Autot ja autoharrastus
Citroënin perustaja André Citroën oli suurten markkinointitempausten mies. Vauhdittaakseen Citroën Type B2 henkilöauton pohjalle rakennetun puolitelavaunun myyntiä herra Citroën päätti tehdä jotain sellaista, jossa kukaan muu ei vielä ollut onnistunut – ajamaan Saharan autiomaan halki moottoroidulla ajoneuvolla. Temppu ei ole helppo vielä tänä päivänäkään teknologian huimasta kehityksestä huolimatta. Koko ranskankielinen maailma seurasikin jännityksellä, kun joulukuussa 1922 matkaan lähtenyt Citroënin retkikunta onnistui yrityksessään ja lunasti menolipun lisäksi vieläpä paluulipunkin.
[Lue artikkeli]Kustom Kulture rakentelukulttuuri koki renesanssin vuosituhannen vaihteessa yhdistäen digitalisoituvassa yhteiskunnassamme kovaa vauhtia katoavaksi kansanperinnöksi muuttuvat käsityötaidot 1950-1960 -lukujen nuorisokulttuuriin. Nykymuotoisen kustomkulttuurin alalajit ovat omaleimaisia, mutta niillä on kaikilla juurensa syvällä amerikkalaisen ajoneuvokulttuurin historiassa. Nyt monet alakulttuurit, jotka eivät syntyaikoinaan olisi hyväksyneet toisiaan, kokoontuvat yhteisen katon alle suurissa tapahtumissa, kuten miesten käsityömessuiksikin kutsutussa Kaapelitehtaan Kustom Kulture Showssa.
[Lue artikkeli]Hannu Mäkisen ja Marko Ojalan replica Richard Pettyn 1969 Ford Torino Cobra kilpa-autosta oli yksi ACS2019-näyttelyn helmistä. Auto on hatunnusto NASCAR-legendalle, joka järkytti Mopar-maailmaa siirtymällä kaudeksi 1969 verivihollisen Fordin leiriin. Pitkän ja menestyksellään uransa ainoalla Ford-kaudella Richard ”the King” Petty ajoi Torinolla kymmenen kertaa ruutulipulle ensimmäisenä ja sijoittui Spint Cupissa tallikaverinsa jälkeen toiseksi. Tämä on tarina kuninkaan vuodesta sinisen ovaalin ratin takana.
[Lue artikkeli]Mercury Cougar Eliminatorin tarina sai alkunsa nuorison laittomista kiihdytyskilpailuista 1940-luvun Kaliforniassa, jalostui 1960-luvun kilparadoilla Funny car kiihdytysautojen rikkoessa nopeusennätyksiä ja hioutui lopulliseen muotoonsa 1970-luvun taitteessa taistelussa poniautojen herruudesta. Lopullinen menestys jäi silti saavuttamatta. Juha Ikävalkon mustaa voimaa uhkuvaa Eliminatoria katsellessa tulee väistämättä mieleen kysymys: entä jos Mercuryllä olisi karsittu Cougarista kaikki turha krominkiiltoa myöten pois, puettu Eliminator häijyn mustaan pukuun ja nipistetty varttimailin loppuajasta Dyno Don Nicholsonin dynamometrillä viimeisetkin sekunnin kymmenykset pois? Olisivatko GM:n ja Chryslerin muskeliautoilla asfalttiin piirretylle viivalle Kuningas-Cougaria haastamaan lähteneet kuljettajat jääneet nuolemaan näppejään?
[Lue artikkeli]Miltä autot näyttäisivät, jos muotisuunnittelijoilla ja mestarimeekaanikoilla olisi vapaat kädet rakentaa juuri sellaisia luomuksia, kuin he itse haluaisivat? Tämä kokonaan käsityönä tehty, seitsemän vuoden projektin tuloksena valmistunut DiDia on esimerkki autosta, joita enää ei tehdä. Auton muodot kääntävät katseet ja jakavat mielipiteet, mutta aikaansa reippaasti edellä olleet tekniset innovaatiot eivät jätä ketään kylmäksi.
[Lue artikkeli]Grossglockner Hochalpenstrasse on henkeäsalpaavan kaunis alppitie ja yksi Itävallan kuuluisimpia nähtävyyksiä. Grossglockner vuoren rinteillä on järjestetty niin historiallisia moottoriurheilutapahtumia kuin testattu eurooppalaisten autonvalmistajien prototyyppejä ja hiottu ajoneuvojen teknisiä innovaatioitakin. Jokaisen Keski-Euroopassa lomailevan automatkailijan ja ajoneuvoharrastajan kannattaa käydä tutustumassa Grossglockner alppitiehen. Reitin neulansilmämutkia taittaessa täytyy nostaa hattua 1930-luvun huimapäille, jotka kävivät ylämäkiajoissa hurjaa taistelua vuoren herruudesta.
[Lue artikkeli]Puolesta vai vastaan? Ässäkuplat jakavat Volkswagen-harrastajien mielipiteet. Monien mielestä ne eivät ole aitoja kuplavolkkareita modernimman tekniikkansa takia, eivätkä yhtä sympaattisia kuin vanhemmat 1950- ja 1960-lukujen makaavalamppuiset kuplat. Osa harrastajista taas pitää niitä juuri edellä mainituista syistä kuplavolkkareiden ehdottomina huippumalleina ja loistavina projektiaihioina vaikkapa rallipoluille.
[Lue artikkeli]Punaisen Ford Transit Mk1 pakettiauton moottori käynnistyy. Pakoputkesta pöllähtää pieni musta savupilvi moottorin kerätessä kierroksia. Kohta pikkukivet lentelevät ja takarenkaat sutivat tyhjää auton ampaistessa liikkeelle. Muutamaa kilometriä myöhemmin Transit kääntyy maantieltä kylätielle hallitussa nelipyöräluisussa renkaiden ulvoessa pidon rajamailla. Pian auto katoaa hiekkatieltä nousevan pölypilven saattelemana horisonttiin. Tämän Transitin osalta kaikki ei ole olla aivan sitä miltä näyttää.
[Lue artikkeli]Perinteikkään helsinkiläisen Tomahawk Town -jenkkiautotallin syksyinen Rod & Kustom swap kerhon tiloissa Tattarisuolla tarjosi valoa pimenevään syksyyn ja mahdollisuuden tehdä aitoja löytöjä tallikauden iloksi. Iltapäivälehtien sääprofeetat julistivat lauantaille syksyn ensimmäistä hirmumyrskyä, josta kukaan ei tulisi selviämään hengissä, mutta hehkutus osoittautui taas kerran turhaksi, eikä talvi päässyt yllättämään harrasteautoilijoitakaan. Paikalle tuli runsaasti mielenkiintoista kalustoa. Tässä muutama poiminta aamupäivältä.
[Lue artikkeli]- « Edellinen
- 1
- …
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- …
- 20
- Seuraava »