- Shelbyn Little Red nimellä tunnettua 1967 GT500 EXP prototyyppiä on pidetty kadonneena Graalin maljana, jota on turhaan yritetty etsiä
- Little Red on ainoa Mustang GT500 hardtop coupe, jonka Carroll Shelbyn virityspaja Shelby American Fordin pyynnöstä rakensi
- Auton historian dokumentoinnissa ja entisöinnissä on otettu avuksi joukkoistaminen (crowdsourcing)
Graalin malja
Lempinimen Little Red saanut Mustang oli punainen vuosimallin 1967 Ford Mustang GT hardtop coupe vinyylikatolla, jonka Ford syksyllä 1966 lainasi Carroll Shelbyn virityspajalle Mustangin viritysosien testipenkiksi. Erikoiseksi auton teki konepellin alle jo tehtaalla ahdettu moottori, Fordin isolohkoon rakennettu 428cid Cobra V8 kahdella nelikurkkuisella Holley kaasuttimella. Kyseessä oli vasta toinen kerta, kun moottori oli soviteltu Mustangin keulalle ja ensimmäinen, kun kanta-autona oli hardtop coupe.
Suurelle yleisölle myyntiin tullutta Shelby GT500 autoa myytiin vain fastback ja avomalleina. Niinpä Little red on äärimmäisen harvinainen, sillä auto jäi ainoaksi Shelbyn rakentamaksi hartop coupe korimalliseksi GT500-autoksi. Little Redin osalta Shelby vei tosin viritetyn Mustangin konseptinsa entistäkin pidemmälle, sillä 428cid moottorin kylkeen asennettiin lisätehoa tuottamaan remmiahdin.
Tarinoiden myyttistä Graalin maljaa ovat etsineet niin kuningas Arthurin Pyöreän pöydän ritarit, Indiana Jones kuin Dan Brownin kirjojen sankaritkin. Mustang harrastajille jo kauan sitten tuhotuksi luullun Little Red nimellä tunnetun Shelby GT500 prototyypin löytyminen on kuin Graalin malja olisi yhtäkkiä löydetty.
Shelbyn pelastuminen varmalta tuholta
Little Red toimi Shelbyn pajalla testialustana lopullisen GT500-mallin suunnittelussa. Auto myös kiersi Los Angelesia yhdessä Carroll Shelbyn kanssa erilaisissa promotilaisuuksissa. Kun GT500-malli julkaistiin ja myynti alkoi, Shelby lähetti Little Redin takaisin Fordin tehtaalle. Fordilla prototyyppiauto oli tarkoitus hävittää tuhoamalla se.
Takaisin tehtaalle päästyään Little Red jostain syystä kuitenkin vältti murskaamisen. Auto päätyi coloradolaisen Ford-jälleenmyyjän myyntihalliin, josta sen osti Vietnamin sodassa haavoittunut sotaveteraani. Hän ajoi autolla muutaman vuoden, mutta myi sen sitten uudelle omistajalle Wyomingiin. Auton toinen omistaja muutti pian Teksasiin, jonne myös auto siirtyi muun muuttokuorman mukana. Teksasissa auto päätyi syystä tai toisesta varastoon odottamaan parempia aikoja, mutta ikävä kyllä joku murtautui varastoon ja vei mukanaan auton alkuperäisen moottorin, lokasuojat ja muita osia.
Varastosta auton omistaja siirsi varkaan jäljiltä jäljelle jääneen rullaavan Shelby-prototyypin serkkunsa maatilalle ja jätti auton tilalle taivasalle muiden hylättyjen autojen viereen. Sieltä Barrett-Jakson autohuutokaupan omistaja Craig Jackson Holy Grail Shelbyn lopulta löysi.
Kuin neulan etsimistä heinäsuovasta
Craig Jackson:
Little Redin löytäminen on elämäni merkittävin löytö. Tämä Shelby prototyyppi on ollut kaikkein etsityin ja saavuttamattomin sodanjälkeisen ajan amerikkalainen auto. Lukemattomat ammattilaiset ja harrastajat ovat etsineet autoa sen jälkeen, kun se 1960-luvun lopussa katosi.
Monet uskoivat auton tulleen tuhotuksi sen jälkeen, kun prototyyppiä ei enää tarvittu. Nyt voin innoissani kertoa, että niin ei käynyt. Löysimme auton ja aiomme entisöidä sen takaisin alkuperäiseen loistoonsa.
Etsintään osallistunut entisöijä Jason Billups:
Little Redin etsiminen oli kirjaimellisesti neulan etsimistä heinäsuovasta. Kaikki etsivät autoa sen Shelbyn tehtaalla saaman uuden runkonumeron perusteella, mutta päätyivät umpikujaan.
Me päätimme selvittää auton alkuperäisen Fordilta saadun runkonumeron. Tehtävä ei ollut helppo, mutta lopulta onnistuimme siinä. Ford-runkonumeron perusteella selvisi auton viimeinen rekisteriin merkitty omistaja ja hänen yhteystietonsa.
Joukkoistaminen avuksi auton entisöinnissä
Auton omistajalla ei ollut aavistustakaan, minkälainen harvinaisuus hänen tilallaan Teksasin polttavan auringon alla makasi. Craig Jackson osti auton omakseen ja nyt Little Red on tarkoitus entisöidä alkuperäiseen kuntoonsa osaksi Shelby-kokoelmaa, johon jo kuuluu toinen GT500 Shelby-prototyyppi Green Hornet.
Entisöinti ei kuitenkaan tule olemaan helppoa, sillä vanhoja kuvia tai tietoa autosta on vain vähän tallella. Auton entisöinnissä onkin päätetty ottaa avuksi joukkoistaminen (crowdsourcing). Entisöintiä varten on avattu verkkosivu osoitteessa ShelbyPrototypeCoupes.com, johon kaikkia auton historiasta jotain tietäviä pyydetään kirjoittamaan autosta muistoja ja tarinoita tai lähettämään autoon liittyviä kuvia.
Teksti: Kai Lappalainen
Kuvat ja tekstilähde: Barrett-Jackson Press Release