Presidentillisestä hevostallista autotalliksi
Automobiili keksittiin jo 1800-luvun lopussa, mutta vasta heinäkuussa 1901 ensimmäisenä Amerikan presidenteistä auton kyytiin nousi presidentti William McKinley. Historiallisella hetkellä McKinleyn kulkupelinä oli Stanley Motor Carriage Companyn höyrykäyttöinen auto.
Presidentti itse jatkoi kuitenkin edelleen hevoskärryillä matkustamista. Presidenttiä kaikkialle jo tuolloin seuranneet Salaisen palvelun agentit matkustivat yleensä jalan, mutta 1907 heille hankittiin White Motor Companyn valmistama höyryauto, jolla presidentti Theodore Rooseveltin seuraaminen sujui leppoisammin. Roosevelt itse ei auton kyytiin noussut, koska halusi pitää kiinni ratsumiehen imagostaan.
Amerikan 27. presidentti Howard D. Taft muutti Valkoisen talon käytännöt perusteellisesti. Cadillacinkin kyydissä kuvattu Taft muutti Valkoisen talon hevostallin autotalliksi ja talliin hankittiin neljä autoa 12 000 dollarin budjetilla (n. 350 000 euroa nykyrahassa). Presidentin käyttöön valikoitui kaksi ylellistä Pierce Arrow autoa, Baker Motor Vehiclen valmistama sähköauto ja White Motor Companyn höyryauto. Hieman yllättäen Howard D. Taftin suurin suosikki autoista oli White Motor Companyn höyrykäyttöinen ajoneuvo. Syy oli yksinkertainen. Liikkeellelähtiessä höyryauto pölläytti ilmoille valtavan savupilven, jonka suojissa presidentti pääsi mukavasti lehdistöltä pakoon.
Ensimmäinen presidentillinen Cadillac Euroopassa
Presidentti Woodrow Wilson lähti Washington DC:stä ensimmäisenä virkaatekevänä Amerikan presidenttinä kohti Eurooppaa S.S. George Washington laivalla. Presidentin mukana Eurooppaan matkasivat myös presidentin ja hänen henkilökuntansa käytössä olleet autot.
Yhdeksän päivän merimatkan jälkeen presidentti Wilson seurueineen saapui Brestin satamaan Ranskaan, josta hän matkusti autolla Versaillesiin johtamaan ensimmäisen maailmansodan päättäneitä rauhan neuvotteluja. Ranskan pääkaupungissa Pariisissa avokattoisen seitsenpaikkaisen 1919 Cadillac Type 57 limusiinin kyydissä seissyt Amerikan presidentti otettiin vastaan sankarina.
Cadillac vai Lincoln?
Kaikki Amerikan presidentit ovat aina luottaneet kotimaiseen virka-autoon. Ensimmäisinä vuosina presidentillisessä autotallissa nähtiin useita eri automerkkejä, mutta yksikään autoista ei vielä ollut presidentin virallinen virka-auto. Autot ostettiin niiden valmistajilta tai jälleenmyyjiltä, usein presidentin toiveiden mukaan.
Ensimmäinen virallinen Amerikan presidentin virka-auto valmistui vuonna 1939 presidentti Rooseveltille. Rooseveltin 1939 Lincoln V12 avokattoinen Sunshine Special rakennettiin alusta loppuun Salaisen palvelun vaatimuksia vastaavaksi. Vuonna 1942 Pearl Harbourin hyökkäyksen jälkeen auto panssaroitiin ja siitä lähtien Amerikan presidentit ovat matkustaneet panssaroiduissa ajoneuvoissa – tosin osin vielä John F. Kennedyn murhaan saakka ilman panssaroitua kattoa.
1980-luvulle asti presidentit suosivat Lincolnia, mutta sen jälkeen autot ovat olleet Cadillacin valmistamia yhtä poikkeusta lukuunottamatta. George H. W. Bushin käytössä oli vuosina 1989-1992 Lincoln Town Car.
Peräti kolmen peräkkäisen presidentin käytössä ollut 1972 Lincoln Continental perustui vuosimallin 1970 panssaroituun Lincolniin. Auto oli presidentin käytössä sekä vuonna 1975 tapahtuneen presidentti Gerald Fordin että vuonna 1981 tapahtuneen presidentti Ronald Reaganin murhayrityksen aikana.
