ERIKOISARTIKKELI
Drag Racing 70 vuotta:
Aikamatka varttimailille 1950-luvun Kaliforniaan.
8.7.2020 Kai Lappalainen
Kuvat: Time Inc, Ralph Crane / Life-lehden verkkoarkisto
Elämää varttimaili kerrallaan
Sunnuntaiaamu 1950-luvun Kaliforniassa. Päivä, jota olet malttamattomana odottanut koko viikon. Olet käyttänyt kaiken vapaa-aikasi pihatielläsi sormet rasvassa katuautosi uutta pakosarjaa asentaen ja polttoaineensyöttöä säätäen naapurisi äänekkäistä vastalauseista välittämättä. Auringon ensisäteiden valaistessa nukkuvaa lähiötä pakkaat takakonttiisi hieman evästä, täytät kylmälaukun jäillä ja nostat kyytiin muutaman oluen. Käynnistät autosi moottorin ja suuntaat kohti etelää, appelsiinilehdoista nimensä saanutta Orange Countya.
Ajat hiljaisuudessa loputtomalta tuntuvien papupeltojen halki, Santa Anan keskustan läpi kauas Los Angelesin laitamille. Siellä täällä näet farmin, sitten muutaman asuintalon, mutta tunnet olevasi kirjaimellisesti keskellä ei mitään. Arvaamatta jostain kaukaisuudesta korviisi alkaa kantautua polttomoottoreiden yhä voimistuva jylinä. Lentokentän merkki tien varrella saa sinut kääntämään katseesi taivaalle, mutta turhaan. Potkurikoneiden sijaan silmiäsi häikäisee Kalifornian pilvettömältä taivaalta polttavan kirkkaana paistava aurinko.
Valtatien 101 varrelle pystytetyn kyltin kohdalta käännät keulan oikealle. Jylinä voimistuu ja pian jonotat satojen muiden kanssa pääsyä Orange Countyn lentokentän käyttämättömälle kiitoradalle.
Yleisöön vai radalle? – kysyy sinulta portilla päivystävä mies ja jatkaa: Katsojat maksavat 50 senttiä, kuljettajat dollarin.
Varttimailille tietysti! – vastaat, annat miehelle dollarin ja saat käteesi numeroidun lipun.
Varikkoalue löytyy kääntöpaikalta kiitoradan päästä, portinvartija päättää ja viittoo sinua kädellään siirtymään portilta ripeästi eteenpäin, sillä jono takanasi kasvaa.
Kiitoradan kaarre on täynnä erilaisia ajoneuvoja. Joku on saapunut varttimailille vakioauton näköisellä vuosisadan alun Ford Model A:lla, toinen suurella setelinipulla rakennetulla, vain vuoden vanhalla V8-moottorisella Chevroletilla. Pysäköit autosi kaarteeseen, vilkaiset kilpakumppaneitasi ja tarkistat vielä kerran, että sytytys on kohdallaan.
Lähtöjä päivän aikana on lähes tuhat. Sinun vuorosi tulee pian. Odotellessa vaihdat pari sanaa armeija-ajoiltasi tuttujen kavereidesi kanssa ja kiinnität huomiosi radan varteen tuotujen puhelintolppien takana kellohameessaan kilpailuja seuraavaan kauniiseen neitiin.
Kilpailunumerosi kajahtaa ilmoille varikolle asennetusta särisevästä kaiuttimesta. Hyppäät autosi ratin taakse, suljet oven, vedät hetken syvään henkeä ja käynnistät moottorin. Ajat lähtöviivalle ja vilkaiset viereiselle radalle asettuvan kuljettajan ilmettä. Sykkeesi nousee, yleisön meteli ja moottoreiden jylinä katoavat mielestäsi. Keskityt lippuun, jonka heilahdus vapauttaa hevosvoimien sinfonian. Tunnet olevasi elossa, varttimailin kerrallaan.
Voitonhuumaa laittomissa kiihdytyskilpailuissa
1950-luku oli Amerikassa autoistumisen vuosikymmen. Toisen maailmansodan jälkeinen nopea talouskasvu, teknologian kehitys, amerikkalaisen keskiluokan ja kuluttajan synty nostivat autojen myyntikäyrät pilviin. Vuoteen 1960 mennessä yli 80% amerikkalaisista perheistä oli vähintään yksi auto, monilla perheillä useampikin.
Sotavuosina vauhtiin ja vaaraan tottuneet nuoret miehet olivat kotiin palattuaan alkaneet virittää autojaan ja järjestää öisin kaupunkien laitamilla laittomia kiihdytyskilpailuja. Hot rod -kulttuuri syntyi ja valtasi pian koko Amerikan. Kehityksellä oli myös kääntöpuolensa. Voiton- ja vauhdinhuuman ohella kadulle piirrettyjen viivojen takana nähtiin rajuja onnettomuuksia ja moni nuori menetti kisoissa henkensä.
