Pian kuudennen tuotantokauden jaksoilla jatkuva Fast’n Loud tv-sarja seuraa Gas Monkey Garage autoverstaan perustajaa Richard Rawlingsia ja hänen tiimiänsä heidän etsiessä klassikkoautoja rakennettavaksi ja fiksattavaksi.
Fast'n loud -sarjan idea on yksinkertainen
Richard pyrkii ostamaan autot mahdollisimman halvalla, jonka jälkeen ne kuljetetaan Gas Monkey Garagen tiloihin. Osa hankinnoista vain pestään ja fiksataan. Pitkään paikallaan seisseet autot yritetään saada käyntiin tai ainakin moottori pyörimään. Myyntikunnostuksen jälkeen autot kuvataan ja laitetaan nettiin myyntiin. Gas Monkey Garagen netissä myynnissä olevat autot löydät täältä ja täältä.
Parhaat hankinnat päätyvät projekteiksi. Autot puretaan osiksi ja rakennetaan 'lattiasta kattoon' kokonaan uudestaan Gas Monkeylle ominaisin custom-maustein. Valmiit autot myydään uusille omistajille verkon kautta tai Amerikassa suosituissa huutokauppatapahtumissa.
Fast'n loud -sarjassa ei ole kyse vain autoista
Fast’n loud ei ole puhtaasti autonrakentelusarja. Autojen rakentamisen ohella merkittävä osa sarjaa on Richard Rawlingsin yritysryppään menestymisen seuraaminen. Rawlingsin mukaan sarjassa annetaankin yksinkertaisia neuvoja niille autoharrastajille, jotka haluavat muuttaa intohimonsa ja harrastuksensa riihikuivaksi käteiseksi.
Yksi neuvoista on ostaa auto niin halvalla kuin mahdollista. Aihiota ostaessaan Richard yleensä tarjoaa ensin puolet pyyntihinnasta ja päätyy lopulta aika kauas lähtöhinnasta. Ostomansa Richard maksaa autot aina käteisellä.
Tuhat dollaria taskussa lukioajoista alkaen
Miksi menet aina katsomaan autoa mukanasi iso kasa käteistä rahaa?
- Eräs hiljattain kuollut mies opetti minulle autokaupan salat kun olin vasta saanut ajokortin. Hän neuvoi minua:
Poikaseni, voit milloin tahansa ostaa 10 000 dollarin arvoisen auton 5000 dollarilla, jos sinulla on rahat mukana taskussasi!
- Aloitin käteisen kantamisen mukanani jo lukioikäisenä. Se oli tietysti ennen kuulumatonta. Harvalla minun ikäiselläni oli melkein aina tuhat dollaria taskussa. Mutta minä pystyin milloin tahansa, vaikkapa koulun parkkipaikalla, ostamaan auton tai varaosia käteisellä ja hyvään hintaan. Opin tavan siis jo nuorena ja olen pitänyt siitä aina kiinni.
Gas monkey garagen perustaminen
Perustit Gas Monkey Garagen jo vuonna 2004. Tuliko custom-pajastasi heti menestys?
- Menestys ei milloinkaan tule ilman kovaa työntekoa ja epäonnistumisia. Sain vuonna 2004 villin yritysidean. Olen nöyrä, siunattu ja onnekas, että olen tänään tässä missä olen.
- Tie tähän oli pitkä. Kaksi kertaa minulta loppuivat rahat kokonaan yrittäessäni saada Gas Monkeyn pyörimään ja kannattamaan. Rahani todella loppuivat. Nukuin siskoni sohvalla, koska en enää pystynyt maksamaan vuokraa omasta asunnostani.
Mikä sai sinut jatkamaan?
- Näin markkinaraon, enkä halunnut epäonnistua. Puskin eteenpäin. Nämä ovat olleet hulluja vuosia.
- Minun ja Aaron Kaufmanin tunnettuuden kasvattaminen autoharrastajien maailmassa vei pitkän aikaa. Meidän piti rakentaa useita hienoja autoja, kiertää niiden kanssa ympäri maata ja näyttää ihmisille mitä osaamme ja keitä olemme. Pikkuhiljaa saimme myös lehdistön huomion.
Meidän piti kilpailla muita custom-autojen rakentajia ja alan suurnimiä vastaan ja voittaa heidät autonäyttelyissä.
- Fast’n Loud TV-sarjan osalta meidän piti miettiä ohjelmaidea ja saada tuotantoyhtiö ja tv-kanava ostamaan sarja. Siinäkin meni vuosia aikaa. Sain pajon tarjouksia pienemmiltä tv-kanavilta, mutta halusin Discoveryn ja oman tunnin mittaisen tv-sarjan.
Gas monkey garagen oma tyyli
Gas Monkey Garagen ensimmäiset näyttelyvoittajat olivat patinapintaisia rottacustomeita.
Onko rotta-look aito Gas monkey tyyli?
- Pidän siitä rakentelutyylistä, sillä lopputuloksena syntyy auto, jolla voi pitää hauskaa. Toinen ääripää on uskomattoman kauniit ja viimeistellyt autot, jolla omistaja ei uskalla ajaa ruokakaupan parkkipaikalle.
- Ihmisten ennakoasenne patina-customeita kohtaan on, että autot ovat pelkkää roskaa, riski omalle ja muiden turvallisuudelle, nopeasti kasaan kyhättyjä ruostekasoja. Me teimme autoja, joiden ulkokuori kyllä oli ruostetta ja patinaa, mutta itse autot olivat hyviä ja todella laadukakasti rakennettuja ja viimeisteltyjä.
