Chevrolet Suburban
Maailman pisimpään tuotannossa ollut automalli
Vuonna 1935 Yhdysvaltain asukasluku oli hieman yli 127 miljoonaa. Postimerkki maksoi kolme senttiä, elokuvateattereissa alettiin esittää Hollywood-filmejä Technicolor-väreissä ja Chevrolet esitteli Suburbanin. Nyt yli kahdeksan vuosikymmentä myöhemmin Suburban on amerikkalainen ikoni ja maailman pisimpään samalla mallinimellä tuotannossa ollut auto. Suburban on myös perinteisesti ollut Chevroletin kaikkein tuottoisin malli.
”Ajat ovat muuttuneet ja teknologia kehittynyt, mutta yhä edelleen on ihmisiä, jotka tarvitsevat kuorma-automaista vetokykyä, mahdollisimman monta istuinta matkustajille ja tilaa tavaroille. Chevrolet Suburban vastaa juuri näihin tarpeisiin. Ihmiset tietävät, että Suburban kuljettaa sekä matkustajat että heidän tavaransa.” (GM:n osastonjohtaja Jim Campbell)
Chevrolet aloitti oman kokonaan teräksestä kootun Suburbanin valmistuksen vuonna 1935. GMC toi markkinoille mallista oman versionsa vuonna 1937. Ensimmäisen sukupolven Carryall Suburban oli yksi ensimmäisiä kokonaan metallista valmistettuja station wagon -korisia suuria autoja.
Suburban Carryall – kuljeta mitä tahansa
Nykyään Suburban kuuluu isojen maastureiden luokkaan, mutta monikäyttöinen tila-auto on lähempänä alkuperäisen Suburbanin käyttötarkoitusta. Tähän viittaa myös auton alkuperäinen mallinimi ”Suburban Carryall”. Kirjaimellisesti nimi Suburban Carryall tarkoittaa 'esikaupungin kuljeta mitä tahansa’ autoa. Myöhemmin Chevrolet lyhensi nimen pelkäksi Suburbaniksi. GMC:n versio oli alunperin myös nimeltään Suburban, kunnes malli vasta vuonna 2000 nimettiin Yukon XL:ksi.
Moni muukin autonvalmistaja Chevroletin ohella käytti Suburban termiä ikkunoidusta kevytkuorma-auton rungolle rakennetusta tila-autostaan. Näin tekivät mm. DeSoto, Dodge, Plymouth, Studebaker ja Nash. Suburban tuotemerkki kuuluikin alunperin U.S. Body and Forging Co. of Tell City, Indiana -nimiselle koripajalle, joka valmisti puisia station wagon koreja kaikille edellä mainituille merkeille.
Dodge lopetti oman Town Wagoninsa valmistuksen vuonna 1966 ja Plymouth Suburban Station wagonin valmistuksen vuonna 1978. Tämän jälkeen General Motors oli ainoa valmistaja, jolla oli tarjota markkinoille automalli Suburban nimellä. Suburban hyväksyttiin GM:n rekisteröidyksi tavaramerkiksi vuonna 1988, siis peräti 53 vuotta ensimmäisen Suburbanin esittelyn jälkeen.
Depot hack – asemanseudun sekatyöläinen
Suburbanin syntyi tarpeesta valmistaa suurempi kuorma-autoon pohjautuva tila-auto. 1930-luvun alussa useimmilla valmistajilla oli tarjolla henkilöautoon pohjautuneita station wagon tila-autoratkaisuja. Ikkunoidut tai kyljiltään avoimet, takapenkeillä varustetut autot tunnettiin depot hack -nimellä. Vapaasti käännettynä nimi tarkoittaa aseman sekatyöläistä. Umpikoriset versiot vastaavista autoista tunnettiin delivery van nimellä (suomeksi jakeluauto). Depot hack -autoja käytettiin kuljettamaan asiakkaita matkatavaroineen rautatie- ja linja-autoasemille sekä satamiin.
Autojen koreissa oli usein puukyljet ja kangaskatto. Ne olivat monikäyttöisiä, mutta niiden henkilöautoihin perustuneet rungot ja puiset korit eivät olleet kovin mukavia eivätkä kestäviä vaan vaurioituivat helposti. Näiden seikkojen kanssa kuljettajat joutuivat kamppailemaan pitääkseen kalustonsa kunnossa ja asiakkaansa tyytyväisinä.
Näistä syistä johtuen Chevrolet aloitti kokeilut teräksestä valmistetun korin yhdistämiseksi kuorma-auton alustalle 1930-luvun puoliväliä lähestyttäessä. Työ eteni nopeasti ja Suburban ensiesiteltiin vuonna 1935.
