”Jos tulee klaava, menen kotiin, jos kruuna, Esson baarille.” Näiden sanojen päätteeksi Uuno Turhapuro heittää kolikon ilmaan Speden elokuvassa Uuno muuttaa maalle ja kolikon pysähdyttyä jatkaa: ”Klaava, Esson baarille!”
Besserwisserit, pussihousut, tyylipoliisit ja mielensäpahoittajat
Legendaarisesta Esson baarista löytyy kaikki mahdollinen tieto autoista, liikenteestä, ajoneuvokulttuurista, politiikasta ja elämästä yleensä. Autoharrastaja tietää myös, että Esson baarissa osataan kertoa minkälainen on oikea harrasteauto, kenen jenkki on oikea aito jenkki ja mitä customointeja autolle saa tehdä ja mitä ei. Ei käy kieltäminen, etteikö Esson baariin todellista tietämystäkin olisi vuosikymmenten varrella kertynyt, mutta on siellä keskioluttuopin ja kahvimukin ääressä aika moni tyylipoliisikin istunut.
Standard Oil – Ess ja Oo
Standard Oil, lyhyesti SO tai suomalaisittain ”Ess Oo”, oli Rockefellerien dynastian 1800-luvulla perustama öljy-yhtiö, joka 1900-luvun alussa hallitsi valtaosaa Ameeriikan mantereen öljyn tuotannosta, jalostuksesta, jakelusta ja myynnistä kuluttajille. Lähes monopoliasemaan noussut Standard Oil päätettiin pilkkoa Korkeimman oikeuden päätöksella vuoden 1911 toukokuussa 34 osaan. Yksi syntyneistä pienemmistä yhtiöistä oli Jersey Standard (Standard Oil Co. of New Jersey), joka myöhemmin vaihtoi nimensä Exxoniksi. Toinen SO:n pilkkomisen seurakuksena syntynyt yhtiö oli Socony (Standard Oil Co. of New York), josta tuli Mobil. Vuonna 1999 Exxon ja Mobil fuusioituivat maailman suurimmaksi öljy-yhtiöksi ja samalla suurimmaksi alkuperäisen Standard Oilin pilkkomisesta syntyneeksi yritykseksi.
Esso saapuu Suomeen
Standard Oil rantautui Suomeen samana vuonna, kun Korkein oikeus määräsi Rockefellerien imperiumin hajoitettavaksi. Suomalainen Petroleumi- ja Bensiinikomppania Standard oli Standard Oil Co. of New Jerseyn tytäryhtiö.
1900-luvun alussa elettiin rauhattomia aikoja. Suomi itsenäistyi, sisällissota syttyi, maailma tasiteli ensimmäisessä maailmansodassa ja vallankumouksen kourissa olleella Venäjällä kuohui. Levottomuudet Venäjällä johtivat perustamaan öljyn tuonnin varmistamiseksi Yhdysvalloista "Nobel – Standard Osakeyhtiö Suomessa" -yhtiön. Nobel - Standard otti vuonna 1920 haltuunsa sekä Standard Oilin Suomen liiketoiminnan että Anders Parviaisen perustaman Bakusta öljyä Sörnäisten satamaan tuoneen Nobelin Öljytuonti Oy:n.
Vuonna 1951 Nobel – Standard Osakeyhtiö Suomessa vaihtoi nimekseen Esso Oy. Liiketoiminnassa ja markkinoinnissa Esso nimi oli käytössä Suomessakin jo virallista nimenvaihdosta aikaisemmin.
Suomessa on ainutlaatuinen huoltosemakulttuuri
Autoistuvaan Suomeen kehittyi 1960-luvulta alkaen omalaatuinen huoltoasemien baarien ja kahviloiden kulttuuri, jota sellaisenaan ei taida mistään muualta maailmasta löytyä. Hyvin harvassa maassa lähdetään lounaalle huoltoasemalle tai työpäivän päätteeksi parantamaan maailmaa Esson baariin. Suomessa kulttuuri jatkuu yhä vahvana, tosin valtavilta liikenneasemilta ei taida enää Esson baarin verkkaista tunnelmaa löytää, eikä ABC-aseman kulmapöydässä enää tiedetä tarkalleen miksi Corolla on parempi Suomen teille kui Escort tai Chevyn isolohko harrastajaystävällisempi kuin Fordin vastaava.
Esson baaria on helppo kritisoida pelkästään mielensäpahoittajien ja besserwisseriden kohtaamispaikkana, mutta on Essolla ollut merkittävä osa myös Suomen autoharrastuksen ja etenkin jenkkiautokulttuurin kehittäjänä.
Leppäsuon Esson raggarit ja jenkkiharrastus
Leppäsuon Essosta leivottiin 1970-luvun alussa etenkin median toimesta Ruotsista Suomeen rantautuneen raggarikulttuurin suomalaista keskittymää. Leppäsuolta kirjoitettujen juttujen perusteella kaikenlainen autoharrastaminen oli vaarassa tulla kielletyksi. Onneksi harrastajaporukoissa oltiin hereillä, eikä koko jenkkiautokulttuuri suostunut leimaantumaan raggareiksi.
Keskisessa Suomessa autoharrastajia keräsi mm. Patalahden Esso, jossa pajatsoja ja flippereitä riitti ja huhujen mukaan kaljaa sai ostaa velaksi. Molemmat Esson baarit ovat jo historiaa, mutta yhdessä muiden Essojen ympärille syntyneiden kohtaamispaikkojen kanssa ne vaikuttivat sekä ajoneuvo- ja cruisingkulttuurin että Esson legendan kehittymiseen.
Tiikeriä tankkiin
Mutta palataan vielä lopuksi 1950-luvulle. Suomen Esson yhdysvaltalainen emoyhtiö Standard Oil Company osti Nobelin suvulta yrityksen koko osakekannan vuonna 1954 ja Suomen Essosta tuli täysin amerikkalaisomisteinen yhtiö. Tätä taustaa vasten onkin luonnollista, että erityisesti amerikkalaisten automerkkien harrastajat kokoontuivat Essolla ja tankkasivat ”Tiikeriä tankkiin”.
Esso oli vahva toimija polttoaineen jakelijana Suomessa aina vuoteen 2006 asti, jolloin SOK osti Suomen Esson ja hieman myöhemmin möi suurimman osan asemista St1:lle ja perusti oman ABC-ketjunsa kaupassa SOK:lle jääneiden 44 Esso-aseman pohjalle.
Suomen viimeinen Esso Laukaalla vaihtoi värinsä St1:n orasseihin heinäkuussa 2010. Yksi aikakausi suomalaisen ajoneuvokulttuurin historiassa päättyi, mutta legenda elää.
Klaava, Esson baarille!
Kuvat: Helsingin kaupunginmuseo, Museovirasto, lisenssit: CCBY40 ja CCBYND40.
Teksti: Kai Lappalainen