Kevätaurinko lämmittää, asfaltti kuivuu, harrasteautot ja -pyörät ilmestyvät kaduille ja työmatkalla vastaan tulee toinen toistaan hienompia jenkkejä ja täysentisöityjä museoautoja. Ajokausi on aluillaan ja mielessä pyörii näyttävä kruisailu unelmien avolla pitkin rantabulevardia. Omasta tallista auto kuitenkin puuttuu, valmiit tuntuvat liian kalliilta ja ensimmäisen projektiauton osto ja itse rakentaminen tuntuu parhaalta vaihtoehdolta. Ennen projektin hankintaa, lue nämä 10 vinkkiä:
1. Projekti maksaa enemmän, kuin kuvittelet
Laske etukäteen paljonko projektin maaliin vieminen tulee maksamaan. Aihio, varaosat, korityöt, maalaus, sisusta, vanteet, renkaat, katsastus jne – ja tuplaa laskun summa! Voi olla, että lopulta pääset halvemmalla kuin tuplasummalla, mutta jokatauksessa projekteilla on tapana maksaa huomattavasti enemmän kuin alunperin kuvitellaan.
2. Projekti kestää pidempää, kuin kuvittelet
Käsi pystyy kaikki te harrastajat, jotka olette saaneet projektinne valmiiksi alunperin suunnitteltua aikataulua nopeammin? Kovin montaa kättä ei taida nousta. Autoprojekteilla on tapana venyä. Etenkin, kun projektin lähtökohtana on ollut huonoon kuntoon päässyt aihio tai tekniikkaa on tarkoitus virittää.
3. Ruoste
Tasaisesti ruostunut pinta on parhaimmillaan kaunista katseltavaa. Tosiasia on kuitenkin se, että ruoste tappaa auton kuin auton. Projekti, jossa ensi katselulla näyttää olevan hieman ruostetta siellä täällä, on vain harvoin sitä. Pieni ruostereikä helmassa paljastuu lähes poikkeuksetta suureksi ruostekorjaukseksi ja merkitsee pellin vaihtamisen lisäksi pohjatöiden tekoa ennen maalaamista. Jos et nauti peltitöistä, hanki mahdollisimman hyväkuntoinen aihio projektin lähtökohdaksi.
4. Hanki vain laadukkaita työkaluja
On houkuttelevaa ostaa tarjoushallista edullinen työkalusarja. Parhaimmillaan se voi olla kymmeniä kertoja halvempi, kuin vastaava laatusarja. Vanha sanonta ’köyhällä ei ole varaa ostaa halvinta’ pätee silti edelleen työkalujen suhteen. Kun halpa räikkä hajoaa yöllä kaksi tuntia ennen lähtöä vuoden tärkeimpään tapahtumaan, kaikki M8 pulttien kannat pyöristyvät, eikä ruuveja saa auki, ei jäljelle jää muuta vaihtoehtoa, kuin ostaa samat työkalut uudestaan – laadukkaina.
5. Vauhti maksaa, kuinka kovaa haluat mennä?
Ärjyvä 454 katurotta pikkulohkon tilalle, stroukattu kupla tai turbotettu M30 ovat kaikki houkuttelevia vaihtoehtoja vakiotekniikalle, mutta vauhdilla on hintansa. Melkein mikä tahansa moottori kestää virittämistä – jonkin aikaa. Luotettava tekniikka maksaa, eikä pelkkä tehon nostaminen riitä. Samalla on huolehdittava jäähdytys, polttoaineen syöttö, alusta, jarrut, jne kuntoon. Vauhti on paitsi hauskaa, se myös aiheuttaa riippuvuutta. Nälkä kasvaa syödessä ja vauhtia tarvitsee pian lisää – ja se maksaa.
6. Kuvaa ja arkistoi kaikki
Kuvaa kaikki, useasta eri kulmasta. Jos FB-kaverisi jakavat kuvia jokaisesta syömästään ruokalajista, jaa sinä kuva jokaisesta projektiautosta irrottamastasi osasta. Kuville on käyttöä siinä vaiheessa, kun pahimmillaan vasta vuosien päästä pääset ruuvaamaan niitä takaisin paikoilleen. Laita osat omiin pusseihinsa tai laatikkoihin ja kirjoita jokaiseen selkeästi mistä osa on irrotettu ja miten se oli alunperin kiinni.
7. Joku toteuttaa unelmiesi projektin paremmin kuin sinä. Ja se on ok.
Kun lopulta saat oman projektisi valmiiksi ja lähdet näyttämään sitä julkisesti ensimmäiseen tapahtumaan, viereesi pysäköi samanlainen kupla, jossa kaikki omat näkemyksesi on toteutettu hienommin kuin omassasi. Ole ylpeä tekemästäsi työstä ja ennen kaikkea – nauti kilometreistä!
8. Pidä projektiauto ja käyttöauto erikseen
Jos tarvitse päivittäin käyttöautoa, projektiauto kannattaa hankkia erikseen. Entisöiminen, korjaaminen ja virittäminen vie paljon aikaa ja matkassa on aina mutkia, jotka merkitsevät sitä, että illalla aloitettu pakosarjan vaihto ei välttämättä ole aamulla vielä valmis, kun autolla pitäisi ajaa töihin.
9. Osta vain laadukkaita varaosia
Vanhaa varastoa olevat alkuperäiset NOS osat ovat kalliita. Halvat varaosat ovat halpoja siitä syystä, että ne eivät ole yhtä hyviä, eivät sovi paikalleen ilman työtä ja pahimmillaan niitä ei saa mitenkään sopimaan paikalleen. Kuvan pallonivelillä ei ole ajettu metriäkään. Ne ovat olleet paikalleen asennettuna lämpimässä tallissa vuoden ajan. Ja siinä ajassa suojakumit ovat murtuneet huonosta kumilaadusta johtuen. Ei auttanut muu kuin ostaa edullisten brasilialaisten osien tilalle kalliit saksalaiset.
10. Tee kotityösi
Nettiaikana tieto on helposti saatavilla. Ota jo etukäteen selvää automallista, jonka aiot hankkia, varaosien saatavuudesta, muista harrastajista jne. Ensimmäiseksi projektiksi ei kannata hankkia mallia, josta tietoa on vain vähän saatavilla, ellei ole valmis todella haasteelliseen ja usein pitkään projektiin.
..ja lopuksi, nauti kilometreistä ja hyvästä seurasta aina kun kalusto toimii! 🙂
Seuraavaksi termit haltuun: Mikä on Mopar?