Historiallisesti merkittävät ajoneuvot
Katsastus muuttuu Suomessa 20.5.2018. Samaan aikaan harrasteajoneuvoja koskevat katsastuslait muuttuvat myös Englannissa. Yli 40 vuotta vanhat nk. historiallisesti merkittävät ajoneuvot vapautetaan silloin katsastuspakosta ja vuosittaisesta ajoneuvoverosta. Minkälaisesta lainsäädännöstä on kyse ja olisiko sama mahdollista Suomessa?
Englannin katsastuslain muutokset lyhyesti:
- ajoneuvojen omistaja voi itse ilmoittaa ajoneuvonsa historiallisesti merkittäväksi ajoneuvoksi (Vehicle of Historic Interest)
- vain historiallisesti merkittävät ajoneuvot ovat katsastuksesta vapautettuja
- historiallisesti merkittäväksi ajoneuvoksi hyväksytään tiettyjen rajojen puitteissa kaikki ajoneuvot, joiden ensirekisteröinnistä on kulunut 40 vuotta
- ajoneuvo voi olla historiallisesti merkittävä vain, jos sen rakennetta ei ole viimeisen 30 vuoden aikana muutettu merkittävästi
- seuraavat muutokset EIVÄT ole merkittäviä, eivätkä estä ajoneuvon hyväksymistä historiallisesti merkittäväksi ajoneuvoksi:
1) turvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä tai hyötysuhdetta parantavat muutokset
2) muutokset, jotka voidaan osoittaa tehdyn sen takia, ettei alkuperäisiä tai alkuperäisen kaltaisia varaosia ole enää kohtuullisella vaivalla saatavilla
3) muutokset, joiden voidaan osoittaa tehdyn ajoneuvojen aktiivisen tuotanto- tai käyttöajan aikana
Viranomainen luottaa harrastajan ilmoitukseen
Historiallisesti merkittäville ajoneuvoille ei siis suoriteta Suomen museokatsastusta vastaavaa vuosikatsastusta tarkempaa tarkastusta, vaan omistaja ilmoittaa ajoneuvonsa vastaavan historiallisesti merkittäviltä ajoneuvoilta vaadittavia säädöksiä. Lähtökohtaisesti viranomainen luottaa ajoneuvon omistajan ilmoitukseen ajoneuvonsa kunnosta. Jos poliisi pysäyttää historiallisesti merkittäväksi ajoneuvoksi ilmoitetun ajoneuvon kadulla ja toteaa ettei se täytä määräyksiä, seuraa rangaistus vero- ja katsastuslain rikkomisesta.
Suomen museoajoneuvolaki määrää, että museoauton on oltava alkuperäistä vastaavaksi entisöity tai vuodesta 2011 lähtien myös konservoitu ajoneuvo. Esimerkiksi kuplavolkkarista rakennettu rantakirppu ei Suomen museoajoneuvorekisteriin hyväksyttävän ajoneuvon vaatimuksia täytä. Onko tämä suomalaisen lainsäädännön epäkohta? Pitäisikö kuplavolkkareiden aktiivisena käyttöaikana rakennettu beach buggy hyväksyä museoajoneuvorekisteriin? Ilman muuta pitäisi. Englannissa tämä on mahdollista, Suomessa ei. Siitä seuraa, että paljon ajoneuvohistoriallista merkittävää kalustoa jää Suomessa ilman mahdollisuutta saada historiallisesti merkittävän ajoneuvon statusta.
Lainsäädännön valmistelu yhdessä ajoneuvoharrastajien kanssa
Briteissä harrasteajoneuvojen katsastusta koskevat lainsäädännön muutokset on valmisteltu yhdessä harrasteajoneuvokerhojen kattojärjestön (Federation of British Historic Vehicle Clubs) kanssa. Lainsäätäjä sai ajoneuvoharrastajilta apua erityisesti ajoneuvojen muutoksia koskevien säädösten laatimisessa.
Mikä taho Suomessa voisi edustaa harrastajia lainsäädäntötyössä? FHRA? SAHK? Tuntuu siltä, että suomalaisten auto- ja moottoripyöräharrastajien ääntä ei joitain poikkeuksia lukuunottamatta kuulla. Meiltä puuttuu harrastuksen ja ajoneuvokulttuurin säilymistä ja kehittymistä yleisesti edistävä taho.
Olisiko Britannian klassikkoajoneuvoja koskevan lainsäädännön laatiminen mahdollista Suomessa? Tällä hetkellä siltä ei näytä. Hyvä alku voisi olla vaikkapa se, että katsastusinsinööreille annettaisiin valta myöntää vuotta pidempiä leimoja harrasteautoille. Jos auto seisoo 8kk vuodesta ja tuodaan vuodesta toiseen viimeisen päälle hyvässä kunnossa vuosikatsastukseen, voisi lähtökohtaisesti luottaa ajoneuvon omistajaan niin paljon, että autoon myönnettäisiin leima esimerkiksi kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Hyvässä kunnossa harrastepelinsä pitänyt harrastaja kun tapaa pitää autonsa hyvässä kunnossa tulevaisuudessakin.
Miten sinä muuttaisit suomalaista lainsäädäntöä ajoneuvoharrastuksen parhaaksi?
Artikkelikuva: Lewis Collard, PD
Teksti ja kuva: Kai Lappalainen, CCBY40