Perheen käyttöauton valkoinen maalinpinta alkoi loppusyksynä näyttää siltä, että jotain olisi tehtävä. Auton tavallinen peseminen ei enää auttanut, eivätkä pienpoistoaineetkaan tehonneet. Tuntuu siltä, että Volkswagenin valkoiseen Candy White maalipintaan tarttuu niin teiden piki, puiden pihka ja mahla, nastapöly kuin kaikki muutkin pienhiukkaset todella lujasti kiinni.
Ainoa vaihtoehto puhdistaa maalipinta kunnolla on käydä koko auto perusteellisesti läpi puhdistussavella. Yle:n uutisessa autopesun ammattilainen kehottaa välttämään puhdistussaven käyttöä, eli savestusta, koska ’sillä tulee enemmän tuhoa kuin hyötyä’.
Puhdistussavi on hiontamassaa, joten on selvä, että kiirehtimällä tai käyttämällä savea väärin voi maalipinnan saada savestuksella huonoon kuntoon. Ajan kanssa oikeilla välineillä tehtynä savestus on kuitenkin tärkeä osa auton maalipinnan kunnollista puhdistamista. Golfin valkoista kylkeä olisi ollut turha yrittää vahata ennen savestusta.
1. Puhdistussaven ja työvälineiden valinta
Autoglymin Surface detailing kit on hyvä aloituspakkaus ensimmäistä kertaa puhdistussavea kokeilevalle. Paketissa tulee mukana kaikki tarpeellinen alkuun pääsemiseksi:
- itse savi (surface detailing clay bar)
- liukaste (Rapid detailer, Autoglymin sumutettava viimeistelyvaha)
- yleisvaha (Autoglymin punainen, eli Super resin polish puhdistetun maalipinnan käsittelyyn)
- mikrokuituliina
- kiillotusliina
Motonet myy Autoglymin puhdistussavipakkausta kirjoitushetkellä hintaan 44,50€.
HUOM! Jos tarkoitus on käsitellä koko auto, Rapid detaileria kuluu oman kokemukseni mukaan enemmän kuin mitä pakkauksessa tulee mukana. Sitä kannattaa siis ostaa erikseen lisää tai käyttää jotain vaihtoehtoista tuotetta liukasteena.
Autoglymia hieman edullisempi vaihtoehto on käyttää saksalaisen Sonaxin tuotteita.
Sonaxin puhdistussavi maksaa 24,90€, mutta samaan rahaa saa enemmän savea kuin Autoglymin paketissa. Liukasteena toimiva Sonaxin ikkunapesu maksaa 6,90€ pullolta. Lisäksi tarvitaan autovahaa maalipinnan loppukäsittelyyn ja sopivia liinoja työskentelyyn.
2. Pese auto huolellisesti
Jotta Ylen haastatteleman ammattilaisen uhkakuva ei toteutuisi, on tämä vaihe tärkeä suorittaa äärimmäisen huolellisesti.
- pese auto kokonaan niin puhtaaksi, kuin sen pesemällä saa
- käytä tarvittaessa auton esipesuun tarkoitettuja pesuaineita ja asfalttipienpoistajaa.
3. Puhdistussaven käyttö eli savestus
- irrota puhdistussavesta peukalonpään kokoinen pallo
- pehmeäkin puhdistussavi on kylmänä kovaa, joten savea voi hieman lämmittää käsien välissä tai lämpimässä vedessä
- muotoile pallosta sormillesi sopiva levy, jota on helppo liikutella auton maalinnalla
- liian iso puhdistussavilevy ei puhdista parhaalla mahdollisella tavalla ja liian pieni levy tippuu helposti sormien alta pois
- aloita savestus levittämällä liukastetta pienelle alueelle kerrallaan
- liu'uta puhdistussavea maalipinnalla pyörivin liikkein
- älä paina savea auton maalipintaan, vaan anna saven liukua kevyesti ja tehdä työnsä
- puhdistussavi nyppii lian autonpinnalta itseensä liukuessaan likapartikkeleiden yli
- käytä runsaasti liukastetta työskennellessäsi! Lisää liukastetta heti, kun savilevyn liukuminen pinnalla heikkenee
- liukasteena voi käyttää myös runsaalla vedellä laimennettua autonpesunestettä. Kuumaa liukastetta ei kannata käyttää, sillä savi menettää kuumalla liukasteella työskennellessä nopeammin sitkoisuutensa
Ensikertaa puhdistussaven kanssa työskentelevä yleensä yllättyy huomatessaan, kuinka paljon likaa puhtaaltakin näyttävältä maalipinnalta puhdistussaveen kertyy.
