Autotallin pintaremontti edullisesti: lähtökohta ja korjaussuunnitelma [osa 1]
Pinnat kuntoon pienellä hintalapulla
Muutto isommasta talosta ja kahden auton tallista pienempään taloon ja yhden auton talliin ruuhka-Suomeen merkitsi sitä, että uusi talli toimi muuton jälkeen pitkään tavaroiden välivarastona. Projektiautolle järjestyi kyyti uuteen osoitteeseen pari kuukautta varsinaista muuttoa myöhemmin, joten talliremontin tekemiselle olisi ollut auton siirtoa odotellessa hyvä tilaisuus. Trailerin saapuessa kotipihaan oli autotalli edelleen täynnä muuttolaatikoita. Jottei projektiauto joutuisi viettämään koko vuotta taivasalla, oli talli saatava nopeasti tyhjäksi.
Talokauppojen yhteydessä lämmin autotallirakennus oli kuntotarkastuksessa havaittu autoharrastajalle sopivaksi, mutta pinnoiltaan parhaat päivänsä nähneeksi. Mitään suurta vikaa tallissa ei sinänsä ollut, vaan projektikuplan kasaamista olisi voinut jatkaa samantien. Autotallin remontin siirtäminen olisi tehnyt remontista hankalampaa tulevaisuudessa, sillä talli olisi pitänyt jossain vaiheessa tyhjentää uudelleen. Niinpä pintaremontti päätettiin tehdä heti ja mahdollisimman edullisesti, mutta hyviä materiaaleja käyttäen.
Kellastuneet seinät ja betonilattiasta irti hilseilevä maali
Tyhjä talli tuntui tilavalta ja näytti nuhjuiselta. Tilaa ei kuitenkaan ole kuin noin 23 neliötä, joten kovin suurta autoa tallissa ei mahdu rakentelemaan. Kupla sinne sentään mahtuu ja tilaa jää vielä pienelle työpöydällekin.
Kipsilevystä tehdyt seinät ja katto olivat lukuisia koukkujen, hyllyjen ja ruuvien reikiä lukuunottamatta hyvässä kunnossa. Vuosien saatossa alkuperäinen vaalea maalipinta oli päässyt kellastumaan ja tahraantumaan.
Heikoimmassa hapessa oli autotallin betonilattian pinnoitus. Maali lohkeili irti betonista joka puolelta tallia. Jossain vaiheessa tallissa lienee myös tapahtunut öljyvahinko, sillä betoni oli moottorin kohdalta niin likainen, ettei lika lähtenyt irti edes painepesurilla. Lattia olisi siis maalattava tai pinnoitettava uudestaan.
Autotallin valaistus kuntoon: loiteputkien korvaaminen LED-valaisimilla
Tallin alkuperäiset sähkölaitteet olivat turvallisimman käyttöaikansa ylittäneet. Suoraan katon kipsilevyihin muutamalla ruuvilla kiinnitetyt raskastekoiset loisteputkivalaisimet pitivät sytytettäessä korviaraastavaa sirinää, joka tasaantui miellyttävämmäksi hurinaksi vasta puolen tunnin käytön jälkeen.
Valaisimet oli alunperin tarkoitus kunnostaa kuristimet ja sytyttimet vaihtamalla, mutta työ olisi vaatinut sähkömiestä ja sopivien varaosien tilaamista. Niinpä autotallin valaisu päätettiin päivittää kerralla tälle vuosituhannelle vaihtamalla vanhat loisteputkivalaisimet moderneihin LED-valaisimiin.
Sähköpattereiden tilalle ilmalämpöpumppu
Talli on jo uutena eristetty ja varustettu sähkölämmityksellä. Ilmanvaihto on perinteinen painovoimatoiminen. Koska autotallin lattialla on öljynerotuksella varustettu lattiakaivo, nurkassa vesipiste omalla pienellä varaajalla ja lattianrajassa laatat kosteussululla, lienee talli alunperin rakennettu auton säännölistä pesemistä silmällä pitäen.
Samasta syystä sähköpattereiksi lienee valittu puhaltimella toimivat mallit. Toinen alkuperäisistä pattereista piti niin pahaa meteliä, että se päätyi seinältä suoraan Sortti-asemalle kierrätykseen menevään kasaan. Toinen patteri osoittautui toimivaksi ja saa jäädä toistaiseksi odottamaan ilmalämpöpumpun asennusta.
