Autot ja autoharrastus
Ranskalainen autonvalmistaja Citroën täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Valtavirrasta poikkeavasta muotoilusta, ajomukavuudesta ja futuristisista innovaatioistaan tunnetun merkin satavuotiselle taipaleelle on mahtunut monta merkittävää ja mielenkiintoista automallia. Kaikki ne eivät ole osoittautuneet menestykseksi ja laadunkin kanssa on vuosien varrella ollut ongelmia. Citroënin kunniaksi on kuitenkin todettava, että merkin historiaan mahtuu ehkäpä kaikkein eniten automaailman pioneereina toimineita innovatiivisia suunnannäyttäjiä. Tässä artikkelissa on esitelty niistä seitsemän ja bonuksena Citroënin GT-henkinen ranskalainen muskeliauto.
[Lue artikkeli]Hyvin rakennetussa rodissa tiivistyy esteettisesti kauniiksi kokonaisuudeksi rakentajansa kekseliäisyys, innovaatiot, monimuotoisuus, vapauden ja vauhdin kaipuu ja tietysti myös kapinallisuus. Aivan kuten tässä Olli Erkkilän Citroen 2CV rodissa. Ollin rättärirodi on auto, joka nostaa kunnioituksesta hattua alkuperäiselle amerikkalaiselle hot rodille ja tuo ranskalaisen sivistyneessä kapinallisuudessaan samalla skeneen jotain sellaista uutta, jota se kaipaa.
[Lue artikkeli]Italialaisen koriräätäli Pietro Fraun kynästä syntyneen sulavalinjaisen 1967 BMW 1600 GT:n muodot kätkevät sisäänsä baijerilaisen Glasin ja BMW:n tekniikan. Tätä Glasin ja BMW:n yhteistyönä syntynyttä autoa valmistui vain kaksi kappaletta, joista toinen tuhoutui jo varhaisessa vaiheessa koeajossa. Jäljelle jäänyt yksilö on nyt entisöity alkuperäiseen asuunsa.
[Lue artikkeli]Klassikkoajoneuvoja on muunnettu sähkökäyttöisiksi jo vuosikymmenten ajan. Tehtävä on haastava, sillä konversion myötä kadotetaan helposti enemmän kuin saadaan. ICONin valmistama 1949 Mercury Coupe Derelict asettaa kaikille tuleville konversioille kokonaan uuden laatutason, joka muiden on ylitettävä. Koskaan aikaisemmin ei klassikkoautoa ole muunnettu sähköautoksi näin onnistuneesti.
[Lue artikkeli]Kuplavolkkari näyttää ensisilmäykseltä pysyneen samanlaisena vuodesta toiseen, mutta vuosimallit ja eri mantereille toimitetut vientimallit eroavat merkittävästi toisistaan. Tämän ensimmäisellä omistajalla 51 vuotta käyttöautona olleen vm. 1967 kuplan mittariin on kertynyt yli 560tkm. Kunnioitettava kilometrimäärä millä tahansa autolla ajettuna. Volkswagen päätti kunnostaa auton Meksikon tehtaallaan uutta vastaavaksi. Kunnostustyön yhteydessä paljastuvat myös kuplavolkkarin USA- ja euromallien erot sekä muita 1967 Volkkareiden ainutlaatuisia piirteitä.
[Lue artikkeli]Z/28 on maailman tunnetuin RPO-tuotantokoodi. Se otettiin Chevroletillä käyttöön tarkoittamaan lähes kisavalmista Camaroa, joka rakennettiin verivihollisen Ford Mustangin päihittämiseksi taistelussa uuden Pohjois-Amerikan Trans-Am vakioautosarjan herruudesta. Menestys ei tullut heti eikä helpolla, mutta kehitystyön lopputuloksena syntyi voittaja-auto Camaro Z/28. Yhä edelleen 50 vuotta myöhemmin Z/28 on kevyen ja tehokkaan ratavalmiin Camaron synonyymi.
[Lue artikkeli]Fordin pilottituotantolinjalla alkuvuonna 1964 käsinkootun Mustang Hardtop Coupen runkonumerolla 00002 oli tarkoitus jäädä näyttelykiertueen jälkeen Fordin omaan autokokoelmaan. Logistisen sekaannuksen johdosta auto päätyi pienelle Fordin jälleenmyyjälle Kanadaan, joka myi sen Mustang-huumassa muiden autojen mukana. Nyt auto on tarkasti entisöity ja se huutokaupataan tammikuussa ilman hintavarausta uudelle omistajalle.
[Lue artikkeli]Pace car ja sen takaa tehtävä lentävä lähtö on kilpailijoiden turvallisuudesta huolissaan olleen Indianapoliksen legendaarisen moottoriradan perustajan Carl G. Fisherin keksintö. Vuodesta 1911 lähtien ajettu Indianapolis 500 kilpailu kerää Amerikassa miljoonat ihmiset radan varteen ja tv-vastaanottimien ääreen joka vuosi. Ei olekaan ihme, että autonvalmistajat ovat jo yli sata vuotta kilpailleet kunniasta tulla valituksi Indy 500 kilpailun viralliseksi pace car turva-autoksi.
[Lue artikkeli]Yhteistyössä viritysosistaan tunnetun Hurstin kanssa suunniteltu 1970 Chrysler 300H oli Chryslerin viimeinen ”kirjainauto”. Epäonnistuneen markkinoinnin ja korkean hinnan seurauksena autoa valmistettiin vain 502 kappaletta. Nyt Chrysler 300H on yksi kaikkein harvinaisimmista muskeli-Mopareista.
[Lue artikkeli]- « Edellinen
- 1
- …
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- …
- 21
- Seuraava »