Kahdeksan matkustajaa tai paljon tavaraa
Ensimmäisen sukupolven Suburban kuljetti mukavasti kahdeksan matkustajaa. Auton istuimet oli helposti irrotettavissa, jolloin autoon syntyi 1,905 metriä pitkä ja lähes kaksi metriä korkea tavaratila. Tukevarunkoinen Suburban oli erityisesti kaupalliseen käyttöön auton hankkineiden suosiossa. Toisen maailmansodan jälkeen Amerikan autoistuessa vauhdilla Suburbanin löysivät myös tavalliset Suburbanin monikäyttöisyyttä arvostaneet kuluttajat.
Perusmallin hinta vuonna 1935 oli 675 dollaria, mikä nykyrahassa ostovoima korjattuna on noin 12400 dollaria. Perusversio oli varusteiltaan pragmaattisen karu. Radio, lämmityslaite, kello ja takapuskuri olivat kaikki lisävarusteita, joista oli autoa ostettaessa maksettava suurehko lisämaksu.
Henkilöautoon pohjautuneet jakeluautot, pienet pakettiautot ja matkustajien kuljetukseen tarkoitetut tila-autot säilyivät tuotannossa kuorma-autojen rungoille rakennettujen mallien rinnalla. Chevrolet Suburban ei niitä syrjäyttänyt, mutta Suburbanin suosio kasvoi tasaisesti.
Suburban, sillä kulkee presidenttikin
1990-luvun katumaasturibuumin aikaan Suburbanin suosio oli huipussaan. Moni ensimmäisen Suburbaninsa silloin hankkineista vaikuttui autosta niin, että jäi kanta-asiakkaaksi ja ajaa Suburbanilla yhä edelleen.
Nykyään Chevrolet Suburban on yksi suurimmista SUV-luokan katumaastureista. Se on selättänyt kaikki haastajansa, kuten International harvester Travelallin, Jeep Wagoneerin ja Ford Excursionin, ja jatkaa luokkansa valtiaana. Tilavan perheauton lisäksi Suburban on palvellut niin poliisiautona, limusiinina kuin Amerikan Salaisen palvelun luottoajoneuvonakin. Täysin panssaroidun Suburbanin takapenkki on tullut tutuksi myös Amerikan presidenteille.
Suburban on amerikkalainen ikoni
Suburban on yli 80-vuotisen taipaleensa aikana rakentanut brändin, jota voi hyvin verrata muihin amerikkalaisiin ikoneihin, kuten Mustangiin, Corvetteen, F-sarjaan tai Ram:iin. Autosta on ilmestynyt 12 mallisukupolvea ja sitä on myyty yli 10 miljoonaa kappaletta.
Suburbanille on vuosikymmenten kuluessa kasvanut uskollisten omistajien ja harrastajien joukko, jonka johdosta Suburban on edelleen yksi GM:n parhaiten myyvistä automalleista. Yllättävää kyllä, Suburbanin fanien joukossa on omistajia kaikista taustoista ja yhteiskuntaluokista. Auto puhuttelee ostajia ihonväristä, sukupuolesta tai poliittisista näkökulmista huolimatta. Vain harva automalli pystyy samaan.
Suburbanin sanotaankin olevan yksi niitä autoja, joista pidetään niin paljon, että niitä kutsutaan yksilöllisillä lempinimillä.
Chevrolet Suburban harrasteautona
Harrasteautona Suburban on samassa kategoriassa oman aikakautensa pickup lava-autojen kanssa. Helpoin löytää ja entisöidä on vuosimallien 1973-1991 Suburban, sillä niitä valmistettiin suuria määriä. Malli pysyi noina vuosikymmeninä lähes muuttumattomana.
Harvinaisimmat ja halutuimmat Suburbanin lienevät vuosimallin 1959 tai sitä vanhemmat NAPCO Power-Pak 4x4 autot. NAPCO autojen maavara ja stance tekevät niistä lähes leluautojen näköisiä. Autonäyttelyiden kestosuosikkeja ovat 1947-1955 Advance Design Suburbanit, mutta myös varhaisemmat vuosien 1941-1946 Art Deco mallit ja 1955-1959 Task Force Suburbanit ovat suosittuja.
