Autot ja autoharrastus
American Car Show jäi tänä vuonna koronapandemian johdosta järjestämättä. Keväällä näytti hetken jopa siltä, ettei tänä vuonna päästä nauttimaan cruisingeista tai tapahtumista ollenkaan, mutta onneksi kesäauringon lämmittäessä asfalttia korona hellitti ainakin hetkeksi ja jenkkiautoharrastus on saanut jatkua. Syyskuussa FHRA järjesti Malmin lentokentän tyhjässä hangaarissa Malmi Show & Go Power Festival 2020 -tapahtuman American Car Show:n korvikkeeksi. Menneiden vuosikymmenten ja jenkkiautojen kulta-aikojen tunnelmaa tihkuva vuonna 1937 valmistunut lentokonesuoja osoittautui mitä mainioimmaksi museo- ja custom-autojen näyttelytilaksi.
[Lue artikkeli]Hyppäsimme riihimäkeläisen Volvo Amazon -harrastaja Lauri Kivirannan farmari-Amazonin kyytiin ja suuntasimme kuudensille Volvo Amazon treffeille Hämeenlinnan Linnankasarmille. Kasarmialueen historialliselle harjoituskentälle saapui ennätysmäärän Amazoneja eri puolilta Suomea. Parhaimmillaan kentällä oli rinta rinnan siisteissä riveissä 75 Amazonia museoautoista customeihin. Tässä katsaus päivän tarjontaan vanneharrastajan näkökulmasta.
[Lue artikkeli]Meillä Pohjolassa luksusluokan ilmastoidut kesämökit hankittiin 1980-luvulla pysymään paikoillaan. Amerikassa kaikki oli toisin. Cruising-helmenä esittelyvuorossa on Malmin lentoasemalle Stadin cruising-illan Pre-Party tapahtumaan saapunut indianalaisen Carriage, Inc. -matkailuautovalmistajan Chevroletin C/K-alustalle rakentama yli 8,5 metriä pitkä ja lähes viisi tonnia painava puoli-integroitu luksusluokan Chevrolet Callisto RV-matkailuauto. Auton uumenista löytyy kaikki, mikä menevä pariskunta voi loma-asunnoltaan toivoa. Huomioarvokin on taattu auton 6.2-litraisen V8-dieselmoottorin herätessä henkiin.
[Lue artikkeli]Klassinen pilariton hardtop coupé-kori, ajattoman kauniit mittasuhteet, elegentit yksityiskohdat ja saksalaisen sodanjälkeisen insinöörityön huippuunsa hiottu laatu ja luotettavuus. Siinä on lyhyesti W114 Mercedez-Benz 250c coupeen resepti. Ei ihme, että Mercedeksen uusi coupé oli heti vuonna 1968 tapahtuneesta ensiesittelystään lähtien välitön menestys. Eikä keski-ikäisen MB coupén taika ole vuosien saatossa mihinkään kadonnut. Päinvastoin. Auto on yhä kaunis kuin loppukesän auringonlasku.
[Lue artikkeli]Vauhdinjanoisten ranskalaisten vaatimuksesta Volkswagen valmistutti Oettingerin virityspajalla tehokkaamman version vuonna 1976 ensiesitellystä ja loistavan vastaanoton saaneesta alkuperäisestä Volkswagen Golf GTI:stä. Oettinger virittämän Golf GTI 16S:n hintalappu nousi niin korkeaksi, että autoa valmistettiin vain 1250 kappaletta. Se riitti Golf 16S:n luokittelemiseksi FIA:n nelosryhmän kilpa-autoksi luokkansa viimeisenä autona. Humppilalaisen Juha Laaksosen tallista löytyy kaksi Golf 16S autoa, joista toinen on rakennettu voittaja-autoksi sorateille ja toinen on säädetty asfalttiralleihin. Laaksonen ei tänä vuonna päässyt ajamaan Historicin Euroopan mestaruudesta, joten mies nähtiin asfaltille viritetyn Oettinger Golfin ratin takana Ahvenistolla kaasutellussa Historic Gran Racessa.
[Lue artikkeli]Ahveniston moottoriradalla kaasuteltiin järjestyksessään 30. Historic Race Finlandin ratasarjan päätapahtuma Historic Grand Race. Koronarajoitusten johdosta yleisöllä ei tänä vuonna ollut pääsyä Ahveniston varikkoalueelle, mutta tiiviit kisapäivät kymmenine lähtöineen ja historiallisine ajoneuvoineen tarjosivat paljon nähtävää ja koettavaa koko rahan edestä.
[Lue artikkeli]Yksi Porvoon heinäkuisen cruising-illan eniten huomiota herättäneistä autoista oli tummanharmaa vuosimallin 1967 Volkswagen Kastenwagen reissuauto ”Taito”, jota auton lappeenrantalaiset omistajat Eija Jukkala-Kulmala ja Pauli Kulmala cruising-kansalle väsymättä esittelivät. Upeasti rakennetulla autolla on kierretty ahkerasti niin kotimaata kuin Keski-Eurooppaakin.
Mikä sai pariskunnan hankkimaan spartalaisen yli 50 vuotta vanhan pakettiauton reissukäyttöön, kun ikätoverit pohdiskelevat kannattaisiko tuliterä matkailuauto hankkia neste- vai ilmakeskuslämmityksellä ja kuinka monta kaappia on tarpeeksi?
Sportscar Breakfast Club on parhaaseen aamiaisaikaan tiettyinä kesälauantaina järjestettävä, kaikille urheiluautoharrastajille ja -faneille avoin tapahtuma Tuusulanjärven rannalla hotelli Gustavelundin piha-alueella. Tervetulleita tapahtumaan ovat kaikki urheiluautot merkistä ja vuosimallista riippumatta. Kävimme katsomassa minkälaista kalustoa varhain aamulla järjestettävä aamiaistapahtuma kokoaa. Tapahtuma-alue täyttyi nopeasti ääriään myöten eri-ikäisistä urheiluautoista ja ja nähtävää autoharrastuksesta kiinnostuneille löytyi yllättävän paljon.
[Lue artikkeli]Autoilla on ajettu kilpaa niin kauan, kuin niitä on ollut olemassa. Kalifornian suola-aavikoilta alkaneet ja kaupunkien öisille kaduille levinneet laittomat kiihdytyskilpailut yleistyivät Hot rod -kulttuurin kehityksen myötä. Katukisoissa voittajille oli tarjolla niin kunniaa kuin voitonhuumaakin. Kehityksellä oli kääntöpuolensa, sillä moni menetti kisoissa sattuneissa onnettomuuksissa henkensä. C.J. ”Pappy” Hart halusi tarjota nuorille turvallisen ympäristön ajaa kilpaa ja perusti maailman ensimmäisen kaupallisen kiihdytysradan Santa Ana Dragsin. Hartin radalta alkoi kehitys, joka johti järjestätyneen kiihdystysurheilun syntyyn. Näiden upeiden Life-lehden kuvien myötä pääset aikamatkalle 1950-luvun Kaliforniaan.
[Lue artikkeli]- « Edellinen
- 1
- …
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- …
- 21
- Seuraava »