Kuplaprojektin osia on jo sen verran paljon maalausta varten puhdistettuna, että on aika kaivaa maaliruisku esiin. Hankin Motonetistä Bahcon BPHVLP01 maaliruiskun jo viime keväänä edellisen autoprojektin ylimaalausta varten, mutta lopulta päädyin säilyttämään auton alkuperäistä maalipintaa mahdollisimman paljon ja paikkamaalaukset hoituivat pienemmällä ruiskulla. Nyt on maalattavaa on niin paljon enemmän, että on aika kaivaa Bahcon maaliruiskun pakkaus hyllystä esiin ja katsoa mitä pakkauksen sisältä löytyy.
Bahco on alunperin ruotsalainen metallialan yritys, jolla on ikää jo toista sataa vuotta. Nykyään yritys on osa Snap-On konsernia. Euroopassa valmistettavat työkalut on suunnattu ammattilaisille ja vaativille harrastajille. Työkaluilla on hintaa Kiinassa valmistettuja perustyökaluja enemmän, mutta niiden pitäisi olla myös laadukkaampia.
Bahco BPHVLP01 maaliruiskussa on yksiosainen alumiininen runko. Ruiskun rakenne on tiivisteetön, joten ainakin teorissa sen pitäisi kestää käyttöä pidempään temppuilematta. Muovisen yläpuolisen säiliön kannen venttiilin pitäisi pitää paine säiliössä sopivana.
Itse ruisku istuu hyvin ainakin omaan käteeni ja tuntuu laadukkaasti viimeistellyltä. Tuntuma on parempi, kuin aiemmin käytössäni olleessa Sagolan ruiskussa. Bahcon maaliruisku on HVLP-ruisku, kuten ruiskun mallinimikin BPHVLP01 jo paljastaa.
HVLP-ruiskuja käytetään erityisesti automaalauksessa ja muissa kohteissa, jotka maalataan ohutta kalvoa ja pientä pisarakokoa vaativilla maaleilla. HVLP (High Volume Low Pressure) tekniikassa maalin siirtosuhde on suuri jo pienelläkin paineella. Tällöin maalatessa syntyy vähemmän maalipölyä ja suurempi osa maalista päätyy maalattavalle pinnalle. Tämän johdosta HVLP on oikea valinta etenkin silloin, kun käytössä ei ole maalauskammiota.
Bahcon BPHVLP01 ruiskusarjassa tulee mukana 1.0, 1.2, 1.4, 1.7, ja 2.0 mm suutinsarjat. Yhdellä ruiskulla pitäisi siis selvitä käytännössä kaikista auton maalaukseen liittyvistä töistä. Sarjoja voi myös sekoittaa keskenään, jolloin pienempää neulaa käyttämällä voi ruiskusta saada paksuakin maalia läpi.
Suutinten ja neulojen koot on varsin kehnosti merkitty ja osien kanssa tuleekin olla tarkkana, etteivät ne mene sekaisin. Muuten suutinsarjat tuntuvat hintaansa nähden laadukkailta.
Maaliruiskun ja suutinsarjojen lisäksi pakkauksesta löytyy ohjelehtinen, varasihti ja puhdistussarja. Puhdistussarja sisältää vain monitoimiavaimen ruiskun osien irrottamiseksi ja yhden harjan, joten parempiin puhdistusvälineisiin sijoittaminen kannattanee.
Ohjekirja on yksinkertainen kaksipuolinen moniste. Ammattilaisille tarkoitetussa maaliruiskussa luulisi valmistajan panostavan käyttöohjeeseen hieman enemmän. No, ruiskumaalaushan on opeteltava joka tapauksessa käytännössä.
Yksi ärsyttävimpiä puutteita paineilmatyökalujen myyntipakkauksissa on paineilmaliittimen puuttuminen. Yleensä sen tulee huomanneeksi vasta kotitallissa, kun työkalu on tarkoitus ottaa käyttöön. Ja kun hyllystäkään ei löydy ylimääräistä paineilmaliitintä ja työkalukauppakin on juuri mennyt kiinni, niin liitin on irroitettava jostain toisesta työkalusta. Bahcon BPHVLP01 maaliruiskusarjassa paineilmaliitin tulee kuitenkin mukana. Pisteet siitä valmistajalle.
Bahcon maaliruiskua myy Suomessa ainakin Motonet ja hintaa sillä on 159€. Palaan ruiskun käyttökokemuksien osalta asiaan vapun jälkeen. Silloin pitäisi kuplan pohjalevy ja alustan osat olla jo maalattuina.
EDIT: Ensimmäiset autonosat ruiskulla on nyt maalattu ja käyttökokemuksia voit lukea artikkelista: Käyttökokemuksia Bahco BPHVLP01 maaliruiskusta
Kuvat ja teksti: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0