Autot ja autoharrastus
Tämän kauniin 1949 Plymouth P17-mallin historiasta paljastui tarkemmalla tutkimisella mielenkiintoisia yksityiskohtia. NASCAR-pioneeri Lee Petty otti samanlaisella luotettavaksi käyttöautoksi suunnitellulla Business Coupella kanssakilpailijoidensa yllätykseksi ensimmäisen osakilpailuvoittonsa lokakuussa 1949. Malli menestyi myös kilparatojen ulkopuolella, sillä koreilematon muotoilu ja takuuvarma tekniikka purivat nopeasti vaurastuneisiin amerikkalaisiin työläisiin ja uusi Plymouth rikkoi merkin aikaisemmat myyntiennätykset.
[Lue artikkeli]Kauniisti patinoitunut ja ajamalla Malmille saapunut 1950 Studebaker Commander Starlight Coupé oli yksi Stadin heinäkuun Cuirsing Pre-Partyn helmistä. Panorama-takaikkunalla ja Studebakerin ikonisella Bullet nose -keulalla varustettu auto herätti ansaittua huomiota. Studebaker osasi varautua sodan päättymiseen suunnittelemalla hyvissä ajoin kokonaan uuden automalliston. 1940-luvun lopussa Detroitin suuret autonvalmistajat saivat kurottua Studebakerin etumatkan kiinni ja rynnivät ohitse. Studebakerilla haluttiin pitää kiinni suunnannäyttäjän roolista ja vuosimallin 1950 autoihin tehtiin autoilun historian erikoisin facelift.
[Lue artikkeli]Brasilia halusi kehittää kotimaista teollisuutta sulkemalla 1960-luvulla rajansa tuontitavaroilta. Rajojen sulkemisen seurauksena autoliikkeissä asioineet kuluttajat joutuivat tekemään valintansa kotimaisten automallien välillä. Urheiluautoja ei juuri ollut tarjolla brasilialaista lasikuitukorista Puma GT:tä lukuunottamatta. Brasilian Volkswagenilla päätettiin tarttua hetkeen, vallata urheiluautojen markkinat ja esitellä omaa osaamista suunnittelemalla kokonaan uusi urheiluauto, jollaista ei ollut myynnissä missään muualla. Näin sai alkunsa mystinen Projekti-X, jonka seurauksena syntyi yksi kaikkien aikojen kauneimmista Volkswageneista.
[Lue artikkeli]Viron jenkkiautoharrastajien ajokauden 2019 avaus järjestettiin tänä vuonna Tallinnan uuden Lennusadam-merimuseon takana sijaitsevalla aukiolla. Merellinen paikka kehittyvän Kalasataman kaupunginosan sydämessä tarjosi oivat puitteet kokoontumiselle. Amerikkalaisten autojen harrastajien määrä on Virossa viime vuosina nopeasti kasvanut. Maahan tuodaan niin uutta kuin vanhaakin kalustoa ja talleissa rakennetaan viimeisteltyjä näyttelyautoja ja katseet kerääviä katuautoja. Tässä raportissa muutama poiminta Lennusadaman aukiolta.
[Lue artikkeli]Larry Watson oli itseoppinut pinstriping ja custom-erikoismaalausten kuningas. Hänen maaliruiskustaan saivat alkunsa niin auton korilinjojen parhaita puolia korostava scallop-maalaus, häivytykset, pitsit, varjot, liekkikuviot, candy-värit ja flake. Larry Watson vei vanhat maalaustekniikat ennen näkemättömän pitkälle ja kehitti kokoajan uusia tapoja maalata entistä näyttävämpiä custom-autoja. Tämän kevään American Car Show:ssa oli esillä monta autoa ja moottoripyörää, joiden maalipintaa katsellessa täytyy nostaa Larry Watsonille hattua. Ilman hänen pioneerityötään Kustom-kulttuuri ei olisi tänään sitä mitä se on ja autonäyttelyissä olisi paljon vähemmän nähtävää.
[Lue artikkeli]American Car Show:n uudelta klassikkoautojen osastolta ei tarvinnut lähteä pettyneenä, sillä suoraan ladosta näyttelyyn tuotu 40 vuotta seisonut 1946 Dodge Custom Convertible oli yksi näyttelyn tähtiä. On uskomatonta, että vaivoin sodista selvinneeseen ja monenlaisesta puutteesta kärsineeseen Suomeen on jo vuonna 1946 saatu uusi avokattoinen ja hyvinvarusteltu Dodge. Ja vielä uskomattomampaa on, että auto on saanut seisoa rauhassa ladossa 40 vuotta, josta se juuri ennen näytteille tuomista oltiin käyty pelastamassa.
[Lue artikkeli]Volkswagenin piti valloittaa luksuautojen markkinat Type 4 -malleillaan. Toisin kävi. Kansa piti uutta kansanvaunua rumana ja kalliina, ja autolehtien toimittajat soimasivat Volkswagenia kovin sanoin sokeaksi 1960-luvun lopun nopealle teknologiselle kehitykselle. Luksusautojen markkinat jäivät valloittamatta, mutta nykyään harvinaisilla Type 4 -yksilöillä on monta mielenkiintoista tarinaa kerrotavanaan. Yksi tarinoista on tässä. Virolaisen pellon reunasta löydetty suomalainen Volkswagen 412 E neuvostoliittolaisilla rekisterikilvillä on esimerkki siitä, kuinka autot ja ajoneuvokulttuuri ovat osa kansakuntien historiaa.
[Lue artikkeli]Uudesta Volgasta piti tulla automalli, jolla Amerikka saataisiin vapisemaan pelosta. Toisin kävi. Volga GAZ-24:n tarina on malliesimerkki siitä, miksi Neuvostoliitto lopulta kaatui. Samalla se on yhden historiallisen aikakauden symboli, joka ansaitsee tulla entisöidyksi ja säilytetyiksi tuleville sukupolville. Ja tietysti myös ajetuksi. Mikä olisikaan parempi auto automatkalle halki entisen Neuvostoliiton, kuin Viktorian täysin entisöity GAZ-24 Volga? Tästä autosta Brežnevkin olisi ollut ylpeä.
[Lue artikkeli]Z/28 Camaron synty on tarina taistelusta Trans-Am ratojen herruudesta. 1960-luvun lopun äärimmäisen kilpailuhenkisessä Detroitissa Chevrolet otti kaikki keinot käyttöön Fordin Trans-Am autojen päihittämiseksi. Vuonna 1968 Chevrolet saavutti tavoitteensa ja happoaltaassa kylvetetyt Z/28 Camarot pyyhkivät Mustangeilla pöytää Trans-Am radoilla.
[Lue artikkeli]- « Edellinen
- 1
- …
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- …
- 21
- Seuraava »