Hyvin rakennetussa rodissa tiivistyy esteettisesti kauniiksi kokonaisuudeksi rakentajansa kekseliäisyys, innovaatiot, monimuotoisuus, vapauden ja vauhdin kaipuu ja tietysti myös kapinallisuus. Aivan kuten tässä Olli Erkkilän 2CV rodissa.
Miksi ensimmäiset rodit olivat Fordeja?
Henry Ford aloitti ensimmäisenä autojen massatuotannon tehtaiden liukuhihnoilla. Käytetyt vanhat Fordit olivat hot rod -harrastuksen alkuvuosina halpoja ja niitä lojui joka puolella. Niinpä tavallinen harrastaja pääsi pienelläkin rahallisella alkupääomalla ja rodinsa itse rakentamalla nauttimaan vauhdin hurmasta ja kiihdytyksestä viereisen kaistan hurjapäätä vastaan. Tavoitteena oli maine ja kunnia, joka seurasi maaliviivan ensimmäisenä ylittänyttä.
Ensimmäiset rodit olivat enimmäkseen Fordin T, A ja B-malleja, joiden moottorit viritettiin yleensä omassa autotallissa tehokkaammiksi. Painon vähentämiseksi rodeista riisuttiin pois kaikki ylimääräinen. Puskurit, lokasuojat ja sisusta pultattiin irti tavoitteena sekunnin viimeistenkin sadasosien nipistäminen pois . Myös alkuperäiset renkaat ja vanteet vaihdettiin uudempiin teknologian kehittyessä autojen ajo-ominaisuuksien parantamiseksi.
Ford-aihioiden käytyä harvinaisemmiksi, katseet kääntyivät muihin merkkeihin
Kansankielessä hot rod -termi on laajentunut alkuperäisestä merkityksestään kattamaan kaikki rakennetut ja suorituskykyiset autot. Joskus viritetystä kasikoneisesta Mersustakin näkyy käytettävän nimitystä saksalainen hot rod. Ehkäpä parempiakin nimityksiä viritetyille eurooppalaisille autoille olisi – olipa nokkapellin alla sitten kahdeksan sylinteriä V-muodossa tai jotain muuta.
Vuosikymmenten vieriessä Ford-aihiot kävivät harvinaisemmiksi ja kalliimmiksi. Rodien rakentajat käänsivät katseensä myös muihin merkkeihin ja malleihin. Rodeja on vuosien varrella rakennettu niin muiden amerikkalaisvalmistajien autoista kuin yllättävistäkin aihioista.
Ilmajäähdytteiset volkkarit lunastivat paikkansa, jos nyt ei aivan hot rod -harrastuksen ytimessä niin ainakin laitamilla, 1960-luvun alkupuolella. Dan Gurney voitti kahtena vuotena peräkkäin Nassaun ratakilpailun legendaarisella EMPI Inch Pincher ovaalikuplallaan. Myöhemmin Dean Lowry ajoi samalla autolla Street Eliminator luokan NHRA mestariksi. Kuplista alettiin myös rakentaa Volksrodeja jäljittelemällä samoja vanhoja ja hyväksi havaittuja metodeja painon tiputtamiseksi ja ajo-ominaisuuksien parantamiseksi.
Rättärissä on yllättävää rodihenkeä
Ranskalainen ikoni Citroen 2CV, tuttavallisemmin rättisitikka ei ehkä ensi silmäyksellä näytä parhaalta alustalta rodin rakentamiseen, mutta kekseliäisyyden, innovaatiot, erilaisuuden, vapauden kaipuun ja kapinallisuuden yhdistämällä tulos on parhaimmillaan tämän Citroen 2CV rodin kaltainen.
Hieman tarkemmin miettiessä pienestä etuvetoisesta rättäristä paljastuu yllättävän paljon rodihenkeä. Auto on suunniteltu 1930-luvulla, siis samaan aikaan, kun hot rod -harrastus alkoi kasvaa. Auto on kevyt, yksinkertainen ja edullinen, aivan kuten ensimmäiset Forditkin. 2CV:n korin saa pultattua irti rungosta. Lokasuojat voi niin ikään pultata irti niin edestä kuin takaakin. Autoa myös valmistettiin miljoonia, joten niitä on yhä edelleen suhteellisen edullisesti saatavilla.
Mielikuvitustaan käyttämällä taitava rakentaja yhdistää autoon paljon niitä samoja ominaisuuksia ja rodinrakentamisen periaatteita, joita ensimmäisetkin harrastajat rodeissaan käyttivät.
Onko Citroen 2CV rodi aito rodi?
Citroen rodi ei ehkä kaikkien mielestä ole rodi ollenkaan. Deuce lowboy lienee se malli, joka ensimmäisenä mieleen tulee rodeista puhuttaessa. Mutta tässä deux chevaux rättärirodissa on jotain sellaista, joka tekee siitä aidon rodin, vaikka pienen moottorin suorat putket eivät syljekään ympärilleen tulta ja tulikiveä. 1956 Citroen 2CV rodi on auto, joka nostaa kunnioituksesta hattua alkuperäiselle amerikkalaiselle hot rodille ja tuo ranskalaisen sivistyneessä kapinallisuudessaan samalla skeneen jotain sellaista uutta, jota se kaipaa.
Olli Erkkilän 1956 Citroen 2CV rodi ei ole ensimmäinen rättisitikasta rakennettu rodi maailmassa, mutta yksi maukkaimmista toteutuksista se on.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0