- Toinen hyvä puoli niissä autoissa oli, että toisin kuin 100-pisteen entisöintityöt, jotka kuljetetaan trailerilla näyttelystä toiseen, rottacustomin voi tavallinenkin jenkkiautoharrastaja hankkia ja ylläpitää.
- Kysyn aina itseltäni, olipa sitten kyseessä hampurilaisten hinnoittelu, Gas Monkey tequilan litrahinta tai kalliita projekteja lukuun ottama meidän rakentamamme auto, että olisiko minun isälläni ollut tähän varaa silloin, kun itse olin lapsi?
- Minä haluan, että tavallinen työtätekevä fani tietää, että hän voi hankkia itselleen leikkikalun, auton tai moottoripyörän, joka on cool ja kiva omistaa. Siksi tahdoin Gas Monkeyn televisioon.
Fast'n loud -tv-sarja
Oliko oma tv-sarja osa suunnitelmaasi Gas Monkeylle jo alusta asti?
- Oli! Katsoin telkkarista ohjelmia kuten American Chopper ja niissä oli lähinnä prätkämiehiä. Vaimoni ja lapseni eivät katsoneet niitä sarjoja kanssasi. Niissä oli aina tappelua miesten kesken, kiroilua ja laatikoiden potkimista. Kun moottoripyörä oli valmis, suljin TV:n pettyneenä. En minä voi hankkia moottoripyörää, joka maksaa 200 000 dollaria. Voin ostaa 2000 tai ehkä 20000 dollarin pyörän.
Haluan itse rakentaa myös autoja, jotka tavallinen työtätekevä Joe voi itselleen hankkia.
- Kun päätin itse lähteä tähän mukaan, halusin tehdä ohjelman joka sopii koko perheelle ja jossa pidetään hauskaa. Olen parrakas tatuoitu kaveri, mutta minulla on villakoira eikä pit bullia. En potki laatikoita, enkä huuda toisille ihmisille.
Ovatko sarjan projektien tiukat aikataulut käsikirjoitettua draamaa?
Sarjan projekteissa työtahti on kova ja aina on kova kiire. Miksi?
- Moottoripyöräohjelmissa yhden pyörän rakentaminen kuvattiin yhden kuukauden aikana. Me teimme autoja kahdessa viikossa. Fast’n loudin ensimmäisissä osissa yhden auton rakentaminen vei aina korkeintaan kaksi viikkoa. Tuplajaksoissa neljä viikkoa.
- Me kunnostimme kaiken. Rungosta ylöspäin kaikki oli uutta. Emme vain fiksaa autoja näyttämään hyvältä televisiossa, vaan autot, joita täällä rakennamme, on rakennettu kestämään paljon pidempään. Ne vaihtavat omistajaa, enkä tahdo että ihmiset katsovat myyntiin tulevien Gas Monkey -autojen laatuja ja sanovat, että tuohan on roskaa, joka on tehty näyttämään hyvltä televisiossa.
- Aaron Kaufman oli samaa mieltä. Meidän maineemme on rakentamiemme autojen varassa. Emme mene siitä mistä aita on matalin. Kaksi viikkoa on lyhyt aika rakentaa auto ja pitää laatu korkeana. Joskus tulee kiire.
Richard Rawlings on menestyvä custom-autoja rakentava yrittäjä
Pysyykö sinulla itselläsi lenkkiavain kädessä vai oletko yrityksen kasvot?
- Osaan kyllä kaikenlaista, olen ollut tällä alalla jo pitkän aikaa. Ymmärrän miten autot toimivat. En hitsaa enkä ole peltiseppä, mutta osaan tehdä autolle perushuollon.
- En osaa sitä mitä Aaron Kaufman teki tai mitä muu tiimimme tekee, mutta osaan sen mitä he eivät osaa. Keskityn business-puoleen, jotta voimme rakentaa parhaita mahdollisia autoja.
Mikä on paras osa työstäsi?
- Tulen töihin aamulla usein ensimmäisenä ja katson kun työntekijäni saapuvat paikalle. Olen ylpeä siitä, että palkkalistoillani on yli tuhat ihmistä. Minun on tehtävä työni paremmin kuin kenenkään muun toimistossani, jotta jokainen työntekijäni voi huolehtia omasta perheestään.
Hyvää tv-viihdettä, mutta..
Richard Rawlings on tv-kasvo, jonka tyylistä joko tykkää tai sitten ei. Moni autoharrastaja toivoisi sarjan keskittyvän pelkästään autojen rakentamiseen. Ei käy kiistäminen, etteikö Gas Monkey Garagessa syntyisi hienoja autoja. Mutta kuten Richard itsekin sanoo, sarja on tehty suuremmalle yleisölle, joka tarvitsee muutakin kuin hitsaamista ja hiontapölyä. Jos Fast'n loudissa on liikaa draamaa, kannattaa katsoa Bitching Rides -sarjaa.
Fast'n loud on joka tapauksessa ollut maailmanlaaja menestys. Menestys poiki Garage rehab -spin off sarjan, jossa Richard ja hänen tiiminsä antavat aikansa ja osaamisensa kituuttavien autokorjaamoiden käyttöön. Sarja on ok katsottavaa, muttei viihteenä yllä Fast’n loudin tasolle.
Ainainen kiire sai lopulta Aaron Kaufmanin jättämään Gas Monkey Garagen ja perustamaan oman Fordin pickuppeja customoivan Arclight fab pajan. Aaronin oma tv-sarja Shifting gears alkaa Discoveryllä keväällä 2018.
Kuvat: Flickr [Lwp kommunikacio, JamesBond], lisenssi: CCBY20
Teksti: Wheels.fi toimitus, lähteet: Gas monkey garage somekanavat