Kaksi myytyä F-sarjan Fordia minuutissa
Ford myi viime vuonna keskimäärin 2452 uutta F-sarjan autoa päivässä, siis yhden joka 30. sekunti. Käsittämätön menestys juontaa juurensa 70 vuoden taakse tammikuuhun 1948, jolloin Ford esitteli kokonaan uuden F-sarjan pickupin. Ensiesittelyn jälkeen Fordin tuotantolinjoilta on valmistunut yli 35 miljoonaa F-sarjan autoa, eikä menestykselle näy loppua.
Uusi moderni Ford pickup
Vuosina 1948-1952 valmistetut F-sarjan ensimmäisen sukupolven Ford F-1 pickupit eivät nykyisten brutaalia voimaa uhkuvien pickupien valossa näytä kovin moderneilta. Ilmestyessään sodanjälkeisen Amerikan katukuvaan ja farmien tiluksille 70 vuotta sitten Ford F-1 edusti kokonaan uutta suunnittelua, jonka lähtökohtana oli rohkeampi ja modernimpi ulkoasu.
F-1:stä riisuttiin pois niin paljon sotaa edeltäneiden mallien piirteitä kuin mahdollista. Ajovalot siirrettiin pois perinteiseltä paikaltaan lokasuojien päältä ja upotettiin osaksi auton maskia. Keulan ilmettä modernisoitiin yhdistämällä valot viidellä vaakasuoralla koristelistalla. Vanhempien Fordien Art deco -keulamerkki sai väistyä konepellin etuosaan sieraimiksi muotoiltujen ilmanottoaukkojen tieltä.
V8-moottorivaihtoehto aiottiin jättää varustelistalta pois
Uusi muotokieli onnistui naulan kantaan. Moottoripuolella Fordilla meinattiin kuitenkin sortua virheisiin. Chevrolet työnsi Fordin pois parhaiten myyvän pickup-valmistajan paikalta 1930-luvun puolessa välissä ja hallitsi markkinoita kuusisylinterisillä moottoreilla varustetuilla malleillaan vielä 1948, kun Ford F-1 esiteltiin. Chevroletin viitoittamaa tietä seuraten myös Fordilla oli suunnitelmana jättää V8-moottori F-sarjasta kokonaan pois. Ratkaisua perusteltiin sillä, että kahdeksansylinterisistä autoista uskottiin tulevan liian kalliita.
Viime hetkellä ennen tuotannon aloitusta yhtiön sisältä painostettiin johtoa lisäämään myös V8-moottorivaihtoehto varustelistalle. Painostus tehosi ja ostajilla oli mahdollisuus valita moottoriksi joko 226cid 95hv suora kutonen tai 239cid V8, joka tuotti 100hv tehon. V8-moottori nosti auton hintaa 20 dollarin verran, joka nykydollareissa vastaa reilun 200 dollarin lisähintaa.
Ford F-1 oli askeettinen työkalu kovaan käyttöön
Vuoden 1948 Ford F-1 maksoi sata dollaria enemmän kuin edellinen malli, mutta jälleenmyyjien ovien saranat olivat kovilla, sillä kauppa kävi kiivaana. Kuusisylinterisen perusmallin hinta oli 1144 dollarilla, joka nykyrahassa on hieman yli 12 000 dollaria.
Fordilla ei ole säilynyt tarkkoja F-1 pickupin myyntilukuja, vaan kaikkien kahdeksan vuonna 1948 esitellyn F-sarjan mallien tuotantoluvut yhteensä. Kuusisylinterinen myi hieman paremmin (166000 kappaletta) kuin lättäpää V8-moottorilla varustettu F-sarja (139000 kappaletta). Luvut ovat silti niin lähellä toisiaan, että Fordin johtoportaassa tuskin harmiteltiin päätöstä ottaa V8-malli sittenkin tuotantoon.
