Mikä avuksi, jos varaosaa ei ole saatavilla?
Vaihtoehdot ovat vähissä, jos auto- tai pyöräprojektista puuttuu pisteosia, uusia ei enää valmisteta, eikä käytettyjäkään ole yhtään tarjolla. Tilanne on harmillisen tuttu harvinaisten, vain pieninä erinä valmistettujen ja erittäin vanhojen ajoneuvojen harrastajille. Välillä tosin yleisenkin mallin erikoisversion kohdalla varaosien saatavuus voi tulla ongelmaksi.
Omasta tallistani löytyy vuosimallin 1970 Volkswagen matkailuauto. Auto on englantilaisen Richard Holdsworthin koripajan versio retkeilyautosta, jonka erityisesti Westfalia on tehnyt maailmalla tunnetuksi. Auton nostettavan katon kovasta muovista valmistetut ilmanvaihtoritilät olivat huonossa kunnossa jo 20 vuotta sitten, kun auton hankin. Koska kyse on Holdsworthin esisarjan autosta, ei vuosien etsintä ole tuottanut tulosta. Korvaavia osia ei yksinkertaisesti ole saatavilla.
Porsche Classic on 3D-tulostuksen edelläkävijä
Porsche on valmistanut useita harvinaisia malleja pieninä erinä ja merkillä riittää harrastajia. Vaikka autonvalmistajan varastoissa onkin yli 52 000 varaosaa Porschen eri malleihin, ei kaikkiin autoihin ole enää kaikkia osia saatavilla, eikä työkalujen valmistaminen osien massatuotantoa varten kannata pienen menekin takia. Siksi Porsche Classic on ottanut käyttöön autonosien 3D-tulostuksen valmistaakseen pisteosia niihin malleihin, joihin alkuperäisiä NOS varaosia ei enää ole saatavilla.
Porsche 959 mallin kytkinpolkimen akseli on esimerkki osasta, jota ei enää ole saatavilla. Autoa valmistettiin vain 292 kappaletta, joten työkalujen valmistaminen akselien tuottamiseksi ei ole taloudellisesti kannattavaa. Porsche Classic valmisti 3D-tulostimella koe-erän 959 kytkinakseleita käyttäen SLM-menetelmää (Selective Laser melting). SLM-menetelmässä metallijauhetta sulatetaan laserin avulla kerroksittain peruslevylle, josta lopullinen tuote sahataan irti. 3D-tulostuksen lopputuotteena syntyi teräksinen akseli, joka on lähes umpiaineesta valmistettua vastaava niin ulkonäöltöön kuin kestävyydeltäänkin. Kytkinpokimen 3D-tulostettu akseli läpäisi kaikki samat testit, kuin mitä alkuperäiseltäkin osalta aikanaan vaadittiin.
Autonosien 3D-tulostus yleistyy nopeasti
Tällä hetkellä laajemmassa 3D-tuotannossa on yhdeksän kysyttyä, mutta hyllyistä loppunutta varaosaa ja 20 uuden osan tuotantoa ollaan aloittamassa. Kaikki osat valmistetaan vastaamaan vähintään alkuperäisiä vaatimuksia, mutta usein tulostetut osat ylittävät vanhat laatuvaatimukset.
Pienet pisteosat ovat usein kaikkein vaikeimpia löydettäviä ja moni entisöintiprojekti voi jäädä pitkiksi ajoiksi seisomaan osapuutteen takia. Tulevaisuudessa yleistyvä 3D-tulostus tuonee entisöijien ja harrastajien ahdinkoon helpotusta.
Ilmeisesti itsekin pitäisi ottaa oman camperin katon ritilät mukaan ja mennä näyttämään niitä johonkin 3D-tulostusta tekevään yritykseen. Jospa auto saisi ansaitsemansa alkuperäisen kaltaiset osat nostokattoonsa jo ensi kesäksi.
Kuvat: Wheels.fi toimitus ja Porsche newsroom
Teksti: Kai Lappalainen