Autot ja autoharrastus
Viron jenkkiautoharrastajien ajokauden 2019 avaus järjestettiin tänä vuonna Tallinnan uuden Lennusadam-merimuseon takana sijaitsevalla aukiolla. Merellinen paikka kehittyvän Kalasataman kaupunginosan sydämessä tarjosi oivat puitteet kokoontumiselle. Amerikkalaisten autojen harrastajien määrä on Virossa viime vuosina nopeasti kasvanut. Maahan tuodaan niin uutta kuin vanhaakin kalustoa ja talleissa rakennetaan viimeisteltyjä näyttelyautoja ja katseet kerääviä katuautoja. Tässä raportissa muutama poiminta Lennusadaman aukiolta.
[Lue artikkeli]Larry Watson oli itseoppinut pinstriping ja custom-erikoismaalausten kuningas. Hänen maaliruiskustaan saivat alkunsa niin auton korilinjojen parhaita puolia korostava scallop-maalaus, häivytykset, pitsit, varjot, liekkikuviot, candy-värit ja flake. Larry Watson vei vanhat maalaustekniikat ennen näkemättömän pitkälle ja kehitti kokoajan uusia tapoja maalata entistä näyttävämpiä custom-autoja. Tämän kevään American Car Show:ssa oli esillä monta autoa ja moottoripyörää, joiden maalipintaa katsellessa täytyy nostaa Larry Watsonille hattua. Ilman hänen pioneerityötään Kustom-kulttuuri ei olisi tänään sitä mitä se on ja autonäyttelyissä olisi paljon vähemmän nähtävää.
[Lue artikkeli]American Car Show:n uudelta klassikkoautojen osastolta ei tarvinnut lähteä pettyneenä, sillä suoraan ladosta näyttelyyn tuotu 40 vuotta seisonut 1946 Dodge Custom Convertible oli yksi näyttelyn tähtiä. On uskomatonta, että vaivoin sodista selvinneeseen ja monenlaisesta puutteesta kärsineeseen Suomeen on jo vuonna 1946 saatu uusi avokattoinen ja hyvinvarusteltu Dodge. Ja vielä uskomattomampaa on, että auto on saanut seisoa rauhassa ladossa 40 vuotta, josta se juuri ennen näytteille tuomista oltiin käyty pelastamassa.
[Lue artikkeli]Volkswagenin piti valloittaa luksuautojen markkinat Type 4 -malleillaan. Toisin kävi. Kansa piti uutta kansanvaunua rumana ja kalliina, ja autolehtien toimittajat soimasivat Volkswagenia kovin sanoin sokeaksi 1960-luvun lopun nopealle teknologiselle kehitykselle. Luksusautojen markkinat jäivät valloittamatta, mutta nykyään harvinaisilla Type 4 -yksilöillä on monta mielenkiintoista tarinaa kerrotavanaan. Yksi tarinoista on tässä. Virolaisen pellon reunasta löydetty suomalainen Volkswagen 412 E neuvostoliittolaisilla rekisterikilvillä on esimerkki siitä, kuinka autot ja ajoneuvokulttuuri ovat osa kansakuntien historiaa.
[Lue artikkeli]Uudesta Volgasta piti tulla automalli, jolla Amerikka saataisiin vapisemaan pelosta. Toisin kävi. Volga GAZ-24:n tarina on malliesimerkki siitä, miksi Neuvostoliitto lopulta kaatui. Samalla se on yhden historiallisen aikakauden symboli, joka ansaitsee tulla entisöidyksi ja säilytetyiksi tuleville sukupolville. Ja tietysti myös ajetuksi. Mikä olisikaan parempi auto automatkalle halki entisen Neuvostoliiton, kuin Viktorian täysin entisöity GAZ-24 Volga? Tästä autosta Brežnevkin olisi ollut ylpeä.
[Lue artikkeli]Z/28 Camaron synty on tarina taistelusta Trans-Am ratojen herruudesta. 1960-luvun lopun äärimmäisen kilpailuhenkisessä Detroitissa Chevrolet otti kaikki keinot käyttöön Fordin Trans-Am autojen päihittämiseksi. Vuonna 1968 Chevrolet saavutti tavoitteensa ja happoaltaassa kylvetetyt Z/28 Camarot pyyhkivät Mustangeilla pöytää Trans-Am radoilla.
[Lue artikkeli]Ranskalainen autonvalmistaja Citroën täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Valtavirrasta poikkeavasta muotoilusta, ajomukavuudesta ja futuristisista innovaatioistaan tunnetun merkin satavuotiselle taipaleelle on mahtunut monta merkittävää ja mielenkiintoista automallia. Kaikki ne eivät ole osoittautuneet menestykseksi ja laadunkin kanssa on vuosien varrella ollut ongelmia. Citroënin kunniaksi on kuitenkin todettava, että merkin historiaan mahtuu ehkäpä kaikkein eniten automaailman pioneereina toimineita innovatiivisia suunnannäyttäjiä. Tässä artikkelissa on esitelty niistä seitsemän ja bonuksena Citroënin GT-henkinen ranskalainen muskeliauto.
[Lue artikkeli]Hyvin rakennetussa rodissa tiivistyy esteettisesti kauniiksi kokonaisuudeksi rakentajansa kekseliäisyys, innovaatiot, monimuotoisuus, vapauden ja vauhdin kaipuu ja tietysti myös kapinallisuus. Aivan kuten tässä Olli Erkkilän Citroen 2CV rodissa. Ollin rättärirodi on auto, joka nostaa kunnioituksesta hattua alkuperäiselle amerikkalaiselle hot rodille ja tuo ranskalaisen sivistyneessä kapinallisuudessaan samalla skeneen jotain sellaista uutta, jota se kaipaa.
[Lue artikkeli]Italialaisen koriräätäli Pietro Fraun kynästä syntyneen sulavalinjaisen 1967 BMW 1600 GT:n muodot kätkevät sisäänsä baijerilaisen Glasin ja BMW:n tekniikan. Tätä Glasin ja BMW:n yhteistyönä syntynyttä autoa valmistui vain kaksi kappaletta, joista toinen tuhoutui jo varhaisessa vaiheessa koeajossa. Jäljelle jäänyt yksilö on nyt entisöity alkuperäiseen asuunsa.
[Lue artikkeli]- « Edellinen
- 1
- …
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- …
- 20
- Seuraava »