Uusi tulokas esittäytyy: Bayerische Motoren Werke
Järjestyksessään 27. Berlin Motor Show:n ovet avattiin suurelle yleisölle 28.9.1923. Yli 600 näytteilleasettajaa oli tuonut paikan päälle saksalaisen ajoneuvoteollisuuden edistyneimmät ja kauneimmat luomukset. Puhutuimmiksi uutuuksiksi nousivat edulliset autot Hanomag 2/10 PS ja Opel 4 PS. Vaikka Hanomag ja Opel olivat selvästi keskimääräistä 1920-luvun alun autoa edullisempia, koko kansan autoista ei vielä voitu puhua. Todellista kansanautoa, Volkswagenin kuplavolkkaria ja sen kilpailijoita jouduttiin odottamaan lähes kaksi vuosikymmentä toisen maailmansodan kynnykselle asti.
Kalliiden autojen sijaan moni omasta ajoneuvosta haaveillut saksalainen käänsikin katseensa kohti moottoripyöräosastoa. Tuttujen merkkien sekaan oli nimittäin ilmaantunut uusi tulokas. BMW. Bayerische Motoren Werke.
Hävittäjien moottoritoimittajasta konttoritarvikkeiden valmistajaksi
Ensimmäisen maailmansodan aikana BMW oli keskittynyt valmistamaan lentokoneen moottoreita Saksan ilmavoimille. Versaillesin rauhansopimuksen ehdoissa sodan hävinnyt Saksa joutui luopumaan ilmavoimistaan ja lentokoneiden valmistuksesta.
BMW joutui hankaan tilanteeseen lentokoneteollisuuden tilausten yhtäkkiä loppuessa. Yhtiössä käännettiin ensin katseet maatalouskoneisiin, sitten teollisuumoottoreihin, edeleen työkaluihin, ja lopulta konttorien huonekaluihin. Lopulta BMW löysi oman paikkansa autojen ja moottoripyörien valmistajana. Merkittävä osa siinä prosessissa oli Berliinissä esitellyn BMW R32 moottoripyörän menestyksellä.
"Heittäkää Helios lähimpään järveen!"
Vuonna 1919 insinööri Max Friz suunnitteli BMW:lle kaksisylinterisen M2B15-bokserimoottorin teollisuuskäyttöön. Yllättäen moottorista tuli suosittu voimanlähde saksalaisten pienten moottoripyörävalmistajien Victorian ja Bayeriche Flugzeugwerken pyöriin.
Vuonna 1922 BMW osti Bayerische Flugzeugwerken koko liiketoiminnon ja yritykset sulautuivat yhdeksi yritykseksi. Samalla BMW sai oikeudet Bayerische Flugzeugwerken Helios moottoripyöriin, joissa käytettiin M2B15-teollisuusmoottoreita voimanlähteinä, ja pienillä kaksitahtimoottoreilla kulkeneisiin Flink-polkupyöriin.
BMW:n toimitusjohtaja Franz Josef Popp tutustui kaupassa BMW:lle siirtyneeseen Helios moottoripyörään, mutta ei osannut heti päättää mitä pyörän kanssa pitäisi tehdä. Niinpä hän antoi insinööriosaston johtajaksi nostetulle Max Frizille tehtäväksi tutustua pyörään läpikotaisin ja antaa siitä sitten oman puolueettoman arvionsa. Friz teki työtä käskettyä.
Loppuarviossaan Friz päätyi ehdottamaan, että ”parasta mitä BMW voisi Helios pyörän kanssa tehdä, olisi upottaa se lähimpään järveen.” Kritiikki kohdistui ennen kaikkea Douglas pyöristä tuttuun moottorin pitkittäisseen sijoitukseen pyörän rungossa, joka esti taaimmaisen ilmajäähdytteisen sylinterin tehokkaan jäähdyttämisen.
