Autot ja autoharrastus
Toyota Starlet on monelle autoharrastajalle tuttu yhtenä 1970- ja 1980-lukujen vaihteen kaupungistuvaa Suomea valloittaneista pienikokoisista autoista. Pienen japanilaisen Toyotan suosiota selittävät etenkin Starletin toisen sukupolven takaveto, kierrosherkkä moottori ja ensimmäistä kertaa Toyotassa käytetty tarkka hammastanko-ohjaus, jotka tekivät autosta hauskan ajettavan.
[Lue artikkeli]Detroitin kolme suurta — Ford, Chrysler ja General Motors panostivat 1960-luvun alussa merkittävästi taisteluun pohjoisen naapurivaltion automarkkinoiden herruudesta. Tuontitulleista johtuen Kanadan markkinoille suunniteltiin erikoismalleja ja automerkkejä vastaamaan paikalliseen kysyntään. Kun Yhdysvalloissa vuonna 1961 esiteltyä Pontiac Tempestiä ei otettu mukaan Kanadaan vientiohjelmaan, halusivat GM:n kanadalaiset jälleenmyyjät valikoimaansa oman kompaktiluokan automallin. Acadian syntyi vastaamaan tähän tarpeeseen.
[Lue artikkeli]Perheen jälkikasvulle ajo-opetusautoksi hankitun 2002 Opel Astra G:n liikkellelähdöt alkoivat pidempäänkin ajaneilla olemaan pomppivia ja auton moottori tuntui tärisevän ja liikkuvan selkeästi enemmän kuin ennen. Syylliseksi osoittautui moottorin etukannattimen osittain irronnut ja halkeillut kumityyny.
Uuden moottorin kannattimen vaihto on varsin yksinkertainen operaatio ja se onnistuu vaikkapa parkkipaikalla muutamalla perustyökalulla.
Onneksi pitkään ja pimeään tallikauteen mahtuu muutama valopilkku, jolloin rohkeimmat kaivavat kesäautonsa esiin ja kovimmat tekijät saapuvat paikalle ympäri vuoden käytössä olevilla harrasteajoneuvoillaan. Keski-Suomessa helmikuun lopussa järjestetty Slippin’ and Sliding -tapahtuma oli yksi näistä harvinaisista talvisissa maisemissa ajetuista kinkereistä, joita Suomessa ei ole yhtään liikaa. Näiden lukijan lähettämien kuvien perusteella päivä on pitänyt sisällään harrasteautoilua parhaimmillaan. Iso kiitos Helena Minkkilälle upeista ja vauhdikkaista tapahtumakuvista!
[Lue artikkeli]Kustom-kulttuuri on alakulttuuri, joka keskittyy ajoneuvojen muokkaamiseen ja personointiin. Kulttuuri juontaa juurensa 1950-luvun Yhdysvalloista, jolloin nuoret alkoivat muokata autojaan näyttävimmiksi ja nopeammiksi. Kustom-kulttuuri on myös vahvasti visuaalinen ja sosiaalinen liike ja elämäntapa, joka näkyy paitsi ajoneuvoissa, myös vaatetuksessa, taiteessa ja musiikissa. Näyttelyt ja cruisingit ovat olennainen osa kulttuuria. Kymmenettä kertaa järjestetyssä Kustom Kulture Show:ssa koko alakulttuurin kirjo oli jälleen kerran upeasti esillä.
[Lue artikkeli]Vuonna 1959 LIFE-lehti lähetti Fritz Goron valokuvaamaan New Yorkin osavaltion Tarrytownissa sijainneen Chevroletin autotehtaan kokoonpanolinjoja pohjalevyn hitsauksesta maalipinnan viimeistelyyn. Harvinaisten kuvien joukosta voi erottaa useimmat Chevroletin mallivuoden 1959 henkilöautot, kuten Impalan, Bel Airin, Biscaynen ja Nomad, Kingswood, Parkwood ja Brookwood -farmarimallit. Muutamassa kuvassa vilahtaa Sedan Delivery ja Chevroletin avolavoja.
[Lue artikkeli]Tuusula täytti 380 vuotta ja Raimo Stenvallin ja Tuusulan automuseon väen järjestämät juhla-ajotkin jo 10 vuotta. Tapahtuma ajetaan joka vuosi kunnan virallisena syntymäpäivänä 22.7. Tänä vuonna juhlapäivä sattui sopivasti lauantaille. Kun vielä sääkin suosi, hemmoteltiin yli 160 juhla-ajoihin kokoontunutta autokuntaa erittäin mukavalla ja hyvin järjestetyllä illalla autoharrastuksen parissa. Tervetuloa ajelulle Tuusulanjärven ympäristön maisemiin kuvaraportin muodossa!
[Lue artikkeli]Saab 96 on varsin pieni ja omintakeinen automalli, jonka suunnittelijat eivät suostuneet tekemään kompromisseja. Ysikutosen funktionaalista design-filosofiaa ja koripeltien persoonallisuutta on vaikea häivyttää customoimalla ja choppauksenkin tulee osua millilleen kohdalleen, jotta auton mittasuhteet säilyvät silmää miellyttävinä. Ysikutosen customointi on haaste, jossa vain harvat onnistuvat. Yksi onnistujista on Erkki Partanen, jonka auto oli näytillä Wanhojen Saabien tapaamisessa Suomen rautatiemuseolla Hyvinkäällä helatostaina 2023.
[Lue artikkeli]Ukrainaan lahjoitettavan jo museoautoikään ehtineen, mutta varsin kohtuullisesti ajetun VW Transporter T4 pakettiauton ohjaustehostin vuosi öljyä, joten auton ohjausvaihde tai tuttavallisemmin hammastanko oli vaihdettava ennen lähtöä kohti Lviviä. Näillä ohjeilla hammastangon vaihtotyö ja ohjaustehostimen ilmaus on tehtävissä kotipihallakin, mutta kunnollinen nosturi helpottaa työn suorittamista roimasti.
[Lue artikkeli]- 1
- 2
- 3
- …
- 21
- Seuraava »