Kuvaraportti:
Historic Grand Race 2020
Ahveniston moottoriradalla juhlittiin Historic-ratasarjan 30-vuotista taivalta
Ratapäiviä ahkerasti kiertäneet Helsingin Sports Car Clubin ja Suomen vanhimman alfakerhon Club Alfa-Romeo Finlandin urheiluautoharrastajat ideoivat klassikkoautoille oman asfalttiratasarjan 1980-luvun lopussa. Yhdistys hanketta vetämään perustettiin syksyllä 1990 ja jo seuraavana vuonna Alastaron mottoriradalla järjestettiin ensimmäinen Historic Race Finlandin kisatapahtuma. Siitä lähtien Historic-ratasarjan eri luokissa asfaltilla on paalupaikasta ja sarjan voitosta taisteltu monipuolisella kisakalustolla.
Sarjan ensisijaisena tavoitteena on suomalaisen rata-autoilun historian kunnioittaminen ja kisakaluston vaaliminen. Monella Historic-kilpailuissa nopeinta ajolinjaa kuljettajansa käskyttämänä hakevalla kilpa-autolla onkin takanaan pitkä ja värikäs kilpailuhistoria. Sama koskee toki myös osaa kuljettajista, joista monella on vuosikymmenten kokemus niin kotimaan radoilta kuin kansainvälisistäkin ratasarjoista.
Historicia ajetaan rakkaudesta lajiin ja vauhtiin
Historic-ratasarjan neljä kisaviikonloppua ja kahdeksan osakilpailua käsittävään sarjaan ilmoittautuu vuosittain yli 200 autokuntaa. Historicin osakilpailuissa rataa kierretään useissa eri luokissa, joiden kansainväliset säännöt mahdollistavat kilpailemisen hyväksytyllä kalustolla kotimaan sarjan ohella myös ulkomailla. Kansainvälisten Historic-luokkien lisäksi Historic Race Finlandin kilpailuissa on mukana myös kotimaisia luokkia, joihin kuulluvat mm. suosittu harrasteautoluokka Roadsport, Subaru Sport, SS1300, Locost ja Suomen vanhin rataluokka Mini 1000.
Lähtösuoran kuumalle asfaltille ryhmittyvät autot ovat täysverisiä kilpa-autoja, mutta samalla moni niistä on omistajansa harrasteauto ja silmäterä. Nähtävää ja menneiden vuosien loistoa riittää myös yleisölle. Minulle Historic Grand Racen ensikertalaisena olikin yllätys, kuinka kovaa ja tosissaan arvokkailla autoklassikoilla rataa kierretään ja voitosta taistellaan. Totiselle kilvanajolle varikon rento tunnelma oli sekin positiivinen yllätys. Historicia ajetaan rakkaudesta lajiin klassikkoautojen historiaa kunnioittaen.
Petojen sukua
V8-moottorin voimaa radalla ja rallissa
Klassikkoautot Ahveniston historiallisella moottoriradalla
30-vuotta suomalaista Historic-ratasarjaa
Elokuussa kaasuteltu Historic Grand Race 2020 oli järjestyksessään jo 30. Historic-ratasarjan pääkilpailu. Koronarajoitusten johdosta yleisöllä ei tänä vuonna ollut pääsyä Ahveniston varikkoalueelle, mutta tiiviit kisapäivät, 32 lähtöä, harrasteparkki ja loppukesän kuumin päivä yhdessä pitivät huolta siitä, että Ahvenistolla riitti nähtävää ja koettavaa.
Erityisen vaikuttavaa oli nauttia erityyppisten kisakäyttöön viritettyjen moottorien soundimaailmasta. Kaksitahtisen Saabin kisavireisen moottorin omalaatuinen äänimaailma jäi erityisesti mieleen. V8 Falconeiden jylinä käänsi ajatukset vakioautojen kisoihin vuosikymmenten taakse. Tämän lähemmäksi NASCAR:in kultavuosien tunnelmaa ei Suomessa pääse.
Gentlemen, start your engines!
Historic racing on elämäntapa
Moottoriurheilu on kallista, etenkin mitä lähempänä kansainvälistä huippua kilpaillaan. Historic rata-autoilu ei ole vain moottoriurheilua, vaan monelle lajin harrastajalle kyse on enemmänkin elämäntavasta.
Historicin säännöt ovat pitkään pysyneet muuttumattomina, joten mukaan lajin harrastajaksi voi lähteä ilman maailmanluokan sponsoreita. Tallin uumenissa pölyttyneen vanhan kilpa-auton saa elvytettyä takaisin radalle kohtuukustannuksin, eikä auton rakentaminenkaan harrasteluokkiin ole niin kallista, kuin vaikkapa Jyväskylän Suurajoihin osallistuminen.
Subaru Sport ja Locost
Historic-kisoissa rataa kiertävät Subaru Sport ja Locost -luokkien autot poikkeavat ulkonäöltään huomattavasti muiden luokkien menneiltä vuosikymmeniltä tutuista vakioautoista.
Locost-luokassa kilpaillaan Lotus Seven -tyyppisillä putkirunkoisilla yksipaikkaisilla urheiluautoilla, joiden moottorin suurin iskutilavuus on 2050cm3 ja laskennallinen teho 207 hevosvoimaa. Luokan synnyn innoittajana on toiminut Ron Campionin kirja Build Your Own Sports Car for as Little as 250 pounds. Kirjan nimen mukaisesti Locost-luokka tarjoaa mahdollisuuden nauttia autourheilusta pienin kustannuksin.
Subaru Sportit ovat englantilaisen Van Diemen tehtaan rakentamia kaksipaikkaisia täysiverisiä rata-autoja, jotka saapuivat Suomen moottoriradoille Keke Rosbergin lanseeramina vuonna 1990. Näiden 2,2-litraisella Subarun koneella ja vaihdelaatikolla varustettujen autojen formulamainen alusta on täysin säädettävä. Vanhimmat Subaru Sportit ovat jo saavuttaneen museoautoiän.
Historic-sarjan kausi 2020 päättyy Kymiringillä
Historic Race Finland ry:n 30-vuotinen juhlakausi kaasutellaan päätökseen uudella KymiRingin moottoriradalla. Lisätiedot tapahtumasta ja harrasteparkkiin ilmoittautuminen löytyvät tästä linkistä. Yhden kisapäivän kokemuksella uskallan suositella vahvasti Historic-sarjaa. Moottoriurheilu on parasta paikan päällä nautittuna.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0