Kuormajuhtien kuningas – 1947-1955 Chevrolet Advance Design Pickup
Chevrolet voitti kilpajuoksun ja esitteli ensimmäisenä uuden Advance Design hyötyajoneuvomallistonsa
Neljän pitkän ja raskaan sotavuoden jälkeen sotilaat olivat palanneet voittajina kotiin. Juhlien jälkeen Amerikan kansa suuntasi katseensa eteenpäin. Tulevaisuus avautui taas mahdollisuuksien mantereena. Sodasta palanneet nuoret veteraanit käärivät hihansa ja ryhtyivät jälleenrakentamiseen ja amerikkalaisen unelman tavoitteluun. Menestyksen rakentamiseen liittyi olennaisena osana pickup, Amerikan suosituin liikkumisväline, jolla paikasta toiseen siirtyivät niin perheet, tavarat kuin unelmatkin.
Ensimmäiset sodanjälkeiset automallit olivat kevyesti kasvojaan kohottaneita 1930-luvun malleja. Kokonaan uusien mallien kehitys pääsi täyteen vauhtiin pienellä viiveellä, kun sotateollisuuden tarpeet oli saatu tyydytettyä ja koneet muokattua tuottamaan ammusten sijaan kulutustavaroita. Ensimmäisenä ulkonäöltään radikaalisti uudistuneen hyötyajoneuvomallistonsa sai valmiiksi Chevrolet, joka esitteli vuonna 1947 Advance Design -mallistonsa. Heti seuraavana vuonna olivat vuorossa Chevroletin uudistetut henkilöautomallit.
Ensin ulkonäkö, sitten tekniikka
Pinnan alta Chevroletin vuosimallien 1947-1955 Advance Design pickupit eivät juuri eronneet aiemmasta art deco -tyylisuuntaa edustaneesta AK-mallisukupolvesta. General Motorsin johdon päätöksellä uuden malliston silmiinpistävin piirre, korin design, haluttiin päivittää ensin. Tekniikan vuoro tulisi vasta myöhemmin. Ensin oli näytettävä, että nyt Detroitissa elettiin uuden ajan kynnyksellä, joka pian valtaisi Amerikan mantereen kadut ja kinttupolut.
Modernit muodot ja ennenkokematon mukavuus
Johdon päätöksen mukaisesti Harley Earlin vetämällä GM:n muotoiluosastolla Advance Design hyötyajoneuvoille muotoiltiin selvästi modernimmat ja henkilöautomaisemmat kasvot. Aiemmin korin ulkopuolelle asennetut ajovalot muotoiltiin kiinteäksi osaksi muhkeita, leveälinjaisia etulokasuojia. Tuulilasi pysyi edelleen kaksiosaisena, mutta lasinpyyhkimet sijoitettiin alas omaan kaukaloonsa. Keulan muotojen osalta ensimmäiset Advance Design pickupit yhdistettiin viidellä horisontaalisella kromilistalla Chevroletin henkilöautojen muotokieleen.
Advance Design pickupin hytti oli aikaisempaa selvästi leveämpi. Pääntilaa oli enemmän, samoin jalkatilaa ja ensimmäistä kertaa auton sohvapenkille mahtui oikeasti kolme raavasta miestä vierekkäin. Ainakin olkapäät tiukasti yhdessä. Suurin uudistus oli silti katseilta piilossa. Aikaisemmissa malleissa osa koripelleistä oli vielä kiinni hytissä pulteilla, mutta Advance Design mallien Unisteel-hytin katto, kyljet, lattia, tuulilasin kehys, tulipelti ja takaseinä muodostivat yhteen hitsatun kokonaisuuden.
Aiempaa valoisampi ja hiljaisempi
Näkyvyyteen kiinnitettiin erityistä huomiota jo siinä vaiheessa, kun Advance Design oli vielä ensimmäinen raakaluonnos GM:n design-osaston suunnitteluinsinöörin piirustuspöydällä. Tuulilasista tehtiin aiempaa suurempi ja hyttiin sai lisävarusteena tai varustetasoa nostamalla kulmaikkunat, joiden tarkoituksena oli poistaa näkyvyyden peittävät kuolleet kulmat.
Uuden pickupin sohvapenkki siirtyi eteen ja taakse yhtenä kokonaisuutena. Eteenpäin siirrettäessä penkki myös nousi ylös, jotta lyhyemmät kuljettajat näkisivät paremmin kojelaudan yli. Autot sisustettiin aiempaa paksummilla materiaaleilla ja lattiamatoilla paremman äänieristyksen toivossa. Kojelautaan muotoiltiin paikka kiikariradiolle ja kaiuttimelle. Tuhkakuppi oli vakiovaruste, samoin suuri hanskalokero. Matkustamoon tulvi raikasta ilmaa suoraan ulkoa, mutta lämmityslaite oli tässä vaiheessa vielä maksullinen lisävaruste.
Amerikkalainen pickup on luotettava ja väsymätön kuormajuhta
Reilusti nousseesta varustelusta huolimatta pickupin olemassaolon tarkoitus on siirtää kuormia luotettavasti ja väsymättä. Advance Design pickupin 50 tuumaa leveä lava, lavan laidat ja peräluukku vahvistettiin. Samalla koko hyötyajoneuvojen mallisarja nimettiin uudestaan kantokykynsä mukaan.
Pienin ja suosituin ½-tonnin malli sai mallinimen 3100, ¾-tonnin version nimeksi tuli 3600 ja malliston yläpäässä oli vielä täyden tonnin 3800-malli. Mallinimeä Thriftmaster käytettiin vuosien 1947-1955 kantavuudeltaan alle tonnin Advance Design pickupeista. Thriftmaster ei siis tarkoittanut kehnompaa varustetasoa. Kaikkia raskaamman sarjan AD-malleja kutsuttiin Loadmastereiksi. Mallivuodelle 1949 Chevrolet lisäsi konepellille mallimerkin, josta numero selvisi yhdellä vilkaisulla.