1935-1940
Chevrolet Suburban, 1. sukupolvi
Perusmallin hinta vuonna 1936: 685 dollaria (nykyrahassa 12400 dollaria)
Vuonna 1935 ensiesitelty Suburban Carryall oli kokonaan teräskorinen erillisrunkoinen auto, jonka akseliväli oli 285cm. Autossa oli Chevroletin 207 kuutiotuumainen kuusisylinterinen Stovebolt moottori, mutta jo Suburbanin ensimmäisen sukupolven aikana teho nousi aikanaan kuutoskoneelle kunnioitettavaan 79 hevosvoimaan. Ensimmäisen vuosimallin jarrut olivat vielä mekaaniset, mutta mallivuodelle 1936 Suburbanin sai tilattua tehtaalta nestetoimisilla jarruilla. Suburban oli tarkoitettu kovaan työkäyttöön, joten kaikki mukavuusvarustukset löytyivät lisävarustelistalta.
Chevroletin kuorma-autojen ja pickuppien myynti kasvoi vuosina 1935-1936 peräti 21% Amerikan alkaessa pikkuhiljaa selvitä 1930-luvun suuren laman vaikutuksista. Suburbanilla oli myynnin kasvussa merkittävä osa. Auto oli erityisen suosittu tilataksina ja työläisten kuljetusautona työmaille ja tehtaisiin.
Chevroletin mallistossa Suburban oli selkeästi hyötyajoneuvo, eikä sitä edes markkinoitu yksityisille kuluttajille perheautoksi. Ensimmäisen sukupolven Suburban on nykyään harvinainen auto ja mallin entisöinti on haastavaa.
1941-1947
Chevrolet Suburban, 2. sukupolvi
Perusmallin hinta vuonna 1946: 1283 dollaria (nykyrahassa 17400 dollaria)
Toisen maailmansodan aikana siviiliautojen tuotanto laski voimakkaasti. Koko maan teollisuuden tuotantokapasiteetti oli valjastettu armeijan tarpeisiin. Vuosien 1942-1945 aikana Amerikassa ei tuotettu käytännössä ollenkaan henkilö- tai hyötyajoneuvoja siviilikäyttöön. Kun tuotantolaitokset siirtyivät panssarivaunujen, aseiden ja pommikoneiden valmistamisesta takaisin henkilöautojen valmistukseen, kaikki suuret autonvalmistajat jatkoivat siitä, mihin ne olivat ennen sotaa jääneet. Myös kuluttajat palasivat sodan jälkeen takaisin autojen jälleenmyyjien myyntisalonkeihin, joissa sotavuosina ei juuri asiakkaita ollut käynyt.
Vuosimallin 1946 Suburban ei juuri muuttunut vain hetken tuotannossa olleesta sotavuoden 1942 autosta. Akseliväli oli nyt 115 tuumaa. Kromia tai muitakaan koristelistoja autossa ei ollut. Krominkiilto palasi Suburbaniin kesken vuosimallin 1946 ja autoon tehtiin muitakin pieniä parannuksia.
Suburbanin konepellin alla voiman takasi 90 hevosvoimainen 216cid Stovebolt suora kuusisylinterinen moottori ja voimansiirrosta vastasi kolmivaihteinen manuaalivaihteisto. Nestejarruista tuli vakiovaruste. Lisävarustelista kasvoi entisestä ja auton sai nyt tilata kaksivärisellä maalauksella, kromisilla vanteiden koristekehillä, valkosivurenkailla, kahdennetuilla takavaloilla, radiolla, lämmityslaitteella, tupakansytyttimellä, tuulilasin aurinkosuojalla ja ylös kääntyvällä takaovella perinteisten pariovien sijaan.
Auto myi niin hyvin, että vuosimallin 1946 Suburbania tehtiin aina toukokuuhun 1947 saakka.
1947-1955
Chevrolet Suburban, 3. sukupolvi
Perusmallin hinta vuonna 1951: 1818 dollaria (nykyrahassa 17900 dollaria)
Chevrolet esitteli kuorma-autojen uuden ”Advance Design” suunnittelufilosofiansa syksyllä 1947 vuosimallin 1948 autoille. Myös kuorma-auton rungolle pohjautunut Suburban suunniteltiin uuden filosofian mukaisesti. Uusi Suburban oli moderni, virtaviivainen, henkilöautomaisempi versio edeltäneestä mallista.
Ajovalot uporettiin lokasuojiin, korin linjat piirrettiin näyttämään matalammilta, mutta samalla sisätilat saatiin hyödynnettyä entistä paremmin matkustajien tarpeisiin. Tuulilasin pyyhkimet upotettiin kallistetun ja kiinteän lasin alapuolelle ja lisävarustelistalle lisättiin suuri ohjaamosta säädettävä aurinkolippa.
Uudessa modernissa ulkoasussa voi nähdä paljon yhtäläisyyksiä toisen menestyjän, vuotta myöhemmin esitellyn Fordin F-sarjan aloittaneen F-1 pickupin kanssa.
