British Motor Museum -automuseossa on esillä maailman suurin kokoelma brittiautoja autoilun jokaiselta vuosikymmeneltä. Automuseo sijaitsee Warwickshiren Gaydonissa, reilu 100km Lontoosta luoteeseen Britannian autoteollisuuden perinteisellä ydinalueella. Lähellä sijaitsevat mm. Jaguarin tehtaat ja useiden Formula1 tiimien päämajat sekä Silverstone F1-rata.
Lyhyen matkan päässä sijaitsee myös Coventry Transport Museum ja autonvalmistajien sekä kilpatallien omia näyttelyitä, joten alueella riittää tekemistä useammaksikin päiväksi.
Tässä kuvaraportissa hieman tunnelmia vierailusta lasten kanssa British Motor Museumissa.
1. Päänäyttely löytyy tästä vuonna 1993 valmistuneesta rakennuksesta. Pysäköinti oli muuten ilmaista, mikä autolla paikalle saapuvalle oli mukava yllätys.
2. Perhelippu maksaa vuonna 2017 £39, aikuisten lippu £14 ja lasten 5-16v £9.
3. Vuoden 1899 Wolseley 3,5hv voiturette oli Herbert Austinin kolmas Wolseley malli ja ensimmäinen, jossa oli neljä pyörää. Austin osallistui autonsa prototyypillä vuonna 1900 Thousand Miler Trial kestävyysajoon ja voitti luokkansa. Kilpailuun starttasi 65 auto, joista 35 selvisi tuhannen mailin matkan takaisin lähtöpisteeseen Lontooseen. Viisi vuotta myöhemmin Herbert Austin jätti työnsä Wolseleyllä ja perusti Austin Motor Companyn. Austinin tarinan loppu muodostaa merkittävän osan brittiläisen autoilun historiasta.
4. Wolseleyssä oli ratin paikalla ohjauskampi. Yksisylinterinen moottori oli auton edessä niin, että sylinteri oli vaakatasossa. Hihnavetoinen vaihdelaatikko on auton alla ja takapyöriä pyörittää ketjuveto.
5. Toki museosta löytyy myös ajokuntoinen 1:1 kopio Karl Benzin vuoden 1886 autosta, jota yleisesti pidetään maailman ensimmäisenä autona. Benz ajoi autolla Mannheimin kaduilla Saksassa, mutta varsinaisen koeajon suoritti Benzin vaimo, joka ensimmäisellä pidemmällä ajomatkalla joutui useaan kertaan korjaamaan ajoneuvoa mm. hiuspinneillään.
6. 1922 Austin Seven. Herbert Austin suunnitteli auton vuosina 1921-22 yhdessä Stanley Edgen kanssa. Autosta tuli Britannian T-Ford, sillä se oli aikanaan Britannian edullisin oikea auto ja mahdollisti autoilun myös keskiluokkaiselle palkansaajalle. Autoa valmistettiin 17 vuoden aikana yhteensä 300 000 kappaletta, mikä tuolloin oli kunnioitettava lukumäärä, vaikka jäikin kauas 15 miljoonan valmistuneen T-Fordin lukumäärästä.
7. Näytteillä olleen Austin Sevenin osti uutena brittiherra Mr Nash, joka käytti autoa arkiautonaan 40 vuoden ajan. Sen jälkeenkin auto pysyi samassa perheessä vuoteen 2007 asti, jolloin se lahjoitettiin osaksi museon kokoelmaan.
8. Monelle brittiautosta tulee ensimmäisenä mieleen Land Rover. Tämä yksilö, Land Rover Series I rekisteritunnuksella HUE 166, on ensimmäinen vuonna 1948 tuotantolinjalta valmistunut Land Rover.
9. Toinen ajattoman kaunis brittiklassikko: 1966 Jaguar Series I E-type. Auto on äänestetty useaan kertaan maailman kauneimmaksi autoksi.
10. E-type peri kauneutensa tältä mallilta: Jaguar D-type. Museon D-type on prototyyppi vuodelta 1954, joka loi perustan Jaguarin legendaariselle Le Mans hattutempulle vuosina 1955, 1956 ja 1957. 270hv tehoinen D-type otti kaiken mahdollisen irti XK-moottorista ja tuulitunnelissa luotu muotoilu yhdessä toimivan rungon kanssa piti auton niin hyvin tien pinnassa kiinni, että se säilytti ohjattavuutensa vielä yli 250km/h kohonneissa nopeuksissa.
