Ford Torinon tarina
Osa 1: Mustangin varjosta NASCAR-kuninkaaksi
"Italian Detroitin" kapeilta kujilta nimensä saanut Ford Torino lupasi ostajilleen ripauksen eksoottista luksusta. Fordin mallistossa Torinon idea oli korvata pitkäikäinen Fairline malli ja viestiä Fordin uudesta, entistä kauniimmasta ja tehokkaammasta imagosta. Torinon oli tarkoitus puhutella kokonaan uutta autonostajien sukupolvea.
Ford Torino esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 1968, mutta auto ei heti herättänyt suuria tunteita. Laimean vastaanoton syy oli Fordin malliston kuumin auto Mustang, josta puhuttiin niin kadulla kuin lehdistössäkin. Mustang oli auto, joka tähditti Hollywood-elokuviakin. Torinossa ei ollut samaa myyttistä glamouria, joka Mustangiin yhdistettiin.
Torinon onni näytti kääntyvän vuonna 1970, kun Torinosta tuli oma erillinen mallinsa ja yhteys Fairlinen kanssa katkesi. Kokonaan uudeksi suunniteltua Torinoa mainostettiin ”tuulen muotoilemana ja muskeliauton uutena tulemisena.” GT ja Cobra varustevaihtoehdot nostivat Torinon suorituskyvyltäänkin muskeliautojen eliittiin. Ford Torinon tarinaan tutustuminen on kuitenkin syytä aloittaa auton ensimmäisestä vuosimallista 1968.
1968 Ford Torino
Ensimmäinen Torino oli edellisen vuoden Fairlinea suurempi auto. Suunnittelun lähtökohdaksi otettiin parempi suorituskyky ja mukavuus jo vakiovarusteena. Auton kattolinja muotoiltiin modernimmaksi. Uudet muodot koskivat niin Fastback kuin hardtop-malleja, jota kutsuttiin myös kaksioviseksi formal roof -autoksi. Varsinaisten Torino mallien lisäksi myös Ranchero pickupin korin muotoilussa oli Torinon uudet piirteet, etenkin auton keulassa. Perinteisestä Fairline nimestä ei johtoportaassa uskallettu heti luopua, vaan nimi säilyi Torinon perusmallien nimen osana aina vuoteen 1971 saakka.
Ensimmäisenä mallivuotenaan Torino oli saatavilla kaksiovisena hardtoppina, neliovisena sedanina tai neliovisena farmarina (station wagon), jonka kyljet oli koristeltu vinyylisellä puujäljitelmällä. Perusmallin moottori oli Fordin 115 heppainen 200cid kuutoskone. Parempaa suorituskykyä kaivanneet Torinon ensiostajat hankkivat auton GT-varustetasolla, jonka sai kaksiovisena hardtoppina tai SportsRoof nimellä varustettuna fastbackkinä.
GT-mallin perusmoottori oli 302cid V8, joka kaksikurkkuisella kaasuttimella varustettuna tuotti 210 hevosvoimaa. Jos tämä ei riittänyt, löytyi varustelistalta myös suurempi 390cid V8, joka nelikurkkuisella kaasuttimella nosti tehon 325 hevosvoimaan. Virallisesti todellinen muskeliauto, Torino Cobra esiteltiin vasta vuonna 1969, mutta noin 600 Torinoa varustettiin jo vuonna 1968 Cobra Jet 428cid V-8 moottorilla, jonka tehoksi ilmoitettiin 335 hevosvoimaa.
1969 Ford Torino/Fairline Cobra
1960-luvun loppu oli muskeliautojen kulta-aikaa. Yksi tuon aikakauden villeimmistä tehdasviritteisistä autoista oli Cobra Jet -moottorilla varustettu vuosimallin 1969 Torino/Fairline Cobra. Vauhdin- ja tehonjanoinen kuluttaja saattoi ostaa mistäpäin valtakuntaa tahansa Fordin jälleenmyyjältä uuden Cobran fastback tai hardtop korilla.