Kattava valikoima lisävarusteita
Perusmallin varustelista oli lyhyt. Autossa oli vakiona 16 tuumaiset vanteet 6.00 renkailla, kolmiportainen lattiamanuaali, 10” kytkin, 3.92:1 välitteinen perä, öljynsuodatin ja öljykylpyimuiltan puhdistus, yksi takavalo, puskuri vain edessä, vanteiden koristekapselit, yksi tuulilasin pyyhin ja aurinkolippa kuljettajan puolella.
V8-moottori oli kokonaisuuteen nähden edullinen lisävaruste. Sodan jälkeiseksi autoksi Ford F-1:n varustelistalla oli moottorin ohella paljon muitakin vaihtoehtoja, joilla auton hinnan sai halutessaan kohoamaan reippaasti. Suurinta osaa pidetään nykyään itsestään selvyyksinä.
Varustelistalta saattoi ruksata tuulilasinpyyhkimen myös apparin puolelle, samoin takavalon. Lämmityslaite ja takapuskuri olivat niin ikään lisävarusteita. Rankkoihin olosuhteisiin rakennettua F-1 pickuppia saattoi myös vahvistaa valitsemalla varustelistalta 11” kytkimen, 4.27:1 perävälityksen, 6-kankaiset renkaat, vahvistetun kolmivaihteisen tai vahvistetun nelivaihteisen vaihteiston tai tehokkaamman jäähdyttimen.
"If it ain't broke, don't fix it"
Toimivaa ei kannata korjata. Fordin F-sarja säilyi kolme ensimmäistä vuotta lähes muuttumattomana ja myi hyvin. Vuonna 1951 auton koki pienen kasvojen kohotuksen. Vaakasuorat koristelistat auton keulalta poistuivat ja tilalle tuli leveä kolmeen osaan jaettu voimaa uhkuva tanko, joka yhtyi ajovalojen kehyksiin. Fordin nimen muodostaneet erilliset kirjaimet konepellin alta poistettiin, samoin konepellin ”ilmanottosieraimet”. Tilalle tuli kolmiosainen ilmanottoaukko, johon Ford nimi oli yhdistetty ja Fordin V8-logo.
Etupuskuri muotoiltiin sekin vahvemman ja suuremman näköiseksi ja takaikkunaa suurennettiin. Kabiinin puolella mittaristo muotoiltiin uudelleen ja varustelistalle lisättiin 5-Star Extra-optio, joka sisälsi kattoverhoilun, äänieristyksen ja lukittavan hanskalokeron. Vuosimalliin 1952 esiteltiin uusi kuusisylinterinen 215cid ”Cost clipper” moottori.
F-sarjan menestys jatkuu vahvana
F-1 pickup ei ollut ainoa uutuus, jonka Ford vuonna 1948 esitteli, vaan avolavainen F-1 oli osa uutta F-sarjaa. Siihen kuuluivat autojen kantavuuksien mukaan numeroidut pickupit F-1 mallista F-3 malliin sekä pickup-malliin pohjautunut umpipakettiauto, COE-malliset (cab-over-engine) F-5 ja F-6 kevytkuorma-autot ja koulubussit sekä suuremmat kuorma-autot. Kaikkiaan kantavuusluokkia oli kahdeksan.
Avolavainen F-1 pickup oli uuden F-sarjan malleista suosituin ja siitä muodostui amerikkalaisen autokulttuurin ikoni. Fordin F-sarjan menestys alkoi toden teolla 1970-luvulla ja jatkuu yhä edelleen. Ford F-1 loi menestykselle vahvan pohjan, jota vuonna 1953 ensiesitelty seuraaja F-100 ansiokkaasti jatkoi.
Vuoden 1948-1952 Fordin F-1 pickupit ovat haluttuja harrasteajoneuvoja. Osia on saatavilla hyvin niin entisöintiin kuin customointiinkin. Makuasioista lienee turha kiistellä, mutta kyllä amerikkalaisessa pickupissa V8-moottorilla on sitä jotakin suuren ja vapaan maailman tunnelmaa, jota vaikkapa auton eurooppalaisesta vastineesta ei löydä.
Kuvat: Ford Media ja Greg Gjerdingen (Creative Commons Attribution 2.0)
Teksti: Kai Lappalainen