Autot ja autoharrastus
Detroitissa pohdittiin 1960-luvulle tultaessa, miten pienten eurooppalaisten autojen maihinnousu voitaisiin pysäyttää. Perinteinen full size fits all -filosofia ei enää toiminut, vaan täyskokoisten amerikkalaisten automallien rinnalle oli kehitettävä pienempiä ja taloudellisempia autoja. Näin syntyi compact-kokoluokka, jonka yksi menestyksekkäimmistä edustajista on Dodge Dart. Keravalaisen Mopar-harrastaja Thony Nymanin hottentotti-tyyliin rakennettu 1965 Dodge Dart GT on yhtäaikaa kunnianosoitus niin kompaktille amerikanautolle kuin 1970-luvulla Suomessa nopeasti kasvaneelle jenkkiautoharrastuksellekin. Ja mikä olisikaan parempi paikka tutustua Thonyn Dodgeen, kuin vuonna 1965 valmistunut Puotinharjun Puhos -kauppakeskus, yksi 1960-luvun Helsingin seitsemästä ihmeestä.
[Lue artikkeli]Syyskuun autonvientireissullamme Ukrainaan lahjoitetun 1991 Volkswagen Transporter T4 pakettiauton matka päättyi kovaan kolinaan Latviassa. Vika löytyi vetoakselin laakerista korjaamolla Riikassa ja auto saatiin kuntoon. Toimitimme oranssin pakettiauton Ukrainan asevoimille marraskuussa viiden muun Suomesta lahjoitetun tai lahjoitusvaroin ostetun maasturin, pikkubussin ja pakettiauton mukana. Nyt auto palvelee uudessa maastovärityksessä huoltotehtävissä Bakhmutin alueen rintamalla. Ukrainassa tarvitaan yhä apua. Onko sinulla ylimääräinen auto, jonka voisit lahjoittaa Ukrainaan?
[Lue artikkeli]Elämä alkaa 5000 kierroksen hurjemmalla puolella. Koeajossa kiertomäntämoottorinen Mazda RX-8. Auto, joka ei mahdu oikein mihinkään lokeroon ja jonka syntytarinaan liittyvät niin haisunäädät kuin torakatkin. Wankel-Mazdassa on niin jännittävää punkkia kuin tyyntä lähiöelämääkin. Helsinkiläinen Juha-Matti Tapio hankki Mazda RX-8:n, sillä hän halusi kokea wankel-moottorin nyt, kun autoja vielä on saatavissa, eikä hankinta kaduta. Mazda RX-8 on vaativa, mutta palkitseva harrasteauto.
[Lue artikkeli]Fordin ja General Motorsin kamppailu amerikkalaisen autonostajan dollareista kiihtyi raivoisaksi taisteluksi vuosikymmenen vaihtuessa 1960-luvuksi. Kilpailun seurauksena 1960-luvulla syntyi autoklassikoita, jotka tunnetaan ja joita harrastetaan maailman jokaisessa kolkassa. Yksi näistä malleista on ehdottomasti tavarankuljetukseen suunniteltu kaksiovinen full size -korinen 1960-61 Ford Ranch Wagon, joka jäi korimallinsa joutsenlauluksi. Omana aikanaan täyskokoinen wagon oli
autokaupan mallivalikoimasta se vähiten cool korimalli, mutta tämä näyttävä Vantaan cruising-illassa kuvattu Suomi-Custom todistaa, että tässä korimallissa on kaikki se, mikä tekee full size jenkki-wagonista cruising-parkin kuninkaan.
Korrek PRO FTC Polymatrix on piioksidiin perustuva keraaminen ohutkalvopinnoite, joka valmistajan mukaan antaa autolle suojan jopa puoleksi vuodeksi. Pinnoite suojaa auton maalipintaa auringon UV-säteitä vastaan, muodostaa vettä ja likaa hylkivän suojan auton maali-, kumi-, muovi-, alumiini- ja kromipinnoille. Korrekin lupauksen mukaan valmista syntyy vartissa ja auton maalipinnalle saa jopa puolen vuoden suojan itse levitetyllä keraamisella pinnoitteella. Pitävätkö valmistajan lupaukset paikkaansa? Artikkeli täydentyy kestotestin jatkuessa.
[Lue artikkeli]Vuosimallin 2001 ”jenkkiautomme”, Meksikossa rakennettu ja Yhdysvalloissa uutena myyty Volkswagen New Beetle Sport 1.8T ei läpäissyt vuosikatsastusta. Apparin puoleisesta alapallonivelestä löytyi sen verran väljää, että seurauksena oli hylätty katsastus ja kuukausi aikaa hoitaa pallonivel kuntoon. Itse alapallonivel ei maksa kuin muutaman kympin ja vaihtotyökin onnistuu näillä ohjeilla suhteellisen helposti omassa tallissa tai kotipihalla.
[Lue artikkeli]1991 Volkswagen Transporterimme ukrainanmatka päättyi huoltoaseman pihalle Latviassa, mutta muu kolonna jatkoi matkaansa kohti Ukrainan ja Puolan välistä rajaa. Loppumatka sujui ongelmitta ja autot luovutettiin ukrainalaisille Hrebennessä. Sieltä ne jatkoivat matkaansa kohti taisteluja rintamalle Hersonin alueelle Etelä-Ukrainaan.
[Lue artikkeli]Kuuden auton kolonna suuntasi Tallinnasta kohti Riikaa, josta mukaan otettaisiin vielä seitsemäs auto vietäväksi lahjoituksena Ukrainan armeijan käytöön rintamalle ja huolto- sekä evakuointitehtäviin. Kaikki ei kuitenkaan 1991 VW Transporterimme kanssa sujunut niin kuin olimme suunnitelleet. Pärnussa Transporter nostettiin useaan otteeseen ylös, ajettiin montulle, vaihteistoöljyn määrä tarkistettiin, pohjapanssari poistettiin ja vikaa yritettiin paikallistaa. Mitään ei löytynyt, jotka matka jatkui.. kunnes se katkesi kokonaan!
[Lue artikkeli]Pääkaupunkiseutulainen yritys tarjosi lahjoituksena katsastettua ja hyväkuntoista, joskin jo museoikäistä, 1991 Volkswagen Transporteria toimitettavaksi Ukrainan sotavoimille. Ennen kuin autoja lähdetään Suomesta kuljettamaan kohti Puolan ja Ukrainan rajaa, pyydetään Ukrainasta esikunnasta varmistus sille, että lahjoituksen kohteena olevaa autoa todella tarvitaan. Huvin vuoksi autoja ei kannata Helsingistä ajaa lähes 1500km.
Vastaus Ukrainasta tuli nopeasti. Pakettiautoja tarvitaan jatkuvasti lisää. Niinpä komean oranssin Tranporterin omistaneen yrityksen kanssa tehtiin paperit kuntoon ja päätin itse lähteä ajamaan autoa Ukrainan rajalle.
- « Edellinen
- 1
- 2
- 3
- 4
- …
- 20
- Seuraava »