Autot ja autoharrastus
Rautjärveläinen Heikki Naapuri on monelle volkkariharrastajalle tuttu VW-guru, jonka pajalla aika tuntuu pysähtyneen. Heikillä riittää aikaa neuvoa ja vastailla aloittelevan harrastajan kysymyksiin tai turista muuten vain Volkkareista. Usein pajalta mukaan lähtee kotiinviemisinä omasta projektista puuttuvia pisteosia, joita Heikille on vuosien varrella kertynyt melkoinen varasto. Heikin autokokoelma käsittää niin pihamaalla kyljelleen käännettyjä varaosa-autoja kuin entisöityjä ja erikoisia harvinaisuuksiakin. Nyt esittelyssä on Heikin ensimmäinen harrasteauto, vuoden 1951 Volkswagen Typ 1 Export Limousine, jonka Heikki sai isältään armeijasta päästyään.
[Lue artikkeli]Vieläkö lokakuussa koleaa keliä ja tihkusadetta uhmaamaan Helsingin kauppatorille kokoontuu jenkkiautoja ja muita harrasteajoneuvoja Stadin cruising-iltaan? Omat harrasteautot on ollut tapana laittaa talveksi seisontaan syyskuun lopussa, kun syksyn sateet ja yöpakkaset ovat jo saapuneet. Niinpä en ole koskaan aikaisemmin käynyt katsomassa, josko vielä lokakuussakin kauppatori täyttyisi harrasteajoneuvoista. Keli ei tänä vuonna cruising-kansaa suosinut eikä torille ruuhkaa päässyt muodostumaan, mutta se selvisi, että autot on tehty ajettaviksi ja ajokauden päättyminen on ennen kaikkea asennekysymys. Ensi lokakuussa täytyy paikalle saapua itsekin harrasteautolla.
[Lue artikkeli]Mikään muu autonrakentamisen tyylisuunta ei ole yhtä ratkaisevasti vaikuttanut maailman nopeimman urheilulajin, kiihdytysurheilun syntyyn ja kehittymiseen kuin gasserit. Suomessa rakennetut tai ylipäätään Suomessa muuallakin kuin autonäyttelyissä esillä olevat gasserit ovat harvinaista herkkua. Elokuussa Vantaan Cruisingin parkkialue oli täysi mielenkiintoista harrastekalustoa, mutta yksi illan ehdottomista kohokohdista oli Nash Metropolitan Lil’Gasserin saapuminen paikalle. Gasserin röyhkeän sumeilematon ulkomuoto, 350cid V8-pikkulohkon jylinä, etukenoinen stance ja Metropolitanin sirkuksesta lainattu kori ovat yhdessä kuin Minni Hiiren kiihdytysauto, josta ei voi olla tykkäämättä.
[Lue artikkeli]Syksyn Volvo Amazon Treffeille saapuneiden autojen joukosta löytyi mielenkiintoisen historian omaava Amazon, jonka katolla sukset eivät ole pelkkä koriste, vaan ne liittyvät auton tarinaan. Patinoituneella usvanvihreällä 1962 Volvo Amazonilla Hyvinkäältä tapahtumaan ajelleet Ellamari Vierikko ja Teppo Vihanta kertoivat auton kuuluneen suomalaiselle hiihtäjälegendalle Veikko Hakuliselle. Ympärivuotisena käyttöautonakin palvellut Amazon on yhteinen harrastus, josta ei luovuta. Eikä ihme, sillä tällä autolla on kerrottavanaan hieno tarina, joka saa vuosi vuodelta jatkoa.
[Lue artikkeli]Vielä on Cruising-kesää jäljellä! Kävin viikonloppuna katsomassa huutokaupattavaa latolöytöä projektiaihioksi. Latolöytö jää huutamatta, mutta täysin turha reissu ei ollut, sillä paluumatka osui Lohjanjärven kauniita maisemia kiertäneen Lakeside Cruisingin reitille. Tässä satunnaisen autoharrastajan raportti taukopaikalta Karjaan ABC-aseman pihalta.
[Lue artikkeli]Ford mainosti ensimmäisiä Mercury Cougareita eurooppalaisina jenkkiautoina, joissa kaikki tarvittava oli vakiona. Lehdistössä Cougaria verrattiinkin toiseen kissaeläimeen, brittiläiseen Jaguariin, mutta pinnan alla Mercury Cougar oli amerikkalaiselle miehelle suunniteltu muskeliauto, jolla työmatkat taittuivat jokaisesta mailista nautiskellen.
[Lue artikkeli]Tämän kauniin 1949 Plymouth P17-mallin historiasta paljastui tarkemmalla tutkimisella mielenkiintoisia yksityiskohtia. NASCAR-pioneeri Lee Petty otti samanlaisella luotettavaksi käyttöautoksi suunnitellulla Business Coupella kanssakilpailijoidensa yllätykseksi ensimmäisen osakilpailuvoittonsa lokakuussa 1949. Malli menestyi myös kilparatojen ulkopuolella, sillä koreilematon muotoilu ja takuuvarma tekniikka purivat nopeasti vaurastuneisiin amerikkalaisiin työläisiin ja uusi Plymouth rikkoi merkin aikaisemmat myyntiennätykset.
[Lue artikkeli]Kauniisti patinoitunut ja ajamalla Malmille saapunut 1950 Studebaker Commander Starlight Coupé oli yksi Stadin heinäkuun Cuirsing Pre-Partyn helmistä. Panorama-takaikkunalla ja Studebakerin ikonisella Bullet nose -keulalla varustettu auto herätti ansaittua huomiota. Studebaker osasi varautua sodan päättymiseen suunnittelemalla hyvissä ajoin kokonaan uuden automalliston. 1940-luvun lopussa Detroitin suuret autonvalmistajat saivat kurottua Studebakerin etumatkan kiinni ja rynnivät ohitse. Studebakerilla haluttiin pitää kiinni suunnannäyttäjän roolista ja vuosimallin 1950 autoihin tehtiin autoilun historian erikoisin facelift.
[Lue artikkeli]Brasilia halusi kehittää kotimaista teollisuutta sulkemalla 1960-luvulla rajansa tuontitavaroilta. Rajojen sulkemisen seurauksena autoliikkeissä asioineet kuluttajat joutuivat tekemään valintansa kotimaisten automallien välillä. Urheiluautoja ei juuri ollut tarjolla brasilialaista lasikuitukorista Puma GT:tä lukuunottamatta. Brasilian Volkswagenilla päätettiin tarttua hetkeen, vallata urheiluautojen markkinat ja esitellä omaa osaamista suunnittelemalla kokonaan uusi urheiluauto, jollaista ei ollut myynnissä missään muualla. Näin sai alkunsa mystinen Projekti-X, jonka seurauksena syntyi yksi kaikkien aikojen kauneimmista Volkswageneista.
[Lue artikkeli]- « Edellinen
- 1
- …
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- …
- 20
- Seuraava »