Kuvaraportti: Classic Car Parade 2022
Upeat ruotsalaiset jenkkiautot täyttivät Senaatintorin
Eurooppa muuttui kertaheitolla, kun Venäjä helmikuun lopussa hyökkäsi Ukrainaan. Suomi ja Ruotsi tekivät koko kevään yhteistyötä niin kulissien edessä kuin takanakin uuteen tilanteeseen sopeutumiseksi. Valtiovierailuja tehtiin Yhdysvaltoihin ja Britanniaan turvallisuustakuiden saamiseksi ja Pohjois-Atlantin puolustusliittoon NATO:on liittymiseksi. Toukokuussa Suomi ja Ruotsi jättivät hakemukset yhdessä ja samalla koko tie NATO:n täysjäsenyyteen päätettiin kulkea yhdessä, kaveria jättämättä, vaikka vastustustakin ilmaantui. Kuin tätä Suomen ja Ruotsin yhteistä kevättä kunnioittaen Ruotsista saapui sunnuntaina 5. kesäkuuta satoja jenkkiautoharrastajia Helsinkiin osana Classic Car Cruise Parade -tapahtumaa. Helsingissä autot kokoontuivat laivasta ulos ajettuaan Senaatintorille kaupunkilaisten ja turistien ihailtavaksi.
Classic Car Paraden matkat ovat viime vuosina suuntautuneet Latvian pääkaupunkiin Riikaan ja Jurmalaan. Tarkoitus oli tänäkin vuonna suunnata Baltiaan, mutta Venäjän hyökkäys muutti suunnitelmat. Tallink vuokrasi Tukholma-Riika reittiä liikennöineen Isabelle-laivan majoituskäyttöön Viroon saapuneille ukrainalaisille pakolaisille. Niinpä suunnitelmiin oli tehtävä muutos ja uudeksi kohteeksi valikoitui Helsinki. Senaatintorin jenkkiautoilla täyttänyt päivä olikin mitä onnistunein. Harvoin täällä härmässä on mahdollisuus nähdä yhtä montaa ruotsalaista harrasteautoa samassa paikassa. Toivottavasti tälle saadaan jatkoa. Iso kiitos myös tapahtuman suomalaisille järjestäjille!
Tässä makupaloja Senaatintorilla nähdystä kalustosta vanhimmasta nuorimpaan järjestettynä.
Kanttiautot ja rodit
1927 Studebaker Erskine rodi
1929 Hudon Super Six rodi
1931 Ford Model A museoauto
Sotaa edeltäneet Letukat
1938 Chevrolet 5 Window Business Coupe Custom Street Rod
1941 Chevrolet Master Deluxe Coupe
Luksuksen ja urheilullisuuden 1950-luku
1954 Packard Pacific 2d Hardtop
1955 Pontiac Starchief Safari Custom
Seinäkukkasesta kukkakedon valtiaaksi – kokonaan uusi 1955 Pontiac
1955 Chevroletista on kirjoitettu lukuisia kirjoja, sanoitettu lauluja ja maalattu tauluja. Monessa mielessä 1955 Pontiac oli parempi auto. Siinä missä 1950-luvun alun Pontiacit olivat olleet konservatiivisia, eivätkä yrittäneetkään suuremmin erottua massasta, mallivuodelle 1955 kokonaan uudistettu Pontiac oli toista maata. Kaikki 1955 Pontiacit rakennettiin Chevroletin kanssa yhteiselle A-alustalle. Yhtäläisyydet jatkuivat autojen kattolinjassa ja uuden panoraama-tuulilasin muodoissa, mutta vyötärölinjasta alaspäin uusi Pontiac oli muotoiltu kokonaan erilaiseksi. Pitkän keulan jakavaa kaksiosaista puskuria katsellessa on pakko todeta, että 1955 Pontiac oli kaikkea muuta kuin harmaaksi seinäkukkaseksi katoava konservatiivinen perheauto.
Elämä sodanjälkeisessä Amerikassa kuvaa osuvasti kaksi toisiinsa kietoutuvaa sanaa, jonka määrittivät niin autojen muotokielen, mainonnan kuvaston, arkkitehtuurin kuin vaatetuksenkin. Ne sanat ovat luxus ja urheilullisuus. Sotavuosien ankeus haluttiin karistaa pois mielistä ja mikä olisi vastannut kaipuuseen paremmin kuin sporttinen ylellisyys. Avokattoinen roadster teki paluun Amerikan valtateille ja bulevardeille, perinteinen coupe muotoiltiin hardtopiksi ja saman käsittelyn kokivat jopa nelioviset mallit. Amerikkalainen työjuhta, pickup, muotoiltiin urheilulliseksi lava-auton ja coupen crossoveriksi ja perinteinen perheenäidin station wagon taivutettiin ylellisyyttä ja urheilullisuutta uhkuvaksi sport wagoniksi. Yksi tämän kehityksen kirkkaimmista esimerkeistä on 1955 Pontiac Star Chief Custom Safari. Oman aikansa kallein Pontiac.
1955 Pontiac Starchief Safari Custom
1956 Cadillac Series 62 Coupe DeVille
1957-Chevrolet BelAir Coupe
1958 Cadillac Series 62 Convertible Senaatintorilla
1959 Ford Fairline 500 Galaxie Skyliner
Amerikkalaisen auton kultainen 1960-luku
1960 Austin-Healey Frog Eyed Sprite
1963 Studebaker Avanti R2
1964 Chevrolet Impala 2d Sport Coupe
1965 Dodge Dart GT "Hottentotti"
1966 Dodge Polara Convertible
1967 Plymouth Belvedere 2d HT 440cid
1967 Volvo Amazon 121 P130
1968 Buick Electra 225 2d Custom Convertible
1970 Chevrolet Chevelle 2d Hardtop
1970 Chevrolet Chevelle SS396
2001 Ford Mustang GT avoauto
Jenkkiautoja Senaatintorilla
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0