Autot ja autoharrastus
Klassikkoajoneuvoja on muunnettu sähkökäyttöisiksi jo vuosikymmenten ajan. Tehtävä on haastava, sillä konversion myötä kadotetaan helposti enemmän kuin saadaan. ICONin valmistama 1949 Mercury Coupe Derelict asettaa kaikille tuleville konversioille kokonaan uuden laatutason, joka muiden on ylitettävä. Koskaan aikaisemmin ei klassikkoautoa ole muunnettu sähköautoksi näin onnistuneesti.
[Lue artikkeli]Kuplavolkkari näyttää ensisilmäykseltä pysyneen samanlaisena vuodesta toiseen, mutta vuosimallit ja eri mantereille toimitetut vientimallit eroavat merkittävästi toisistaan. Tämän ensimmäisellä omistajalla 51 vuotta käyttöautona olleen vm. 1967 kuplan mittariin on kertynyt yli 560tkm. Kunnioitettava kilometrimäärä millä tahansa autolla ajettuna. Volkswagen päätti kunnostaa auton Meksikon tehtaallaan uutta vastaavaksi. Kunnostustyön yhteydessä paljastuvat myös kuplavolkkarin USA- ja euromallien erot sekä muita 1967 Volkkareiden ainutlaatuisia piirteitä.
[Lue artikkeli]Z/28 on maailman tunnetuin RPO-tuotantokoodi. Se otettiin Chevroletillä käyttöön tarkoittamaan lähes kisavalmista Camaroa, joka rakennettiin verivihollisen Ford Mustangin päihittämiseksi taistelussa uuden Pohjois-Amerikan Trans-Am vakioautosarjan herruudesta. Menestys ei tullut heti eikä helpolla, mutta kehitystyön lopputuloksena syntyi voittaja-auto Camaro Z/28. Yhä edelleen 50 vuotta myöhemmin Z/28 on kevyen ja tehokkaan ratavalmiin Camaron synonyymi.
[Lue artikkeli]Fordin pilottituotantolinjalla alkuvuonna 1964 käsinkootun Mustang Hardtop Coupen runkonumerolla 00002 oli tarkoitus jäädä näyttelykiertueen jälkeen Fordin omaan autokokoelmaan. Logistisen sekaannuksen johdosta auto päätyi pienelle Fordin jälleenmyyjälle Kanadaan, joka myi sen Mustang-huumassa muiden autojen mukana. Nyt auto on tarkasti entisöity ja se huutokaupataan tammikuussa ilman hintavarausta uudelle omistajalle.
[Lue artikkeli]Pace car ja sen takaa tehtävä lentävä lähtö on kilpailijoiden turvallisuudesta huolissaan olleen Indianapoliksen legendaarisen moottoriradan perustajan Carl G. Fisherin keksintö. Vuodesta 1911 lähtien ajettu Indianapolis 500 kilpailu kerää Amerikassa miljoonat ihmiset radan varteen ja tv-vastaanottimien ääreen joka vuosi. Ei olekaan ihme, että autonvalmistajat ovat jo yli sata vuotta kilpailleet kunniasta tulla valituksi Indy 500 kilpailun viralliseksi pace car turva-autoksi.
[Lue artikkeli]Yhteistyössä viritysosistaan tunnetun Hurstin kanssa suunniteltu 1970 Chrysler 300H oli Chryslerin viimeinen ”kirjainauto”. Epäonnistuneen markkinoinnin ja korkean hinnan seurauksena autoa valmistettiin vain 502 kappaletta. Nyt Chrysler 300H on yksi kaikkein harvinaisimmista muskeli-Mopareista.
[Lue artikkeli]Opelin ensimmäinen aito coupé Opel GT herätti vuonna 1968 ansaittua ihastusta niin lehdistössä kuin suuren yleisönkin joukossa. Lokakuussa 1968 kenellä tahansa oli mahdollisuus reilun viikon ajan koeajaa uusi Opel GT:tä ja muut Opelin urheilulliset mallit Hockenheimin moottoriradalla. Amerikan vallannut Z-huuma päätti Opel GT:n tuotannon vuonna 1973.
[Lue artikkeli]Porsche Type 597 sai alkunsa 1950-luvulla Porschen suunniteltua oman nelivetoisen ajoneuvonsa Saksan puolustusvoimien tarjouskilpailuun. Kytkettävällä nelivedolla ja itsekantavalla avoimella korilla varustettu Porsche 597 suunniteltiin etenemään lähes missä maastossa tahansa – niin maalla kuin vedessäkin. Autoja valmistui vain 71 kappaletta, joten Jagdwagen on yksi harvinaisimmista Porschen malleista.
[Lue artikkeli]Klik! Turvavyö on kiinnitetty. Jokainen kiinnitetty turvavyö on muistutus siitä, kuinka merkittävä osa ruotsalaisella autoteollisuudella ja innovatiivisuudella on autoilun historiassa ollut ja on yhä edelleen.
[Lue artikkeli]- « Edellinen
- 1
- …
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- …
- 20
- Seuraava »