiselle. Autoilla menestyttiin erityisesti kestävyyskilpailuissa 1970-luvun alussa. Hyvästä kisamenestyksestä huolimatta Opel GT muistetaan erityisesti aikanaan uskomattomista maailmanennätyksistä.
Vuonna 1971 Dr. Georg von Opel, Opelin perustajan lapsenlapsi, rakensi Opel GT:stä sähköauton. Sähkömoottorinen Opel GT saavutti 189km/h nopeuden ja rikkoi useita muitakin sähköautojen maailmanennätyksiä.
Kesäkuussa 1972 Opel rakensi diesel-moottorisen Opel GT:n. Diesel-GT saavutti kilometrin matkalla 197km/h nopeuden, joka oli omana aikanaan sensaatio. Autolla rikottiin myös 18 muuta diesel-autojen maailmanennätystä.
1969 Opel Aero GT ja 1971 Opel GT/J ”Junior”
Vuonna 1969 Opel esitteli Frankfurtin IAA näyttelyssä Aero GT:ksi nimetyn Opel GT:n avomallin prototyypin, jossa oli sähkötoiminen kattomekanismi. Avoautojen ystävät olivat innoissaan uudesta pehmeäkattoisesta urheiluautosta, mutta monien harmiksi avomallista Opel GT:tä ei koskaan otettu tuotantoon.
Vuonna 1971 myyntiä vauhdittamaan esiteltiin GT 1900 mallin edullisempiGT/J:ksi nimetty ”Junior” versio. GT/J oli todellinen urheiluauton ”karvalakki-malli”, sillä autosta oli riisuttu lähes kaikki varusteet kromiosat mukaan lukien.
Opel GT oli menestys, mutta vain hetken
Opel GT esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1965. Samana vuonna Frankfurtissa oli esillä ensimmäistä kertaa myös Japanissa valmistettu automalli. Ironista kyllä, japanilaisten autojen vyöry Eurooppaan koitui lopulta Opel GT:n kohtaloksi.
GT oli menestyksekäs malli ja myi hyvin aina vuoteen 1973 saakka. Viiden vuoden aikana valmistettiin yhteensä 103 463 yksilöä. Euroopan lisäksi auto menestyi hyvin myös Yhdysvaltain markkinoilla, jossa mallilla on nykyään paljon aktiivia harrastajia ja merkkikerhoja.
Viisi vuotta ei ole autolle kovin pitkä malli-ikä. Tuotannon lopettamisen syynä oli virallisesti ranskalaisen koripajan kanssa solmitun yhteistyösopimuksen päättyminen, mutta todellisuudessa lopettamispäätökseen vaikutti Opel GT:n segmentissä koventunut kilpailu.
Japanilainen Datsun 240Z ja muut ajanmukaiset urheiluautot rynnistivät Euroopan markkinoille. Opel GT olisi kaivannut enemmän kuin pelkkää faceliftiä menestyäkseen kilpailussa ostajien markoista. Kilpailuun ei Opelilla oltu valmiita lähtemään mukaan ja Opel GT:n valmistus lopetettiin vain viisi vuotta tuotannon aloittamisen jälkeen.
Opel GT ehti kuitenkin jättää pysyvän jäljen autoilun histoiaan. GT on oivallinen esimerkki siitä, mitä parhaimmillaan voi syntyä silloin, kun saksalainen laatu ja tarkkuus sekä kuvanveistäjän taiteellinen silmä kohtaavat autonvalmistajan design-studiossa.
Kuvat: Opel Automobile Gmbh [lisenssi CCBYNCND40] ja Kai Lappalainen [lisenssi CCBY40]
Teksti: Kai Lappalainen, lähde: Opel Pressroom