Ensimmäinen kaupallinen drag strip perustettiin Orange Countyyn
Orange Countyn Elks Lodge veljeskunnan jäsenet C.J. ”Pappy” Hart, Frank Stillwell ja Creighton Hunter ymmärsivät, että kiihdytyskilpailut ovat tulleet jäädäkseen, eikä laittomia katuajoja voida määräyksillä estää. Miehet halusivat tarjota nuorisolle turvallisen ympäristön ja paikan ajaa tosissaan kilpaa rakentamillaan ajoneuvoilla öisten katukisojen sijaan.
Kolmikko hankki projektilleen luvan Kalifornian maantiepoliisin johtaja Clifford E. Petersonilta ja Orange Countyn kunnanvaltuustolta. Yrityksensä pääomaksi he sijoittivat tuhat dollaria omia rahojaan ja aloittivat kiihdytyskisoille sopivan paikan metsästämisen. Drag stripin paikaksi valikoitui käyttämätön kiitorata Orange Countyn syrjäisellä lentokentällä. Nykyään kenttä on osa Orange Countyn John Wayne lentokenttää, mutta tuohon aikaan sunnuntaisin kentälle saapui vain muutama lento, joten kiihdytyskilpailuja voitiin järjestää käytännössä keskeytyksettä. Vastineeksi kilpailutoiminnan aloittamisesta OC:n lentoasemalla kentän omistajat halusivat 10% kolmikon keräämistä lipputuloista ja pantin, josta kentän mahdolliset vauriot korvattaisiin.
Ensimmäinen virallinen kiihdytyskilpailu järjestettiin Santa Anassa 2.7.1950
Santa Ana Drags -kiihdytysrata avautui 19.6.1950 ja oli käytössä lähes vuosikymmenen. Ensimmäinen virallinen kilpailu radalla ajettiin heinäkuun ensimmäisenä sunnuntaina vuonna 1950. Siitä eteenpäin kisoja järjestettiin lähes joka sunnuntai.
Poikkeuksen tekivät vain äitienpäiväviikonloput. Aluksi äitienpäivä-kisatkin yritettiin järjestää. Kisapäivästä nousi niin suuri kohu, että ideasta luovuttiin. Vaimot eivät päästäneet miehiään radalle äitienpäivänä.
National Dragster -lehden haastattelussa vuonna 2001 radan perustanut C.J. "Pappy" Hart sanoi:
Drag racing on ollut olemassa niin kauan, kuin autoja on ollut olemassa. Minun sanotaan keksineen kiihdytyskilpailut, sillä satuin olemaan ensimmäisen, joka perusti kaupallisen kiihdytysradan. Kalifornian Goletassa oli jo hieman aiemmin rata, mutta siellä ei pääsymaksuja kerätty.
Näin tarpeelliseksi saada nuoret pois kisaamasta kaduilta. Se oli liian vaarallista.
Jokainen oli tervetullut varttimailille
Ensimmäisen kaupallisen kiihdytysradan Santa Ana Dragsin sisäänpääsy oli maksullinen, mutta lähes kuka tahansa oli tervetullut kilpailemaan. Moni saapui paikalle piristetyllä käyttöautollaan, joku hinasi trailerilla sunnuntain kilpailuja varten suurella dollarinipulla rakennetun kiihdytysauton.
Jo muutaman kuukauden kuluttua radan avaamisesta Pappy Hartin liikekumppanit Hunter ja Stillwell vetäytyivät projektista ja möivät osakkeensa Hartille. Aiemmin Santa Anassa huoltoaseman omistanut Hart siirtyi kehittämään radan toimintaa kokopäivätyönään. C.J. Hart vakiinnutti radan pituudeksi varttimailin. Pituus lainattiin lämminveristen hevosten laukkakilpailuista. Hart myös rakensi radalleen ensimmäisen tietokoneohjatun ajanottolaitteen vanhasta Victrola-kellosta, jotta kilpailijat saisivat tarkat tiedot suorituksistaan.
Lähtöjä jopa tuhat päivässä
Parhaimpina vuosina lähtöjä ajettiin yli tuhat päivässä ja yleisöä paikan päälle saapui sadoittain. Rata veti puoleensa hot rod -harrastajia ympäri Amerikkaa. Moni saapui pitkienkin matkojen takaa kilpailemaan Santa Anan drag stripille ja katsomaan kuinka rata toimii.