11. Tällä prototyypillä ajettiin Coventrystä lautalle Doveriin ja edelleen Ranskaan Le Mansin radalle heti auton valmistumisen jälkeen toukokuussa 1954. Jaguarin kuljettaja Tony Rolt rikkoi perille saavuttuaan rataennätyksen peräti viidellä sekunnilla. Prototyypin pohjalta rakennettiin lopulliset D-type autot, joilla Le Mans voitettiin kolme kertaa peräkkäin.
12. 1939 Morgan 4-4. Briteillä on pitkät perinteet urheilullisten autojen valmistajina. Morgan esitteli vuonna 1936 nelisylinterisen auton, jossa oli neljä pyörää – siitä mallinimi 4-4. Aiemmin Morgan oli valmistanut vain kolmipyöräisiä autoja. Auton runko on terästä, mutta kori on koottu saarnipuusta tehdyn kehikon päälle. 1.1. ja 1.3 litran moottoreilla kevyt auto kulki vauhdikkaasti ja Morganista tuli nopeasti vauhtia arvostaneiden autoilijoiden suosikki.
13. Morganin 4-4 mallia on yhä saatavissa uutena, sillä perheyrityksenä edelleen toimiva Morgan on tehnyt autoja perustamisestaan lähtien. Uuden Morgan 4-4 mallin voiman tosin tuottaa moderni Fordin moottori, mutta muuten auto on uskollinen esikuvalleen.
14. 1960 Morris Minor 1000. Minor on tuttu monelle suomalaisellekin menneiltä vuosikymmeniltä. Auto tuotettiin vuoteen asti yli 1,6 miljoonaa kappaletta. Museon yksilö on tuotettujen autojen joukossa harvinaisuus, sillä rättikattoista The Tourer -mallia tehtiin vain 75 000 kappaletta.
15. Suomessa neliovinen Morris Minor maksoi vuonna 1959 688.000 markkaa, nykyrahassa noin 17t euroa, kaksiovinen hieman vähemmän. Mahtoiko näitä avomalleja tulla virallisesti Suomeen olleenkaan?
16. 1953 Allard P2 Safari station wagon. Lontoolainen Sydney Allard pyöritti 1930-luvulla autokorjaamoja ja osallistui amerikkalaisilla V8-moottoreilla varustetuilla autoilla autokilpailuihin. Vuonna 1946 Allard esitteli ensimmäisen oman autonsa. Yksi upeimpia Allardeja oli tämä P2 Safari station wagon kunnon V8-moottorilla varustettuna totta kai!
17. Allard P2:n putkirungon päällä on matala puukehysteinen kori, johon alumiiniset korinosat on kiinnitetty. Autoa oli saatavana Fordin tai Mercuryn V8-moottoreilla tai erikoistilauksesta vauhdinjanoisille Cadillacin V8:lla. Autoja valmistui lopulta vain kymmenen kappaletta ja niistä tiettävästi neljä on vielä olemassa.
18. 1955 Bentley R-type Continental. Kun sodanjälkeisestä jälleenrakentamisesta ja raaka-ainepulasta oli selvitty, oli aika luksukselle. Bentley R-type Continental oli aikansa nopein nelipaikkainen auto ja se näytti takavaloja monelle urheiluautollekin. Kaunis fastback-luiskaperä maksoi 7000 puntaa, mikä vastasi noin kymmenkertaista keskiluokan perheauton hintaa.
19. Bentleyn pellin alla hurisi kuusisylinterinen 4.9l moottori, josta otettiin tehoja aikanaan kunnioitettavat 178hv. Bentley ei tosin koskaan kysyttäessä kertonut tarkkaa hevosvoimien määrää, vaan ilmoitti, että autossa on riittävästi tehoa.
