Fordin pilottituotantolinjalla alkuvuonna 1964 käsinkootun Mustang Hardtop Coupen runkonumerolla 00002 oli tarkoitus jäädä näyttelykiertueen jälkeen Fordin omaan autokokoelmaan. Logistisen sekaannuksen johdosta auto päätyi pienelle Fordin jälleenmyyjälle Kanadaan, joka myi sen Mustang-huumassa muiden autojen mukana. Nyt auto on tarkasti entisöity ja se huutokaupataan tammikuussa ilman hintavarausta uudelle omistajalle.
Mustang Coupe runkonumerolla 00002
Ensimmäinen koskaan rakennettu hardtop coupe korinen pre-1964.5 Ford Mustang tulee tammikuussa myyntiin Barrett-Jacksonin huutokaupassa Scottsdalessa. Auton (VIN) runkonumero päättyy numerosarjaan 00002. Huutokaupattava Mustang on on vanhin yksityisessä omistuksessa oleva Mustang.
Runkonumero 00001 kuuluu avokoriselle Mustangille, joka valmistui Fordin pilottilinjalta ensimmäisenä. Kyseinen auto on tällä hetkellä esillä Henry Fordin museossa Dearbornissa Michiganissa. Ensimmäisen coupe korisen Mustangin oli tarkoitus pysyä avokattoisen sisarensa tavoin Fordin omistuksessa, mutta auton historiasta tuli paljon mielenkiintoisempi.
Suora vaihdekeppi ja muut esituotantosarjan Mustangin erot
Myyntiin tuleva 00002 Mustang on väriltään Caspian Blue. Syvän sinistä maalipintaa korostaa auton Medium Blue sisusta. Mustangin tuotanto Fordin tuotantolinjoilla alkoi maaliskuussa 1964. Sitä ennen autoja valmistettiin kokoamalla niitä käsin pilottikäyttöön rakennetulla pienemmällä tuotantolinjalla, jolta tämä auto on esimmäisenä kovakattoisena yksilönä valmistunut.
Esisarjan Mustangissa on muutamia yksityiskohtia, jotka erottavat sen myyntiin tulleista 1964.5 tuotantomalleista. Helpoiten havaittava ero löytyy ohjaamon puolelta, sillä auton vaihdekeppi on suora. Mustang-asiantuntijat huomaavat eroja myös koripeltien särmäyksissä ja korin hitsaussaumoissa.
Numbers matching 170cid Thriftpower I6
Nyt myyntiin tuleva ensimmäinen Mustang hardtop coupe on nk. "numbers matching" auto, eli auton runko, kori, moottori, vaihdelaatikko ja muut pääkomponentit ovat kaikki alkuperäisiä osia ja niiden numerot täsmäävät auton identiteetin kanssa. Auto on myös siitä harvinainen, että se on alunperin koottu kokonaan käsityönä Fordin Mustangeja varten rakentamalla pilottituotantolinjalla.
Konepellin alta löytyy Fordin 170cid Thriftpower 101hv suora kuusisylinterinen moottori. Tätä moottoria käytettiin vain vuosimallin 1964 autoissa. Voimansiirrosta moottorilta taaksepäin huolehtii kolmiportainen manuaalivaihteisto. 170cid Thriftpower ei pärjää tehonsa tai vääntönsä puolesta vuonna 1965 käyttöön otetulle Mustangin tutummalle 200cid kutoskoneelle, joka toimi Mustangin perusmallin voimanlähteenä aina vuoteen 1971 saakka.
Fordin aidoksi todistama ja Mustangin suunnittelijatiimin vahvistama jenkkiharvinaisuus
Kauppaan kuuluu useita kansioita täynnä tietoa ja dokumentteja auton historiasta. Dokumenttien joukossa on mm. Fordin virallinen vahvistus auton historiasta sekä Mustangin suunnittelutiimien allekirjoittamia papereita auton teknisistä yksityiskohdista. Allekirjoittajiin kuuluvat Ford-harrastajille tutut nimet Mustangin suunnittelutiimistä, kuten Lee Iacocca, Hal Sperlich, Don Frey ja Gale Halderman.
Harrastajan rakkaudella entisöimä historiallinen Mustang
Auton historia on mielenkiintoinen. Tätä ensimmäistä hardtop coupe Mustangia ei nimittäin koskaan tarkoitettu myytäväksi. Auton piti toimia näyttelyautona ja olla esillä Fordin jälleenmyyjien tiloissa ennen paluuta takaisin Fordin tehtaalle ja edelleen Fordin omaan museokokoelmaan.
Logistiikkasuunnitelmassa meni kuitenkin jotain pieleen. Mustang päätyi väärään osoitteeseen, pienelle Fordin jälleenmyyjälle Kanadan lounaisnurkalle vähäväkiseen Yukon territorioon. Siellä auto myytiin ensimmäiselle omistajalleen Pohjois-Amerikan vallanneessa Mustang-huumassa muiden jälleenmyyjän saamien Mustangien mukana.
Vuosien varella autolla on ollut useita eri omistajia, kunnes se 1990-luvulla päätyi nykyiselle omistajalleen, eläköityneelle lentokapteeni Bob Frialle. Mustang on ollut omistajansa silmäterä siitä lähtien. Bob Fria on pitkän linja Mustang-harrastaja, joka on mm. dokumentoinut Mustangin kehityksen ja muutokset Mustang Genesis -kirjan kansien väliin.
Mustang huutokaupataan tammikuussa ilman hintavarausta
Herra Fria laittoin autonsa kokeeksi myyntiin jo jokin aikaa sitten, mutta 300 000 dollarin ostotarjous ei miestä vielä saanut rustaamaan allekirjoitustaan kauppakirjaan. Tällä kertaa auto myydään ilman hintavarausta, joten kaupat syntyvät parhaan tarjouksen tehneen kanssa ja uusi onnellinen omistaja saa auton kokoelmiinsa tammikuussa.
Historiansa puolesta auto on kyllä harvinainen ja pedanttisen tarkasti entisöity, mutta onko Mustangin historian tehottomimmalla moottorilla varustettu hardtop coupe omistajansa toivoman puolen miljoonan dollarin arvoinen? Sen jokainen päättäköön itse.
Lisätiedot Scottsdalen huutokaupasta löytyvät täältä.
Teksti: Kai Lappalainen
Lähde ja kuvat: Barrett-Jackson press