Pintojen pesu ja sähkölaitteiden purku
Pintaremontti lähti käyntiin pintojen perusteellisella pesulla. Seinien ja kattojen pesussa kokeiltiin sekä ammattilaisille tarkoitettua Tikkurilan maalipesua että IKH:n vastaavaa geelimäistä tuotetta. Tikkurilan pesuaine tuntui purevan tallin seinien likaan paremmin. Vettä ei kannata säästellä, vaan vaihtaa musta pesuvesi aina tarvittaessa puhtaaseen. Seinistä irtosikin todella paljon likaa. Kaikki tahrat, pinttymät ja maaliroiskeet eivät irti lähteneet. Pahimmat tummentumat ja roiskeet hiottiin pois käsin hiomapaperilla.
Sähkökatkaisimien, -pattereiden ja pistorasioiden purku sujui nopeasti. Muista katkaista virta ennen purkutyön aloittamista! Heittokytkimien sisällä oli sen verran paljon pieniä muoviosia, että katsoimme parhaaksi ottaa runsaasti valokuvia työvaiheista kasaamisen helpottamiseksi. Ihmesienellä pesemällä nuhjuisista sähkökytkimistä ja pistorasioiden kansista tuli puhtaat ja reilusti ikäistään nuoremman näköiset. Huomioi, että kaikkia sähkötöitä ei saa tehdä itse. Listan töistä, jotka remontoija saa tehdä itse, löydät Sähköturvallisuuden edistämiskeskuksen sivulta.
Remonttisuunnitelma
Autotallin tyhjentämisen, pesemisen ja sähkölaitteiden purkamisen jälkeen remonttisuunnitelma alkoi hahmottua. Työmäärä näytti suuremmalta, kuin alunperin luulimme. Projektiauto joutuikin odottelemaan vielä tovin talliin pääsyä.
Autotallin betonilattian korjaus:
- Pesemällä, raaputtamalla betonilattiasta lohkeileva maali irti ja ylimaalaamalla tallin lattiasta olisi saattanut tulla perussiisti muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Ongelmana oli kuitenkin se, että alkuperäisestä maalista ei ollut mitään tietoa, joten täyttä varmuutta siitä, miten moderni betonilattiamaali reagoisi vanhaan maalipintaan ei ollut. Ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi tuli vanhan maalipinnan poistaminen mekaanisesti hiomalla ja tallin betonilattian pinnoittaminen tai maalaaminen kaksikomponenttisella epoksimaalilla.
- Edellisessä tallissamme oli usean millimetrin paksuinen joustava epoksipinnoite, mutta huomattavasti edullisemman hintansa vuoksi tämä remontti päätettiin toteuttaa Bilteman 2k epoksilattiamaalilla itse maalaten.
- Epoksilattian pintaan sirotellaan värihiutaleita ja pinta lakataan Bilteman 2k epoksilakalla.
- Tallin betonilattiasta löytyi muutama pitkähkö hiushalkeama. Ne päätimme avata kulmahiomakoneen kivilaikalla ja täyttää injektointihartsilla.
Seinien kipsilevyjen reikien täyttö ja maalaus:
- Seinistä päätimme korjata ylimääräiset reiät ja kolhut tasoitteella ja maalata pinnat Bilteman himmeänvalkoisella seinä- ja kattomaalilla.
- Valkoiset pinnan likaantuvat nopeasti, mutta yhdistettynä tehokkaisiin valaisimiin valoaheijastavat seinät helpottavat huomattavasti auton parissa työskentelyä, eikä joka hetki tarvitse olla virittelemässä ylimääräisiä työvaloja.
- Seinän alalaitaa kiertävien kaakeleiden silikonitiiviste leikataan irti alta löytynyttä kosteussulkua varoen ja vaihdetaan uusiin.
- Laatat viimeistellään maalaamalla ne Bilteman harmaalla kaakelimaalilla.
Autotallin valaistuksen ja sähkölaitteiden parantaminen:
- Vanhat raskastekoiset loisteputkivalaisimet kärrätään kierrätettäväksi Sortti-asemalle.
- Tilalle asennetaan kevyet kosteudenkestävät Osramin valmistamat SubMARINE LED -kattovalaisimet vaihdettavilla T8-putkilla.
- Toinen vanhoista sähköpattereista poistetaan ja tilalle asennetaan pistorasia.
- Tallin pääasialliseksi lämmönlähteeksi hankitaan ilmalämpöpumppu.
- Sähköllä toimivan lattialämmityksen kunto selvitetään.
Artikkelisarjan seuraavassa osassa työt jatkuvat autotallin betonilattian hiomisella ja maalaamisella.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0