Harley-Davidson on valmistanut moottoripyöriä jo yli 100 vuotta – ei mikään turha saavutus. Yrityksen perustamisen jälkeen vuonna 1903 Amerikassa on syntynyt ja kuollut yli 150 moottoripyörävalmistajaa, mutta Harley-Davidson on peitonnut ne kaikki. Piirros moottorin voimalla kulkevasta polkupyörästä on kasvanut kaikkien tuntemaksi yritykseksi, jota kunnioitetaan moottoripyörien valmistajana ympäri maailman.
Tämä artikkeli pieni vilkaisu matkaan, jonka William S. Harley ja Arthur Davidson, aloittivat vuonna 1901.
Vaatimaton alku
Vuonna 1901 vain 21-vuotias William S. Harley suunnitteli ja piirsi pienen moottorin, joka mahtuisi polkupyörän runkoon ja säästäisi jokapäiväiseltä töihin polkemiselta. Kaksi vuotta myöhemmin Harley ja Davidson viimeistelivät ensimmäisen Harley-Davidson moottoripyörän. Tuotanto käynnistyi heidän ensimmäisessä ’tehtaassaan’, 3m x 5m kokoisessa, laudasta väsätyssä vajassa, Milwaukeessa Wisconsinissa. Yrityksen päämajaksi vajan tunnisti oveen maalatusta ’Harley-Davidson Motor Company’ tekstistä.
Ensimmäinen vajassa valmistunut Harley-Davidson moottoripyörä oli tarkoitettu kilparadoille ja ensimmäisen vuoden aikana valmistui vielä kaksi muutakin pyörää. Yksi niistä myytiin Chicagoon herralle nimeltä C.H. Lang, josta myöhemmin tuli ensimmäinen Harley-Davidson moottoripyörien jälleenmyyjä.
Kiivas kasvu
Vuonna 1906 Harleyllä ja Davidsonilla oli jo kuusi täysiaikaista työntekijää ja pieni puuvaja kävi auttamattomasti liian pieneksi toiminnan pyörittämiseen.
Uusi tehdas rakennettiin samalle paikalle, jossa Harley-Davidsonin päämaja on yhä edelleen Milwaukeen Chestnut Streetillä (nykyisin Juneau Avenue). Kovin suuresta tehtaasta ei vieläkään voitu puhua (rakennus oli kooltaan 12m x 18m), mutta uusissa tiloissa syntyi jo samana vuonna noin 50 moottoripyörää. Arthur Davidsonin veljet Walter ja William liittyivät mukaan yritystoimintaan.
Vuonna 1907 työntekijöitä oli jo 18 ja rakennusta suurennettiin kooltaan kaksinkertaiseksi.
17.9.1907 Harley-Davidson yhtiöitettiin ja yhtiö aloitti jälleenmyyjien etsimisen moottoripyörien myymiseksi laajemmalle yleisölle.
Kestävän maineessa
Harley-Davidsonit tunnettiin alusta asti luotettavina pyörinä. Vuonna 1908 Harley-Davidson moottoripyörä sai täydet 1000 pistettä seitsemännessä Amerikan moottoripyöräyhdistyksen kestävyys- ja luotettavuustestissä. Samalla pyörällä saavutettiin myös taloudellisuusennätys, sillä Harley-Davidsonin moottoripyörä kulki yhdellä gallonalla polttoainetta 188.234 mailia (n. 302km, 1,25litraa/100km).
Myös kilparadoilla tuli menestystä. Harley-Davidsonilla voitettiin useita arvostettuja kilpailuja, mutta tehdastiimiä ei tässä vaiheessa vielä ollut.
Ikonisen V2-moottorin synty
Harley-Davidsonin ensimmäinen V-twin (V2) moottoripyörä näki päivänvalon vuonna 1909. Moottorin 45 asteen kulmaan asennetut sylinterit muodostavat Harley-Davidsonin ikonisen V:n. Sylinterien muoto yhdistettiin nopeasti moottorin valmistajaan ja siitä tuli merkittävä osa yhtiön brändiä.
Vuonna 1910 Harley-Davidson otti käyttöön toisen ikonisen muodon, kilven muotoisen logonsa, jota yhtiö käyttää yhä edelleen. Harleyn-Davidson logo patentoitiin seuraavana vuonna.
