Autot ja autoharrastus
Marraskuun lämpöennätys laitettiin Ahvenanmaalla uusiksi perjantaina 6.11. lämpömittarin kivuttua lukemaan 16,6 astetta. Ahvenanmaalta on toki stadiin matkaa, mutta lämpö tuntui pääkaupunkiseudulla asti ja sehän merkitsi tietysti sitä, että oli lähdettävä kameran kanssa Helsingin kauppatorille katsomaan minkälaista jenkkiautokalustoa lempeä syysilma torin kivetykselle puhaltaisi. Ja komeastihan se puhalsi! Kovin montaa kertaa en ole marraskuussa torilla käynyt, mutta autojen ja moottoripyörien määrä lienee silti kaikkien aikojen marraskuun ennätys?
Tässä muutama poiminta stadin perinteisestä jenkkiautotapahtumasta.
Sekä Cadillac Eldorado että Oldsmobile Toronado ovat uraauurtaneen etuvetotekniikkansa johdosta jääneet täysin suotta monien arvostuksen ulkopuolelle. Toisaalta ne, jotka ovat valmiita hyväksymään harrasteautonsa hitaamman arvonnousun, varaosien niukan saatavuuden ja vannevalikoiman rajoittuneisuuden, palkitaan ylellisen individualistisella jenkkiautolla. Autolla, joka muistuttaa GM:n kultaisesta ajanjaksosta. Ajasta, jolloin General Motorsilla oli kyky tuoda markkinoille teknistä voimaa ja ajatonta tyyllikkyyttä tihkuneita ajoneuvoja. Yksi heistä on Jakke Vänskä, jonka sinivalkoinen Eldorado on huoleton cruising-auto, joka tarjoaa harrastajalleen ripauksen Cadillacin kullanhohtoista luksusta.
[Lue artikkeli]Jeep-kuningas Walter Cochin tarina on hurja. Natseja Yhdysvaltoihin paennut ja pommikoneen kyydissä takaisin Saksaan palannut Coch uskoi, että sodanjälkeisessä Euroopassa riittäisi kysyntää Willys-jeepin nelivetoiselle rungolle rakennetulle ylelliselle ajoneuvolle. Wallyllä ei ollut käytettävissään designereita tai ajoneuvotekniikan salat hallitsevia insinöörejä. Sen sijaan Wally palkkasi työttömiä saksalaisia peltiseppiä ja mekanikkoja toteuttaakseen visionsa luksusmaasturista. Eikä aikaakaan, kun kersantti Coch tuli kehittäneeksi sotatantereella palvelleesta Willys MB:stä cross-overin, josta Willys-Overlandin olisi pitänyt ottaa mallia omaan Jeepsteriinsä.
[Lue artikkeli]Volkswagen K70 ei näyttänyt Volkswagenilta, ei kuulostanut Volkswagenilta eikä auton ajotuntumakaan muistuttanut Volkswagenia. Mutta auton keulaa koristi Volkswagenin merkki, joten täytyihän auton olla Volkswagen. Näin yksinkertainen ei Volkswagen K70 -mallin tarina ole. Autosta piti tulla saksalaisen autonvalmistajan NSU:n tulevaisuuden toivo, mutta yrityskaupan myötä siitä tulikin Volkswagenin unohdettu välimalli. Tätä edistyksellisestä ja harvinaista edelläkävijää ei kuitenkaan kannata unohtaa, sillä ilmajäähdytteisten volkkareiden keskellä K70 edusti raikasta tuulahdusta autoilun tulevaisuudesta.
[Lue artikkeli]Moni pääkaupunkiseudun jenkkiautoharrastaja aloitti ajokauden vappuna perinteisen ajokauden avajaistapahtuman American Car Show:n peruunnutta. Vappupäivälle osuneessa toukokuun Stadin Cruising Night -illassa näytti siltä, että edessä on autotapahtumien osalta hiljainen koronakesä. Suuret tapahtumat jouduttiinkin peruuttamaan, mutta cruising-illat ovat koonneet väkeä jopa aiempaa enemmän. Lokakuun Stadin Cruising Night vietettiin yhtä kolean harmaassa illassa kuin vappunakin, mutta Silakkamarkkinoiden osittain valtaama Helsingin kauppatori kävi ajoittain ahtaaksi paikalle saapuneelle monipuoliselle kalustolle. Tässä muutama poiminta cruising-illan helmistä.
[Lue artikkeli]Antoine ”Tonio” Rossignol joutui varhaisnuorena viettämään kaksi vuotta pyörätuolissa ja jäämään kotiin kavereiden reissatessa tapahtumissa ja juhliessa. Silloin vanhoista autoista aina pitänyt Tonio päätti vielä kerran matkustaa koko Euroopan halki ja kokea kaiken sen, mistä kaverit hänelle kertoivat. Nyt hyvin sujuneen leikkauksen jälkeen Antoine voi kävellä omin voimin ja jaa autoa, eikä koronaepidemiakaan saanut nuorta miestä jäämään paikoilleen. Elokuussa Antoine käynnisti 1975 Volkswagen T2b Westfalia retkeilyautonsa ilmajäähdytteisen moottorin ja käänsi volkkarinsa nokan kohti pohjoista. Sillä hetkellä pyörätuolissa istuneen pojan unelmasta tuli totta.
[Lue artikkeli]Pääkaupunkiseudun ja kehyskuntien cruising-kalenteri alkaa tätä nykyä olla kattava, mutta kuukauden kolmas lauantai oli kalenterissa pitkään tyhjä. Toki parhaan ajokauden aikana kesällä riittää viikonlopputapahtumia jokaiselle viikonlopulle, mutta aina ei ehdi kauas. Enää ei tarvitsekaan, sillä jenkkiautojen harrastajat kokoontuvat lauantai-iltaisin hyvien liikenneyhteyksien päässä Nummenkylän St1-asemalla Järvenpään Yrittäjänkadulla. Sopivan syrjäinen sijainti lähimmästä asutuksesta teollisuusalueen laidalla, suora kadunpätkä ja tilava piha-alue tekevät kohteesta hyvän paikan kokoontua jenkkiautoharrastuksen parissa.
[Lue artikkeli]Toimittajan näkökulmasta cruising-ilta on onnistunut, kun kameran linssi kautta muistikortille pääse tallentamaan jonkin sellaisen ajoneuvon, jonka näkemistä ei olisi osannut odottaa. Vantaalta Järvenpään Cruisingiin saapuneiden Siljan ja Jaken 1977 Mercury Grand Marquis on juuri sellainen ajoneuvo. Auto on kuin valtava maantiepeto, jonka täydellinen varustelu hemmottelee omistajansa kaikkia aisteja. Mercury Grand Marquis on auto, jollaisia ei enää tehdä. Eikä tulla tekemään.
[Lue artikkeli]Riihimäkeläisen Volvo-harrastaja Lauri Kivirannan Volvo 145 Express on tasapainoinen kokonaisuus klassista skandinaavista designia, modernia arkiajoon sopivaa vaivattomuutta ja suomalaisen autoharrastajan taidokasta käsityötä. Auton alkuperäinen tekniikka on vaihdettu Volvo 850 mallin TDI-tekniikaksi lisävarusteineen. Näillä eväillä klasikko-Volvosta on saatu arkiseen ajoon sopiva käyttöauto, jolla on helppo ajaa kaikilla teillä ja joka sopii käteen kuin paras työkalu.
[Lue artikkeli]- « Edellinen
- 1
- …
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- …
- 21
- Seuraava »