Vaikka Suburban näytti täysin uudelta, pinnan alla auto oli edelleen sama sotaa edeltänyttä tekniikkaa edustanut kuorma-auto. Vuonna 1950 syttynyt Korean sota merkitsi autonvalmistajille jälleen resurssi- ja raaka-ainepulaa. Sotavuosina 1950-1953 useimmat Suburbanin myytiin niukasti varusteltuina ja kromin sijaan korin väriin maalatuilla koristelistoilla.
Advance Design Suburbanin konepellin alla hyrisi nyt vakiona 216,5cid suora kuusisylinterinen ”Thriftmaster” moottori, joka tuotti 92 hevosvoimaa ja 239Nm väännön jo matalilla 1000-2000rpm kierroksilla. Vuonna 1954 Suburbanin sai ensimmäistä kertaa automaattivaihteistolla GM:n Hydra-Matic automaatin ilmestyttyä varustelistalle.
Kolmannen sukupolven Suburban on suosittu harrasteauto, etenkin Hot rod ja custom -harrastajien keskuudessa. Advance Design luo oivan lähtökohdan matalan ja modernin customin rakentamiseen.
1955-1959
Chevrolet Suburban, 4. sukupolvi
Perusmallin hinta vuonna 1953: 2300 dollaria (nykyrahassa 21200 dollaria)
Maaliskuussa 1955 kauppoihin saapuivat Chevroletin uudet ”Task Force” kuorma-autot ja pickupit. Kokonaan uudistetut autot käänsivät uuden lehden tavaran kuljetuksen historiassa. Autojen konepellin alta löytyi nyt useimmin Chevroletin pikkulohkoinen V8, joka pysyi Suburbanin peruskoneena peräti vuoteen 1999 saakka. Kuusisylinterinenkin vaihtoehto oli edelleen saatavilla ja 123 hevosvoiman 235cid kutonenkin riitti Suburbanin kuljettamiseen. Ulkoinen design sisältää paljon yhtäläisyyksiä henkilöautopuolen Tri-Five Chevrolettehin.
Ulkokuoren lisäksi Task Force Chevrolettien voimansiirto suunniteltiin kokonaan uudestaan. Uudistuneet vetoakselit mahdollistivat autojen konversoimisen nelivetoisiksi. Northwest Auto Parts Co. suoritti nelivetomuunnoksia uusiin Chevroletteihin franchising liikkeissään ympäri maan.
NAPCO:n 4x4 -konversiosta tuli niin suosittu, että vuodesta 1957 GM otti NAPCO:n konversion osaksi tuotantolinjaansa ja Suburbaninkin sai tilata nelivetoisena suoraan tehtaalta. Tehtaalla valmistetuista NAPCO-autoista puuttuvat kaikki NAPCO:n logot etuakseliin valettua tekstiä lukuunottamatta. GM:n ja NAPCO:n välinen yhteistyösopimus pysyi voimassa aina neljännen sukupolven Suburbanin tuotannon loppuun saakka.
NAPCO Suburbanit ovat haluttuja harrasteautoja. Gasserin ja leluauton piirteitä yhdistelevä korkea maasturi näyttää suoraan tehtaan tuotantolinjalta tulleenakin ”aidolta amerikkalaiselta hot rodilta”.
1960-1966
Chevrolet Suburban, 5. sukupolvi
Perusmallin hinta vuonna 1966: 2600 dollaria (nykyrahassa 20100 dollaria)
Matkustajien turvallisuuteen alettiin 1960-luvulle tultaessa kiinnittää yhä enemmän huomiota. Suburban oli ollut tuotannossa jo 25 vuotta, kun auton viides sukupolvi ilmestyi kauppoihin turvallisempana kuin koskaan aikaisemmin. Turvavyöt tulivat vakiovarusteeksi edessä, samoin peruustusvalot ja kaksinopeuksiset tuulilasinpyyhkijät. Lämmityslaite sen sijaan löytyi edelleen lisävarustelistalta ja sen ruksaaminen nosti auton hintaa 53 dollarilla.
Suburbanin vakiomoottori oli 230cid kuusisylinterinen moottori, mutta auton sai myös pikkulohko-V8:lla. 283cid V8 tuotti 175 hevosvoimaa ja suurempi 327 vastaavasti 220 hevosvoimaa. Auton sai edelleen tilattua myös nelivetoisena, mutta Suburbanin viidennen sukupolven autoissa neliveto on harvinainen. Vuonna 1966 Suburbania myytiin noin 13000 kappaletta. Niistä alle tuhat oli nelivetoisia.
