Cruising-helmi: 1969 Plymouth Valiant 100
Kompakti perusauto A-body -pohjalevyllä
Chrysler valmisti vuosina 1960-1988 miljoonia luotettavia kompaktiluokan takavetoisia perusautoja A-body pohjalevylle. Kauppa kävi 1970-luvulle asti erinomaisesti. Plymouth Valiant ja Dodge Dart eri malleina ja versioina olivat Amerikan esikaupungeissa aikanaan niin tavallisia kulkuneuvoja, ettei niiden perusversioita juurikaan arvostettu. Nykyään sporttisia kaksiovisia erikoismalleja tuntuukin riittävän joka lähtöön, mutta alkuperäiskuntoista tai lievästi rakennettua Valiant 100 4d sedania Chryslerin pomminvarmalla Slant6-moottorilla on vaikeampi löytää.
Vuosimallin 1969 Valiantin keulalle oli tarjolla kaksi kuusisylinteristä ja kaksi V8-moottoria.
- kuusisylinteriset 170cid ja 225cid Slant-6 moottorit tuottivat 115hv ja 145hv
- tehokkaammat 273cid ja 318cid V8-moottorit 190hv ja 230 hevosvoimaa
Korimalleja ja varustetasoja oli tarjolla useita. Valiantin perusmallin, Valiant 100:n, keulalle Plymouthin jälleenmyyjän tiskillä tilattiin useinmiten pienin 170cid Slant6-moottori.
Plymouth Valiant oli oman aikansa Honda Accord
Valiant 100 oli vuonna 1969 Amerikan halvimpien neliovisten sedanien joukossa. Amerikassa Valiantia on usein verrattu 1980-luvulla kadut täyttäneeseen edulliseen japanilaiseen Honda Accordiin.
Vuoden 1969 hintavertailu:
- Valiant 100 170cid sedan, $2307. Valiantin karvalakkimallin hintalappu vastaa nykyrahassa hieman vajaata 17 000 dollaria
- AMC Rambler sedan, $2076. Valiantia pienemmällä dollarinipulla kaupasta irtosi vain AMC Rambler sedan, joka menikin erittäin hyvin kaupaksi
- Ford Falcon, $2316. Ford tarjosi Falconinsa kaikesta ylimääräisestä riisuttua hinnat alkaen -malliaan yhdeksän taalaa Valiantia korkeammalla hintalapulla
- Chevrolet Nova V6, $2345. Kuusisylinterisen Novan sai kaupasta neljäkymppiä kalliimmalla. Tarjolla oli toki 2267 dollarin hintainen nelisylinterinen Novakin, mutta ”niin alas” eivät amerikkalaiset autonostajat sentään vuonna 1969 vajonneet.
Nelisylinteriseen autoon tyytyneet tai sellaisen halunneet suuntasivat katseensa ison veden tuolle puolelle. Euroopasta laivattu Renault R10 maksoi 1775 dollaria ja edelleen hyvin myynyt 1969 Volkswagen kupla 1799 dollaria. Kokonaisuutena Valiant 100 oli hintaansa nähden tasapainoinen paketti.
Suomessa Valiant oli ja on aito amerikanrauta
Suomessa neliovinen Plymouth Valiant oli vielä 1960-luvulla suosittu auto taksikäytössä, mutta 1970-luvulle tultaessa eurooppalaiset merkit valtasivat taksitolpilla alaa. Kotikonnuillaan Amerikassa Valiant 100 oli jokapaikan halpa perusauto, mutta Suomessa Valiant oli komea Amerikanrauta, joka ei edullisimpien neliovisten perusautojen top 10 listalle mahtunut. Samalla rahalla meillä sai kaupasta edistyksellisen Citroen DS:n tai turvallisen 140-sarjan Volvon. Suomessa Valiantin ostaja halusi nimenomaan Amerikkalaisen auton. Plymouth Valiantin tapauksessa markkansa dollarihymyyn vaihtanut ostaja sai rahalleen myös paljon vastinetta.
Oikein huollettuna Valiant 100 Slant6-moottorilla on niin ikuinen, kuin bensiinikäyttöinen polttomoottoriauto vain voi olla, säilyihän Chryslerin vuonna 1959 esittelemä Slant6-moottori tuotannnossa peräti vuoteen 1991 saakka.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0