Autossa oli vakiona 428 Cobra Jet isolohko nelikurkkuisella kaasuttimilla, joka tuotti 335 hevosvoiman tehon. Vakiona Cobrassa oli myös nelivaihteinen lattiamanuaali, tuplaputket pakosarjan päässä, vahvistettu alusta ja kuppi-istuimet. Jos tämä ei vielä riittänyt, sai moottorin ilmansaantia tehostaa Ram Air-paketilla ja liikkellelähtöjä parantaa Traktion-Lok-tasauspyörästöllä.
Traktion-Lok lisää tasauspyörästöön esijännitysjousen, joka mahdollistaa tasauspyörästön lukon toiminnan myös silloin kun pitoa on heikosti. Traktion-Lok tarjoaa siis vakiota paremman pidon, mutta samalla jäykemmän ajotuntuman, koska lukko ei luista helposti esim. mutkaan taitettaessa.
1969 Ford Torino Talladega
Vuoden 1969 kohutuin uutuus oli Fordin vastaus NASCAR-sarjan hullujen vuosien kilpailuun amerikkalaisten kilparatojen herruudesta. NASCAR-sarjan luokitteluvaatimuksissa määrättiin, että autonvalmistajien piti valmistaa kilpa-autoistaan vähintään 500 luokitusautoa myytäväksi suurelle yleisölle. Fordin NASCAR-kilpa-auton aihioksi otettiin Torino, johon tehtiin tuulitunnelissa auton aerodynaamisia ominaisuuksia parantavia muutoksia. Näin syntyi Ford Torino Talladega.
Kauempaa katsottuna Talladega ei juuri eroa Fairline SportsRoof mallista, mutta lähempää jo yhdellä vilkaisulla auton keulan aerodynaamiset muutokset nousevat esiin. Talladega suunniteltiin ajan henkeen sopivasti tuulitunnelissa Holman & Moodyn toimesta. Talladegan keulan maski on nostettu samaan tasoon keulan muiden osien kanssa. Etupuskuri näyttää vakiolta, mutta se on takapuskurista muokattu aerodynaamisempi malli, joka on asennettu vakiota alemmaksi. Puskuri toimii yksinkertaisena versiona etusiivestä, joka pakottaa ilman auton alle tuottamaan aerodynaamista pitoa kovissa nopeuksissa.
Talladega näyttää myös Torinon perusmallia pidemmältä, eikä kyse ole vain optisesta harhasta, vaan auton keulaa venytettiin peräti kuusi tuumaa. Tämä ratkaisu yhdessä etupuskurin kanssa vähensi keulaan kohdistuvaa nostoa ja painoi auton keulan suurissa nopeuksissa radan pintaan.
Torino Talladega radalla ja kadulla
Korin peltien alla Talladegassa sykki 428 Cobra Jet V8-moottori vakiota tehokkaammalla jäähdyttimellä. Cobra Jetin sai optiona Ram Airilla myös Talladegaan. Moottorin öljynjäähdytystä tehostettiin erillisellä öljynjäähdyttimella. Samoin myös ohjaustehostimelle asennettiin oma lisäjäähdtytin. Talladegan etuakselille pultattiin levyjarrut. Iskunvaimennin asennettiin kuljettajan puolella taka-akselin taakse, apparin puolella akselin eteen. Etuakselin osat vahvistettiin ja niitä myytiin ultravahvoina lisävarusteina myös muihin Torinon malleihin. Tehokkaista Torinoista tuttua Fordin Traktion-Lok tasauspyörästöä ei Talladegaan saanut edes lisävarusteena.
Siviilikäyttöön myydyissä Talladegoissa oli kaikissa Fordin oma SelectShift Cruise-O-Matic kolmiportainen automaattivaihteisto. Samoin perävälitys oli kaikissa malleissa sama 3.25:1.