Advance Design kulki suoralla kuusisylinterisellä bensakoneella
Kevyet hyötyajoneuvot varustettiin Chevroletin 216cid (3.5L) suoralla kuusisylinterisellä moottorilla, joka juontaa juurensa vuoteen 1929. Moottori oli uudistettu vuonna 1937 ja se kuului eri kehitysasteissaan Chevroletin tarjontaan aina vuoteen 1962 asti. Malllivuonna 1954 216cid korvattiin modernimmalla 235cid (3.9L) kuusisylinterisellä "Blue Flame" versiolla Chevroletin luotettavasta rivimoottorista.
Voimansiirron osalta kevyemmät Advance Design pickupit varustettiin kolmiportaisella synkronoidulla vaihteistolla, mutta lisävarustelistalta löytyi myös nelivaihteinen manuaalivaihteistokin. Mallivuodelle 1954 tarjolle tuli vahvempi Heavy-duty versio kolmiportaisesta manuaalista, samoin pitkään odotettu automaattinen Hydra-Matic -vaihteisto.
Chevrolet Thriftmaster oli työssäkäyvälle kasvavalle keskiluokalle suunniteltu ajoneuvo
Advance Design merkitsee vapaasti suomennettuna ennakkoon suunniteltua. Chevroletin uusi mallisto oli ikään kuin moderni mallisarja, joka oli onnistuttu vangitsemaan suunnittelupöydälle jostain kaukaa tulevaisuudesta. Advance Design oli Amerikan mantereen modernein pickup, josta alkanut kehitystyö johti lopulta nykyisiin Silverado-malleihin.
Nykystandardeilla Advance Design on toki kaikkea muuta kuin edistyksellinen. Meidän näkökulmastamme 1950-luvun alun hyötyajoneuvot olivat karun yksinkertaisia laitteita. Omana aikanaan Advance Design täytti kuitenkin sille asetetut odotukset ja markkinointiosaston mainoslauseiden arvolupaukset. Tämän päivän käyttöauton tarpeisiin 1940-luvun tekniikka ei toki enää vastaa.
Kilpailu kiristyy, mutta kuningas pysyy valtaistuimellaan
Vuoteen 1954 tultaessa Advance Design ei enää näyttänyt yhtä edistykselliseltä, kuin seitsemän vuotta aikaisemmin markkinoille tullessaan. Kauppa tosin kävi edelleen hyvin, sillä Chevrolet Advance Design oli Amerikan hyötyajoneuvomarkkinoiden myyntikuningas koko tuotantonsa ajan. Detroitin kaksi muuta suurta hengittivät kuitenkin jo niskaan.
Dodgen C-sarjan pickup esiteltiin mallivuodelle 1954 kokonaan uudelleen muotoiltuna. Varustelistalta löytyi automaattivaihteisto ja loppuvuodesta myös 241cid V8 Power-Dome OHV-moottori. Myyntimäärissä Dodge jatkoi edelleen haastajan roolissa, sillä C-sarjan valmistusmäärät riittivät vasta pronssimitaleihin. Varoitus oli kuitenkin selvä, Chevroletin olisi tehtävä jotain ja pian.
Varsinaisen uhkan pickupien kuninkaalle muodosti Dodgen sijaan jo vuotta aikaisemmin esitelty Fordin legendaarinen F-100 Pickup, jota moni pitää kaikkien aikojen onnistuneimpana pickup-designina. Vuonna 1954 Ford lisäsi kierroksia ja pyrki jo Chevroletin rinnalle tarjoamalla ostajille lisää voimaa ja vääntöä uuden Y-lohko OHV V8-moottorin muodossa. Myyntilukuja vuoden päätteeksi vertaillessa selvisi, että Ford onnistui valtaamaan markkinoista 29,2 %. Chevrolet pysyi Advance Designillaan vielä keulilla 32 % markkinaosuudellaan. Mielenkiintoisena sivuhuomiona vuonna 1954 Detroitin kolmesta suuresta autonvalmistajasta riippumattomat merkit menestyivät hyvin. International ja Studebaker nappasivat kevyempien hyötyajoneuvojen markkinoista noin 22 % siivun.
Yhden aikakauden loppu – 1955 Chevrolet Advance Design
Chevrolet Advance Design juoksi vuodesta 1947 alkaen pitkän ja kunniakkaan kestävyysmatkan ja ylitti täysin palvelleena maaliviivan mallivuoden 1954 päätteeksi. Tavoitteista huolimatta Chevroletin uusi Task Force hyötyajoneuvomallisto ei kuitenkaan ehtinyt valmistua heti samana syksynä vaihtuneelle mallivuodelle 1955. Niinpä Advance Designin oli lähdettävä vielä noin puolen vuoden pituiselle kunniakierrokselle. Keväällä Chevrolet sai uudet Task Force -mallistonsa myyntiin ja samalla hyötyajoneuvopuolellakin alkoi V8-moottorin valtakausi.
Nyt yli 70 vuotta Advance Designin ensiesittelyä myöhemmin Chevroletin sodanjälkeinen hyötyajoneuvomallisto on edelleen muotoilultaan, yksityiskohdiltaan ja ulkonäöltään kuin kaunis tyhjä taulu, joka kutsuu entisöimään auton sen historialliseen loistoonsa tai rakentamaan siitä omia tarpeita ja jopa nykyaikaisen liikenteen vaatimuksia vastaavan luomuksen.
Teksti ja artikkelikuvat: Kai Lappalainen
Vanhat mainoskuvat: GM Media Archive
Artikkelikuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0