20. 1963 Morris Mini Cooper S. Britannian autoteollisuuden pieni suuri ihme. Tässä autolla Paddy Hopkirk otti kolmannen tilan auton ensimmäisessä rallissa Tour de Francessa ja muutamaa kuukautta myöhemmin vuonna 1964 Monte Carlo rallin voiton yhdessä kartturinsa Henry Liddonin kanssa. Tiimikaverit Timo Mäkinen ja Rauno Aaltonen saavuttivat samassa rallissa sijat neljä ja seitsemän. Ja myöhemmin Minillä tehtiin myös suomalaista rallihistoriaa.
21. 1964 Morris Mini Cooper S autolla voitettiin Monte Carlo ralli vuonna 1965. Auton ohjaimisso istui tuolloin ’The Flying Finn’, lentävä suomalainen, eli Timo Mäkinen vierellään kartanlukijana Paul Easter. Mäkisen autossa oli Cooper S-mallin uuden 1275cc moottorin rallikäyttöön viritetty versio. Vuoden 1965 Monte Carlo oli yksi kaikkien aikojen raskaimmista ralleista, sillä lumimyrsky Chamberyn ja Monte Carlon välillä päätti monen kilpailijan urakan. Mäkisen auto AJB 44B oli ainoa rallin autoista, jota ei rankaistu reitillä tapahtuneista ajovirheistä. Ainoa rangaistus tuli sähkövian aiheuttamasta pienestä myöhästymisestä. Ja lopputuloksena siis koko Monte Carlo rallin voitto!
22. 1970 March 701. Britannia on aina ollut autourheilun suurvalta ja on sitä monessa lajissa yhä edelleen. Tällä Jackie Stewardinkin ajamalla Tyrrell March 701 Formula 1 -autolla otettiin kolme osakilpailuvoittoa ja neljä paalupaikkaa.
23. Autossa oli Cosworthin virittämä vapaastihengittävä kolmelitrainen V8-moottori ja viisivaihteinen Hewlandin manuaalilaatikko. Takajarrut sijaitsivat vetoakseleiden sisäpäässä.
24. 1970 Reliant Regal supervan edustaa brittiläisen autonsuunnittelun omaperäisintä puolta. Näyttelyn auto on toiminut aktiiviuransa postin palveluksessa jakeluautona.
25. 1971 Reliant Scimitar GTE. Reliantista tulee ensimmäisenä mieleen edellisen kuvan kolmipyörinen auto ja etenkin Top Gearin Clarksonin kaahailu sillä liikenteen seassa. Mutta kuinka moni muistaa, että Reliant teki näinkin nättejä pikkusportteja?
26. Scimitarin keula tuo mieleen 4-tyypin volkkarit tai niiden brasilaisen serkun, Puma urheiluauton. Scimitaria valmistettiin usean vuosikymmenen ajan. Moottorina Fordin V6, joten menohalujakin autosta löytynee mukavasti.
27. British Motor Museumista löytyy tekemistä myös lapsille. Lasten oman seikkailuradan palkintona oli koottava auto. Linja-autopuolella useimpiin autoihin voi myös nousta kyytiin. Perheen pienimmät voi istuttaa vedettävän autokärryn kyytiin näyttelyyn tutustumisen ajaksi.
28. Miten polttomoottori toimii? Miten kytkin toimii? Moottorien ja muun tekniikan toimimista voi myös opiskella koko perheen voimin.
29. Toki museosta löytyy myös perushyvä kahvila-ravintola.
30. Ja vielä ennen lähtöä kannattaa tutkia mitä parkkipaikalta löytyy, sillä museo on suosittu kohde autoharrastajien keskuudessa Englannissa ja kauempanakin. Oldsmobile 88 ei varsinaisesti brittiajoneuvoja edusta, mutta nätti ilmestys silti.
Pääosan näyttelyssä vievät ymmärrettävästi Britannian autoteollisuuden kultaisten vuosikymmenten mallit. Mielenkiintoista olisi ollut nähdä niitä vähemmän onnistuneita mallejakin.
Kaikenkaikkiaan museokäynti oli miellyttävä kokemus, jota voi hyvin suositella niin perhematkan kohteeksi kuin harrastajaporukallakin tutustuttavaksi.
Lue seuraavaksi: The Race of Gentlemen – Herrasmiesten historian oppitunti