Käsi ylös kaikki te jotka, tankkaatte harrasteajoneuvonne tankkiin 98-oktaanista 98E5-bensiiniä? Täältä nousee useampikin käsi! Suomi otti EU:ssa ensimmäisenä käyttöön 10 prosenttia etanolia sisältävän 95E10 bensiinin vuonna 2011. Siitä lähtien kaikkiin harrastewaunuihimme on tankattu vain ja ainoastaan 98-oktaanista korkeintaan viisi prosenttia etanolia sisältävää bensiiniä. Nyt 98E5-bensiinilaadun tulevaisuus on uhattuna.
Hallitus on hyväksynyt Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän esityksen kansallisesta ohjelmasta vaihtoehtoisten jakeluverkostojen luomiseksi – eli sellaisten polttoainelaatujen jakelemisesta kuluttajille, joissa uusiutuvien lähteiden osuus on suurempi, kuin nykyisin käytössä olevissa polttoainelaaduissa. Ohjelman sivulla 26 sanotaan näin:
”Nykyisin ns. suojalaatuna jaettava 98 E5 –moottoribensiini jää tuotevalikoimasta pois melko pian, jolloin se osaltaan vapauttaa varastointi- ja jakelukapasiteettia esimerkiksi korkeaseoksisille liikennepolttoaineille.”
Suunnitelma on siis selkeä, 98E5-bensa jää tuotevalikoimista pois. Aikataulu on vielä avoin.
95E10 -laadun tullessa myyntiin vuonna 2011 moni siirtyi korkeampioktaaniseen 98E5 -bensiiniin, sillä uuden laadun sopivuus vanhempiin ajoneuvoihin oli epäselvää. Vuoden 2011 lopulla 98 -oktaanisen bensiinin myynti olikin korkeimmillaan, mutta on siitä pikkuhiljaa tasaantunut niin, että tällä hetkellä kolmasosa kaikesta myydystä bensiinistä on 98 -oktaanista. Vuoden 2011 muutoksen yhteydessä kuluttajille luvattiin, että enintään viisi prosenttia etanolia sisältävää bensiinia on saatavilla Suomen jokaisesta kolkasta ainakin vuoden 2018 loppuun asti. Nyt tuo siklloin kaukaiselta tuntunut ajankohta alkaa olla lähellä ja viisi prosenttia etanolia sisältävästä polttoaineesta ollaan selkeästi luopumassa.
Onko bensiililaadulla väliä?
Moni on siirtynyt käyttämään harrasteajoneuvossaankin ongelmitta 95E10 bensiiniä. Osa toimii kuitenkin varman päälle ja tankkaa 98E5 bensiiniä, vaikka oktaaniluvun puolesta riittäisi matalampikin. Itsekin kuulun tähän joukkoon. Edellisen suuren muutoksen, lyijillisen bensiinin poistumisen jäljiltä, moni kaataa harrasteajoneuvonsa tankkiin lyijyä korvaavaa lisäainetta.
Etanolia tai muita uusiutuvia bensiinin osia ei kuitenkaan voi korvata kaatamalla purkillista lisäainetta tankkiin. Siksi tulevaisuuden harrasteautoilijan kanttaa olla tarkkana ajoneuvoaan tankatessa. Lyhyellä aikavälillä 95E10 käyttö vanhassakaan moottorissa ei välttämättä näy mitenkään, mutta pidemmällä aikavälillä ongelmia voi tulla.
Harrasteajoneuvot seisovat tyypillisesti 2-8kk vuodesta, välillä pidempäänkin. Vanhojen moottorien ja polttoainejärjestelmien osat eivät välttämättä kestä bensiinin korkeaa etanolipitoisuutta. Etenkin tiivisteitä ja letkuja uusittaessa kannattaa olla tarkkana ja käyttää laatuosia, jotka kestävät etanolia. Pohjois-Amerikassa on paljon Eurooppaa pidempi kokemus etanolin käytöstä bensiinin seassa tai bensiinin korvaamisesta etanolilla. Siksi jenkkiautojen ja -pyörien harrastajat pääsevät yleensä helpommalla, kuin pienempimoottoristen korkeaviritteisten eurooppalaisten merkkien harrastajat.
Harrastajan vaihtoehdot 98E5:n poistuessa
Matalaetanolisen bensiinin poistuminen markkinoilta ei tarkoita sitä, että harrastewaunuaan pitäisi tulevaisuudessa työntää tai vetää trailerilla tapahtumasta toiseen. Vaihtoehtoja on useita:
- Polttoainejärjestelmän ja moottorin läpikäyminen kestämään ja hydyntämään uuden bensiinin ominaisuudet. Tämä vaihtoehto on monelle tuttu jo lyijyllisen bensiinin jäätyä pois markkinoilta. Merkistä ja mallista riippuen työ ei välttämättä ole kovin suuri. Maahantuojilta tietotaitoa ei yleensä löydy, mutta harrastekerhoista sitäkin enemmän.
- Ajoneuvon konvertoiminen toimimaan esim. RE85 bensiinillä ei välttämättä tule kovin kalliiksi, mutta saattaa osoittautua hyvinkin kukkaro- ja ympäristöystävälliseksi teoksi.
- Vaihtoehtoisen energialähteen käyttäminen. Tulevaisuudessa erilaiset sähkömoottorikonversiot yleistyvät ja onhan Suomessa pitkät perinteet häkäpönttöjenkin käytöllä. Mielikuvitus ja Suomen lainsäädäntö ja verottaja tosin asettavat omat rajansa harrastajille.
- ..ja toki senkin on käypä vaihtoehto, että tankkaa sitä mitä on saatavilla ja katsoo mihin asti sillä pääsee. Aina ongelmia ei kannata ratkaista etukäteen, vaan nauttia kilometreistä niin pitkään kuin niitä riittää 🙂
Mitä laatua tankkaat omaan harrasteajoneuvoosi?
Öljyala rauhoittelee kuluttajia ja lupaa, että vanhoihinkin ajoneuvoihin ja pienmoottoreihin sopivaa polttoainetta myydään jatkossakin. Hallitus taas haluaa mahdollisimman pian markkinoilla erilaisia biokomponentteja sisältäviä polttoaineita. Sipilän hallituksen tavoitteena on puolittaa tuontiöljyn käyttäminen vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on kova. Niinpä jo lähitulevaisuudessa on odotettavissa E20 ja E30 bensiinilaatujen ilmestyminen asemille.
Lue myös: Vanhan auton talvisäilytys oikein