- tarkkaile jatkuvasti puhdistussaven likaantumista
- kun levy on likainen, käännä ja leivo savea niin, että näkyviin tulee uusi puhdas savipinta
- saven kerätessä itseensä likaa ja saven lämmetessä työskentelyn aikana, savi menettää sitkoisuutensa ja työskenteleminen vaikeutuu, eikä puhdasta pintaa enää löydy. Ota silloin puhdistussavesta uusi peukalonkokoinen pala ja jatka työskentelyä sillä
- jos savi putoaa lattialle työskentelyn kuluessa, ota savesta uusi pala. Lattian epäpuhtaudet itseensä noukkinut savi voi tehdä maalipinnalle peruuttamatonta vahinkoa!
- savestuksen edetessä puhtaaltakin aluksi näyttänyt viereinen pinta alkaa näyttää likaiselta
- jos autoa ei ole savestettu aikaisemmin tai edellisestä kerrasta on pitkä aika, kannattaa käsitellä kerralla koko auto
- puhdas savestettu pinta tuntuu sormien alla tasaiselta ja liukkaalta, likainen pinta tuntuu kuin liikkuttaisi sormia hiekkapaperilla
- kun somien alla ei enää tunnu likaa, on maalipinta siltä kohtaa puhdas ja voit siirtyä viereiseen kohtaan
- muista runsas liukasteen käyttö!
- koko auton puhdistamiseen on hyvä varata useampi tunti aikaa. Koska työskentely tapahtuu autokemikaalien kanssa, käytän itse apteekissa myytäviä edullisia kertakäyttökäsineitä
- puhdistussavella voi puhdistaa myös auton vanteet ja merkit, mutta merkkien ja maalattujen muovieosien kanssa tulee olla tarkkana, sillä niissä on usein peltiosia ohuempi maalipinta
- kiveniskemiä, naarmuja ja muita maalipinnan vaurioita puhdistussavi ei paranna, vaan nostaa ne puhtaalla maalipinnalla näkyviin
- nyt on hyvä hetki tarvittaessa paikkamaalata tai suojata maalipinnan vauriot
4. Savestetun maalipinnan vahaus ja suojaus
Puhdas maalipinta on helppo vahata ja pinta kannattaa ehdottomasti suojata puhdistussaven käytön jälkeen. Autoglymin pakkauksessa mukana tuleva Super resin polish on helppokäyttöinen yleisvaha maalipinnan viimeistelyyn, mutta voit käyttää myös omaa suosikkivahaasi. Vaha on paras suoja autosi maalipinnalle!
Jos olet epävarma puhdistussaven käytöstä, kokeilen ensin pienelle alueelle mahdollisimman huomaamattomassa kohdassa autoa tai vie auto ammattilaisen käsittelyyn. Harjoitus tekee mestarin. Savestus ei kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole, joten huolellisella työskentelyllä sen kyllä oppii.
5. Lopputulos palkitsee usean tunnin urakoinnin päätteeksi
Savestettu käyttis-Golf loistaa kilpaa tuoreen lumen kanssa ja on taas valmiina kohtaamaan kaupunkiliikenteen epäpuhtaudet. Maalipinnalta löytyi muutama kiveniskemä, jotka ensiapuna tuli puhdistettua ja paikkamaalattua paikkamaalipullolla. Keväällä ne on kuitenkin otettava uudestaan työn alle ja korjattava kunnolla. Palaan siis Golfin osalta asiaan auringon taas lämmittäessä.
Teksti ja kuvat: Wheels.fi [Kai Lappalainen]