Autot ja autoharrastus
Klassinen pilariton hardtop coupé-kori, ajattoman kauniit mittasuhteet, elegentit yksityiskohdat ja saksalaisen sodanjälkeisen insinöörityön huippuunsa hiottu laatu ja luotettavuus. Siinä on lyhyesti W114 Mercedez-Benz 250c coupeen resepti. Ei ihme, että Mercedeksen uusi coupé oli heti vuonna 1968 tapahtuneesta ensiesittelystään lähtien välitön menestys. Eikä keski-ikäisen MB coupén taika ole vuosien saatossa mihinkään kadonnut. Päinvastoin. Auto on yhä kaunis kuin loppukesän auringonlasku.
[Lue artikkeli]Vauhdinjanoisten ranskalaisten vaatimuksesta Volkswagen valmistutti Oettingerin virityspajalla tehokkaamman version vuonna 1976 ensiesitellystä ja loistavan vastaanoton saaneesta alkuperäisestä Volkswagen Golf GTI:stä. Oettinger virittämän Golf GTI 16S:n hintalappu nousi niin korkeaksi, että autoa valmistettiin vain 1250 kappaletta. Se riitti Golf 16S:n luokittelemiseksi FIA:n nelosryhmän kilpa-autoksi luokkansa viimeisenä autona. Humppilalaisen Juha Laaksosen tallista löytyy kaksi Golf 16S autoa, joista toinen on rakennettu voittaja-autoksi sorateille ja toinen on säädetty asfalttiralleihin. Laaksonen ei tänä vuonna päässyt ajamaan Historicin Euroopan mestaruudesta, joten mies nähtiin asfaltille viritetyn Oettinger Golfin ratin takana Ahvenistolla kaasutellussa Historic Gran Racessa.
[Lue artikkeli]Ahveniston moottoriradalla kaasuteltiin järjestyksessään 30. Historic Race Finlandin ratasarjan päätapahtuma Historic Grand Race. Koronarajoitusten johdosta yleisöllä ei tänä vuonna ollut pääsyä Ahveniston varikkoalueelle, mutta tiiviit kisapäivät kymmenine lähtöineen ja historiallisine ajoneuvoineen tarjosivat paljon nähtävää ja koettavaa koko rahan edestä.
[Lue artikkeli]Yksi Porvoon heinäkuisen cruising-illan eniten huomiota herättäneistä autoista oli tummanharmaa vuosimallin 1967 Volkswagen Kastenwagen reissuauto ”Taito”, jota auton lappeenrantalaiset omistajat Eija Jukkala-Kulmala ja Pauli Kulmala cruising-kansalle väsymättä esittelivät. Upeasti rakennetulla autolla on kierretty ahkerasti niin kotimaata kuin Keski-Eurooppaakin.
Mikä sai pariskunnan hankkimaan spartalaisen yli 50 vuotta vanhan pakettiauton reissukäyttöön, kun ikätoverit pohdiskelevat kannattaisiko tuliterä matkailuauto hankkia neste- vai ilmakeskuslämmityksellä ja kuinka monta kaappia on tarpeeksi?
Sportscar Breakfast Club on parhaaseen aamiaisaikaan tiettyinä kesälauantaina järjestettävä, kaikille urheiluautoharrastajille ja -faneille avoin tapahtuma Tuusulanjärven rannalla hotelli Gustavelundin piha-alueella. Tervetulleita tapahtumaan ovat kaikki urheiluautot merkistä ja vuosimallista riippumatta. Kävimme katsomassa minkälaista kalustoa varhain aamulla järjestettävä aamiaistapahtuma kokoaa. Tapahtuma-alue täyttyi nopeasti ääriään myöten eri-ikäisistä urheiluautoista ja ja nähtävää autoharrastuksesta kiinnostuneille löytyi yllättävän paljon.
[Lue artikkeli]Autoilla on ajettu kilpaa niin kauan, kuin niitä on ollut olemassa. Kalifornian suola-aavikoilta alkaneet ja kaupunkien öisille kaduille levinneet laittomat kiihdytyskilpailut yleistyivät Hot rod -kulttuurin kehityksen myötä. Katukisoissa voittajille oli tarjolla niin kunniaa kuin voitonhuumaakin. Kehityksellä oli kääntöpuolensa, sillä moni menetti kisoissa sattuneissa onnettomuuksissa henkensä. C.J. ”Pappy” Hart halusi tarjota nuorille turvallisen ympäristön ajaa kilpaa ja perusti maailman ensimmäisen kaupallisen kiihdytysradan Santa Ana Dragsin. Hartin radalta alkoi kehitys, joka johti järjestätyneen kiihdystysurheilun syntyyn. Näiden upeiden Life-lehden kuvien myötä pääset aikamatkalle 1950-luvun Kaliforniaan.
[Lue artikkeli]Riihimäki on Suomen Hollywood, hehkuttaa riihimäkeläinen julkimo Janne Kataja kotikaupunkiaan. Hollywoodin kuuluisat kukkulat tasaiselle suo- ja peltomaalle perustetun Riihimäen ympäriltä puuttuvat, mutta Turpakäräjille kokoontuneet jenkkiautot ja etenkin suomalaisittain harvinaisen komea rodien rivistö saivat pohtimaan, että ollaanko tässä nyt Kaliforniassa vai Kanta-Hämeessä. Ja kun vielä kuuma aurinko porotti pilvettömältä taivaalta, asfaltti hehkui jalkojen alla ja V8-moottorit murjahtelivat, täytyi todeta Katajan olevan oikeassa. Riihimäki on Suomen Hollywood. Ainakin kuumina kesäkeskiviikkoina Turpakäräjillä Ullan Pakarin parkkialueella.
[Lue artikkeli]Porvoossa on vuosikymmenten aikana ollut aina aktiivisia autoharrastajia ja -kerhoja. Siksi ei olekaan ihme, että tilava Kuninkaanportin kauppa-alueen parkkipaikka täytyy kuukauden viimeisenä lauantaina Porvoo Cruising tapahtumaan saapuvista jenkkiautoista. Tällä kertaa ehdimme tehdä paikan päälle vain pikavierailun. Paljon mielenkiintoista kalusta jäi siksi näkemättä, mutta se ainakin selvisi, että Porvoosta löytyy iso nippu tehokkaita Mopareita. Niin monta Chargeria, Coronetia ja Road Runneria paikalle saapui.
[Lue artikkeli]Vantaan Cruising on vapaamuotoinen jenkkiautotapahtuma joka kuun kolmantena perjantaina Heurekan parkkipaikalla Vantaan Kuninkaalassa. Kokoontuminen alkaa noin kello 18 aikoihin ja säästä riippuen nähtävää ja kuultavaa riittää aina yön pimeisiin tunteihin saakka. Vuosien varrella Vantaan tapahtumasta on kehkeytynyt oiva paikka nautiskella komeista burnouteista, sillä parkkipaikan viereinen suora ja vastapäinen tienpenkka muodostaa katsomon ja renkaanpolttosuoran yhdistelmän. Tässä kuminkäryä ja cruising-helmiä toukokuun tapahtumasta.
[Lue artikkeli]- « Edellinen
- 1
- …
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- …
- 20
- Seuraava »