1967-1972
Chevrolet Suburban, 6. sukupolvi
Perusmallin hinta vuonna 1972: 3495 dollaria (nykyrahassa 21000 dollaria)
Vuonna 1967 esiteltiin ajan hengen mukaan kulmikkaammaksi ja pelkistetymmäksi muotoiltu iso Suburban. Huomiota herätti erityisesti auton kolme ovea. Kuljettajan puolella ovia oli vain yksi, mutta auton vasemmalla kyljellä oli oma ovi etu- ja takamatkustajille.
Uuden Suburbanin sai jo perinteisella ½-tonnin rungolle perustuvana versiona tai raskaammalle ¾-tonnin rungolle rakennettuna autona. Isommassa Suburbanissa oli 127 tuumainen akseliväli. Ratkaisu kasvatti huomattavasti Suburbanin kokoa, tavaratilaa ja vetokykyä.
Uuden Suburbanin myyntiluvut kasvoivat kohisten. Vuonna 1967 Chevrolet myi 6200 autoa, mutta vuonna 1972 jo 27000 Suburbania. Myös nelivetoisten Suburbanien osuus myydyistä autoista kasvoi nopeasti. Vuonna 1967 vain 166 pienempää Suburania ja 120 suurempaa myytiin nelivedolla, mutta vuonna 1972 luvut olivat jo yli 3000 puolitonnista ja lähes 1400 ¾-tonnista nelivetoista Suburbania.
Vuonna 1971 vakioksi tulivat levyjarrut, mutta ohjaustehostin, sähköikkunat ja muut mukavuusvarusteet löytyivät edelleen lisävarustelistalta. Perusmoottori oli edelleen kuusisylinterinen, mutta optioina tarjottiin useaa versiota pikkulohkoisesta V8-moottorista ja uutuutena Suburbanin sai myös 402cid isolohko V8:lla.
1973-1991
Chevrolet Suburban, 7. sukupolvi
Perusmallin hinta vuonna 1976: 5087 dollaria (nykyrahassa 22600 dollaria)
Seitsemännen sukupolven Suburban esiteltiin mallivuodelle 1973 ja se pysyi tuotannossa peräti vuoteen 1991 asti. Moni automalli ehti noina vuosikymmeninä syntyä ja kuolla, siirtyä takavedosta etuvetoon tai muuten uudistua kokonaan, mutta Suburban tuntui kestävän kaikkien muutosten keskellä. Vuosien 1973-1991 autot ovat juuri niitä amerikkalaisia ikoneita, jotka harrastajien mieleen Suburbanista puhuttaessa nousevat.
Suburbanin koriin lisättiin takaovi myös kuljettajan puolelle ja auton sai tilata entistä pidemmällä 129.5 tuuman akselinvälillä. Kuusisylinterinen moottori menetti suosiotaan ja 1980-luvulle tultaessa 350cid V8-moottori oli auton perusmoottori. Optiona Suburbaniin sai myös 454cid isolohkon.
Auto koki kevyen kasvojen kohotuksen vuonna 1981, kun keulan peltejä muotoiltiin uudelleen ja ajovalot vaihtuivat neliön mallisiksi. Moottorivalikoima laajeni 6,2 litraisella dieselmoottorilla vuonna 1982 ja vuodesta 1987 eteenpäin bensiinimoottoreiden kaasuttimet jäivät historiaan ruiskuteknologiaan siirtymisen johdosta. Suburban alkoi kiinnostaa entistä laajempaa ostajakuntaa ja lisävarustelistalle lisättiin enemmän ja enemmän henkilöautoista tuttuja vaihtoehtoja.
Kokoonsa nähden 1970- ja 1980-lukujen Suburban on nykyään edullinen harrasteauto ja osia on pitkään jatkuneen tuotannon johdosta hyvin saatavilla.
Chevrolet Suburban elää ja voi hyvin
1990-luvun katumaasturi buumi häivytti Suburbanista sen alkuperäisen Carryall, kuljeta mitä tahansa, käyttötarkoituksen. Tilalle tuli luksusta ja lisävarusteita. Samalla auton läpi vuosikymmenten suurinpiirtein samalla tasolla pysynyt hinta alkoi kasvaa. Silti on hyvä, että yhä edelleen valmistetaan automalleja, joissa tiivistyy koko autoilun historia. Amerikkalainen ikoni, Chevrolet Suburban on yksi niistä automalleista. 83-vuotiaan Suburbanin matka jatkunee vielä pitkään.
Kuvat ja tekstilähde: GM Media Archive (lisenssi: Creative Commons 3.0)
Muut kuvat: Jack Snell (lisenssit: CCBYNCSA20 ja CCBYND20)
Teksti: Kai Lappalainen