Maailmanvalloitus alkaa
1900-luvun alussa Harley-Davidson kasvoi vaikuttavalla vauhdilla. Yhdeksän vuotta ensimmäisen moottoripyörän valmistumisen jälkeen yhtiöllä oli jo yli 200 jälleenmyyjää eri puolilla Amerikkaan. 1912 ensimmäinen Harley-Davidson moottoripyörä myytiin virallisesti ulkomaille yhtiön aloittaessa viennin Japaniin.
Dominointia kilparadoilla
Vuonna 1914 Harley-Davidson lähti virallisesti moottoripyörävalmistajana mukaan moottoripyöräkilpailuihin. Muutamaa vuotta myöhemmin Harley-Davidson pyörillä dominoitiin lajia.
Harley-Davidsonin tiimi tunnettiin lempinimellä ’wrecking team’, raivaustiimi, sillä Harley-Davidson pyörillä sananmukaisesti raivattiin kilpailijat pois tieltä.
The Hog
Harley-Davidsonin lempinimi, Hog, on tiettävästi saanut alkunsa kilpatallin maskottina 1920-luvun alussa olleesta pikkupossusta, jonka nimi Hog oli. Maskotti oli voittaneen kuljettajan kyydissä kunniakierroksella.
Sotasankari
Harley-Davidsonilla oli merkittävä osa ensimmäisessä maailmansodassa, sillä vuoteen 1918 mennessä lähes puolet sen valmistamista pyöristä oli myyty Yhdysvaltain armeijalle. Armeijalla oli ensimmäisessä maailmansodassa käytössään n. 20000 moottoripyörää, joista suurin osa oli Harley-Davidsoneja.
Aselevon allekirjoittamisen jälkeen Wisconsinista Harley-Davidsonin syntyseuduilta kotoisin olleesta korpraali Roy Holtzista tuli ensimmäinen amerikkalainen, joka ylitti Saksan rajan – Harley-Davidson moottoripyörää ajaen.
Lautavajasta maailman suurimmaksi valmistajaksi
Vuoteen 1920 mennessä Harley-Davidsonista tuli maailman suurin moottoripyöränvalmistaja. Harley-Davidsoneja myi nyt jo yli 2000 jälleenmyyjää 67 maassa eri puolilla maailmaa. Tyrmäävä menestys jatkui myös kilparadoilla, sillä vuonna 1921 Harley-Davidsonin pyörillä voitettiin kaikki Amerikan mestaruussarjan kahdeksan osakilpailua.
Harley-Davidson saapuu Suomeen
Ajoneuvojen kantakorttien rekisteröinnit aloitettiin Suomessa vuonna 1922. Varhaisissa maakunta-arkistoissa Harley-Davidson oli selvästi yleisin moottoripyörämerkki. Indian oli yhtä selvä kakkonen. Myös Suomessa armeijan käyttöön hankittiin moottoripyöriä. Suomen Puolustusvoimilla oli 1920-luvun alussa 75 Harley-Davidsonia.
Vuonna 1980 suomalaiset Harley-Davidson harrastajat perustivat merkkikerhon Harley-Davidson Club Finlandin. Kerho on avoin kaikille H-D:n omistajille ja siihen kuuluu nykyään yli 6400 jäsentä.
Harley-Davidson toisessa maailmansodassa
Harley-Davidson jatkoi armeijan varustamista Yhdysvaltain ajauduttua uudestaan mukaan maailmansotaan. Vuonna 1941 lähes kaikki valmistuneet pyörät menivät armeijan käyttöön. Sodan loppuun mennessä armeijalle oli tuotettu lähes 90000 WLA mallista moottoripyörää.
Yhtiö valmisti myös erän XA 750 pyöriä, joissa syliterit olivat bokserikoneen omaisesti vaakatasossa ja vetoakseli oli suunniteltu käytettäväksi aavikko-olosuhteissa. Vain 1011 XA 750 pyörää valmistui, joten ne ovat nykyään haluttuja ja harvinaisia pyöriä.
