Kansanedustaja Timo Heinonen teki viime kesänä eduskunnalle esityksen harrasteautorekisterin perustamisesta. Heinosen esitys on parhaillaan Liikenteen turvallisuuviraston Trafin käsittelyssä ja tavoitteena on, että harrasteajoneuvoja koskeva lakiesitys tulisi eduskunnan käsittelyyn jo tulevana syksynä.
Mistä esityksessä on kyse?
Kansanedustaja Heinosen esitys löytyy Eduskunnan valtiopäiväasiakirjojen arkistosta. Se on alunperin jätetty eduskunnan puhemiehelle kesällä 2017. Esityksensä aluksi Heinonen toteaa, että Suomessa on paljon erilaista autoihin liittyvää harrastustoimintaa, jota maamme byrokraattinen järjestelmä ei tue. Museoajoneuvorekisteri tuo helpostusta niille, jotka harrastavat vähintään 30 vuotta vanhoja alkuperäiskuntoisia ajoneuvoja. Museoajoneuvorekisteri ei kuitenkaan tue muuta ajoneuvoharrastukseen liittyvää toimintaa.
Heinonen haluaa nostaa myös muut harrasteajoneuvot museoautojen rinnalle ja toteaa esityksessään:
Museoajoneuvorekisterin kaltaista menettelyä voisi hyvin laajentaa tietyin muutoksin koskemaan myös harrasteajoneuvoja. Tällainen rekisteri voisi kohtuullistaa muista autoharrastuksista syntyviä kustannuksia.
Kaikki harrasteautot liikenteessä samoilla rekisterikilvillä
Käytännössä harrasteajoneuvorekisteri voisi kansanedustaja Timo Heinosen esityksessä muodostua samaan tapaan kuin yritysten keltaiset koe-rekisterikilvet. Yhdellä kiinteällä vuosihinnalla saisi rekisterikilvet, jotka kattavat henkilön omistamien harrasteautojen vakuutusmaksut ja ajoneuvoveron. Luonnollisesti kilvet voisivat olla liikenteessä vain yhdessä autossa kerrallaan.
Yksityinen henkilö voisi hankkia erityiset kilvet, joista maksaisi kiinteän vuotuisen maksun. Tämä maksu pitäisi sisällään kilpikohtaisen pakollisen liikennevakuutuksen sekä käyttömaksun. Yksityinen harrastaja ilmoittaisi Trafille, mihin autoon kilvet milloinkin laittaa. Ajoneuvon tulisi olla katsastettu sekä tieliikennekuntoinen. Useampia ajoneuvoja omistava harrastaja voisi käyttää samoja kilpiä kaikissa omistamissaan harrasteajoneuvoissa, mutta kuitenkin aina vain yhdessä kerrallaan.
Blogissaan Heinonen pohtii myös mobiilisovellusta, jonka kautta harrasteauton käytöstä maksetaan aidosti vain niiltä päiviltä kun auto on käytössä.
Eduskunnalle jättämänsä esityksen lopuksi Heinonen toteaa, että harrasteajoneuvon määrittely on vaikeaa. Tämä on tietysti totta. Joku jää aina ulkopuolelle, mutta raja on vedettävä johonkin. Harrasteauton määritelmä voisi perustua esimerkiksi käyttöautosta poikkeavaan ikävaatimukseen tai johonkin muuhun erityispiirteeseen. Tämä malli harrasteajoneuvorekisteriksi kohtuullistaisi nykyisellä mallilla syntyviä kustannuksia.
Vanhat autot vapaiksi katsastuspakosta
Autoharrastajia tavatessaan ja palautetta kerätessään Timo Heinonen on saanut viestejä autoharrastusta rajoittavasta 50% säännöstä (autosta täytyy olla yli 50% alkuperäistä, jotta sen ei katsota olevan kokonaan uusi tai omavalmiste auto). Heinosen mukaan myös tämä sääntö tullaan katsomaan läpi.
Museoautot ja muut riittävän vanhat autot Timo Heinonen vapauttaisi katsastuksesta kokonaan. Katsastusuudistuksessa hän ottaisi mallia Ruotsista, jossa kaikki yli 50-vuotiaat autot on vapautettu katsastuksesta. Museoautot ja harrasteautot pidetään Heinosen mukaan joka tapauksessa hyvässä kunnossa ja samalla kyse on autoharrastajien arvokkaasta kulttuurityöstä, johon tulisi kannustaa kohtuullistamalla harrasteautojen ylläpitokustannuksia.
Kädenojennus autoharrastajille
Autoharrastajan näkökulmasta Timo Heinosen esitys kuulostaa tietysti hyvältä, joskaan ei vielä aivan loippuun saakka mietityltä. Esitys on nyt Trafin käsittelystä. Toivottavasti kuulemme asiasta syksyllä lisää ja uudistus ehditään viedä maaliin vielä tällä hallituskaudella.
Timo Heinonen:
Museoautot ja esimerkiksi kaikki riittävän vanhat autot tulisi vapauttaa vuotuisista veroista kokonaan. Nämä autot näyttelevät pientä osaa kokonaisuudessa ja autojen pelastamiseksi ja historian vaalimiseksi tämä olisi pieni kädenojennus kalliissa työssä.
Teksti ja kuvat: Kai Lappalainen
Lähteet: Timo Heinosen kotisivu, Eduskunnan valtiopäiväasiakirjojen arkisto
Kuvien lisenssi: Creative Commons Attribution 4.0