Black Friday – mustat V8 jenkkiautot Vantaan piemenevässä syysillassa
Vuosi on pimeimmillään. Gigantin kirkuvien alennusprosenttilaarien sijaan päätin tänä vuonna kaivautua arkistojen kätköihin. Kovin kauas ei tarvinnut mennä Black Friday -teemaan sopivien autojen löytämiseksi. Tässä muutama poiminta Vantaan lokakuisesta cruising-illasta syksyltä 2020.
Ensimmäinen Dodge Challenger oli Coronet
Nimen Challenger sai Dodgen valmistama auto jo vuonna 1959, kun Dodge Coronet esiteltiin. Muutamalla lisävarusteella maustettu hopeinen Coronetin edullinen erikoismalli Dodge Silver Challenger oli kaikkea muuta kuin se raakaa voimaa ja menohaluja uhkuva Challanger, jonka me kaikki tunnemme.
Amerikkalaisten autoilijoiden vauhdinjano ei 1960-luvun puolessa välissä osoittanut hellittämisen merkkejä, vaan autonvalmistajat toivat kilpaa markkinoille toinen toistaan tehokkaampia automalleja. Dodge ei voinut jäädä katselemaan sivusta kilpailijoiden menestystä, vaan aloitti oman muskeliautonsa kehittämisen.
Challengerista tuli yksi halutuimmista muskeliautoista
Dodge Challenger suunniteltiin E-pohjalevylle, jolle alunperin oli tarkoitus istuttaa Chryslerin turbiinimoottori. Turbiinille piirretyt korilinjat päätettiin säilyttää, mutta moottorisuunnitelmasta onneksi luovuttiin. Onneksi siksi, että Challengerista tuli hitti. Automalli valloitti nopeasti oman paikkansa niin muskeliautojen historiasta, harrastajien talleista kuin Hollywoodin valkokankailtakin.
Korimallin valinta tehtiin Challengerin ensiostajalle helpoksi, sillä niitä oli aluksi tarjolla vain kaksi: kaksiovinen hardtop coupe ja avoauto. Moottorivaihtoehtoja listalla sen sijaan oli peräti yhdeksän 225cid suorasta kutosesta aina 390hevosvoimaiseen 440cid V8-moottoriin. Niinpä ensiostajan olikin kurkistettava lompakkoonsa ja pohtia vastausta kysymykseen ”vauhti maksaa, kuinka kovaa haluan ajaa?”
1970 Dodge Challenger 2d Hardtop Coupe 572cid V8
1970 Plymouth Duster Supercharged 340cid V8
1962 Cadillac Sixty-two Convertible 390cid V8 museoauto
1939 Mercury Eight 99A Coupe Custom V8
Mercury Eight 99A uskalsi kysyä miksi
Mercury Eightin muotokieli lainattiin kalliimmasta Lincoln Zephyristä. Lincolnin V12-moottorin sijaan Eightin konepellin alle asennettiin Fordin luotettava 95-hevosvoimainen lättäpää-V8. Teknistä edistyksellisyyttä Mercuryssä edusti vakiovarusteiset nestetoimiset jarrut.
Mainosjulisteissa uuden Mercury-mallin julistettiin uskaltavan kysyä "miksi?" (The car that truly dares to ask 'Why?'). Mainosmiesten ideana oli haastaa yleinen käsitys siitä, etteikö isokokoinen Mercury voisi olla myös taloudellinen ajoneuvo.
En tiedä kuinka hyvin mainoslause vuonna 1939 puri, mutta tätä customia katsellessa täytyy todeta sen osuneen juuri oikeaan. Mercury 99A on auto, joka uskaltaa kysyä miksi. Miksi kukaan hyppäisi perjantai-iltana Kian rattiin, jos näinkin voi liikkua?
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0