Talladegan värikartalta löytyi kolme värisävyä, Wimbledon White, Royal maroon ja Presidential Blue. Pintaväristä huolimatta kaikkien autojen sisustan materiaalien väri oli musta. Konepelti oli sekin mattamusta ja autoissa oli vakiosta poikkeavat erikoisvanteet.
Ford valmisti lopulta noin 750 Talladegaa kuluttajamarkkinoille. Talladega oli menestys kilparadoilla. Vuosina 1969-1970 Talladega voitti 29 osakilpailua liittovaltion tasolla ja toi Fordille kotiin niin NASCAR kuin ARCA mestaruudet. Menestyksen siivittämänä kallis Talladega meni hyvin kaupaksi myös jälleenmyyjien salongeissa.
Kuningaskobran isku myöhästyy - Ford King Cobra
Vaikka menestystä kilparadoilla tuli, myös kilpailusta tuli kokoajan kovempaa. Vastatakseen Dodge Daytonan ja Plymouth Superbirdin uhkaan NASCAR-radoilla, Fordin suunnittelukeskuksessa Larry Shinodalle annettiin tehtäväksi rakentaa vieläkin aerodynaamisempi versio Torinosta ja Cyclonesta. Näin syntyi Torino King Cobra, joka ensisilmäyksellä näyttää Torino SportsRoofin ja Datsun 240Z yhdenyönsuhteesta syntyneeltä risteytykseltä.
Aerodynaamisen korin lisäksi myös auton alusta suunniteltiin uudelleen. Moottoriksi King Cobran keulalle asennettiin 429 Super Cobra Jet V8. Loppukesällä 1969 King Cobra oli edennyt suunnittelupöydältä testivaiheeseen. Auto vietiin Daytonan radalle, jossa Cale Yarborough lähti ajamaan sillä lämmittelykierroksia ennen varsinaista testiohjelmaa.
Yarborough kuitenkin palasi pian takaisin varikolle päätään pudistellen. Auto näytti paikallaan seistessä nopealta ja tuulitunnelissa saavutettujen tulostenkin mukaan kaiken piti olla kunnossa. Radalla kaikki oli toisin. King Cobran keula muodosti suurilla nopeuksilla liikaa nostetta tehden auton ajettavuuden vaarallisen kehnoksi. Konseptiauto päätettiin viedä takaisin tehtaalle parannettavaksi. King Cobra ei kuitenkaan koskaan päässyt takaisin tuulitunneliin, sillä muutoksen tuulet puhalsivat niin Fordin johdossa kuin NASCAR-sarjassakin.
Bunkie Knudsen, joka oli taannut Fordin johdossa osallistumisen kalliisiin kilpasarjoihin, sai lopputilin 2.9.1968. Vielä samassa kuussa lähtöpassit sai myös King Cobran suunnittelusta vastannut Larry Shinoda. Myös NASCAR-sarjan sääntöjä muutettiin. NASCAR-autojen haluttiin olevan tuulitunneliautojen sijaan sarjan nimen mukaisesti lähempänä vakioautoja.
Luokitteluautoksi enää riittänyt 500 auton valmistaminen kuluttajamyyntiin, vaan nyt vaadittiin 3000 auton valmistamista. Tämä merkitsi sitä, ettei autonvalmistajien ollut enää kannattavaa valmistaa pelkästään kilparadoille tarkoitettuja erikoismalleja, vaan käyttää kilpa-autojen pohjana oikeita vakioautoja. Näin päättyi yksi aikakausi, Aero wars, NASCAR-sarjan historiassa, muuttamalla yhtä lukua kilpasarjan säännöissä.
Ford Torino koki täydellisen uudistumisen mallivuodelle 1970. Tuulitunnelissa muotoiltua modernia Fordia mainostettiin "muskeliauton uutena muotona". Jatkamme Ford Torinon tarinaan tutustumista sarjan toisessa osassa.
Teksti: Kai Lappalainen