Pitkään palvellut Lincoln siirrettiin eläkkeelle ja presidentti Reaganin käyttöön rakennettiin vuosimallin 1983 Cadillacin pohjalta uusi virka-auto, joka luovutettiin presidentille tammikuun lopussa vuonna 1984. Reaganin auto oli ensimmäinen Amerikan presidentin virallinen Cadillac.
Auto pohjautui Cadillac Fleetwoodiin, mutta se oli 430mm vakiota pidempi ja 76mm korkeampi. Autossa oli 60mm paksut luodinkestävät lasit, vakiota suuremmat ja kestävämmät renkaat ja vanteet, tehokkaammat jarrut, automaattinen maavaran säätö ja panssaroidut kyljet.
Käytöstä poistuneetkin autot ovat valtionsalaisuuksia
Presidentti Bill Clintonin käytössä oli 1993 Cadillac Fleetwood, joka tällä hetkellä on esillä Clinton Presidential Center -museossa Arkansasissa. Autoa saa katsoa ja siitä voi ottaa kuvia, mutta auton ovet pysyvät tiukasti kiinni. Edes museon työntekijät eivät saa avata auton ovia.
Museon kuraattorin Christine Mouwin mukaan "voimme pyyhkiä auton pinnalta pölyt, mutta jos meidät täytyy mennä auton sisälle, täytyy meidän ensin ottaa yhteyttä Salaiseen palveluun."
Clintonin Cadillac on poikkeus viimeisten vuosikymmenten virka-autojen joukossa, sillä useimmat niistä on Salaisen palvelun toimesta tuhottu salaisuuksien varjelemiseksi. Tuhoamisen yhteydessä autojen todellinen kestävyyttä luoteja, pommeja, kemiallisia aseita ja muita tuhoamisyrityksiä kohtaan on samalla päästy testaamaan.
Pedon synty – George W. Bushin Cadillac
Presidentti George W. Bushille vuonna 2001 valmistunut Cadillac oli ensimmäinen virka-auto, joka ei enää pohjautunut mihinkään henkilöautomalliin, vaan joka rakennettiin alusta alkaen presidentin käyttöön. Bushin Cadillac pohjautui tiettävästä Chevrolet Suburabin tai GMC Yukonin rungolle. Auton ovien ja kylkien panssarointi kasvoi jo 130mm paksuiseksi ja lasit olivat niin kestävät, että sisällä oli hämärää lasin päästäessä vain vähän valoa lävitseen. Moottorina autossa oli GM:n luotettava 454cid V8-moottori, joka kuljetti peräti 6400 kilon painoista autoa riittävällä nopeudella.
Bushin auto sai lempinimen Peto (The Beast). Nimi siirtyi vuonna 2009 Barack Obamalle esitellyn uuden Cadillacin mukana Amerikan presidentin nykyisenkin virka-auton nimeksi.
Donald J. Trumpin Cadillac One
Presidentti Trump on virkakautensa alusta lähtien halunnut tehdä selvän pesäeron edeltäjäänsä Barack Obamaan. Aluksi myös presidentin virka-auto oli korvattavien listalla, mutta toistaiseksi Trump on käyttänyt samaa tammikuussa 2009 presidentti Obamalle esiteltyä Cadillac One:a, tosin päivitettynä versiona.
Kuten Bushin Cadillac, ensin Obaman ja nyt Trumpin virka-auto ei perustu mihinkään myynnissä olevaan Cadillaciin, vaikka ulkoiset yhtäläisyydet Cadillacin muotokieleen ovatkin selkeitä.
Trumpin Cadillac Onea vauhdittaa joko 490cid Vortec V8 tai Duramax 400cid turbodiesel V8-moottori. Auton tekniset tiedot on onnistuttu pitämään niin hyvin salassa, että täyttä varmuutta moottorista ei ole. Auton arvioidaan painavan 7000-9000 kiloa, joten suuri ja tehokaskaan moottori ei riitä kuin noin 100km/h huippunopeuden saavuttamiseen.
Autoja on tiettävästi valmistettu noin 12 kappaletta. Presidentin Cadillacit lennätetään edeltä kaikkiin niihin ulkomaankohteisiin, joissa Amerikan presidentti vierailee – myös Suomeen heinäkuussa 2018. Siksi presidentti Donald J. Trump liikkui tänään Helsingin kaduilla amerikkalaisen V8-moottorin voimin.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähteet: GM Media, Wikipedia
Kuvat: GM Media, The White House, Flickr.com