Älä luovuta! Itse rakennettu turboahdettu V8-Trike 740i BMW:n tekniikalla
Milloinkaan ei ole oikea hetki lopettaa mp-harrastusta
MP20-näyttelyn Petrol Circus -hallissa näytteillä ollut vihantalaisen Esko Juntusen trike ei varsinaisesti osu siihen ikähaarukkaan, jota Wheels.fi:n sivuilla esitellyt ajoneuvot edustavat. Mutta kun suomalainen harrastaja saa Traficomilta luvat rakentaa omavalmisteisen ajoneuvon turboahdetulla V8-moottorilla, niin onhan kyseessä hatunnoston arvoinen suoritus, josta kannattaa kirjoittaa.
Esko Juntunen on kulkenut moottoripyörällä aina. Harrastus alkoi lähes 50 vuotta sitten, kun Esko nuorena miehenä hankki ensimmäisen moottoripyöränsä Ruotsissa asuessaan. Siitä lähtien kaikki kesät ovat kuluneet kaksipyöräisen selässä. Tai kuluivat aina vuoteen 2015 asti.
- Sain aivoinfartin vuonna 2015. Sen jälkeen en ole pystynyt ajamaan enää kaksipyöräistä, Esko kertoo.
- Mutta en halunnut luopua harrastuksesta. Päätin hankkia triken.
Mikä on trike?
- Trike ei ole moottoripyörä eikä auto vaan kolmipyörä
- Kolmipyörälle on oma ajoneuvoluokkansa L5e.
- Rakenne noudattaa moottoripyörien rakennemääräyksiä
- Henkilöpaikkoja korkeintaan kolme
- Triken rinnakkaiset pyörät voivat olla joko edessä tai takana, kunhan ne ovat pituusakselin suhteen symmetrisesti
- Peruutusvaihde on sallittu, mutta ei pakollinen
- Ajoneuvovero maksetaan kuten moottoripyörästä iskutilavuuden mukaan
- Ei moottoritehon ylärajaa.
- Trikeä saa moottoripyöräkortin lisäksi ajaa myös B-kortilla
- Kuljettajan ja matkustajien on käytettävä kypärää
Tehoa löytyy kuin pienestä kylästä
Kun Esko Juntunen sairastui ja joutui luopumaan kaksipyöräisestä moottoripyörästään, suuntasi hän ensin katseensa amerikkalaisvalmisteisiin trikeihin.
- Niiden hinta on niin suolainen, että traikki oli pakko rakentaa itse, Esko toteaa.
V8 Trike on Eskon toinen trike. Ensimmäisellä ajaessa mielessä pyöri suunnitelma V8-moottorisen kolmipyörän rakentamisesta.
- Ostin vuosimallin 1995 BMW 740i auton. Moottori on siis bemarin 4,0-litrainen V8. Myös triken vaihdelaatikko ja perä ovat BMW:stä peräisin, Esko kertaa triken tekniikkaa.
- Keula on rakennettu Suzuki Hayabusan osista. Muuten pyörä on kokonaan omavalmiste.
Eskon V8-trike on sen verran kookas ilmestys kaksipyöräisten custom-pyörien keskellä, että ensi silmäyksellä pyörän käsiteltävyys ja ketteryys epäilyttävät. Miten kookas trike mahtaa käyttäytyä mutkaisella tiellä?
- Trike on tukeva ajaa, mutta hyvin se koostaan huolimatta kääntyy ahtaissakin paikoissa, Esko vastaa.
Jäljelle jääkin oikeastaan se ensimmäisenä kielenpäälle tullut kysymys. Kuinka paljon pyörässä on tehoa?
- Tehoa löytyy kuin pienestä kylästä, Esko toteaa ykskantaan ja jatkaa: Mitattu on 450 hevosvoimaa, mutta kevyt pyörä ei pysynyt kunnolla rullilla.
- Ranuan lentokentällä 0-100km/h taittui kahdessa ja puolessa sekunnissa.
Tehoa siis riittää ja turbokaksikon vihellyksen säestämää kasikoneen jytinäähän jaksaa kuunnella loputtomasti. Toivotamme Eskolle ja usein kyydissä istuvalle Jesse-pojalle nautinnollisia V8:n vauhdittamia kilometrejä heti, kun asfaltti on taas kuumaa.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0