Popp ja Friz päätyivät lyhyen ja pitkän aikavälin ratkaisuihin. Lyhytaikaisena tavoitteena oli kaupassa tulleiden Helios pyörien parantaminen niin, että ne olisi luotettavampia ja helpompia myydä pois. Pidemmän aikavälin tavoitteena oli suunnitella BMW:lle oma moottoripyörä, jossa Helioksen puutteet olisi korjattu.
BMW R32 – mottoripyörien suunnittelun suunnannäyttäjä
BMW:n ensimmäisen oman moottoripyörän nimeksi tuli BMW R32. Pyörä suunniteltiin ja valmistettiin lopulta todella lyhyessä ajassa, kolmessa viikossa, sillä se haluttiin saada valmiiksi Berliinin moottorimessuille syyskuussa 1923. Max Friz suunniteli R32 pyörän kaksisylinterisen ilmajäähdytteisen nelitahtisen bokserimoottorin. Alle 500cc pyörien markkinoille suunnitellusta 486cc moottorista otettiin 8,5hv teho.
Erikoiseksi ensimmäisen BMW:n moottoripyörän tekee se, että pyörän vaihdelaatikko ja moottorin kampikammio on valettu samaan lohkoon. 1920-luvulle tyypillinen roiskevoitelu korvattiin märkäsumpulla, jossa koko öljytila on kampikammion yhteydessä, ja laakereiden pisaravoitelulla. Tällä tekniikalla BMW R32 saavutti omana aikanaan kunnioitettavan 100 km/h tuntinopeuden ja luotettavuuden, johon kilpailevat pyöränvalmistajat eivät kyenneet vastaamaan.
R32 loi pohjan BMW:n menetykselle
R32 mallin teknisistä ratkaisuista tuli perusta BMW:n bokserikoneisille moottoripyörille seuraaviksi vuosikymmeniksi. Moottorin sylinterit asennettiin poikittain mahdollisimman tehokkaan jäähdytyksen takaamiseksi. Aikaisemmin ratkaisu oli nähty vain brittiläisen ABC:n pyörissä. Muut tunnetut merkit, kuten Douglas ja Harley-Davidson, luottivat tuolloin vielä pitkittäin asennettuihin moottoreihin, joissa toisen sylinterin jäähdytys tapahtui ensimmäisen sylinterin kautta kulkeneella kuumalla ilmalla.
R32 pyörän voimansiirto moottorilta takapyörälle tapahtui akselivedolla, josta tuli BMW moottoripyörien tavaramerkki. Ensimmäinen ketjuvetoinen BMW moottirpyörä esiteltiin vasta vuonna 1994, kun F650 julkaistiin.
Menestys kilparadoilla näkyi menestyksenä myyntiluvuissa
Teknisten yksityiskohtiensa ja laadukkaan viimeistelyn takia BMW R32 asemoitiin 1920-luvun markkinoilla moottoripyörien ylempään luokkaan, vaikka siitä oli tarkoitus tulla peruspyörä arkikäyttöön. Ajalle tyypillisesti pyörä otettiin heti käyttöön myös kilparadoilla. R32 ja siitä kehitetyillä R37 ja R39 moottoripyörillä voitettiin useita Saksan mestaruuksia omissa luokissaan vuosien 1924 ja 1929 välisenä aikana.
R37 mallin moottori oli R32 perusmallin viritetty versio, josta otettiin lähes kaksinkertainen 16hv teho vakiomalliin verrattuna. Yksi menestystekijä onnistuneessa moottorin virityksessä oli kevytmetalliset sylinterien kannet, jotka BMW otti käyttöön ensimmäisenä valmitajana maailmassa.
Menestys radoilla näkyi myös pyörien myynnissä jälleenmyyjien liikkeissä. Vuonna 1924 myytiin 1640 R32 pyörää, mutta vuonna 1929 pyöriä kävi kaupaksi jo 5680 ja BMW:stä tuli merkittävä saksalainen pyöränvalmistaja.
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 95 vuotta ensimmäisen BMW:n valmistaman moottoripyörän esittelystä. BMW100-juhla alkaa olla jo nurkan takana.
Kuvat: BMW AG Pressclub, Wikimedia Commons
Teksti: Kai Lappalainen