Puoli vuosisataa moottoripyöriä
Juhlistaakseen 50 vuotta moottoripyöränvalmistajana Harley-Davidsonilla suunniteltiin logo, johon oli integroitu V-kirjain. V-logo kiinnitettiin vuonna 1954 jokaisen myydyn Harley-Davidsonin lokasuojaan.
Uusi omistaja, heikko laatu
Vuonna 1969 American Machine and Foundry osti koko Harley-Davidsonin osakekannan ja vähensi työntekijöitä reippaasti. Seurauksena oli lakkoja ja huomattava työn laadun heikkeneminen. Harley-Davidsonista tuli kallis, suorituskyvyltään kehno ja ajossa huonosti käyttäytyvä pyörä. Moottoripyörien myynti laski tasatahtia laadun kanssa ja Harley-Davidson kävi pahimmillaan lähellä konkurssia.
Takaisin juurille
Vuonna 1981 kolmetoista pääosin Harley-Davidsonin johdosta koostunutta sijoittajaa osti American Machine and Foundryltä koko yhtiön osakepääoman 80 miljoonan dollarin hinnalla. Japanilaiset pyörät hallitsivat moottoripyörien kehitystä ja kauppaa 70- ja 80-lukujen taitteessa. Harley-Davidson pyysi ja sai presidentti Reaganin allekirjoittamaan lain, jolla määrättiin 45% tuontitulli kaikille moottoripyörille, joiden kuutiotilavuus oli yli 700cc.
Tuontitullin turvin Harley-Davidson pääsi taas jaloilleen. Pyöriin tehtiin teknisiä parannuksia ja niitä koottiin parempilaatuisilla ulkomailta tuoduilla osilla. Harley-Davidsonin johdossa tehtiin päätös pitää tiukasti kiinni retro-lookista, eli pyörät näyttivät tarkoituksellisesti uudistetuilta versioilta vanhoista klassikoista, eikä Harley-Davidson lähtenyt kilpailemaan japanilaisten ja italialaisten pyöränvalmistajien kanssa futuristisella ulkonäöllä. Oman tien valinta ja laaduntarkkailun parantaminen auttoivat ja pyörien myynti alkoi tasaisesti nousta.
H.O.G.
Harvalla yrityksellä on yhtä uskollinen ja omistautunut asiakaskunta kuin Harley-Davidsonilla. Vuonna 1983 perustettiin Harley-Davidson pyörien omistajien yhdistys, Harley-Davidson Owners Group, lyhyesti H.O.G. Nykyään yhdistykseen kuuluu yli miljoona jäsentä 140 maassa ja se on yksi suurimmista valmistajien tukemista yhdistyksistä maailmassa.
Myyttinen pop-ikoni
Koko maailmaan rekisteröidyistä moottoripyöristä alle prosentti on Harley-Davidsonin valmistamia. Populäärikulttuurissa merkki on silti saavuttanut lähes myyttisen aseman. Monelle Harley-Davidsonista tulee mieleen Easy Rider elokuva on, mutta Harley-Davidson on ylipäätään kaikkein yleisin mottoripyörämerkki elokuvissa, tv-ohjelmissa ja oikeastaan missä tahansa mediassa silloin, kun kyse on moottoripyöristä.
Harley-Davidson tänään
Pieni moottoripyöräpaja, jonka William S. Harley ja Arthur Davidson perustivat puuvajassa Wisconsinissa on kulkenut pitkän matkan maailman tunnetuimmaksi moottoripyörämerkiksi. Vuonna 2016 Harley-Davidson myi hieman yli 260 000 moottoripyörää, joista 45 000 Eurooppaan.
Viimeiset vuodet myynti on ollut laskusuunnassa, sillä Harley-Davidson ei ole enää onnistunut nuoremman ostajakunnan tavoittamisessa niin kuin ennen. Vaikeuksista huolimatta Harley-Davidson on paljon muutakin kuin pelkästään moottoripyörävalmistaja.
Harley-Davidson on kansainvälinen brändi, elämäntapa, kulttuuri-ikoni ja monelle nykyiselle ja tulevalle harrastajalle aito amerikkalainen unelma.
Kuvat: Flickr.com/Creative commons ja Wheels.fi arkisto
Teksti: Wheels.fi toimitus [Kai Lappalainen]