Don Yenko – Chevroletin Carroll Shelby
Corvetteilla 1960-luvulla kilpaa ajanut Don Yenko kyllästyi katselemaan pahimman kilpakumppaninsa Mark Donohuen Mustangin takavaloja ja tiesi tarkalleen mitä hänen tulisi tehdä: ryhdyttävä Chevroletin Carroll Shelbyksi.
Autokauppiaan poika
Don Yenko syntyi vuonna 1927. Seuraavana vuonna Donin isä Frank perusti autokaupan ja alkoi myydä Durant autoja. Alku oli lupaava, mutta pian taivas täyttyi tummista pilvistä. Durant kärsi pahoin vuoden 1929 pörssiromahduksesta eikä autonvalmistaja koskaan toipunut romahduksen aiheuttamista tappioista.
Frank Yenkon oli etsittävä toinen merkki edustettavakseen. Vuonna 1934 Frank avasi Chevroletin myymälän Pennsylvanian Bentleyvilleen. Kauppa kävi hyvin ja vuonna 1949 Yenkon yritys laajensi avaamalla toisen myymälän läheiseen Canonsburgiin.
Hävittäjälentokoneen ohjaamosta kilpa-Corvetten ratin taakse
Frank Yenkon poika Don ei heti innostunut mukaan perheen autokauppaan. Vauhti Donilla kuitenkin oli verissä jo nuoresta lähtien. Don hankki lentolupakirjan jo 16-vuotiaana ja täysi-ikäiseksi tultuaan palveli ilmavoimissa. Armeijauran jälkeen Don Yenko opiskeli liiketaloutta Penn State yliopistossa. Vasta valmistuttuaan 30-vuotiaana hän palasi perheyrityksen leipiin Canonsburgiin ja päätti alkaa kilpailla Corvetteilla.
"Väsyin katsomaan Mustangin takapuskuria"
1960-luvun puoliväliin tultaessa Corvettet olivat kasvaneet mitoiltaan ja niiden paino oli lisääntynyt, eivätkä Vette-tallit enää pärjänneet kilpailuissa. Kilparatoja dominoivat Mustangit ja Cobrat. ”Väsyin katsomaan Mark Donohuen Mustangin takapuskuria", Don Yenko sanoi. Niinpä Don otti mallia Caroll Shelbystä ja isänsä yrityksen kontakteilla sopi GM:n kanssa road racing kilpailuihin sopivan Chevroletin rakentamisesta.
Yenko valitsi rakentamisen lähtökohdaksi Corvair Corsan, koska auto oli yli 200 kiloa Corvetteä kevyempi. Chevroletin uusi superauto valmistui Yenkon autokaupan huoltotiloissa varsin yksinkertaisin työkaluin ja laittein. Kesäkuussa 1966 ilmestyneessä Sports Car lehdessä Yenko paljasti suunnitelleensa Corvairin korisarjan leikkaamalla sopivia paloja pizzalaatikoista.
Yenko Stinger oli menestys
Marraskuussa 1965 Yenko sai Pohjois-Amerikan road racing sarjasta vastanneelta SCCA (Sports Car Club of America) luvan osallistua Corsalla SCCA:n sarjan tuotantoautojen D-luokkaan. Ehtona oli kuitenkin sadan luokitteluauton rakentaminen 1.1.1966 mennessä. Yenkolle tuli kiire. Sadan auton rakentamiseen oli aikaa vain reilu kuukausi.
Yenko Stinger osoitti todeksi sen, mitä silloin tällöin autourheilussa näemme yhä edelleen. Pieni, tiiviisti yhteen hiileen puhaltava yritys, jolla on motivoituneet työntekijät, voi menestyä ilman suuren valmistajan suoraa tukea. Yenko sai autot Chevroletilta ja Canonsburgin liikkeessä kaikki 100 Corvair Corsaa muutettiin työntekijöiden yhteisellä ponnistuksella alle kahdessa viikossa Yenko Stingereiksi. Legendaarinen Yenko Chevrolet oli syntynyt.
Lisää voimaa radalle - Camaro Stormer
Don Yenko sekä myi Stingereitä että ajoi niillä itse kilpaa. Hän myös laajensi toimintaa niin, että Yenkoja pystyi ostamaan lähes jokaisesta Yhdysvaltain osavaltiosta Chevroletin jälleenmyyjältä. Stinger menestyi radalla kohtalaisesti, mutta vuonna 1967 Yenko päätti käyttää oppimaansa vielä paremman Yenko superauton kehittämiseen. Uudeksi lähtökohdaksi tuli uunituore Chevrolet Camaro Z/28, josta Yenko suunnitteli version A Sedan ja Trans-Am racing luokkiin.
Ensimmäinen yritys Camaron kanssa epäonnistui. Yenkon Camaro Stormeriksi ristittyä kilpa-autoa oltiin ehditty rakennetaa vain kaksi kappaletta, kun Don päätti, että yrityksen kannalta olisi parempi keskittyä katulaillisiin autoihin.