C.J. Hart saavutti tavoitteensa, sillä ihme kyllä Santa Anan radalla kilpailuja käytiin ilman vakavia onnettomuuksia. Lähtöviivalle vuosikymmenen aikana asettuneista kilpailijoista yksikään ei kuollut, vaikka vakaviakin ulosajoja toki nähtiin. Yksi katsoja sen sijaan sai surmansa vauhtipyörän irrottua moottorista ja ampaistua radan yli katsomoon.
Pian Santa Ana Dragsia vastaavia ratoja perustettiin eri puolille Amerikkaa. Niistä tunnetuin oli Lions-klubin sponsoroima Lions Drag Strip Long Beachissa, jonka toimintaa C.J. Hart hetken aikaa johti Santa Anan radan kilpailutoiminnan päätyttyä.
Drag racing pioneerejä henkeen ja vereen
C.J. Hartille ja hänen vaimolleen Peggy Hartille Santa Ana Drags kiihdytysradan kehittäminen ei ollut vain liiketoimintaa, vaan he olivat drag racing pioneerejä sanan varsinaisessa merkityksessä. Peggy osallistui Santa Anassa säännöllisesti kisoihin omalla 1933 Willys coupellaan ja autokerhojen kalustolla.
Voittojensa ansiosta Peggystä tuli nopeasti harrastajien kesken tunnettu kaikkialla. Moni C.J.:n ja Peggyn radalleen laatimista ajoneuvojen luokittelua ja turvallisuutta koskevista säännöistä otettiin sellaisenaan NHRA:n sääntökirjaan, kun Pohjois-Amerikan Hot Rod Association virallisesti perustettiin toukokuussa 1951.
Elämäntyö kiihdystysautoilun parissa
Maailma muuttui nopeasti 1960-luvulle tultaessa. Uudet suihkukoneet takivät lentomatkustamisesta nopeaa ja aiempaa edullisempaa. Hot rod -harrastajien vastustuksesta huolimatta Orange County lentokentän johto päätti yksipuolisesti sopimuksensa C.J. Hartin kanssa. Neuvotteluissa Hartille tarjottiin toista paikkaa Santa Ana Dragsin toiminnan jatkamiseksi, mutta suunnitelma ei lopulta edennyt. Viimeinen kisapäivä Santa Anan lentokentällä ajettiin 21.6.1959. Orange County sai uuden kiihdytysradan vasta vuonna 1967 perustetun International Racewayn myötä.
C.J. ”Pappy” Hart menehtyi kesäkuussa 2004 tehtyään koko elämänsä töitä kiihdytysharrastuksen parissa. Hän toimi pitkään NHRA:n palveluksessa turvallisuuspuolen tehtävissä, mutta parhaiten Pappy Hart muistetaan vuosikymmenesta, jonka hän heilutti lippua lähtöviivalla tai istui Santa Ana Drags -kiihdytysradan varrelle kyhätyssä tornissa valvomassa rakastamansa lajin turvallisuutta.
Pitkän päivän päätteeksi punainen aurinko laskee horisontin taakse itään ja hämärä laskeutuu Santa Anan kiihdytysradan ylle. Jylinä vaimenee vilkkaaksi puheensorinaksi. Onnistujat esittelevät pokaalejaan, autonsa radalla hajottaneet järjestelevät pettyneinä kyytejään kotiin.
Keräät tyytyväisenä myhäillen työkalusi ja tavarasi kokoon. Aamun ensimmäisen lähdön jälkeen aihetta tyytyväisyyteen ei ollut. Missasit kakkosvaihteen ja jäit tylysti toiseksi. Toinen yritys onnistui paremmin, oikeastaan lähes täydellisesti. Santa Anan tietokoneohjattu kello pysähtyi kymmenyksen parempaan aikaan kuin koskaan aikaisemmin. Kiitoradan päästä varikolle hitaasti palatessasi kiinnitit huomion katuautosi perästä kuuluvaan vaimeaan ulinaan. Tiedossa on pitkiä iltoja autosi voimansiirtoa parannellen ennen ensi sunnuntaita.
Kisapäiväsi jäi kesken, mutta se ei enää harmita. Et lähde paluumatkalle yksin. Kaunis kellohameinen neiti istuu vierelläsi. Jerry Lee Lewis laulaa hiljaa radiossa, moottori kehrää ja avoimista ikkunoista sisään puhaltava lempeä etelätuuli kantaa mukanaan appelsiinipeltojen tuoksun ajaessasi tulevan vaimosi kanssa kohti Los Angelesin valoja, varttimailin kerrallaan.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähteet: The Orange County Register, Leslie Longin muistelmat, NHRA.com, National Dragster, Wikipedia
Kuvat: Time Inc, Ralph Crane / Life-lehden verkkoarkisto