Autotallin pintaremontti edullisesti: betonilattian hionta ja halkeamien korjaus [osa 2]
Oikeilla työkaluilla säästät aikaa ja itseäsi
Tyhjennyksen ja huolellisen pesun jälkeen autotallin pintaremontti jatkui betonilattian vanhan maalipinnan poistamisella. Vanha maalipinta oli monin paikoin vaurioitunut ja lohkeillut irti, eikä maalaukseen käytetyn betonilattiamaalin alkuperästä ollut mitään tietoa. Periaatteessa pelkkä hilseilleiden kohtien hionta ja vanhan pinnan karhennus olisi voinut riittää, mutta päätimme tehdä pohjatyöt kerralla kunnolla.
Omasta työkalukaapista sopivia työkaluja lattian hiontaan ei löytynyt. Harkinnassa oli työhön soveltuvan kuppihiomalaikan hankkiminen rälläkän jatkeeksi, mutta sotku olisi todennäköisesti ollut melkoinen. Apu löytyi Helsingin Konalan Cramolta, jossa sopivia laitteita lattian hiontaan oli useita. Vaihtoehtoina tarjolla oli suuria seisten liikuteltavia lattianhiomakoneita tai pienempiä käsikäyttöisiä timanttihiomakoneita.
Yhden auton autotallin betonilattian hiontaan Cramon asiakaspalvelija suositteli Hiltin DG150 timanttihiomakonetta ja hiomakoneeseen kiinnitettävää Hiltin VC 40-U kuiva-/märkäpölynimuria. Paketti osoittautui toimivaksi ratkaisuksi. Hiltin koneilla 23-neliöisen autotallin betonilattian huolelliseen hiontaan kului ensikertalaiselta aikaa noin neljä tuntia. Vähänkään suuremmille lattiapinnoille suosittelen kuitenkin seisten liikuteltavaa tehokkaampaa konetta.
Autotallin betonilattian hionta
Hilti DG150 osoittautui oivalliseksi koneeksi betonilattian hiontaan. Hiomakoneen timanttilaikkaa suojaavan silikonisen laipan korkeuden säätö sujui kätevästi. Laipan yhdellä sivulla on tasainen osa, jonka asentoa säätämällä hiomakoneella pääsee ahtaisiin paikkoihin ja lähelle nurkkia.
Lyhyellä harjoittelulla timanttilaikan sai pyörimään kevyesti betonilattian pinnalla niin, että vanha maalipinta irtosi, mutta betonilattian pinta itsessään ei juuri kulunut.
Jos hiomakonetta painaa liian kovaa tai sillä yrittää "ahnehtia" liian suurta työskentelyaluetta kerrallaan, timanttilaikka tarraa kiinni ja tuloksena on muuta pintaa syvempi ura lattiassa. Maltti ja kevyt kosketus on siis valttia betonilattiaa käsin hiottaessa!
Ehdoton lisävaruste betonilattian hiontaan on hiomakoneeseen liitettävä pölynimuri. Vanha maali ja betoniaines jauhautuu todella hienojakoiseksi pölyksi, joka ilman pölynimuria täyttää hetkessä koko autotallin.
Huom! Tavallinen koti- tai talli-imuri ei tähän käyttöön sovi, sillä niitä ei ole suunniteltu imemään hienojakoista hiontapölyä.
Hiltin hakkaava VC 40-U hoiti hommansa erinomaisesti, tosin koneen paukkuva ääni ehti pelästyttää aloittelevat lattianhiojat, ennen kuin selvisi, että imuri säiliö alkoi vain täyttyä. Pölyä 23 neliön betonilattian hiomisesta syntyy yllättävän paljon ja imurin säiliö täytyi tyhjentää useita kertoja.
Betonilattian halkeaminen korjaus injektiohartsilla
Tallin lattiamaalin alta paljastui hionnan edetessä ikäviä yllätyksiä. Tallissa oli jossain vaiheessa tapahtunut öljyvahinko, ja öljyä oli päässyt imeytymään myös maalipinnan alle. Moottorin kohdalta lattiaa piti hioa huomattavasti enemmän kuin muualta, jotta öljyisen pinnan sai lattiasta kokonaan poistettua. Ilman reipasta hiontaa uusi pintamaalikaan tuskin olisi kovin kauaa paikallaan pysynyt.