427 Super Camaro – Chevroletin superauto
GM:llä oli vuonna 1967 tehonälkäisiä autonostajia harmittanut periaate. Yli 400cid moottoria ei pieniin tai keskikokoisiin Chevroletteihin saanut edes erikseen tilaamalla. Niinpä Chevrolet Camaro oli kilpailijoihinsa verrattuna alitehoinen niin laittomissa katukisoissa kuin laillisissa drag racing tapahtumissakin. Erityisesti silloin, kun vastassa oli HEMI-moottorinen Mopar tai 427cid moottorilla varustettu Ford.
Camaro Stormerin epäonnistuttua Yenko päätti yrittää uudestaan ja lähestyä Camaron virittämistä toisesta näkökulmasta. Yenkon pajalla opeteltiin asentamaan Chevyn 410 ja 450 hevosvoimaisia 427 isolohkoja Camaron moottoritilaan ja näin Camarosta tuli auto, jolla pystyi ajamaan 11 sekunnin aikoja varttimaililla.
Yenkon 427 Super Camarosta tuli menestys niin radalla kuin myymälässäkin. Menestyksen saattelemana Yenko Chevrolet -mallisarja kasvoi ja pajalla asennettiin 427 moottoreita myös Chevelleen ja Novaan.
Yenko COPO-Camaro
Vuonna 1969 Yenko onnistui vakuuttamaan GM:n johdon Chevroletin COPO-ohjelman kautta [Central Office Production Order] asentamaan 427 moottorit Camaroon jo tehtaalla, jolloin Yenko säästyi asennustyöltä Canonsburgissa. Kaikki näyttikin Yenkon superautojen suhteen valoisalta, mutta jälleen taivas täyttyi tummista pilvistä.
Liittovaltion ympäristöviranomaiset kiristivät lainsäädäntöä, öljykriisi väijyi nurkan takana ja vakuutusyhtiöt nostivat muskeliautojen vakuutuksien hinnat pilviin. Yenkon COPO-Camaro syntyi ja kuoli muskeliautojen aikakauden loppumetreillä.
Superautoista minimuskeleihin
Yenko yritti vielä muskeliautojen jälkimainingeissa läpimurtoa pikkulohko-Novasta rakennetulla Yenko Deuce mallilla ja Yenko Stinger II mallilla, jonka perustava oli turboahdettu Chevrolet Vega. Deuce ei menestynyt, eikä Stinger II:n turboahdettu moottori läpäissyt ympäristöviranomaisten vaatimuksia. Stinger II:n loppu oli myös Yenko Chevrolet Supercarsin loppu, ainakin reiluksi vuosikymmeneksi.
Superautojen valmistuksen loputtua Yenko keskittyi kilpaa ajamiseen rakkailla Vetteillään, joko oman tallinsa auton puikoissa tai vierailevana kuskina jonkun muun tallin kalustolla. Yenko myös myi Chevrolet viritysosia varaosakatalogien avulla postimyyntinä ja kivijalkaliikkeessään Canonsburgissa.
Tiesitkö..
Yenko ehti tehdä hetken yhteistyötä brittiläisen virityspajan Weslaken kanssa. Weslake yhdistetään perinteisesti Fordin V8-moottoreihin, mutta Yenkon ja Weslaken yhteisen projektin tarkoituksena oli rakentaa Chevroletin pikkulohkoon 32-venttiiliset sylinterinkannet alumiinisilla työntötangoilla.
Yenkon alkuperäinen tilaus Weslakelle oli kannet sataan Chevroletin moottorin, mutta tiettävästi vain 10 sarjaa saatiin valmiiksi ja vain kolme moottoria koottiin kokonaisiksi Weslaken kansilla.
Turboaikakauden Yenko Camaro 1981
Turboahtaminen löi autojen suunnittelussa ja autourheilussa läpi 1980-luvun vaihteessa. Vuonna 1981 Don Yenko päätti yrittää ajan hengen mukaisesti vielä kerran. Yenkon pajalla rakennettiin kaikkiaan 19 Yenko ’Turbo Z’ Camaroa. 1981 Yenko Camarot pohjautuivat kaikki Z-28 malleihin ja niissä oli kaikissa 350cid V8-moottori, jonka Yenko ahtoi T.I. Turbolla.
Suurta menestystä yrityksestä ei kuitenkaan seurannut ja Yenkon into viritettyjen tuotantoautojen valmistajana hiipui. Seuraavana vuonna 1982 Yenkon tarina päättyi lopullisesti, sillä hän myi liiketoimintansa uudelle omistajalle.
Yenko on haluttu keräilykohde
Vuonna 1987 60-vuotias Don Yenko menehtyi lento-onnettomuudessa epäonnistuttuaan laskeutumaan Cessnallaan. Aivan Carroll Shelbyn kaltaista legendaa Don Yenkosta ei tullut, mutta Yenko Chevroletit ja erityisesti Super Camarot ovat nykyään harvinaisia ja haluttuja keräilykohteita.
Vanhan sanonnan mukaan mitään sellaista ei ole valmistettu, etteikö Suomesta löytyisi yhtä kappaletta. Miten mahtaa olla Yenko Chevrolettien laita?
Kuvat: Flickr.com, lisenssit: Creative Commons tai Public Domain
Teksti: Wheels toimitus [Kai Lappalainen]