Cruising-helmi: 1973 Volkswagen 1303S "Ässäkupla"
Hiipuuko kuplavolkkarin vetovoima?
Vuonna 1968 Volkswagenilla meni lujaa. Suuren uudistuksen läpikäynyt kuplavolkkari keikkui myyntitilastojen kärkipäässä ympäri maailman. Vakavasti sairastunut toimitusjohtaja Heinz Nordhoff osasi kuitenkin aavistaa vaikeuksien olevan tulossa. Volkswagen ei voisi ikuisesti luottaa 1930-luvulla suunnitellun kuplansa vetovoimaan. Uudemmat ilmajäähdytteiset Type 3 -mallit eivät olleet yhtä suuri menestystarina kuin kupla oli ollut. Nordhoffin tarkassa valvonnassa suunnitellut ja vuonna 1968 ensiesitellyt Type 4 -mallit 411 ja 412 floppasivat nekin pahasti.
Samaan aikaan tärkeällä markkina-alueella Amerikassa Road and Track -lehti vertaili uudistunutta kuplavolkkaria Toyota Corollaan. Volkswagen hävisi japanilaiselle haastajalleen testin jokaisella osa-alueella. Toyota oli vieläpä hankintahinnaltaankin kuplaa edullisempi, joten Volkswagenille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin keskittyä autonsa sympaattisen persoonallisuuden esiintuomiseen markkinoinnissa. Volkswagenilla ymmärrettiin, että jotain olisi tehtävä ja nopeasti.
Kokonaan uuden automallin kehitystyö kuplan seuraajaksi oli hidasta ja kallista, eikä Type 4 -mallien kaltaista pettymystä enää haluttu kokea. Volkswagenin pelastanut Golf olikin valmis vasta mallivuodelle 1974. Ennen kokonaan uuden Volkswagenin esittelyä Nordhoffia seuranneen Kurt Lotzin johdolla kuplasta päätettiin ottaa kaikki mahdollinen irti ja kehittää autosta niin hyvä kuin mahdollista kopioimalla kuplaan kilpailijoiden moderneja teknisiä ratkaisuja.
Viimeinen ässä hihassa – uudet isommat ässäkuplat
Uudistustyö aloitettiin tiputtamalla kuplavolkkarin perusmallien hinta samalle tasolle kilpailijoiden kanssa. Seuraavaksi autosta suunniteltiin uudet isommat ja teknisesti kehittyneemmät 1302- ja 1303-mallit. 1970-luvulla tultaessa kuplavolkkaria oli yhä kuuluvammin kritisoitu erityisesti olemattomasta ja hankalasta tavaratilasta. Lisää tilaa matkatavaroille etupellin alle saatiin muuttamalla perinteinen vääntösauvajousitus McPherson-tyyppiseksi kierrejousilla varustetuksi jousitukseksi ja suurentamalla auton koria hieman joka suuntaan. Taka-akselilla uusissa malleissa käytettiin heiluriakselin tilalla kalliimmista 1500-malleista tuttua IRS-jousitusta, jossa vetoakselit on nivelletty molemmista päistään.
Uusi isompi Volkswagen 1302 esiteltiin vuonna 1971. Autoa valmistettiin myös 1302S-mallina suuremmalla 1600cc moottorilla ja levyjarruilla. Vuonna 1973 Volkswagen 1302-mallit korvattiin entistä kehittyneemmillä 1303 ja 1303S-malleilla. Ne tunnistaa helposti kaarevasta tuulilasista ja muovisesta modernista kojelaudasta, johon nopeusmittari on upotettu nykyautojen tyyliin suojaan ympäristön häikäseviltä valoilta. Takaa 1303-mallit tunnistaa suurista norsuntassu-takavaloista, jotka kuplan muihin malleihin asennettiin vasta mallivuodelle 1974. Sekä 1302- että 1303-malleista oli tarjolla myös lukuisia erikoismalleja.
Suomessa uusia isoja kuplia kutsutaan yleensä ässäkupliksi huolimatta siitä, löytyykö mallinimen perästä tehokkaammasta koneesta ja levyjarrukeulasta kertovaa S-kirjainta tai ei. Amerikassa ässäkuplat menestyivät hyvin ja niitä markkinoitiin Super Beetle -nimellä.
Sporttinen GT-kupla 1300S
1970-luvun ässäkuplan tunnistamista vaikeuttaa samaan aikaan 1303-mallien kanssa tarjolle tullut ”urheilullinen” 1300S-malli. Myös siinä oli ilmajäähdytteinen 1600cc bokserimoottori, levyjarrut etuakselilla ja suuret takavalot, mutta auton kori oli kuplan perinteinen kori vääntösauvajousituksella ja heiluriakselilla. Saksassa auto tunnettiin nimellä Sport käfer ja Englannissa 1300S-mallia myytiin GT Beetle -mallinimellä kunnes vakuutustyhtiöt keksivät nostaa GT-autojen sarjaan nouseen urheilullisen kuplan vakuutusmaksut muita Volkswagenin malleja korkeammiksi.
Ässäkupla on hyvä harrasteauto
Ässäkuplat jakavat Volkswagen-harrastajien mielipiteet. Monien mielestä ne eivät ole aitoja kuplavolkkareita modernimman tekniikkansa takia, eivätkä yhtä sympaattisia kuin vanhemmat 1950- ja 1960-lukujen makaavalamppuiset kuplat. Osa harrastajista taas pitää niitä juuri edellä mainituista syistä kuplavolkkareiden ehdottomina huippumalleina ja loistavina projektiaihioina vaikkapa rallipoluille.
Hyvässä kunnossa oleva ässäkupla modernilla jousituksella ja 1600cc moottorilla on parempi auto ajaa kuin perinteinen kuplavolkkari. Saksassa erityisesti 1303S-malleista on rakennettu German look -kupliksi kutsuttuja nopeita ja tehokkaita kuplia Porschen tekniikalla – todellisia Autobahnalla kilometrejä nuolevia Super Beetle -malleja siis.
Olipa ässäkuplista mitä mieltä tahansa, niitä voi mielipiteiden kirjon johdosta edelleen löytää varsin edullisesti. Ässäkuplat sopivatkin hyvin vaikkapa ensimmäiseksi harrasteautoksi. Hinnat ovat noususuunnassa, joten auton hankkimista kannattaa harkita nyt, kun niitä vielä on kohtuuhintaan tarjolla.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0