Maalipinnan alta paljastui myös muutama noin metrin mittainen eri suuntiin jakautunut hiushalkeama. Ne olivat vielä sen verran ohuita halkeamia, että korjauksen olisi voinut tehdä lattian maalauksessa käytettävän epoksilakan ja hiekan sekoituksella. Päätimme kuitenkin kysyä asiantuntijan neuvoja paikallisessa RTV:n liikkeessä.
Myyjän suosituksesta hankimme Ardexin P10SR korjaussarjan. Sarjassa on mukana kaksi purkkia, joiden sisällön yhteen sekoittamalla syntyy 600ml erittäin juoksevaa, mutta nopeasti kovettuvaa injektiohartsia betonin halkeamien paikkaukseen ja yhteen liimaamiseen.
Sarja sisältää myös kertakäyttöiset työkäsineet (Huom! Epoksi on iholle myrkkyä!) ja aaltomaisia liitoshakasia, joilla halkeamien laajenemista tulevaisuudessa voi pyrkiä estämään.
Kaksikomponenttisen injektiohartsin käyttö
Injektiohartsi on sekoitettuna hyvin juoksevaa ja tunkeutuu pieniinkin rakoihin ja koloihin. Halkeamat kannattaa silti putsata ja hioa auki esimerkiksi kulmahiomakoneeseen kiinnitetyllä kivilaikalla. Kovin syvälle emme oman tallin betonilattiaa uskaltaneet aukaista, sillä betonin sisään on rakennusvaiheessa valettu sähköinen lattialämmitys.
Tarvittaessa betonilaatan halkeamien yli poikittain hiotaan liitoshakasille sopivia koloja, joiden tarkoitus on yhdessä kovettuneen hartsin kanssa estää halkeamien laajeneminen tulevaisuudessa.
Ardexin injektiohartsi on 2-komponenttinen silikaattihartsi, jonka käyttöönotto sujui helposti ilman työkaluja sekoittamalla komponentit keskenään ja ravistamalla nestettä huolellisesti. Sekoitettu hartsiseos alkaa kovettua heti. Työskentelyaika on vain 10 minuuttia, joten kaikki pohjatyöt kannattaa olla tehtynä ennen komponenttien sekoittamista.
Betonilattialle tarkoitetut maalit eivät tartu kovaan hartsiin yhtä hyvin kuin karheaan betonilaattaan. Siksi injektiohartsilla täytettyjen halkemien päälle kannattaa sirotella riittävästi hiekkaa, jotta hartsilla korjatusta lattiapinnasta tulee karhea ja lopullinen pinnoite saa hyvän tarttumapinnan.
Hartsi kovettuu kokonaan noin puolella tunnissa. Jos pulloon jää paljon ylimääräistä hartsia, kannattaa pitää mielessä, että kovettuessaan 2-komponettinen hartsi kuumenee reilusti. Pulloa ei kannata unohtaa herkälle alustalle.
Epoksimaali pysyy puhtaassa betonilattiassa
Aika näyttää miten hyvin hionnassa onnistuimme. Aivan täysin tasaista autotallin betonilattiasta ei käsin hiomalla tullut, vaikka lattia näyttikin puhtaana todella hyvältä lähtötilanteeseen verrattuna. Suurella hiomakoneella olisi varmaankin saanut tasaisemman jäljen. Toisaalta edellisessä tallissamme tasainen epoksimassalla päällystetty lattia oli talvella ja märkänä pelottavan liukas.
Lattian hionnan ja halkeamien paikkauksen jälkeen nurkat, lattiakaivon ympärys ja muut timanttihiomakoneelle hankalat paikat käytiin vielä käsin läpi. Hiomakoneeseen liitetystä pölynimurista huolimatta työskennellessä syntyy jonkin verran pölyä, joten lopuksi koko talli imuroitiin huolellisesti.
Pohjatöihin vierähti muutama talli-ilta ja lattia oli valmis maalattavaksi autotallin betonilattialle sopivalla epoksimaalilla.
Artikkelisarjan muut osat
Seuraavassa osassa projekti jatkuu betonilattian maalaamisella Bilteman 2-komponettisella epoksipohjaisella lattiamaalilla.
- osa: Lähtökohta ja korjaussuunnitelma
- osa: Betonilattian hionta ja halkeamien korjaus
- osa: Betonilattian maalaus epoksimaalilla
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0